Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i Thailand


robban7073

Recommended Posts

Har bara kört bil en gång där nere, valde rent naturligt den största pick-upen som jag kunde hitta, en 4-dörrars Isuzu Highlander :)

Det var helt klart annorlunda från att köra i Sverige, men efter ett tag så får man lite känsla för trafikens "puls" och då känns det mer naturligt.

Svårast var att hitta ut ur staden Ubon för att komma ut till landsbygden.

Tyckte att det svåraste var att hålla reda på alla jävla motorcycklar, dom kör hur som helst och utan hänsyn, håller man inte koll på dom så är det lätt att man prejar dom vid filbyte.

Hur som helst en intressant upplevelse.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wikileaks

    17

  • Tallviking

    16

  • Stickan

    15

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det handlar inte om svåger poletik utan om att man respekterar de som är av en högre klass.

Hela samhället går ut på att man vajar och vet sin plats att överhuvudtaget i frågasätta en familj av denna rangen gör man inte utan jag tycker det är ett barnsligt betende.

Folk som är av högre rang skall respekteras så är det.

Detta får de lära sig i skolan och därför bord det inte ha några problem med detta men som sagt det har varit lite väl mycket problem det sista.

Men regeringen har lovat att de skall ge skolan mera pengar och fokusera mera på Thailands kultur och dra in på utländska influenser så som engelska undervisningen i hopp om att detta problemet skall försvinna i alla fall minska.

Det är väl ingen som tycker att det var roligt att se dessa bråk som uppstod i våras.

Jisses! Nu pratar vi ju om en 16 eller 18-årig tjej som förefaller vara vållande till flera mäniskors död!

Tycker du på fullaste allvar att hon skall slippa straff för att hon eventuellt är Dotter till en hög polis eller vad det nu var.

Skall dom familjerna som mist sina nära och kära knäböja och vaja och tacka för vad som hänt därför att hon eventuellt är finare än dom menar du?

Att man i Thailand visar vördnad när sig bör har jag inga som helst problem med.

Men i detta fallet så anser både jag och troligen många med mig (även thailändare att dömma av pratet på internet)

att det inte är mer än rätt att rättvisa skipas och den skyldige får stå för det hon gjort.

Att mörka sådant och låta henne gå fri gör ingenting annat än att underblåsa dom motsättningarna som finns i Thailand.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har redan konstaterat att mini vanen var om byggd där av den allvarliga utgången på olyckan.

Skall denna flickan som körde en sprillans ny säker Honda behöva må dåligt pga av detta.

Hennes familj har med allsäkerhet gjort mera för fattiga än vad de i mini vanen har gjort.

De senaste nyheterna i fallet är att hon faktiskt ligger på sjukhus själv troligen beroende på alla otäcka anklagelser som florera.

Hon har faktiskt inte gjort något fel hennes far är en hög polis om någon skall bedöma om hon kan köra så är det väl han folk borde veta att man inte frågar sätter en betydande polis i Thailand.

Tänk Thailändskt tänk rätt.

För övrigt tycker jag att Herr Chang gör det absolut bästa låter någon annan köra för om olyckan är framme klara man sig inte speciellt långt som utlänning i Thailand.

Själv har jag inte denna ekonomiska möjligheter kostar mellan 10000 och 20000 Baht i månaden utan jag får hoppas att mina kontakter kan hjälpa mig har ännu inte behövt prova dem.

Om du nu skall köra är regel nummer ett är att aldrig stanna vid en olycka straffet ökar inte om du försöker smita samt det blir lättare att skylla på somchai helt enkelt någon annan.

Ändrades av Moo
Link to comment
Dela på andra sajter

Man har redan konstaterat att mini vanen var om byggd där av den allvarliga utgången på olyckan.

Skall denna flickan som körde en sprillans ny säker Honda behöva må dåligt pga av detta.

Hennes familj har med allsäkerhet gjort mera för fattiga än vad de i mini vanen har gjort.

