Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i Thailand


robban7073

Recommended Posts

hur svårt är det o köra i Thailand?

Vad ska man tänka på ?

Var hyr man seriöst i Bangkok??

HJÄLP !!!!!!

Robban

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wikileaks

    17

  • Tallviking

    16

  • Stickan

    15

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Har Du aldrig kört bil i Asien och är ovan med vänstertrafik är nog inte Bangkok den bästa plats i världen att starta detta på, men svårt är det inte, snarare omöjligt om Du försöker dig på att använda det man får lära sig i svenska trafikskolor, har gäller det olika regler beroende på bilstorlek (lastbilar och bussar har alltid rätt), tid på dygnet (rusningstrafiken ger den som har bråttom nya ideer om var det finns plats) och vilket humör konstapeln är på, men det är rätt kul.

Hyr en bil med chaffis om du ska vara i BKK, annars går det rätt snabbt att hitta in i trafiken.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Var alltid beredd på det mest vansinniga som du kan tänka dej, och dubbla sedan det. Man kör mot trafiken på huvudled, motorcyklar kör 99% om på insidan för att sedan tvära rakt framför dej. man stannar inte alltid vid rödljus, alldeles för många kör mer eller mindre packade och naturligtvis alldeles för fort och åtskilliga fordon ute på landsbygden har varken ljus eller knappt bromsar så var extra försiktig i mörker och tänk på att det kan stå ett helt mörklagt bilvrak bakom nästa kurva. Låter det farligt, det är det normala med trafiken här nere, men låt inte det skrämma dej det är som Baa sa ganska skoj att åka runt för egen maskin. Var försiktig och lycka till.

En chang är alltid en chang om än i ett sprucket glas

Våga vägra fesbok

Link to comment
Dela på andra sajter

Att köra i centrala Bangkok är en baggis. I alla fall jämfört med att köra på någon av landets alla landsvägar där genomsnittsfarten är tre gånger så hög. Åkte från ett ställe strax utanför Korat till Bangkok i förrgår kväll och såg inte mindre än 7 olika olyckor längs vägen. 4 av dem verkade vara i samband med U-svängs öppningar i refugerna. Detta vansinniga system med U-svängar var 300 m gör trafiken relativt ryckig och man vet aldrig vad som plötsligt ploppar ut framför grillen.

När vi kom in till Bangkok kom vi via Don Muang Highway. Ca 1 timme efter vi passerat där så var det skådeplatsen för ännu en hemsk minibuss-olycka med resultatet att 8 personer dog. En 16-årig! tjej i en personbil var förmodligen vållande till kraschen och att minibusspassagerarna slungades ur bussen, av motorvägen och landade på gatan ca 20 meter nedanför - skadade 7 personer till.

Den unga tjejen är för övrigt från en hi-so familj och halvsyster till en känd skådespelare - därmed kan man väl utgå från att hon inte kommer lastas eller dömmas för olyckan.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur svårt är det o köra i Thailand?

Vad ska man tänka på ?

Var hyr man seriöst i Bangkok??

HJÄLP !!!!!!

Robban

Låt huvudet och tankarna snurra runt som en radar och ALLTID ha koll runt dig om det går.

När jag kör försöker jag titta lika mycket åt alla håll.

Ett exempel: när man närmar sig korsning/utfart på den vägen jag kör kommer dom från vänster i detta fall 99,9% säkerhet, svänger dom bara ut och du som kör på större väg får anpassa dig.

Börja med att köra Moppe/Mc lära dig kör olagligt för att lära dig trafikens trafikregler inte körskole regler.

Mvh. Plätt

Link to comment
Dela på andra sajter

Olyckan med minivan i Bangkok rangsit 28 dec 2010.

Den 16 åriga flickan nummera 18 åriga är visst släkt med kunga familjen och hennes pappa är hög polis så detta är inget som vi skall diskutera.

Alla som bor i Thailand vet redan att det är minivan en som var fel byggd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med tanke på att Thailändsk press gått ut med hennes namn redan så är det knappast en känslig sak att diskutera här på forumet. Kika in på någon av de thailändksa web board siterna av typ Phantip så ser du att det pratas friskt trots den påstådda kungaförbindelsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kör bil dagligen här nere (Phuket) och det är stundatals en kamp!

