Jump to content
IGNORERAD

Köra bil i Thailand


robban7073

Recommended Posts

Stickan jag tycker du har rätt att i fråga sätta mina åsikter hade aldrig i min fantasi tidigare kunnat tänka mig att jag skulle acceptera detta som sker i Thailand.

På något konstigt sätt har jag ändrat uppfattning kan bero på att det blir lättare att vara en som följer med strömen i stället för att vara en motvals kärring och hela tiden.

Något som jag är mest förvånad över är att jag har blivit en karma jägare här i Thailand, kommer på mig själv med att inte frågasätta eller klaga längre utan blir det fel bara att beställa nytt eller be någon annan om hjälp.

Blir inte heller förvånad över att Thailändare alltid ljuger eller svara något som inte stämmer då de inte vill framstå som dumma vilket har resulterat i att det är ingen ide att fråga över huvudtaget.

Börjar faktiskt att tycka livet kan inte bli bättre än så här man tar dagen som den kommer det man inte ser finns inte.

Detta med om jag har varit med om någon olycka jodå många gånger ingen med dödlig utgång. Men har ordnat det så att jag har gjort en helt egen försäkring som täcker den andra parten så väl gående som mopedister och bilister skyhögt.

Jag får naturligt viss en väldans hög premie men tycker att det är värt detta tänk om man råkar köra ihjäl någon viktig familjeförsörjar hur skall denna familjen sedan klara sig.

Ändrades av Moo
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 113
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Wikileaks

    17

  • Tallviking

    16

  • Stickan

    15

  • Tommy

    9

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Moo!

Trevligt att höra. Du kanske inte är helt moraliskt förtappad ändå som jag trodde.

Möjligtvis att du blivit lite miljöskadad i Thailand... :whistle:

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

hur svårt är det o köra i Thailand?

Vad ska man tänka på ?

Var hyr man seriöst i Bangkok??

HJÄLP !!!!!!

Robban

Skippa detta med att hyra bil, Du sitter lätt i skiten annars...

Tänk på följande att ha med dig, Pass, Körkort och IKK samt hyr endast där bilen är fullförsäkrad, Läs det finstilta avtalet som ska vara skrivet på engelska annars gå bara till nästa uthyrningsbolag.

Bangkok är inte en stad som jag skulle vilja köra i, Hyr GPS också... samt några extra liv.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Moo!

Dina uppgifter om den tragiska olyckan verkar inte stämma.

Nu verkar det som om det inte bara var vanliga obetydliga mäniskor som skulle veta sin plats som dog utan forskare och doktorer och annat rätt betydelsefullt folk.

Dessutom hade flickan i fråga inget giltigt körkort.

Horror car crash claims ninth fatality

Janjira Simkratok, 22, a student of Public Health faculty succumbed to injuries on Thursday after being in a coma at Vipavadi Hospital following the tragedy on Monday.

The tragedy took place on Monday night when a white Honda Civic rammed the back of a minivan on Tollway above Vibhavadi Rangsit road, sending it crashing into a streetlight pole on the inbound elevated tollway.

The eight victims were flung out from a five-metre height.

Some of the bodies of the victims, who were flung out of the van by the impact of the crash, were seen hanging from a pedestrian flyover, while bodies were recovered from a canal adjacent to the nearby Kasetsart University.

Police said driver of the Honda Civic turned out to be a 16-year-old girl who had no driving license.

The girl whose name is withheld would face several charges, police said.

Police on Thursday said that the girl will be summoned today to acknowledge the charges. Immigration police would cooperate to prevent her from fleeing to a foreign country.

Eight people killed in the van accident

1. Pratya Khantha, 21, third-year economics student, Thammasat University

2. Sudawadi Nilwan, third-year law student, Thammasat University

3. Kiattiman Rod-aree, 23, employee, National Electronics and Computer Technology

Centre

4. Pinyo Jinanthuya,34, assistant to the dean of Thammasat University's

Faculty of Architecture and Planning.

5. Trong Sudthanakit, 24, graduate of Faculty of Political Science, Thammasat University

6. Ukrit Ratanachomsri,30, researcher at the National Centre for Genetic Engineering and

Biotechnology

7. Dr Sastra Chaothiang,33, scientist at the National Science and Technology Development Agency

8. Naruemon Pitathanang, 38, the van's driver

http://www.nationmul...y-30145491.html

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

24 killed on first day of 'Dangerous Seven Days'

Bangkok, Dec 30 - Twenty-four people were killed and 425 were wounded in nearly 400 road accidents on the first day of Thailand's "Dangerous Seven Days" with past indicators showing that the major cause of accidents is driving under influence of alcohol, said a senior official of Transport Ministry on Thursday.

Deputy Transport Minister Sorayut Petchtrakul said the number of accidents on the first day of the high risk period (Dec 29 through Jan 4), was at 393, 12.28 per cent lower than that of the previous year.

In 2009, he said 40 people were killed and 425 were injured in 448 accidents on the first day of the campaign.

Mr Sorayut said that drunk driving is the major cause of accidents, following by high speed driving exceeding the legal limit. Most accidents involved motorcycles and occurred between 4pm and 8pm.

Krabi, Phangnga, Phatthalung, Phetchaburi, Lop Buri and Sa Kaeo provinces recorded the highest death toll in road accidents, with two deaths in each province.

The vice minister said that 2,501 checkpoints have been set up across the country, with 65,494 personnel being deployed. Over half a million vehicles -- 526,610 -- have so far have passed through the inspection process at the checkpoints.

Legal action has been taken against 60,497 people for violating traffic rules -- 19,260 for riding motorcycle without helmets and 18,916 for driving without licences, stated Mr Sorayut.

Mr Sorayut said that traffic congestion is expected in every main route heading to other regions Thursday as it is the last working day before the long festive holiday weekend.

He said concerned security agencies have been instructed to closely monitor drunken driving, illegal sales of alcoholic beverages during the banned time, and to buyers under age 20.

Department of Disaster Prevention and Mitigation Director-General Wiboon Sanguanpong on Thursday warned drivers to be cautious over possible accidents due to poor visibility as temperatures are dropping and thick fog is expected in the northern region during this period.

He said roads may be slippery in some provinces of the southern region, particularly Phatthalung, due to heavy rain.

Meanwhile, Transport Co Ltd Managing Director Wutthichart Kalayanamitr said the state enterprise expected over 200,000 passengers to depart from Mo Chit Bus Terminal Thursday and 7,000 buses have been prepared to facilitate travellers planning to leave Bangkok for provinces throughout the kingdom.

Mr Wutthichart said today will be the most crowded for passengers at the terminals during the holiday period. Seven thousand buses can carry over 300,000 people who will go to their home towns to celebrate the New Year with their families.

On Wednesday evening, 220,000 people returned to their provinces from Mo Chit terminal, said Mr Wutthichart, expressing confidence that passengers will not be stranded at the terminals due to insufficient availability of vehicles. (MCOT online news)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

TOLLWAY TRAGEDY

What went wrong?

By Mayuree Sukyingchaorenwong

Wannapa Khaopa

The Nation

med_gallery_327_1086_20850.jpg

Investigation not conclusive as experts voice conflicting opinions about Monday

Things remained quite inconclusive as experts appeared to contradict one another yesterday over the Monday night smash-up on the elevated tollway section of Vibhavadi-Rangsit Highway, which killed eight people and injured six others.

The director of the Traffic and Transport Development and Research Centre, Dr Tawatchai Laosirihongthong, who led the investigation, told the Nation Channel's morning news programme yesterday that he had some new information:

1. The van showed no trace of being hit by the sedan;

2. The sedan has red paint on its side, suggesting that a third vehicle was involved in the accident; and

3. The van's door remained closed because the latch was twisted, hence it could not have slid open, suggesting the passengers flew through the shattered windows.

Meanwhile Maj-General Panu Kerdlarppol, deputy Metropolitan Police chief responsible for traffic, said the catastrophe most likely stemmed from reckless driving, because security-camera footage showed the sedan tailing the van, and it obviously couldn't brake in time when it was in trouble.

He said the collision impact appeared to be small, but it forced the van to lose control and start spinning, which made the door slide open and fling some passengers out to their death. He said the sedan was travelling far too close to the van, despite vehicles being required by law to keep a distance from other vehicles so they can brake appropriately.

He said the sedan driver had no licence.

Sattrawut Ponboon of the Asian Institute of Technology's Thailand Accident Research Centre said it had not determined the cause of the accident and was collecting evidence. Initial security-camera footage shows that the accident took place when the sedan was behind the van, before it lost control and started spinning, hitting a concrete wall and an electricity pole, and with no seat belts or airbags, the passengers were flung out. Yet it cannot be concluded how the accident took place, he said.

Meanwhile, another road-accident researcher who investigated the scene as well as the vehicles, and asked not to be named, said there was no evidence suggesting that a third car had been involved. The researcher also said tyre traces showed that both vehicles started spinning and maybe hit each other, the wall or the pole several times before overturning. The van had seat belts on all its seats.

Also, the researcher said security footage showed the van travelling in the centre lane with the sedan tailing close behind before hitting it, causing both vehicles to start spinning and then overturning. The researcher said key evidence was in the camera footage and the testimony of the sedan driver - provided it was double-checked by the police. If the sedan driver's testimony is in line with security-camera footage and other evidence, then it will be known what really caused this horrific accident, the researcher said.

Wisarut Bholsithi, research assistant at the National Electronics and Computer Technology Centre, was one of the injured and is being treated at Vibhavadi Hospital. He suffered injuries on his head, forehead and legs and bad bruises and has trouble breathing.

The victim recounted that he was on his way home to Chaeng Wattana from his office in Pathum Thani's Rangsit district.

"I was asleep and then I heard a loud bang, before the van started spinning. I saw many of the seats empty as I struggled to get out of the wreckage. Then I saw some injured passengers on the road and realised why the seats were empty."

He said he borrowed a rescue worker's mobile phone to inform his mother of his whereabouts. "I will never be able to forget what happened."

Wisarut said he was feeling better and expected to spend New Year's Day at home. "After this near-death experience, I will make merit on January 1 and pray that the next year is a good one."

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så var men flickan är fortfarand av högre rang och hon hade amerikanskt körkort vilket borde gälla då Thailand har varit koloniserat av Amerika sedan hur gammal är han nu är.

Jag betvivlar att utgången blir på annat sätt än att det blir en lång dragen domstolsförhandling och sedan betalar de drabbade familjerna vad som behövs och sedan är allt över.

Naturligt viss är flickan ärrad för ett tag framöver och det är inte bara att bytta namn för henne så som för många andra.

Men familjen kommer säkert att ordna till karman genom lämpliga donationer.

Ändrades av Moo
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan så var men flickan är fortfarand av högre rang och hon hade amerikanskt körkort vilket borde gälla då Thailand har varit koloniserat av Amerika sedan hur gammal är han nu är.

Jag betvivlar att utgången blir på annat sätt än att det blir en lång dragen domstolsförhandling och sedan betalar de drabbade familjerna vad som behövs och sedan är allt över.

Naturligt viss är flickan ärrad för ett tag framöver och det är inte bara att bytta namn för henne så som för många andra.

Men familjen kommer säkert att ordna till karman genom lämpliga donationer.

Thailand koloniserat av USA ?

Du får nog läsa på vad kolonisering är

Thailand är det enda land i syd-ost-asien som aldrig varit koloniserat

Och ett körkort från Californien för en 16-årig tjej gäller inte i Thailand där minimiåldern för körkort är 18 år (har jag för mig)

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking vad pratar du om det vet väl alla vem som styr och ställer i Thailand.Har du som vet det mesta om allt missat detta.

Ändrades av Moo
Link to comment
Dela på andra sajter

Naturligtvis är det synd om flickan.

Men Thailand har aldrig varit kolonialiserat av USA.

Och att ett amerikanskt körkort skulle gälla har jag svårt att tänka mig.

eftersom nu flickan trotts allt verkar vara 16 och inte 18 år så har hon inte ens rätt ålder inne för att köra i Thailand.

Sedan gäller inte utlänska körkort i Thailand för thailändare folkbokförda i Thailand.

En thailänska boende i Sverige får alltså inte köra bil med ett svenskt eller internationellt körkort av 49-år konvention (det ettåriga som är det enda som är giltigt i Thailand) utan hon måste helt enkelt ta ett thailänskt körkort.

Här i Sverige gäller motsvarande regel. ett år efter att man folkbokförts här så gäller inte ett körkort från Thailand längre utan då måste vederbörande ta ett svenskt.

Som du vet så när en thailändare flyttar utomlands så skriver dom inte ut sig från Thailand utan har kvar sin husbok osv. Rent juridiskt betyder det att dom är bosatta i Thailand hela tiden varför ett utlänskt körkort aldrig kan vara giltigt för en thailändare i Thailand.

Det där med att flickan skulle ha högre rang befriar henne på inget vis ifrån en eventuell skuld. Pengar och rang betyder inte allt som tur är.

Det har nu uppmärksammas i TV att flickans familj försöker köpa henne fri från skuld.

Eftersom det uppmärksammas så kanske det inte kommer att gå och det vore i så fall en stort steg på vägen mot korruptionen.

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking vad pratar du om det vet väl alla vem som styr och ställer i Thailand.Har du som vet det mesta om allt missat detta.

Tydligen

Du kan väl upplysa mig då med lite fakta ?

Eller kör du IL-taktiken "det vet ju alla" och sedan ingen mer kommentar eller fakta bakom ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Amatören verkar ganska erfaren för att vara en amatör ;)

förlåt! kunde bara inte låta bli :)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte Sverige vi pratar om det är Thailand.

Vad tror du skulle hända om alla lagar i Thailand skulle följas Thailändare skulle gå man ur huse och demonstrera

Det vi säg i våras skulle framstå som en krusning på vattnet.

Thailändare älskar sitt land över allt annat klart att hon inte blir anklagad för vara den som är skyldig till olyckan kan så vara att hon blir dömd för olovlig körning men hur ovanligt är detta.

Förövrigt är det väl så att Thailand inte tycker sig eller tro att de är koloni till USA men faktum kvar står att de gör vad de vill här och ligger bakom vad som händer till stor del.

Vilket jag är hel nöjd med förövrigt känns tryggt att veta.

Skulle hon riskerat att bli skyldig så hade hon inte varit kvar i Thailand svårar än så är det inte och jag tycker det är tråkigt att ni är så negativa till Thailand.

Ändrades av Moo
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte Sverige vi pratar om det är Thailand.

Vad tror du skulle hända om alla lagar i Thailand skulle följas Thailändare skulle gå man ur huse och demonstrera

Det vi säg i våras skulle framstå som en krusning på vattnet.

Thailändare älskar sitt land över allt annat klart att hon inte blir anklagad för vara den som är skyldig till olyckan kan så vara att hon blir dömd för olovlig körning men hur ovanligt är detta.

Förövrigt är det väl så att Thailand inte tycker sig eller tro att de är koloni till USA men faktum kvar står att de gör vad de vill här och ligger bakom vad som händer till stor del.

Vilket jag är hel nöjd med förövrigt känns tryggt att veta

Wikileaks-dokumenten berättar en annan historia där USA:s påtryckningar i Victor Baut-historien motarbetades av Thailands regering bl.a

USA hade stort inflytande i Thailand under krigen i sydost-asien på 70-talet men har på mer "modern" tid kraftigt tappat den rollen

Idag samarbetar Thailand mer med andra länder i Asien och distanserar sig allt mer från USA

Tidigare var den Thailändska Baht:en hårt knuten med den amerikanska dollarn men det är den inte nu längre. Bra för Thailand den senaste tiden.

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att Thailand skulle vara ett mycket bättre land och leva i för alla.

Utom för dom som nu skor sig på korruptionen.

Ändrades av Stickan

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikileaks-dokumenten ja där tror du att saningen finns de läcker ut sådant som passar fattar man inte det då är det inte lätt.

Nej nu skall vi tro att vi får den rätta saningen serverad till oss prisa Wikileaks för att saningarna kommer fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Wikileaks-dokumenten ja där tror du att saningen finns de läcker ut sådant som passar fattar man inte det då är det inte lätt.

Nej nu skall vi tro att vi får den rätta saningen serverad till oss prisa Wikileaks för att saningarna kommer fram.

jisses!

Det är ju inte lönt att diskutera med dig. Jag ger upp!

Stickan

 

Inte för dum för att förstå!
 
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men tror du ni på fult allvar att han eller de skulle få lov att publicera sådant material det är väl själv klart tänk efter lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking

Thailand var occuperat av Japan under V K II Men då hette landet Siam Efter kriget böt mannamn til Thailand så då kan man säga att Thailand aldrig har varit occuperat ( Hyckleri )

Offe :av-109998:

Link to comment
Dela på andra sajter

OFFE: Fel Fel Fel, Thailand har Aldrig varit ockuperat, men de har haft en allians med Japan, som Ditt Kära Sverige hade med Tyskland, / anders

Link to comment
Dela på andra sajter

OFFE: Fel Fel Fel, Thailand har Aldrig varit ockuperat, men de har haft en allians med Japan, som Ditt Kära Sverige hade med Tyskland, / anders

Helt riktigt som Anders skriver, Thailand ej ockuperat av Japan (än mindre koloniserat), men ingick en del tveksamma överenskommelser.

Fast som Anders antyder, att jämföra med vad Sverige gjorde med Tyskland under andra världskriget. Innan vinden vände... inget att vara stolt över.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Changen, anders antyder inget, så illa var det. Norge t.ex. Har en stolthet för sitt land som vi Aldrig kan uppnå.

Svenskar, Vi är kuvade. Vi har stått på knä, de senaste 50 åren. Vi tog inte ställning mot Tyskland, malmtågen

rullade, Min Pappa jobbade i gruvorna i Kiruna, Han har talat om, Skulle Hitler komma hit, SÅ satte vi gruvan under

vatten, det skulle ta 100 år att dränera den/de.

Svenska officerare, gjorde honnör när tyska S.K. Permitteringståg for kors och tvärs genom Sverige, m.a.o. Tyska trupper, Gustav 5 Var kung och Nasistvänlig.

Som Svensk, med vår historia, Vad har Vi och vara stolt över, nedtryckta människor som finns p.g.a. personnummer.

Sverige, Härlighetens Soptunna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Anders,

Nu ska vi väl inte döma för hårt. Man intog en pragmatisk hållning vad gäller Tyskland, och vi slapp trots allt strider på svensk mark.

Men med facit i hand är det förstås lätt att säga det var fel. Vi kan ju dock konstatera att Sverige fick en rejäl ekonomisk skjuts vad gäller export när resten av Europa var sönderbombat...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...