tehman Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Hej och God Jul på er alla. Jag har en fråga om att överföra pengar till Thailand. Jag har haft ett ICA kort i Thailand så man kan föra över lite pengar då och då men nu fick jag höra att ICA kortet var stulet. Jag undrar om någon har ett bra förslag som inte kostar för mycket att sätta över pengar till Thailändskt konto? Eller har ni något annat förslag som är bra? Hoppas ni kan hjälpa mig med det. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Caveman Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Jag för över från mitt Svenska eller Norska bankkonto till gummans Thaikonto, det tar ca 3dar så sitter pengarna där. Jag har även ett Thaikonto som jag kan föra över ifrån via internet och då sitter pengarna på hennes konto direkt(vi har samma bank). ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går...... Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd December 24, 2010 Trådstartare Dela Inlagd December 24, 2010 Jag för över från mitt Svenska eller Norska bankkonto till gummans Thaikonto, det tar ca 3dar så sitter pengarna där. Jag har även ett Thaikonto som jag kan föra över ifrån via internet och då sitter pengarna på hennes konto direkt(vi har samma bank). Hej vad tar dom för avgift för överföringen? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) Banköverföring från din svenska bank, "standard" (inte express - det kostar extra). Till ett standard Thailändsk bankkonto med uttagskort utan 150 baht avgifter. Säg till eller markera att mottagaren betalar alla kostnader - det är det mest ekonomiska. Då får du nästan den kurs du kan hitta här eller annanstans på detta forum. Var beredd bara på, att summan som kommer fram minskas med bägge bankers avgifter men de måste ju, oavsett vilket, betalas ändå. mvh Ändrades December 24, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
biker Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Hej och God Jul på er alla. Jag har en fråga om att överföra pengar till Thailand. Jag har haft ett ICA kort i Thailand så man kan föra över lite pengar då och då men nu fick jag höra att ICA kortet var stulet. Jag undrar om någon har ett bra förslag som inte kostar för mycket att sätta över pengar till Thailändskt konto? Eller har ni något annat förslag som är bra? Hoppas ni kan hjälpa mig med det. Om det har fungerat bra med ICA-kort, så är det väl bara att be om ett nytt kort? /biker Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd December 24, 2010 Trådstartare Dela Inlagd December 24, 2010 Banköverföring från din svenska bank, "standard" (inte express - det kostar extra). Till ett standard Thailändsk bankkonto med uttagskort utan 150 baht avgifter. Säg till eller markera att mottagaren betalar alla kostnader - det är det mest ekonomiska. Då får du nästan den kurs du kan hitta här eller annanstans på detta forum. Var beredd bara på, att summan som kommer fram minskas med bägge bankers avgifter men de måste ju, oavsett vilket, betalas ändå. mvh OK tack för tippsen. Ska jag skicka i svenska koronor då och det ska växlas i Thailand och alla avgifter där med? Jag har ICA Bangken och Swedbank, Vad tar dom i avgifter ca med allt? Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd December 24, 2010 Trådstartare Dela Inlagd December 24, 2010 Om det har fungerat bra med ICA-kort, så är det väl bara att be om ett nytt kort? /biker Ja men jag ska inte till Thailand nu, så jag kan inte ta med kortet annars skulle det funka. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) OK tack för tippsen. Ska jag skicka i svenska koronor då och det ska växlas i Thailand och alla avgifter där med? Jag har ICA Bangken och Swedbank, Vad tar dom i avgifter ca med allt? Skicka i svenska kronor ja det är det bästa. Det är lite olika vad de olika banker tar i avgifter - jag tror det kvittar vilket sätt man väljer så åker man på dessa. Kan även bero på summans storlek, jag är osäker på det. Jag gör på det sättet, dels för att få den bästa kursen och dels för att slippa den 150 bahts avgift som nästan alltid påförs på Ica Mastercardet vid varje uttag. Ändrades December 24, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd December 24, 2010 Trådstartare Dela Inlagd December 24, 2010 Skicka i svenska kronor ja det är det bästa. Det är lite olika vad de olika banker tar i avgifter - jag tror det kvittar vilket sätt man väljer så åker man på dessa. Kan även bero på summans storlek, jag är osäker på det. Jag gör på det sättet, dels för att få den bästa kursen och dels för att slippa den 150 bahts avgift som nästan alltid påförs på Ica Mastercardet vid varje uttag. OK tack för tippset. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
