Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i Thailand


robban7073

Recommended Posts

Hej Tallviking

Thailand var occuperat av Japan under V K II Men då hette landet Siam Efter kriget böt mannamn til Thailand så då kan man säga att Thailand aldrig har varit occuperat ( Hyckleri )

Offe :av-109998:

Ja. Mycket riktigt att Thailand/Siam var OCKUPERAT under andra världskriget

Det jag sa var att dom aldrig varit KOLONISERAT av ett västland vilket dom är mycket stolta över och skriver mycket i sina berättelser om sitt eget land. Inte minst i turistbeskrivningar etc etc. Detta oavsett om dom hetat Thailand eller Siam.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wikileaks

    17

  • Tallviking

    16

  • Stickan

    15

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Tack Changen, anders antyder inget, så illa var det. Norge t.ex. Har en stolthet för sitt land som vi Aldrig kan uppnå.

Svenskar, Vi är kuvade. Vi har stått på knä, de senaste 50 åren. Vi tog inte ställning mot Tyskland, malmtågen

rullade, Min Pappa jobbade i gruvorna i Kiruna, Han har talat om, Skulle Hitler komma hit, SÅ satte vi gruvan under

vatten, det skulle ta 100 år att dränera den/de.

Svenska officerare, gjorde honnör när tyska S.K. Permitteringståg for kors och tvärs genom Sverige, m.a.o. Tyska trupper, Gustav 5 Var kung och Nasistvänlig.

Som Svensk, med vår historia, Vad har Vi och vara stolt över, nedtryckta människor som finns p.g.a. personnummer.

Sverige, Härlighetens Soptunna.

Min Pappa var också officer och deltog som ansvarig i Bernadotte:s vita bussar till Tyskland och Polen för att rädda judar ur koncentrationslägren

Att några var "nazist-vänliga" innebar inte att alla var det. Eller hur ? Det har visats tydligt i olika undersökningar att det bara var ett fåtal.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Min Pappa var också officer och deltog som ansvarig i Bernadotte:s vita bussar till Tyskland och Polen för att rädda judar ur koncentrationslägren

Att några var "nazist-vänliga" innebar inte att alla var det. Eller hur ? Det har visats tydligt i olika undersökningar att det bara var ett fåtal.

Och resten var för fega att ta ställning.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Hur VET du det ?

Tror inte heller det var så många.

Senaste kända siffran är 5,7% :lol:

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Härligt Changen, jag gillar upplysta människor. ;-) anders med fru

Hare taskigt i Götet, nästa år blir sämre, om det kan? :-) KRAM

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur gammal var du då ?

Tilläckligt för att se och för att senare kunna utvärdera vad jag såg.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tilläckligt för att se och för att senare kunna utvärdera vad jag såg.

Så du är ca 75-80 idag då ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Så du är ca 75-80 idag då ?

Kan väl säga som så, att jag såg luftstrider fån köksfönstret och flygplan som störtade utanför Trelleborgs hamninlopp.

Starka syner som aldrig glöms.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det styr din syn på sveriges befolknings hållning till nazisterna i Tyskland ?

Min Pappa har pratat väldigt mycket om det eftersom han var inne i Nazi-tyskland under krigets slutskede och tjänstgjorde som officer under kriget och det han berättat tyder på att de flesta hatade nazisterna som pesten men dom var rädda om sina liv och ville hellre vara neutrala än ockuperade av dessa satans människor. Dom såg hur illa det gick för grannländerna

Min Mamma är uppfödd i Danmark och bodde i Köpenhamn under kriget och har berättat mycket av det hon fick uppleva under den tyska ockupationen och jag tycker Sverige valde rätt att hålla sig neutral även om det innebar mycket förnedrande uppoffringar mot nazisterna för att kunna hålla sig neutrala

Schweiz hade motsvarande problem och jag tror situationen var liknande för Thailand gentemot japanerna.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det styr din syn på sveriges befolknings hållning till nazisterna i Tyskland ?

Min Pappa har pratat väldigt mycket om det eftersom han var inne i Nazi-tyskland under krigets slutskede och tjänstgjorde som officer under kriget och det han berättat tyder på att de flesta hatade nazisterna som pesten men dom var rädda om sina liv och ville hellre vara neutrala än ockuperade av dessa satans människor. Dom såg hur illa det gick för grannländerna

Min Mamma är uppfödd i Danmark och bodde i Köpenhamn under kriget och har berättat mycket av det hon fick uppleva under den tyska ockupationen och jag tycker Sverige valde rätt att hålla sig neutral även om det innebar mycket förnedrande uppoffringar mot nazisterna för att kunna hålla sig neutrala

Schweiz hade motsvarande problem och jag tror situationen var liknande för Thailand gentemot japanerna.

Njae, det är nog snarare vad jag läst, hört och sett i mera vuxen ålder.

Det fanns förvisso fler nyanser som formade den svenska hållningen, än feghet.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic om likheterna om Sverige och Thailand under andra världskriget först...

Regeringarna i båda länderna klarade nästan att hålla sina länder utanför kriget, Sveriges lite bättre än Thailands...

Båda länderna kom ut ur kriget helare än sina grannländer, bra jobbat regeringarna! Kan man säga.

Sverige sålde maskindelar och stål till båda sidor, Thailand OCH Sverige lät axelmakterna använda deras territorium, dock inte helt fritt (väldigt begränsat i Sverige).

Varför klarade sig Sverige från en Tysk invasion? För att det skulle kostat mer än det var värt, vårt försvar var starkt i jämförelse med tex Danmarks och Norges, det var billigare att köpa svenskt stål än att stjäla det, för tyskarna.

Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Lite offtopic om likheterna om Sverige och Thailand under andra världskriget först...