De senaste nyheterna i fallet är att hon faktiskt ligger på sjukhus själv troligen beroende på alla otäcka anklagelser som florera.

Hon har faktiskt inte gjort något fel hennes far är en hög polis om någon skall bedöma om hon kan köra så är det väl han folk borde veta att man inte frågar sätter en betydande polis i Thailand.Tänk Thailändskt tänk rätt.För övrigt tycker jag att Herr Chang gör det absolut bästa låter någon annan köra för om olyckan är framme klara man sig inte speciellt långt som utlänning i Thailand.

Själv har jag inte denna ekonomiska möjligheter kostar mellan 10000 och 20000 Baht i månaden utan jag får hoppas att mina kontakter kan hjälpa mig har ännu inte behövt prova dem.

Om du nu skall köra är regel nummer ett är att aldrig stanna vid en olycka straffet ökar inte om du försöker smita samt det blir lättare att skylla på somchai helt enkelt någon annan.

Nu är dunog lite fel ute i alla fall.

Visst är det som du säger om graden av status men det förhärligar väl knappast, eller ger någon rätten, att på grund av hänsynslöshet ta andras liv?

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man tittar på Hondan hennes bil så ser man att det enbart var en lätt touch hon själv står faktiskt direkt efter olyckan vid sidan om bilen och berättar för sina kompisar att hon blir lite sen hon väntar bara på att hennes far skall komma och ordna upp det. Hade hon inte haft honom som far och varit släkt med Kungen utan en vanlig Thai eller ännu värre utlänning hade de väl skickat henne över räket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har redan konstaterat att mini vanen var om byggd där av den allvarliga utgången på olyckan.

Skall denna flickan som körde en sprillans ny säker Honda behöva må dåligt pga av detta.

Hennes familj har med allsäkerhet gjort mera för fattiga än vad de i mini vanen har gjort.

De senaste nyheterna i fallet är att hon faktiskt ligger på sjukhus själv troligen beroende på alla otäcka anklagelser som florera.

Hon har faktiskt inte gjort något fel hennes far är en hög polis om någon skall bedöma om hon kan köra så är det väl han folk borde veta att man inte frågar sätter en betydande polis i Thailand.

Tänk Thailändskt tänk rätt.

För övrigt tycker jag att Herr Chang gör det absolut bästa låter någon annan köra för om olyckan är framme klara man sig inte speciellt långt som utlänning i Thailand.

Själv har jag inte denna ekonomiska möjligheter kostar mellan 10000 och 20000 Baht i månaden utan jag får hoppas att mina kontakter kan hjälpa mig har ännu inte behövt prova dem.

Om du nu skall köra är regel nummer ett är att aldrig stanna vid en olycka straffet ökar inte om du försöker smita samt det blir lättare att skylla på somchai helt enkelt någon annan.

Först och främst är det just på grund av att hennes far är högt uppsatt polis som det finns anledning att betvivla hur utredningen gått till. Jag kan mycket väl tänka mig att han personligen höll i utredningen vilket är helt förkastligt ur rättsäkerhetperspektiv. I detta fall om något borde den skötts av någon utomstående som inte är bekant med Herr Hög Polis.

Korruptionen som finns i Thailand och genomsyrar stora delar av samhället gör att det rätta inte alltid kommer fram.

OK minivanen var ombyggd och det bidrog kanske till den olyckliga utgången till olyckan.

Men vem konstaterade det? Var han opartisk?

Och det faktum att hon körde en sprillans ny Honda gör inte att hon inte kan vara den vållande?

Däremot kan hon säkert tacka sin nya Honda för att hon överlevde. Men det har ingenting med skuldfrågan att göra.

Ursprungsfrågan är fortfarande vem som var vållande till olyckan?

Det kanske inte var den ombyggda minivanen i sig själv som orsakade olyckan.

