Jump to content
IGNORERAD

16-årig rikemans dotter


Caveman

Recommended Posts

Rent teknisk ja, men till skillnad från en normal 16-årig tonåring i Thailand har hon faktisk gått en ganska hård körskola i Kalifornien och klarat uppkörning och körkortsteori och där fått ett körkort.

Det ursäktar på inget sätt hennes beteende i trafiken men det är inte säkert att varken hon eller hennes föräldrar ens visste att det körkortet inte gäller i Thailand om man är under 18 år

Det gäller ju om man är 18 år och uppåt i Thailand.

Nej det hade inte gällt då heller!

Exchanging a Foreign Driving Licence in Thailand

Tweet this!To drive or lease a car in Thailand it is necessary to have a valid international or Thai driver's licence.

After three months in Thailand a Thai driving licence must be obtained. However, a foreign or international driving licence will allow the applicant to be excused from doing the practical driving test when applying for a Thai driving licence.

Note: Although international driving licences are valid for up to one year after arrival in Thailand, after three months many comprehensive insurance policies are made void if still driving on a foreign licence.

Licence holders may only drive the category of vehicle for which their licence is valid.

http://Thailand.angloinfo.com/countries/Thailand/exlicence.asp

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 171
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    24

  • Jive

    14

  • MaiChai

    14

  • Stickan

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Läs om och tänk till. Poängen är inte vem som orsakar olyckan (men på det som kommit fram verkar den 16-åriga flickan utan thailändskt körkort inte utan skuld, kanske helt ansvarig för olyckan) utan hur den här företrädaren för Bangkok Post väljer att skuldbelägga de icke-kungliga omkomna.

Blogginlägg? "Former Editor Bangkok Post". Om inte det är en företrädare för Bangkok Post så vet inte jag.

Så han man tidigare jobbat på tidningen och bloggar om olika saker i livet blir man helt plötsligt officiellt ansvarig ?

Missade du ordet "Former" ?

Det betyder på svenska "före detta" om du inte visste det

Och att minibussförare är notoriskt farliga i trafiken i Thailand bör alla märkt som själv kört i trafiken i Thailand

Jag kan mycket väl tänka mig att det som skrivs i artikeln är rätt.. Framför allt finns just nu inga fakta som bevisar att det är fel.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Läs om och tänk till. Poängen är inte vem som orsakar olyckan (men på det som kommit fram verkar den 16-åriga flickan utan thailändskt körkort inte utan skuld, kanske helt ansvarig för olyckan) utan hur den här företrädaren för Bangkok Post väljer att skuldbelägga de icke-kungliga omkomna.

Blogginlägg? "Former Editor Bangkok Post". Om inte det är en företrädare för Bangkok Post så vet inte jag.

Former betyder väl tidigare alltså f.d redaktör inte längre.Så det var en insändare.

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Stickan man ser på bilderna av Hondan att det var en lätt touch nya bilar är byggda att skrynkla ihop sig på detta visset för att dämpa olyckan och hon står där efteråt utan skador och ringer sin far eller om det nu var kompisar tyder på att det inte kan ha varit så farligt.

Att hon i denna stund skulle tänka helt klart och akta sig för att eventuella fotografer skulle stå där och andvända detta elakt emot henne trodde hon väl aldrig.

Ändrades av Wikileaks
Link to comment
Dela på andra sajter

Stickan man ser på bilderna av Hondan att det var en lätt touch nya bilar är byggda att skrynkla ihop sig på detta visset för att dämpa olyckan och hon står där efteråt utan skador och ringer sin far eller om det nu var kompisar tyder på att det inte kan ha varit så farligt.

Att hon i denna stund skulle tänka helt klart och akta sig för att eventuella fotografer skulle stå där och andvända detta elakt emot henne trodde hon väl aldrig.

Jag diskuterar inte med dig! Jag tycker du verkar vara helt blåst så jag avstår.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag diskuterar inte med dig! Jag tycker du verkar vara helt blåst så jag avstår.

Det gjorde du just nu !!!

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking.

Om du läser igenom tråden om att köra bil i Thailand så förstår du kanske mitt inlägg utan att tycka det är konstigt eller oförskämt.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Han syslar med bomerang karma!

fick ett minus av mig och genast ger tillback!

Allså ett Karma svin!

pigge01

Mja, den som ger sig in i karmaleken får leken tåla.

Karmamatiske Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört många hundra mil i Thailand så jag bygger mina uttalanden på egen personlig erfarenhet

Kör minst ett par hundra mil varje år jag är nere

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört många hundra mil i Thailand så jag bygger mina uttalanden på egen personlig erfarenhet

Kör minst ett par hundra mil varje år jag är nere

Mja, det där har ingen betydelse.

Svärmor har inte kört en mil men är ändå expert på bilkörning.

Försteföraren Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

? Att det inte sopas under mattan är väl en bra sak eller?

Visst är det bra, men om det varit 10 halvillegala burmesiska byggnadsarbetare som dödats i olyckan hade vi med all säkerhet inte fått den här cirkusen runt det hela. Nu var offren också hi-so så då är det drev via internet och FB som gäller...

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra, men om det varit 10 halvillegala burmesiska byggnadsarbetare som dödats i olyckan hade vi med all säkerhet inte fått den här cirkusen runt det hela. Nu var offren också hi-so så då är det drev via internet och FB som gäller...

Japp, helt sant och "tur i oturen" kanske...

Får se om PMs löfte står sig i detta fallet också.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju det som verkar vara problemet nu viktiga personer i båda bilarna. Men flickan hade i mina ögon förstånd nog att andvända säkerhetsbälte.

Tänk att väl utbildade människor väljer att färdas på ett sådant sätt säger en del om hur thaiare tänker. Hur hade varit om de använt säkerhetsbälte i min vanen

Ändrades av Wikileaks
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är ju det som verkar vara problemet nu viktiga personer i båda bilarna. Men flickan hade i mina ögon förstånd nog att andvända säkerhetsbälte.

Tänk att väl utbildade människor väljer att färdas på ett sådant sätt säger en del om hur thaiare tänker. Hur hade varit om de använt säkerhetsbälte i min vanen

Har du någonsin sett en farang ha säkerhetsbälte bak i en minibuss i Thailand ?

Hur tänker dom då när dom alltid har det hemma i Sverige ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Lennart Bifogar Bangkok Posts första rapport om olyckan.

De focuserar helt på minibussen.

Bangkok Post : An accident waiting to happen

Om man för ett ögonblick bortser från just denna olyckan, så ger jag reportern till den artikeln 99 av 100 möjliga poäng!

Det finns inga andra i Bkk-trafiken som regelmässigt beter sig lika vidrigt som de där förarna av "Vita minibussar", de stinker.

Nu verkar det som om just denna vita buss kört för ett universitet, vilket brukar betyda vettigare förare än de som slåss om passagerare (=pengar) i rusningstrafikens Bkk.

Åkte själv i en minibuss av samma fabrikat i förrgår, totalt 9 timmar, kände mig helt säker, en mycket bra förare på ett visarun-företag, jag har åkt med dem förr.

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du någonsin sett en farang ha säkerhetsbälte bak i en minibuss i Thailand ?

Sorry... Har du nånsin sett ett säkerhetsbälte i baksätet på en minibuss i Thailand?

Måste vart en extrautrustad buss isåfall!

GNÅ Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Sorry... Har du nånsin sett ett säkerhetsbälte i baksätet på en minibuss i Thailand?

Måste vart en extrautrustad buss isåfall!

GNÅ Tommy

På den Comutern vi brukar åka med har dom satt in bälten på första raden bakom föraren enbart därför att jag frågat efter bälten.

Dessutom har jag sett det i Ytterligare en Comuter men aldrig i några andra.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

På den Comutern vi brukar åka med har dom satt in bälten på första raden bakom föraren enbart därför att jag frågat efter bälten.

Dessutom har jag sett det i Ytterligare en Comuter men aldrig i några andra.

OK! Jag har aldrig sett det, men skall jag vara helt ärlig så åker jag inte Commuter så ofta.

GNÅ! Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är det jag menar om man är någorlunda skaffad tar man ju reda på hur man skall färdas som det verkar här är detta det vanliga färdmedlet för de nu tragiskt omkomna personerna.

Och för övrigt när jag senast hade min skräck resa från Laos där chauffören somnade hela tiden var det säkerhetsbälten i vanen kan inte svara på hur vid det är vanligt eller inte.

Ändrades av Wikileaks
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är det jag menar om man är någorlunda skaffad tar man ju reda på hur man skall färdas som det verkar här är detta det vanliga färdmedlet för de nu tragiskt omkomna personerna.

