Jump to content
IGNORERAD

Köpa lägenhet...


pena76

Recommended Posts

Här har ni lite länkar till en gubbe som bor i Pattaya/Jomtien som brukar roa sig med att kolla in hur det går med de olika condo projekten.

http://www.pattayada...-a-sales-pitch/

http://www.pattayada...ful-waterfront/

http://www.pattayada...cean-1-is-dead/

http://www.pattayada...time-to-invest/

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 108
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Small and stinky

    14

  • Mandrake

    11

  • muffin

    9

  • Vaxet

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Small and stinky

Här har ni lite länkar till en gubbe som bor i Pattaya/Jomtien som brukar roa sig med att kolla in hur det går med de olika condo projekten.

http://www.pattayada...-a-sales-pitch/

http://www.pattayada...ful-waterfront/

http://www.pattayada...cean-1-is-dead/

http://www.pattayada...time-to-invest/

/ Joe

Intressant länk Joe. Tummen upp på den :)

Sent from anywhere...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska man skratta eller gråta ?

Någon verkar redan insett att han är blåst och vänder taggarna utåt.

Det räcker med att ta en tur med bilen runt Pattaya och Jomtien för att se att det för många byggen på gång

Som en klok man på MPR sa.

Betala aldrig för nått som du inte kan se och har papper på

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte kul att bli idi*tförklarad när man försöker ge ett ärligt råd.

Projekt som gått i stöpet, tja jag har bott i Jomtien i många år och varför inte ta ett svenskt och ett norskt projekt som exempel.

Hvidsten kostade många köpare en massa pengar utan att det blev något, Condogroup blev det tvärnit för, vill den arge medlemmen ha fler exempel så kan jag ge det, många dessutom, jättemånga.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte heller förstå Mandrakes ilska, man skulle nästan kunna tro att han inblandad i själva företaget bakom bygget. Vi har ju sett några "affärsmän" på MPR genom åren som verkar gått samma säljarkurs "How to promote and sell by intimidating and insulting potential buyers".

Utbudet på nybyggda lägenheter i Thailand, och framförallt i Pattaya/Jomtien, är enormt och ett projekt som lyckas sälja 70% av sina lägenheter inom 3 år efter färdigställande anses som framgångsrikt, det finns därför ingen som helst anledning att betala några större summor innan man flyttar in. Tvärtom är det oftast bra att vara lite kylig och vänta tills de flesta flyttat in då projektägarna brukar sänka priset och/eller ge en massa andra incitament för att bli av med lägenheterna.

Jag har själv köpt två condos i Bkk och jag har mängder med Thai- och Farangbekannta som köpt både condos och hus och jag har aldrig hört talats om någon som betalat mer än 5% innan bygget är igång och ingen som betalat merän 10% innan de gjort slutbesiktning.

Köper man från någon av de större börsnoterade företagen så är ju risken att bli lurad liten men man ju ändå vara missnöjd med slutresultatet och diverse förutsättningar kan ha ändrats så det finns fortfarande ingen anledning att gratis låna ut sina pengar till en byggherre samt bekosta en mäklares bonus när det ändå går 15 nya lägenheter på ett dussin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är bra med råd! Men kommer dom försent så är det kanske inte så kul. Nu får vi väl hoppas att Mandrake inte blir blåst. Alla projekt är inte blåsprojekt. Så lycka till Mandrake!

Do not worry about tomorrow, for tomorrow will worry about itself. Each day has enough trouble of its own

http://www.dahlen.nu

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förmodar att du är expert inom detta område.Så snälla,upplys mig hur du har blivit så fullbordad,och snälla säg exakt vad det är för fel på

den lght jag köpt.

Du vet ju mycket mer än jag om den här projektören som bara är ute efter att blåsa folk.

Vilka hemligheter sitter projektören på ?

Det största felet på din lägenhet är att den inte finns.

Hemligheter..varför frågar du inte projektören själv, eller det kanske är du som är projektören?

Allt som står skrivet är sant utom i de fall du råkar känna till saken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Small and stinky

Varför så många negativa kommentarer?

Att fastighetsmarknaden i Thailand är svår är ingenting nytt.

