Jump to content
IGNORERAD

Hjalp. overstay!


Kalas

Recommended Posts

Ja, ja... Lugn och fin da :)

I natt fick jag en slang av nagon magbugg/flunsa. Jag har ju inte matt sa bra mentalt sista dagarna da detta med mitt totala misslyckande tart pa vart forhallande. Sa en dag at jag inget pga mental blockering, typ. Och igar madde jag sa bra i skallen att jag borjade ata. Vi gick till en restaurang och at kotiao, nudlar, frikadeller, kott och gronsaker i en skal. Jag har for vana att ta med eget vatten eller be om cola utan is. Men sa inte denna gang. Personalen stallde fram "lokalvatten" med krossad is, men jag drack inget av det, fru Kalas drack nagot isthe. Sen drack aven hon av isvattnet och da tankte jag att va fasen, jag dricker, har jag inte blivit sjuk hittills sa klarar jag detta med. Tuff kille! Till saken hor att jag alskar chili i alla dess former och pa denna restaurang hade de grillade halvstora ljusgrona chilisar som smakade himelskt, sa vi tog in tre grillstickor till. Har inte haft nagra problem med chili innan, i min som tam brukar frugan ha i 6-9 roda sma beroende pa storlek, det ska branna rejalt runt munnen efter maten :) Visst har jag upplevt att det branner lite nar man gar pa toan, men inget varre.

Naja, nu kom vi hem fran var tur till storbyn och det bubblade i magen orovackande, in pa toa typ x 6 och lamna ifran mig. Vi at kvallsmat, som tam med mycket chili och jag madde "fint" Tog aven tva Immodium. Framat kvallen/sovdags satte det igang igen och jag fick rusa upp och ner ett antal ganger. Somnade och vaknade 01.30 av att jag trots tva tacken fros som en hund, feber. Kladde pa mig allt varmt frugan hittade at mig, tog tva Ipren och forsokte sova. Nar Ipremannen gjort sitt borjade jag svettas som en gris, alla klader av och pa med flakten. Jag maste ge fru Kalas en eloge, hon skotte mig utan kink. Baddade panna, hamtade piller, vatten, gick och kopte cola i den alltidoppnaafaren.

Vaknade idag och kande mig battre. Lite snorig, men inget magkor, feber eller sa, kanner mig bara matt. Nu undrar jag om det kan ha varit vattnet eller overchili. Jag lutar at vattnet/isen. Eller sa har jag helt enkelt bara fatt en slang av nagon flunsa/forkylning.

Idag kom mannen som byggt muren och sa att han garna malade den for 3000Bath inklusive farg. Och jag skulle fa folja med och plocka potatis nagra dagar. Sa idag har vi rensat infor gjutandet av bilplattan, flyttat runt lite brate och fyllt en thaitraktorvagn med tra fran tidigare staket.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 39
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Kalas

    8

  • Nypan

    3

  • Wangthong

    3

  • Juha

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Alltför många får en överdos av både det ena och andra när de åker till Thailand, och många mår riktigt dåligt av detta!

Därför tror jag nog att vi alla på detta forum i dessa lägen skall stötta, INTE fördömma eller fördumma vad som hänt, eller vem det hänt.

Personligen hoppas jag att Kalas kommer ur denna tråkiga situation med både sin mentala samt fysiska hälsa i behåll.

Framgår ju sedan länge att en viss "simmande varelse" ;) i parti och minut fäller genuint elaka och framförallt korkade kommentarer här, men det är inget att bry sig om, inget alls.

Ändrades av Vaxet

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du har fått lite att hitta på, en sak jag tänkte på när jag läste den här tråden igår var att det kanske kan vara ide att kontakta banken då man kan anta att du betalt den där resan som som sen inte "fanns" med kort om det verkligen var så att företaget tog dina pengar men det aldrig fanns någon "biljett" eller det inte hann bli klart av någon anledning hos flygbolaget så kommer visa/mastercard ge pengarna tillbaka...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra att du har fått lite att hitta på, en sak jag tänkte på när jag läste den här tråden igår var att det kanske kan vara ide att kontakta banken då man kan anta att du betalt den där resan som som sen inte "fanns" med kort om det verkligen var så att företaget tog dina pengar men det aldrig fanns någon "biljett" eller det inte hann bli klart av någon anledning hos flygbolaget så kommer visa/mastercard ge pengarna tillbaka...