Och för övrigt när jag senast hade min skräck resa från Laos där chauffören somnade hela tiden var det säkerhetsbälten i vanen kan inte svara på hur vid det är vanligt eller inte.

Nu hade väl knappast några säkerhetsbälten hjälpt dem så mycket-de störtade ju 20 meter ner i betongen under tollway om jag förstod det hela rätt?

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Det som man kan reagera på är att flickans familj nu kommer att få betala stora summor till de drabbade familjerna bara för att hon överlevd och inte för att hon har gjort fel.

Om jag eller vem som helst i Thailand råkar kör över en full person då han kliver rakt ut på en väg utan att se sig för är jag den skyldig till alla hans skador enligt Thailändsk logik och blir den som betalar.

Då jag har ett större fordon och skall alltid framföra det på ett sådant viss att ingen skall bli skadad.

Därför tycker jag att Herr Chang som alltid hävdat att man inte skall köra själv har rätt men inte då en ombyggd mini van och okänd jaba chaufför och allra sämst vissa bussbolag som kör som idi*ter.

Åkte för ett tag sedan med en kompis på en vissa run till Laos från Chiang mai skulle uppleva backpack er livet på nytt, nattbuss ditt var skit rädd hela vägen så på hem vägen fick det bli min van satte mig fram upptäckte efter ett tag att chauffören somnade hela tiden då han panik bromsade utan vidare uppmärksammade de övrig passagerarna på vad som händer ingen reagerade inte ens kompisen han svarade det är väl klart att han inte kör ihjäl sig själv och sov vidare. Jag satt och slog på chauffören hela natten han var så sur på mig men när jag märkt att han började glida fort satte jag att ta på honom varje gång ryckt han till.

stämmer... en thaipolare som är advokat/jurist i Rayong körde hemåt på kvällen, 3 motorcyklar 100-120 cc med typ 3-4 per per ekipage, alla är dyngraka dom kör in framför honom o åker åt h-vete, han har absolut zero skuld till olyckan men enligt thaised så åkte han på att pröjsa 100.000 bath per fyllskalle som dog.

To do list-
(1). Go to pet store.(2). Buy bird seeds.
(3). Ask how long it will take for the birds to grow.(4). Wait for the reaction.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det bra, men om det varit 10 halvillegala burmesiska byggnadsarbetare som dödats i olyckan hade vi med all säkerhet inte fått den här cirkusen runt det hela. Nu var offren också hi-so så då är det drev via internet och FB som gäller...

Cirkusen startade innan offrens namn var kända, redan någon timme efter olyckan. Säkerligen for att det var så groteskt. Kroppar som flog från motorvägen och landade på en busshållsplats, på en gångbro, etc. Samma kväll var det ute på bla Pantip men inga namn på offren ännu. Dock var bilden på den mobilknappande-tjejen ute och det spekulerades om huruvida hon uppdaterade FB eller twitter.

Sen var ju knappast de omkomna hi-so och vad det verkar från inflytelserika familjer. Visst, absolut inga illegala invandrare men knappast hi-so som åker minibuss.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu hade väl knappast några säkerhetsbälten hjälpt dem så mycket-de störtade ju 20 meter ner i betingen under tollway om jag förstog det hela rätt?

Inte bilen utan några av de personer som kastades ur bussen åkte över kanten

Bussen bara välte och slog i kanten på sidan av tollway

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Cirkusen startade innan offrens namn var kända, redan någon timme efter olyckan. Säkerligen for att det var så groteskt. Kroppar som flog från motorvägen och landade på en busshållsplats, på en gångbro, etc. Samma kväll var det ute på bla Pantip men inga namn på offren ännu. Dock var bilden på den mobilknappande-tjejen ute och det spekulerades om huruvida hon uppdaterade FB eller twitter.

Sen var ju knappast de omkomna hi-so och vad det verkar från inflytelserika familjer. Visst, absolut inga illegala invandrare men knappast hi-so som åker minibuss.

Lärare och elever vid några av Thailands mest kända universitet-kanske inte hiso men inte fan var de risbönder heller. Medelklass?

Sen är jag ganska övertygad att det här kommer att kosta henne och hennes familj mer i både pengar och straff än var det hade gjort om en svensk 16 åring orsakat samma sak hemma i Sverige.

Sen var väl bilen lånad av en kompis, den tillhörde inte familjen?

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...