Trots att jag gjort det några år nu och hela tiden intalar mig själv: "Ta det lugnt.. Det är som det är i trafiken!" så blir jag förbannad ett flertal gånger under varje biltur. Ett inlärnt svenskt trafikvett är omöjligt att släppa och det går inte att anamma det thailändska sättet att ta sig fram i trafiken på. Till viss del visst, men långt ifrån till fullo! Man får försöka gilla läget fast det är jävulskt svårt!

Att skaffa internationellt körkort eller ännu bättre thaikörkort är något som måste rekas starkt. OM olyckan skulle vara framme så har du då avsevärt torrare på fötterna.

Trafiken här har för övrigt ökat avsevärt på senare år och det registreras nu 500-600 nya bilar varje månad på ön vilket givetvis vägar, folks beteende och övrig infrastruktur inte är redo för.

Är det de?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt att det skall vara på detta visset att folk inte kan vänta tills undersökningarna är klara med orsaken. Utan nu tvingas de i stället stänga ned webbsidor.

Alla Thailändare borde vet vid det här laget att de inte skall diskutera sådant här det skadar bara Thailand och dem själva.

Nu gömmer de sig bakom Internet och diskuterar sådant som inte berör dem på samma sätt som de gömmer sig under demonstrationer och viglar upp okunniga människor att gå ut på gatorna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är tråkigt att det skall vara på detta visset att folk inte kan vänta tills undersökningarna är klara med orsaken. Utan nu tvingas de i stället stänga ned webbsidor.

Alla Thailändare borde vet vid det här laget att de inte skall diskutera sådant här det skadar bara Thailand och dem själva.

Nu gömmer de sig bakom Internet och diskuterar sådant som inte berör dem på samma sätt som de gömmer sig under demonstrationer och viglar upp okunniga människor att gå ut på gatorna.

Att det diskuteras och skvallras så hett är väl bara en direkt följd av dels att media inte belyser alla aspekter och dels att de förväntar sig att det hela mörkas. Antalet fall där hi-so eller artister varit vållande till allvarliga olyckor men klarat sig undan är på tok för många för att någon skall lita på någon "undersökning". Senaste exemplet är väl din namne Moo Ham som var ute på Borgen i mer än 3 år och även om han till slut dömdes till 10 års fängelse lär det aldrig vara så mkt. Detta efter att med flit kört över en massa människor vid en busskur och dödat en person. För övrigt tvingas ingen stänga ned några web-sidor. Det är ett aktivt val av myndugheterna och en väg som formodligen aldrig kommer lyckas. Mer censur kommer inte leda till mindre skvaller - snarare tvärt om.

Ändrades av wille
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är riktigt som du säger viktiga personer straffas inte för de brott de begår detta borde Thailändare vid detta laget känna till och om de försöker att ändra på det slutar det oftast illa fördem.

Därför tycker jag det är synd att de aldrig finner sig i situationen och accepterar hur det är i Thailand det är ju en del av skarmen med Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att det är synd att Thailändarna inte böjer ner huvudet och accepterar att samhället är korrupt?

Själv tycker jag det är ett hälsotecken och gör att man faktist kan hoppas på att korruptionen faktist kommer att bekämpas. Vilket enbart skulle vara av godo för landet.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är rätt att Thailändare skall behöva ha det på detta visset men nu är det som det är och faktiskt verkar det som de flesta acceptera det.

Det är ju en väldit liten del av folket som inte är nöjda.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur svårt är det o köra i Thailand?

Vad ska man tänka på ?

Var hyr man seriöst i Bangkok??

HJÄLP !!!!!!

Robban

DE E NOG LIKA BRA ATT DU TAR TAXI VERKAR DE SOM..

Link to comment
Dela på andra sajter

DE E NOG LIKA BRA ATT DU TAR TAXI VERKAR DE SOM..