Jag betalade med internetbank och dosa, Swedbank, och dar har inga pengar aterkommit. Och av Seat24 som salde "skiten" har jag bara hort, "det ar mycket nu", typ. Har forsokt ringa men efter att ha slosat 150Bath pa tre minuters ko sa gav jag upp. Nagon i Sverige som vill/orkar driva mitt mal fran Sverige, som med myndig stamma kan krava "min ratt" sa aterkom med PM och epostadress sa ska jag skicka over nodvandiga uppgifter. Nu ar det mer en principsak, att jag har kopt och betalt nagot jag inte fatt. Och efter tre ebrev och mitt lilla koande sa ar jag ratt trott pa Seat24. Visst, det har varit storhelger, en liten ursakt. Och visst, det finns sakert arenden pa deras bord som har hogre prioritet, som klagomal pa vantetider, att satesgrannen luktade vitlok, att maten var oatbar eller att det var for kallt pa planet :) Och for att fortydliga, jag fick bekraftelsebrev till eposten med bokningsnummer och allt, som jag brukar fa nar jag koper biljett. De var nar jag skulle kolla upp pa www.virtuallythere.com som jag sag att min resa var "Cancelled". Och Air Chinas, INte Air Asia som jag forst skrev, kille pa plats pa Suwwan bara bekraftade att "No Sir, your'e not booked for this flight" Men jag har ju bekraftelsemail och allt? Naja, det loser val sig med tiden...

Det ga ringen nod pa mig. Frun haller mig sysselsatt. Ar det inte genom arbete sa ar det genom irritation :)

Idag regnar det nagot sa kopiost. Vet inte hur jag ska ta mig hem fran storbyn utan att bli drankt kattunge. Nja, kopiost ar kanske en overdrift, men de tregnar nog for att avskracka mig ivf. Internetcafeet i byn har haft stangt nagra dagar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har allt rett ut sig, ivf det tekniska.

Klippt fran epostdialog med Seat24:

"Nu har jag fått fram en förklaring på problemet.

Då du bokade resan under vår natt så har vi ingen möjlighet att ställa ut biljetten förrän flera timmar senare under vår dagtid. På grund av att det var så nära in på avresa har då Air China hunnit gå in och avbokat resan innan vi hann ställa ut biljetten. Det var det du såg på Virtuallythere. Vi bokade sen in resan igen och ställde ut biljetten så den var faktiskt i ordning senare på kvällen så det är därför vi inte har sett det förrän du nu påpekar det."

Ok, my bad, too :)

Men jag satt i Bkk, 4000Bath pa fickan, hade jag "rad" att chansa pa detta scenario? Kunde jag tanka sa langt ens? Nej och nej. Vid 20 pa kvallen fick jag tag pa pengar och fick gront ljus fran frugan att komma tillbaka. Jag hade ju inget i Bkk att gora, utan biljett. Jag har ju en betald och klar till 31 januari, sa det fick losa sig fram till dess. Och pa nagot satt har det gjort det, hittills ivf :)

Idag fick jag en timme pa internetcafeet i storbyn, sa det blir inga romaner skrivna, mer bara hej och jag lever!

Link to comment
Dela på andra sajter

Klar att du kan göra det, åka hur många ggr du vill. men INTE för visarun bara om du har multivisa. Skall du bara åka för att få nytt visa eller förlänga så är det 3 st som gäller, men du kanske vet andra vägar.

Att man får 30 dagar med flyg, (eftersom Kalas sa att pengarna var slut)..tog jag inte med det.

Jag tror du talar om en regel som togs bort i November 2008.

Tidigare var det max 3 st "visa exemtion stamp" pa 180 dagar.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror du talar om en regel som togs bort i November 2008.

Tidigare var det max 3 st "visa exemtion stamp" pa 180 dagar.

Ja det gjorde det, och och rätta mig om jag kanske har fel. MEN den ersattes av hör och häpna max 3 per år.

Alltså en halvering.

Har hört dom som åkte på den 4;e och kom inte in i Thailand igen.Fick stanna i Camboidja till hemresan och transfer i Bkk på hemresan.

Så kolla noga och ta reda på vad som gäller . i DAG om ni skall åka många ggr, som ni alla vet så kan det ske snabbt.

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, Jag behover akut hjalp.

Jag var for full for att fa aka med planet hem igar. Bokade av misstag en resa 31 JANUARI ist for 31 DECEMBER i mitt tillstand.