Om inte samhället varit så korrupt så hade aldrig ens frågan blivit aktuell om utredningen skötts på rätt sätt och ingen hade någon anledning att betvivla att så var fallet. Nu vet ingen och därför skriver folk om det.

Det har ingenting att göra med att man inte vet sin plats i samhället.

Du skriver ju själv att om du råkar ut för en olycka så tänker du smita och lita på dina kontakter.

Så dina kontakter skall hjälpa dig att skjuta över skulden på den kanske oskyldige motorcycklisten du råkade köra på som sedan kanske omkom för att du ansåg att det är bäst att inte stanna utan bara smita.

Jag hoppas jag aldrig råkar krocka med dig när jag är i Thailand för du verkar inte direkt ha så hög moral.

Hoppas du är en riktigt bra bilförare så inga oskyldiga mäniskor blir drabbade av att dom "inte vet sin plats".

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man nu tycker i detta fallet är upp till var och en men jag vill hävda att så här funkar det i Thailand gilla det eller inte så är det bara.

Skulle jag råkar köra över någon vet jag inte om jag kommer att handla på det visset som jag här ovan beskriver mycket troligt är att jag kommer falla tillbacka till mina svenska grundvärderingar och stanna.

Det samma kommer en Thailändare att göra smita och ringa sinna kontakter.

Det är inte alltid så lätta med vad som är rätt eller fel och skillnaderna är stora tycker jag mellan länderna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hyrde själv bil senast jag var i Thailand. Fungerade kanon.

Jag hyrde direkt från flygplatsen, se till att få med en GPS, den underlättar otroligt mycket.

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hyrde direkt från flygplatsen, se till att få med en GPS, den underlättar otroligt mycket.

Håller med en GPS är nästan ett måste om inte nån i bilen känner vägen väl, det underlättar väldigt speciellt om man råkar ta fel avfart eller nåt, åkte Hua Hin Bangkok Chayiphum tur och retur I helgen, hade installerat Garmin på min Winmobile, jättelätt att hitta vad man söker, bränsle, mat Shoppingcenter, den visade tom vägarna rätt ute i "byn"..

Visst blir det fel ibland, men med GPS är det lätt att komma rätt igen...

Link to comment
Dela på andra sajter

Man har redan konstaterat att mini vanen var om byggd där av den allvarliga utgången på olyckan.

Skall denna flickan som körde en sprillans ny säker Honda behöva må dåligt pga av detta.

Hennes familj har med allsäkerhet gjort mera för fattiga än vad de i mini vanen har gjort.

De senaste nyheterna i fallet är att hon faktiskt ligger på sjukhus själv troligen beroende på alla otäcka anklagelser som florera.

Hon har faktiskt inte gjort något fel hennes far är en hög polis om någon skall bedöma om hon kan köra så är det väl han folk borde veta att man inte frågar sätter en betydande polis i Thailand.

Tänk Thailändskt tänk rätt.

För övrigt tycker jag att Herr Chang gör det absolut bästa låter någon annan köra för om olyckan är framme klara man sig inte speciellt långt som utlänning i Thailand.

Själv har jag inte denna ekonomiska möjligheter kostar mellan 10000 och 20000 Baht i månaden utan jag får hoppas att mina kontakter kan hjälpa mig har ännu inte behövt prova dem.

Om du nu skall köra är regel nummer ett är att aldrig stanna vid en olycka straffet ökar inte om du försöker smita samt det blir lättare att skylla på somchai helt enkelt någon annan.

Exakt.

Jag skulle inte vilja vara förare om olyckan händer i Thailand. Det finns ju en viss tendens att skylla allt på farang.

Dessutom är det bra med så att säga släktlojalitet. Svåger Chang vet säkert att han kommer att få mycket ont i örat om fru Chang får veta att jag eller Bibben råkat ut för något dåligt under hans uppsikt.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om svåger poletik utan om att man respekterar de som är av en högre klass.

Hela samhället går ut på att man vajar och vet sin plats att överhuvudtaget i frågasätta en familj av denna rangen gör man inte utan jag tycker det är ett barnsligt betende.