Jag tror utan att känna mandrake att det är så många som uttalar sej negativt om just "hans projekt" utan att vara påläst om vem som säljer,eller har kontrollerat referenser.

Att ha en dröm som andra förkastar är det ingen som tycker om.

Men behöver i detta fall inte vara en dåligt köp i hans sits.

Jag ser självklart fördelarna i att få välja vilket läge min Condo kommer ha i komplexet, är det så att jag har en plan på sikt att inte behöva mitt boende närmsta året/åren så skulle jag inte ha något emot att köpa på "ritning". Efter noggranna kontroller utförda utav advokater och dokument.

Det är i mitt fall ingenting jag kommer våga mej på men vi är alla olika eller hur. Gillar mandrakes initiativ och hoppas du blir nöjd med ditt val.

Jag kommer prioritera:

Läget och vilket bolag som bygger.

Men även konstruktionen runtomkring. hur faciliteter kommer drivas.

Jag tror personligen att bäst affär är att köpa ett färdigt objekt där det sänks priser och bolaget gör allt för att sälja. Först då kan vi prata om köparens marknad...

Sent from anywhere...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Här kommer mitt sista inlägg i den här tråden om det inte skulle dyka upp nåt alldeles extra.

Jag har inte ett dugg med det här bygget/projektören mer än att jag köpt en lght där.

Jag har gjort alla efterforskningar som man kan göra på den här projektören och ingenting tyder på att det är ett blåsföretag.

Dom har byggt 5 projekt innan som alla har färdigbyggts och i princip alla lghet är sålda.

Som jag skrivit innan,jag vet att det finns betongskelett i Pattaya/Jomtien och man ska vara försiktig.

Mitt bygge har försenats p.g.a. nåt tillstånd som myndighterna nyinförts som krav,men det verkar som det mesta är klart med det,så nu har dom börjat med testpålning.

Nån tomte här som skrev att man ska vänta tills bygget är klart och då slå till.Absolut rätt,om man inte bryr sig om vilken lght som då är kvar.

I "mitt" bygge är alla lght som har havsutsikt sålda..

Vill man ha en lght som har bra utsikt/hörnlght/storlek osv osv så måste man boka den snabbt om man vill ha den.

Jag gick in på www.2-thai.com för att kolla hur betalningen ser ut för olika byggen.

Dom har ca 50 stycken olika byggen som dom mäklar för och jag ser INGEN som man kan boka utan att förbetala.Ser lite olika ut för olika byggen men i princip så har dom samma avbetalningsplan.

Vaxet du är en posthora! Du bara måste skriva nåt,eller hur ?

Du försöker spela nån myspysgubbe som sitter och delar ut råd för att du vet minsann hur det går till.

Kan du inte starta en egen tråd som heter Vaxets posthorakonto,där kan du sitta och fylla på ditt posthorakonto.

Kenneth 4618 är en annan posthora som anser sig veta att jag blivit blåst och som funderar på om han ska gråta eller skratta.

Det roliga är att han är precis som Vaxet, en posthora som bara måste skriva vad han tror,vad han vet är inget som han bekymrar sig för,bara han får skriva lite och fylla på sitt inläggskonto !

Joe skrev in några länkar som jag anser är mycket bra och det kan ju få någon att tänka till lite extra innan man köper en lght.

Om nån vill veta mer om "mitt" bygge/projektör så googla !

Som sagt,jag kommer inte skriva mer i den här tråden om inget sensationellt händer,om nån undrar över nåt så skicka PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt så vokabuläret kan utökas genom att läsa på detta forum.

Helgens ord:

1: Tangentbordsonanist.

2: Posthora.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt så vokabuläret kan utökas genom att läsa på detta forum.

Helgens ord:

1: Tangentbordsonanist.

2: Posthora.

Ja, MPR ska inte underskattas och aven tidigare har vi ju fatt lara oss en del ord som absolut borde platsa I Svenksa Akademins Ordlista; stenbordsexpert, risfaltsstalinist, boomerangkarma ar nagra jag kommer pa sa har pa rak arm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Posthora, ja där ser man!

Tråkigt att du tycker så, men alla kan ju inte gilla varandra.

Och mitt svar till dig är följande:

Skriver man en fråga på ett forum och sedan inte gillar svaren så är man alldeles extra korkad om man blir arg på de som försökt svara.

Ännu en gång, jag vet inget om ditt projekt även om jag har god lust att åka och kolla eftersom jag befinner mig i Jomtien.

Jag vet däremot att projekt "alltid" säger sig ha problem med det ena eller andra tillståndet när de är sena. Och jag vet också att folk som betalar pengar 2 år innan de eventuellt kan flytta in är idi*ter, ingen har vältänkt tanken att göra detta i Sverige.

Anledningen till att kunder måste betala i förskott är ju givetvis att byggföretaget inte har egna pengar utan bygger för kundernas förbetalningar, och går det åt pipan så gissa vem som förlorar stålarna.

Som avslutning, lägemheter med havsutsikt finns det massor tillnsalu, kolla t.e.x view Thailey 8 eller garför inte kontakta Boat House.

Har en jädrans massa fina lägenheter till salu, färdiga för inflyttning idag, mensom gagt Mandrake lycka till och tack för dina trevliga svar.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära moderatorer skriver på min Ipad och kan inte skrolla, skriver så illa så snälla rätta till alla stavfel innan fler än Herr Mandrake kallar mig för imbicilll, tack på förhand.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, MPR ska inte underskattas och aven tidigare har vi ju fatt lara oss en del ord som absolut borde platsa I Svenksa Akademins Ordlista; stenbordsexpert, risfaltsstalinist, boomerangkarma ar nagra jag kommer pa sa har pa rak arm.

Risfältsstalinist. Undra vem som har fått det föga smickrande epitetet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära moderatorer skriver på min Ipad och kan inte skrolla, skriver så illa så snälla rätta till alla stavfel innan fler än Herr Mandrake kallar mig för imbicilll, tack på förhand.

kommer dröja 48hr isåfall

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kära moderatorer skriver på min Ipad och kan inte skrolla, skriver så illa så snälla rätta till alla stavfel innan fler än Herr Mandrake kallar mig för imbicilll, tack på förhand.

Hade du använt Android (t.ex. Samsung Galaxy) så finns rättstavning. :13:

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade du använt Android (t.ex. Samsung Galaxy) så finns rättstavning. :13:

Det finns till Paddan/iOS4.3 också, "scrolla" går också hur bra som helst.

Användarhandbok

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Det finns till Paddan/iOS4.3 också, "scrolla" går också hur bra som helst.

Användarhandbok

Jag skojade bara :-) Alltid någon som upphetsat försvarar den ena eller andra "sidan" :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok.

Här kommer mitt sista inlägg i den här tråden om det inte skulle dyka upp nåt alldeles extra.

Jag har inte ett dugg med det här bygget/projektören mer än att jag köpt en lght där.

Jag har gjort alla efterforskningar som man kan göra på den här projektören och ingenting tyder på att det är ett blåsföretag.

Dom har byggt 5 projekt innan som alla har färdigbyggts och i princip alla lghet är sålda.

Som jag skrivit innan,jag vet att det finns betongskelett i Pattaya/Jomtien och man ska vara försiktig.

Mitt bygge har försenats p.g.a. nåt tillstånd som myndighterna nyinförts som krav,men det verkar som det mesta är klart med det,så nu har dom börjat med testpålning.

Nån tomte här som skrev att man ska vänta tills bygget är klart och då slå till.Absolut rätt,om man inte bryr sig om vilken lght som då är kvar.

I "mitt" bygge är alla lght som har havsutsikt sålda..

Vill man ha en lght som har bra utsikt/hörnlght/storlek osv osv så måste man boka den snabbt om man vill ha den.

Jag gick in på www.2-thai.com för att kolla hur betalningen ser ut för olika byggen.

Dom har ca 50 stycken olika byggen som dom mäklar för och jag ser INGEN som man kan boka utan att förbetala.Ser lite olika ut för olika byggen men i princip så har dom samma avbetalningsplan.

Vaxet du är en posthora! Du bara måste skriva nåt,eller hur ?

Du försöker spela nån myspysgubbe som sitter och delar ut råd för att du vet minsann hur det går till.