Sen kopte jag en biljett till till i morgon, 110101, kollade pa internet och det stod cancelled! Ringde Air Asia och de sa samma sak, ingen reservation i mitt namn, men jag har ju betalat dyrt och fatt en epostbekraftelse sa jag och uppgav namn och nummer. Sa har det funkat tidigare for mig, en epostbekraftelse med bokningsnummer osv. Men icke. Jag har en flygning 31 JANUARI bokad.

Nu kommer min STORA fraga.

Jag maste ju forlanga mitt visum pa nagot satt sa att jag kan stanna till 31 januari. Jag har inte mer pengar att kopa ny resa for. Hur gor jag? Ambassaden? Ministry Of Forreign Affairs?

Om nagon pa plats har i Thailand kan hjalpa mig via telefon sa ar mitt thainummer +66866152088

Annars duger det gott med en saklig forklaring har, nu snarast!

MVH Kalas

ehh sluta supa till å börja med

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Kalas

Tat bara lugnt, ångesten går över. Har själv missat plan från Mexico city då jag hellre söp till och

köpte boots gjorda av python. Ta det som en lärdom, fylleångest hör till ibland om man ska ligga på topp.

När de kommer för ofta är det dags att dra i nödbromsen vilket du verkar ha gjort nu, bra så.

Tidigare krökade jag alltid inför alla flygningar men det känns kasst att alltid vakna bakis så hellre blir

det valium/rohypnol/dormicum som gör att långflygningarna helt enkelt försvinner :-)

Känns det för jävligt så ta en valium men se upp, piller är grymt lömska att bli beroende av och då sitter du

i garanterat mer skit än vad du vill ha.

Tror inte du kan jobba på frugans mark, du har ingen som helst rätt till någon del av den trots giftemål.

Skulle dock TRO att du kan måla muren då den tillhör huset, ni har väl inget avtal om annat?

Lycka till / SatanG

PS. Nissefisk, att ens vilja vara låtsassnut i phuket ser jag som klart mer ångestframkallande än vad Kalas har gjort.

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag tackar for en samling goda och mindre goda rad! Varfor skulle jag annars skriva har om jag redan visste hur alla andra loser sina "problem" vilka de nu an ma vara.

Jag har nagon form av hemforsakring som tacker for overstay, har jag kollat. Tog den extra i somras nar jag akte ner forsta gangen. Eller jag kanske har fel. Iofs sa har jag/vi kollat med nagon underavdelning till MInistry of foreign affairs i Sakon Nakhon och de kunde bara utfarda sju extra dagar sa det far bli en visarun till Laos den 16:e igen. Mai pen rai. Pengar har lost sig genom ett langsiktigt lan av en rik slakting som kan undvara tillrackligt for att jag ska kunna ha en draglig tillvaro har nu en manad.

Vad galler i ovrigt sa arbetar jag mestadels med markarbeten sa jag har lagsasong nu. Brukar inte bli mer an nagra tillfalliga pahugg da och da, men som jag skrev i en annan trad och fragade om rad om jag skulle aka eller inte sa har/hade jag pengar pengar sa jag skulle klara mig fram till det var dags for markarbeten igen. Jag har betalat hyran i forskott till 1/4, jag har nollat skatten och hade raknat med att ha de pengarna jag kopte fyllebiljetter for till mat och ovrigt. Allt noga utraknat. Men sa kom ju alkohol och piller in i bilden och... tja... Nu sitter jag har :)

Appropa det dar med arbete eller inte. Jag har varit inne pa att kopa en motorsag som sagt, men som nagon sa, om olyckan ar framme, eller en annan, om nagon tipsar de lokala myndigheterna. Jag kastar ut en fraga, jag ar ju gift med en thailandska som ager marken, dar hon vill hugga ner eucalyptustraden, ar egentligen inte halften av den marken min, rent juridiskt, och jag borde fa arbeta? Alltsa, jag vet att jag inte kan aga nagot i Thailand, men som gift med en thailandska, utan aktenskapsforord, har jag ju "rattighet" till halften av hennes tillgangar likval som hon har "rattighet" till 50% av mina. Ratta mig om jag har fel. Och i mina ogon arbetar jag pa "egen" mark da. Detta ar dock bara vad jag funderat pa. Jag har ju last har om nagon som fick bota for att de hjalpte till att bygga sitt eget hus.

Min fru ager dessutom huset familjen bor i, av skattetekniska skal eller liknande har det blivit sa, jag vet inte, har inte brytt mig, jag har bara sett papper pa det. Nu har jag/vi med gemensamma ekonomiska resurser byggt en mur framfor och pa sidorna. Far eller far jag inte mala denna mur? Som jag ser det har val jag som gift med en thailandsk medborgare som ager huset ratt att mala lite. Om inte annat sa maste jag val fa hjalpa min fru med malningen, om hon ar narvarande? For min fru maste val fa mala sin mur om hon vill? Samma sak med skogen, om min fru vill hugga ner nagra tran borde jag val fa hjalpa henne? Men som sagt, det finns sakert nagra paragrafer som reglerar detta som arade forumister kan upplysa mig om, innan jag, for att citera BTT en aning, hamnar i aphuset. :)

Varför är du så stressad? Du hade väl biljett hem en månad senare, 4000 baht, kan bo i fruns hus, och thaisläktingar? Det är ju ungefär som vad många thai har det HELA TIDEN... :)

Du behöver ju bara:

1/ orda så det inte blir tok med VISA. Om jag fattade rätt gällde Sakon Nakhon (?). Då har du ju ganska nära till Laosgränsen flr Visaruns.

2/ (eventuellt låna om det behövs, för du behöver åka en del)

3/ INTE STÄLLA TILL NÅGOT MER :) som t ex att åka dit för att ha jobbat utan arbetstillstånd.

Om frugans hus räknas som inflyttat så FÅR du göra underhållsjobb, irdna med trädgården o d. Nu hittar jag inte länken om arbetstillståndsregler, men skogsaverkning tror jag INTE ens får göras om du skulle ha arbetstillstånd, för det tror jag hör till sådana jobb, som INGA utlänningar tillåts utföra.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det gjorde det, och och rätta mig om jag kanske har fel. MEN den ersattes av hör och häpna max 3 per år.

Alltså en halvering.

Har hört dom som åkte på den 4;e och kom inte in i Thailand igen.Fick stanna i Camboidja till hemresan och transfer i Bkk på hemresan.

Så kolla noga och ta reda på vad som gäller . i DAG om ni skall åka många ggr, som ni alla vet så kan det ske snabbt.

Finns ingen sådan regel.

Det är upp till den enskilde officern att bedömma om den resande är "turist" eller ej.

Ändrades av Juha

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har problem med spriten i Thailand,finns en medecin som heter DIFIRAM.

Samma som Antabus,saljs pa alla apotek 1 tablett kostar 5 bath.

//Roger

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej å hå!

Efter sju svåra år kom internet till byn! Jag har äntligen fått till det med frugans telefon och laptop:en! Inga 24mb/s dock, men väl fungerande. Kolla mail och detta eminenta forum.

Har sen sist hunnit med en visarun och sitter nu säkert fram till 110130. Får ta en dags overstay och 500B i böter, men det är det värt.

Vi lever vårt liv stilla och lugnt. Vi har våra duster emellanåt, men det har väl alla? :) Vardagen gör sig påmind emellanåt. Och så har jag lite hemlängtan, bestämt :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Hej å hå!

Efter sju svåra år kom internet till byn! Jag har äntligen fått till det med frugans telefon och laptop:en! Inga 24mb/s dock, men väl fungerande. Kolla mail och detta eminenta forum.

Har sen sist hunnit med en visarun och sitter nu säkert fram till 110130. Får ta en dags overstay och 500B i böter, men det är det värt.

Vi lever vårt liv stilla och lugnt. Vi har våra duster emellanåt, men det har väl alla? :) Vardagen gör sig påmind emellanåt. Och så har jag lite hemlängtan, bestämt :)

En dags overstay kostar inget. Jag åkte hem idag och hade 1 dags overstay när jag checkade in. Blev plockad åt sidan av en tjänsteman som gjorde en anteckning och sen stämplade han passet.

Jag var på immigration i Bkk och förlängde med 7 dagar. Jag behövde egentligen 8 dagar men de sade redan på immigration att en dags overstay är inget problem.

Mvh :wai:

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

En dags overstay kostar inget. Jag åkte hem idag och hade 1 dags overstay när jag checkade in. Blev plockad åt sidan av en tjänsteman som gjorde en anteckning och sen stämplade han passet.

Jag var på immigration i Bkk och förlängde med 7 dagar. Jag behövde egentligen 8 dagar men de sade redan på immigration att en dags overstay är inget problem.

Mvh :wai:

Kenthamon

Gäller bara på flygplatsen, vid landgräns blir du tvungen att betala även om det är en dag.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...