Folk som är av högre rang skall respekteras så är det.

Detta får de lära sig i skolan och därför bord det inte ha några problem med detta men som sagt det har varit lite väl mycket problem det sista.

Men regeringen har lovat att de skall ge skolan mera pengar och fokusera mera på Thailands kultur och dra in på utländska influenser så som engelska undervisningen i hopp om att detta problemet skall försvinna i alla fall minska.

Det är väl ingen som tycker att det var roligt att se dessa bråk som uppstod i våras.

Ecatemente, länge leva högre rangen, Hurra Hurra Hurra.

Respektivisten Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Jojje

Bor du nära Saraburi

Vi har skaffat en äldre Nissan Tända ( Sunny ) en 2535a Har kört mycket lite runt B.Thalan det gick bra inga problem med vänstern ratten sitter ju på rätt sida

Efter läsniing i denna tråd så blir det bara Higways och lokala småvägar Nästa år ska jag köra till Pattis men ej i Pattis Det verkar ej så svårt

Tror Offe

Ps Oj går i körskola nu

Ds :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

Hej Jojje

Bor du nära Saraburi

Vi har skaffat en äldre Nissan Tända ( Sunny ) en 2535a Har kört mycket lite runt B.Thalan det gick bra inga problem med vänstern ratten sitter ju på rätt sida

Efter läsniing i denna tråd så blir det bara Higways och lokala småvägar Nästa år ska jag köra till Pattis men ej i Pattis Det verkar ej så svårt

Tror Offe

Ps Oj går i körskola nu

Ds :dance1:

Pattis är inga problem att köra i.

Det är som en racerbana som går runt runt.

Man startar vid Dolphin Roundabout och viker ner mot Beach Road sedan är det bara att gasa på tills man når second road efter walking street och sedan speedar man på längs second road tills man åter igen är framme vid Dolphins.

Jättekul att bara ligga och köra runt runt.

Passa bara upp för songtawerna som plötsligt bara kan stanna utan förvarning.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja köra i Pattis är precis som gamla raggarrundan i Uppsala förr i tiden ;)

Har nu kört ca 2000 mil i Thailand men sett kanske 3 st olyckor och då inga allvarliga

Man måste vara skärpt hela tiden och gärna ha ögon i nacken för trafiken är helt vansinnig ibland

Körde om en gång på motorväg i 120 km/tim och blev ändå omkörd i dikeskanten på höger sida av en dåre :sFduh:

Sedan jag skaffade thaikörkort så har jag inte behövt betala några böter ännu,,,,,,,,,,,,,,,men det kommer nog

Poliserna blir oftast glatt överraskade när man visar det

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad man nu tycker i detta fallet är upp till var och en men jag vill hävda att så här funkar det i Thailand gilla det eller inte så är det bara.

Skulle jag råkar köra över någon vet jag inte om jag kommer att handla på det visset som jag här ovan beskriver mycket troligt är att jag kommer falla tillbacka till mina svenska grundvärderingar och stanna.

Det samma kommer en Thailändare att göra smita och ringa sinna kontakter.

Det är inte alltid så lätta med vad som är rätt eller fel och skillnaderna är stora tycker jag mellan länderna.

Jag tar ett av många vansinniga inlägg för nu känns det nästan som att det är dags att sätta upp skylten

post-6273-0-47147400-1293675491_thumb.jp

post-6273-0-47147400-1293675491_thumb.jp

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattis är inga problem att köra i.

Det är som en racerbana som går runt runt.

Man startar vid Dolphin Roundabout och viker ner mot Beach Road sedan är det bara att gasa på tills man når second road efter walking street och sedan speedar man på längs second road tills man åter igen är framme vid Dolphins.

Jättekul att bara ligga och köra runt runt.

Passa bara upp för songtawerna som plötsligt bara kan stanna utan förvarning.