Kan du inte starta en egen tråd som heter Vaxets posthorakonto,där kan du sitta och fylla på ditt posthorakonto.

Kenneth 4618 är en annan posthora som anser sig veta att jag blivit blåst och som funderar på om han ska gråta eller skratta.

Det roliga är att han är precis som Vaxet, en posthora som bara måste skriva vad han tror,vad han vet är inget som han bekymrar sig för,bara han får skriva lite och fylla på sitt inläggskonto !

Joe skrev in några länkar som jag anser är mycket bra och det kan ju få någon att tänka till lite extra innan man köper en lght.

Om nån vill veta mer om "mitt" bygge/projektör så googla !

Som sagt,jag kommer inte skriva mer i den här tråden om inget sensationellt händer,om nån undrar över nåt så skicka PM.

Luktar blåsning lång väg.

Aldrig kul att sitta med "Svarte Petter".

Lycka till!.. det kan du behöva.

MVH/A

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har själv köpt två condos i Bkk och jag har mängder med Thai- och Farangbekannta som köpt både condos och hus och jag har aldrig hört talats om någon som betalat mer än 5% innan bygget är igång och ingen som betalat merän 10% innan de gjort slutbesiktning.

Eftersom tråden eg. handlar om att köpa lägenhet som investering har jag följande frågor.

1. Hur mycket är månadsavgiften? D.v.s. det som ska gå till att underhålla byggnaden och gemensamma faciliteter.

2. Hur har prisutvecklingen sett ut historiskt? (Är det bättre att köpa begagnat än nyproducerat)

3. Vad kan man förvänta sig för vinst vid uthyrning? D.v.s. Hyran - avgift - kapitalkostnad - underhållskostnad.

Om Atom eller någon annan med erfarenhet av condo-marknaden kan svara på en eller flera av dessa frågor blir jag glad.

Jag har alltid kommit fram till att det både är billigare och tryggare att hyra. Men jag har inte hittat några vidare bra informationskällor ang. frågorna ovan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kära moderatorer skriver på min Ipad och kan inte skrolla, skriver så illa så snälla rätta till alla stavfel innan fler än Herr Mandrake kallar mig för imbicilll, tack på förhand.

Imbecill stavas det! :crazy:

sv.wikipedia.org/wiki/ImbecillCachad - Liknande

Imbecill är ett ålderdomligt uttryck som härstammar från latinets imbecillis vilket betyder svag eller utan stöd. Ordet används ibland för att beskriva personer med ...

Hur länge är ni kvar? vi kanske kan träffas snart.

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom tråden eg. handlar om att köpa lägenhet som investering har jag följande frågor.

1. Hur mycket är månadsavgiften? D.v.s. det som ska gå till att underhålla byggnaden och gemensamma faciliteter.

2. Hur har prisutvecklingen sett ut historiskt? (Är det bättre att köpa begagnat än nyproducerat)

3. Vad kan man förvänta sig för vinst vid uthyrning? D.v.s. Hyran - avgift - kapitalkostnad - underhållskostnad.

Om Atom eller någon annan med erfarenhet av condo-marknaden kan svara på en eller flera av dessa frågor blir jag glad.

Jag har alltid kommit fram till att det både är billigare och tryggare att hyra. Men jag har inte hittat några vidare bra informationskällor ang. frågorna ovan.

Billigare och tryggare vet jag inte, hyresvärdar kan jävlas de med, tex behålla deposit för påstådda skador när du byter boende, slänga ut dej om de får en hyresgäst som vill betala mer.

Billigare? Nä det händer allt att priserna stiger, speciellt i Bangkok.

Vårt townhouse köptes in för 800.000 för 6,5 år sedan, en granne sålde ett lika stort/litet hus för 2 miljoner för ett halvår sedan, vårt är i mycket bättre skick samt har större boyta numer.

Vinsten om vi säljer gör att vi skulle bott gratis i 6 år och fått en slant över när alla boendekostnader (el, vatten, renoveringar osv), antar att du inte får betalt för att hyra?

Om jag inte missuppfattat nåt så finns det en "Tumregel" som säger att uthyrningspriset är ca 1/2% av bostadens värde, i månaden, vilket låter billigt i mina öron men verkar stämma med ett par exempel jag sett.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...