Han kör ju taxi varje dag! Kanske vill köra bil utan skylt.

Men jag håller med taxi är enklare.

//Janne

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är rätt att Thailändare skall behöva ha det på detta visset men nu är det som det är och faktiskt verkar det som de flesta acceptera det.

Det är ju en väldit liten del av folket som inte är nöjda.

Jovars, ibland trillar äpplet så långt från trädet att det faktiskt blir ett päron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker inte att det är rätt att Thailändare skall behöva ha det på detta visset men nu är det som det är och faktiskt verkar det som de flesta acceptera det.

Det är ju en väldit liten del av folket som inte är nöjda.

Dom flesta kanske accepterar det. Men det betyder ju inte att dom för den skull tycker det är bra.

Menar du att det vore bra om dom som inte gillar korruptionen och svågerpolitiken skall hålla käften och att det vore bättre?

I så fall på vilket vis är det bättre och för vem? Det blir väl knappast bättre för dom som blir kuvade och orättvist behandlade?

Om du nu tycker det så kan du väl förklara ditt tankesätt?

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena !

Om man tar det lugnt å är vaken så

är det inga större problem! Körde själv

över 300 mil i april i Los.

Men prova å få med ett papper från den lokala

polisen så slipper du en massa trubbel, själv

kallar ja pappret för körsedel. Väldigt bra

att visa upp när man blir stannad !

Mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

Var ute och snurrade runt lite runt Saraburi med omnejd. 3 bilolyckor varav 2 med dödlig utgång han man se. Sådant ser man nästan varje dag man lämnar staden. Men inne i staden går det fortare att gå eller cykla, det är totalt omöjligt att köra bil mellan 15.30-18.30 för att inte nämna vid högtider. Nä man skall stanna i kåken precis som hemma i Sverige vd stormar och snö.

Ändrades av Jojje

Jag har sett människor som är trögare än jag - och sävligare... och till och med stillsammare, lojare och latare än jag. Men de var döda. 

Mark Twain

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj ,va mycke o ta in. Jag ska åka från Bangkok upp till Khon Buri. Vill ha en bil så man kan åka o se sig omkring tillsammans me tjejen.

Kanske inte är nån bra ide men vill kunna vara självständig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det handlar inte om svåger poletik utan om att man respekterar de som är av en högre klass.

Hela samhället går ut på att man vajar och vet sin plats att överhuvudtaget i frågasätta en familj av denna rangen gör man inte utan jag tycker det är ett barnsligt betende.

Folk som är av högre rang skall respekteras så är det.

Detta får de lära sig i skolan och därför bord det inte ha några problem med detta men som sagt det har varit lite väl mycket problem det sista.

Men regeringen har lovat att de skall ge skolan mera pengar och fokusera mera på Thailands kultur och dra in på utländska influenser så som engelska undervisningen i hopp om att detta problemet skall försvinna i alla fall minska.

Det är väl ingen som tycker att det var roligt att se dessa bråk som uppstod i våras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, själv tänker jag hyra in fru Changs bil med svåger Chang som chaufför. Det blir billigare än att hyra på något ställe och köra själv.

Dessutom kan man under färden med gott samvete ta sig en Beer Chang medan man betraktar det thailändska landskapet.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj ,va mycke o ta in. Jag ska åka från Bangkok upp till Khon Buri. Vill ha en bil så man kan åka o se sig omkring tillsammans me tjejen.

Kanske inte är nån bra ide men vill kunna vara självständig.

Jorå, det är en alldeles utmärkt idé, men hyr nånstans utanför BKK så slipper du köra fel och stressa runt motorvägsnätet.

Olyckor ser även jag, men långtifrån dagligen och då bor jag ganska nära en av landets större städer med massor av skolor dit unga dödspiloter kör sina MC utan en tanke på annan trafik, visst ska du passa på och ha den friheten det innebär att ta sig dit man vill, när man vill, bara ta det lugnt och framför allt, LITA INTE PÅ ATT NÅGON ANNAN TAR HÄNSYN ELLER BETER SIG NORMALT, då är den personen onormal i Thaitrafiken.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...