Regeringarna i båda länderna klarade nästan att hålla sina länder utanför kriget, Sveriges lite bättre än Thailands...

Båda länderna kom ut ur kriget helare än sina grannländer, bra jobbat regeringarna! Kan man säga.

Sverige sålde maskindelar och stål till båda sidor, Thailand OCH Sverige lät axelmakterna använda deras territorium, dock inte helt fritt (väldigt begränsat i Sverige).

Varför klarade sig Sverige från en Tysk invasion? För att det skulle kostat mer än det var värt, vårt försvar var starkt i jämförelse med tex Danmarks och Norges, det var billigare att köpa svenskt stål än att stjäla det, för tyskarna.

Tommy

Tvärtom var vårt försvar väldigt svagt.

Däremot fanns det ingen anledning för tyskarna att invadera en vänligt sinnad nation utan trategiskt värde.

All nytta dom skulle haft av Sverige efter en invasion hade dom ändå utan att invadera.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Om att köra i Thailand.

Det är inte så farligt, om man kan ta det lungt och inte stressa upp sig för småsaker.

"Tänk som så att alla andra i trafiken är idi*ter", sa min Far till mej för snart 30 år sedan när han lärde mig köra (var beredd på att alla kan göra dummheter i trafiken), det gäller fortfarande både i Sverige och här i Bkk.

"Håll din position och signalera tydligt när du tänker byta", funkar för det mesta, ibland ses det dock som en signal att täppa igen alla möjligheter för dej att tex byta fil... Jag bytar ändå och det har gått bra hittills.

"MC kör helt vettlöst" (sant många gånger), visst, men signalera filbyte och byt sen försiktigt, så skall du se att upphinnande MC viker undan utan protester.

De värsta trafikanterna i BKK är de som kör de vita minibussarna, jag ogillar dem starkt, och kommer säkert att krocka med en som FÖRUTSÄTTER att jag kommer att vika undan när de svänger utan att ge signal (vilket jag slutat göra, varför skall de få äga vägen, när de inte ens borde få ha körkort).

MVH Tommy

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom var vårt försvar väldigt svagt.

bla bla.

I jämförelse med Danmarks och Norges?

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

I jämförelse med Danmarks och Norges?

MVH Tommy

3/9

Storbritannien och Frankrike förklarar krig mot Tyskland. Andra världskriget börjar. Ett "skenkrig" råder - inga strider på västfronten förrän våren 1940.

Svenska regeringen utfärdar en neutralitetsförklaring. Förstärkt försvarsberedskap beordras - den s.k. beredskapstiden började. Statsministern Per Albin Hansson meddelar i ett berömt radiotal på sin trygga skånska dialekt att "Sveriges beredskap är god". Efteråt har man frågat sig om han avsåg den militära beredskapen eller livsmedelsförsörjningen. Om han avsåg det förstnämnda var det knappast en riktig beskrivning. Efter 1930-talets nedrustning var Sveriges försvar vid denna tidpunkt i stort behov av förbättringar och inte minst modernisering.

http://www.larshammaren.se/6_sv2vkr.html

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvärtom var vårt försvar väldigt svagt.

Däremot fanns det ingen anledning för tyskarna att invadera en vänligt sinnad nation utan trategiskt värde.

All nytta dom skulle haft av Sverige efter en invasion hade dom ändå utan att invadera.

Efter kriget var Sveriges försvar det fjärde största i världen

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter kriget var Sveriges försvar det fjärde största i världen

Efter kriget ja. Men inte när det skulle vara starkt.

Se tidigare länk.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

www.fht.nu/dokumentbank/flyg_hubbert_stril_50_utdrag.pdf

Frågan som sagt är "Svagt" jämfört med vad ?

Tittar man på t.ex sjöförsvar var det en helt annan situation

Dessutom rustades det svenska luftförsvaret upp ganska kraftigt direkt efter krigsutbrotten så då Norge och Danmark ockuperades hade det "svaga" blivit mycket starkare.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Angående den fruktansvärda olyckan som verkar ha vållats av en 16-årig HiSo tjej med adligt blod.

Hon är utsatt för dödshot på nån numer spärrad Facebook sida (enligt min Fru), jag själv läste nåt om en nystartad Facebook sida på Bangkokpost, kanske samma, vet ej.

"A Facebook page, "More than one million Thais are Not Happy With Prae-wa (Orachorn) Thephasadin Na Ayudhya", has been created where netizens are voicing their opinions of the accident. It attracted more than 150,000 users who "like" the page within 18 hours of its creation."

http://www.bangkokpost.com/news/local/213693/teen-under-fire-over-crash

Finns en del om ämnet på Tuben, kolla denna och sen kan ni kolla vidare därifrån på Tuben:

http://www.youtube.com/watch?v=BfkxUvzjB5k&feature=related

Vad jag tycker om 16 åriga rikemans bebisar i trafiken? ILLA.

Men jag har sett det själv...

Härom veckan på Barnens skola, så lekte vi utanför skolan i en liten park vid parkeringen.

Plötsligt kommer en Nissan cabbe, en 350-Z tror jag.

Dotterns kompis sa "Kolla den där kostar 4 miljoner minst, min pappa säljer såna"

Strax därefter kommer en 14-15 årig grabb fram till bilen och slänger in väskan i bagaget, sen kliver hans mor ut från förarsätet och sätter sig på passagerarplatsen, sonen sätter sig i förarstolen...

Jag tänker "OK, han får väl köra ett varv eller två på parkeringen, inte så lämpligt med lekande barn, men men tiT...

Så faaan heller, grabben kör rakt ut i Bkk-trafiken, vilka fina föräldrar det finns, som låter sina barn njuta fullt ut av livet tänkte jag (eller kanske inte).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...