BTT

Ta dej ut till Sukhumvit så får du lite mer utmaning. Speciellt att göra Usvängar...

mvh ragson - din bästaste vän.
Min musiksida finns HÄR!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har polisen meddelat att de som skriver om henne kan riskera fängelse så jag kommer nu att lämna detta ämne hoppas att andra gör det samma och respekterar Thailand.

På samma sätt som utlänningar skall respektera Sverige och dess polis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har polisen meddelat att de som skriver om henne kan riskera fängelse så jag kommer nu att lämna detta ämne hoppas att andra gör det samma och respekterar Thailand.

På samma sätt som utlänningar skall respektera Sverige och dess polis.

Tror de glomde att informera Bangkok Post och annan media som har en hennes namn och bild på forsta sidan!

Många tomtar i trollskogen nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är riktigt som du skriver Wille men det är väl ganska stor skillnad på Bangkok post som är en tidning som polisen kan kontrollera och det svamel som nu finns på många forum. Har nu lyssnat på nyheterna på Bangkok post och tycker att det stärker min uppfattning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pattis är inga problem att köra i.

Det är som en racerbana som går runt runt.

Man startar vid Dolphin Roundabout och viker ner mot Beach Road sedan är det bara att gasa på tills man når second road efter walking street och sedan speedar man på längs second road tills man åter igen är framme vid Dolphins.

Jättekul att bara ligga och köra runt runt.

Passa bara upp för songtawerna som plötsligt bara kan stanna utan förvarning.

BTT

Jag föreslår att du ligger lite lågt med din info om Pattaya tills du är uppdaterad.

På racerbanan, som du snackar om, finns numera ca 25 övergångsställen med rödljus för gående, så det blir ganska taskig racing.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Moo!

Jag vet hur det fungerar i Thailand.

Men till skillnad mot dig så tycker jag inte att det är bra att man kan smita från en olycka och sedan nyttja sina kontakter som du skulle göra.

Inte försvarar jag ett system med rättsröta och korruption så som du gör.

Inte heller tycker jag att det är bra att man cencurerar obekväma nyheter vilket du tycks göra.

Sisst men inte minst så blir man ju smått förstummad när man läser att du tycker att det är helt rätt att rättvisa inte skipas därför att den ena parten var av högre rang och den andra borde veta sin plats.

På vilket vis är det bra för landet?

Sen vill jag påpeka att när du är i Thailand så är du bara en jäkla farang den dag det smäller och då kanske inte dina kontakter hjälper beroende på vem du krockar med.

Jag skulle gärna återuppta diskusionen hurvida systemet är bra eller inte efter att det drabbat dig.

Själv har jag under mina resor i Thailand dessbättre aldrig krockat. Men under varje resa har vi sett olyckor med dödlig utgång. Kanske var det någon som fick veta sin plats då. Kanske till och med en farang som råkade illa ut.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hur svårt är det o köra i Thailand?

Vad ska man tänka på ?

Var hyr man seriöst i Bangkok??

HJÄLP !!!!!!

Robban

Du har redan fått tre goda råd.

Jag samlar dom här.

1. Låt huvudet snurra som en radar.

2. Vid korsning, titta först åt "fel" håll.

3. Skaffa GPS.

Dessutom, om du blir förvirrad, tänk på att du ska sitta med rumpan mitt i vägen.

Funkar i Sverige : Högertrafik, vänsterstyrd bil.

Funkar i Thailand : Vänstertrafik, högerstyrd bil.

Lycka till

/Keithan

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tyckar att du skall fråga dig själv om du är "bekväm" med att köra

bil Thailand.

Jag har personligen kört bil och mc över hela Europa och i många länder i

Asien och tycker inte att det är någon större skillnad oavsett var jag färdas.

Tar man det lite lugnare så är det inga större problem. Om du känner att du

inte kan "koppla av" när du är ute och kör, tycker jag att du skall välja

ett annat färdsätt.

Men vad vet jag!

Mvh

Amatören

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...