lenno Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Tror nog att du kan skicka henne ett nytt ICA- kort med posten. Tar kanske en vecka och sedan ger du henne Pinkoden muntligt. God Jul. Every saint has a past and every sinner has a future. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Plätt Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Ja men jag ska inte till Thailand nu, så jag kan inte ta med kortet annars skulle det funka. Skicka rek. till Thailand kortet framme inom 3-4 dar ingen fara för ICA kortet. Gjorde så själv förut, men nu för jag över mellan Svensk bank till Thai bank smidigast så men tar lite längre tid innan pengarna är framme. Mvh. Plätt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd December 24, 2010 Trådstartare Dela Inlagd December 24, 2010 Skicka rek. till Thailand kortet framme inom 3-4 dar ingen fara för ICA kortet. Gjorde så själv förut, men nu för jag över mellan Svensk bank till Thai bank smidigast så men tar lite längre tid innan pengarna är framme. Mvh. Plätt Jag tänkte prova att skicka från svensk bank till thai bank. Om jag skickar från Swedbank över Internet kan man välja att man vill att alla avgifter ska dras i Thailand och växlas där med? Fungerar det bra kanske jag fortsätter med det, men ICA kort är smidigt och bra. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Vi kör oxå med ICA-kortet som reserv. Inget bra för större summor, då du kan ta ut max 15000 SEK utomlands, sen låsas det i 4 dagar. Vi har inte lämnat det i Thailand som planerat från början, det är visst inte helt korrekt att lämna över sitt kort till någon annan. Om det försvinner och missbrukas på något sätt är det säkert vi som får stå för fiolerna. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Singha711 Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Nu hände det som inte fick hända: Fru Singha är här i Sverige nu och hennes syster fick därför hennes förtroende ang ICA-kort. Men när systern skulle ta ut pengar för första gången krånglade ATM-en och behöll kortet. Inne på banken kunde systern inte legitimera sig med med mitt namn, så det var bara att spärra kortet och beställa ett nytt igen. Under tiden skulle jag skicka pengar via banken (SEB till BangkokBanken) och det blev flera obehagliga överraskningar: 1) Överföra 16000 THB kostade mig 225 kr i avgifter (50 kr i Sverige och 175 kr i Thailand) 2) Nu har pengarna kommit fram men bara 15800 THB. BangkokBanken har alltså norpat ytterligare 200 THB för något som jag har ingen aning om och inte heller kommer att veta varför. 3) Och allt detta på en julafton... Summa summarum: Jag kommer att skicka över mitt nya ICA-kort så fort det går och aldrig mera skicka pengar över bankens utlandsöverföringstjänst. God jul! //Singha711 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Khemmarat Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Man skall alltid låta mottagarens bank stå för mottagande banks kostnader, det hadde singha711 sparat 225 SEK på mvh Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
wingcommander0 Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Det smartaste som jag använder mig av öppna ett separat konto i din bank och be om ett visakort utan kredit som du aktiverar i banken. skicka kortet till flickvännen. sedan kan du överföra pengar på 5 sekunder från ditt lönekonto till detta separata kontot du betalar en mindre avgift per år för visakortet. och givetvis de 150bath som dom tar i uttagsavgift på alla atm i Thailand. du slipper western unions hutlösa avgifter på 200- 300 kr för att skicka pengar. Ubon Ini Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 (ändrad) Man skall alltid låta mottagarens bank stå för mottagande banks kostnader, det hadde singha711 sparat 225 SEK på mvh Precis, det kostar avgifter ändå, men visst nog mindre. Men du får iaf den bästa kursen om du låter thaibanken växla. Inte helt orimligt heller om de därborta (som ställt till det) får stå för kostnaderna Jag brukar kryssa för att mottagaren ska betala alla kostnaderna även SEB's i detta fall. För det mesta skickar vi till oss själva men när vi skickar till pojkarna är det lika bra de inser att pengarna inte växer på träden Ändrades December 24, 2010 av GammalDansken Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Nineteen68 Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 PayPal kan ju vara ett alt, billigt att skicka mellan PayPal konton (om man klickar rätt!). Vet ej hur risig kursen blir när man växlar den... BE CAREFUL!! The toe you step on today may be connected to the ass you have to kiss tomorrow! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BaBoo Inlagd December 24, 2010 Dela Inlagd December 24, 2010 Det smartaste som jag använder mig av öppna ett separat konto i din bank och be om ett visakort utan kredit som du aktiverar i banken. skicka kortet till flickvännen. sedan kan du överföra pengar på 5 sekunder från ditt lönekonto till detta separata kontot du betalar en mindre avgift per år för visakortet. och givetvis de 150bath som dom tar i uttagsavgift på alla atm i Thailand. du slipper western unions hutlösa avgifter på 200- 300 kr för att skicka pengar. Men hade det inte blivit billigare om du gjort som du fast med ett ICA kort & konto? http://frisomfan.bloggsida.se/ Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
tehman Inlagd December 25, 2010 Trådstartare Dela Inlagd December 25, 2010 Nu hände det som inte fick hända: Fru Singha är här i Sverige nu och hennes syster fick därför hennes förtroende ang ICA-kort. Men när systern skulle ta ut pengar för första gången krånglade ATM-en och behöll kortet. Inne på banken kunde systern inte legitimera sig med med mitt namn, så det var bara att spärra kortet och beställa ett nytt igen. Under tiden skulle jag skicka pengar via banken (SEB till BangkokBanken) och det blev flera obehagliga överraskningar: 1) Överföra 16000 THB kostade mig 225 kr i avgifter (50 kr i Sverige och 175 kr i Thailand) 2) Nu har pengarna kommit fram men bara 15800 THB. BangkokBanken har alltså norpat ytterligare 200 THB för något som jag har ingen aning om och inte heller kommer att veta varför. 3) Och allt detta på en julafton... Summa summarum: Jag kommer att skicka över mitt nya ICA-kort så fort det går och aldrig mera skicka pengar över bankens utlandsöverföringstjänst. God jul! //Singha711 Hej Singha711 Jag undrar hur du vet vad bankerna tog för avgift i Thailand? Står det någon stans vad de tagit i svenska kronor? Det var så länge sen jag förde över pengar från svensk bank till thai bank. Jag har använt ICA kort i några år när jag skulle föra över pengar till Thailand. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
hayes Inlagd Februari 3, 2011 Dela Inlagd Februari 3, 2011 Hur pass säkert är det att skicka över sitt ICA kort med REK till BKK? Och hur snabbt går det? Tjejen sjabblade med koden på det hon fick med sig när hon åkte tillbaka Nu har jag överfört stålars från sverige till hennes bank men hon har ännu inte fått in dom på hennes konto, 8 dagar sen. Fick i Tisdags 50kr draget från mitt konto där betalningsmottagare "investigations charges" är skrivet. Enligt min bank är det Siam som dragit dom pengarna. Tjejen ringde Siam Com idag och dom såg inte nån utlandsbetalning till hennes konto. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Bofinken Inlagd Februari 3, 2011 Dela Inlagd Februari 3, 2011 Svatta pengar gömda i användna underkläder i incheckningsväskan o låssas som ingenting! Paddan Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
MickeN Inlagd Februari 3, 2011 Dela Inlagd Februari 3, 2011 Från ICA banken, ändring av allmänna villkor. Ensjälvrisk införs när obehöriga uttag som kunnat genomföras med din personliga kod gjorts på ditt konto. Självrisken är 1200 kronor. Villkor för ICA säkerhetspaket. Rätten till ersättning vid obehöriga uttag begränsas till 12000 kronor. Försäkringen ersätter inte den självrisk på 1200 kronor som du har att erlägga i de fall uttag genomförs med din personliga kod. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Rony Inlagd Februari 3, 2011 Dela Inlagd Februari 3, 2011 Sluta skicka pengar så är problemet löst hahahaha /R Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Galten Inlagd Mars 7, 2011 Dela Inlagd Mars 7, 2011 Vi har ett konto i Thailand där tjejens syster har fullmakt med Thailändska Atm kortet. Inga stora summor vi har där utan mest för oväntade utgifter. Tjejens föräldrar börjar bli gamla. Sedan kan man sätta in en extra slant innan man skall dit och behöver inte krångla. Skall sätta in en liten slant idag. Mottagaren betalar kostnaderna eller vi själva Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu