Jump to content
IGNORERAD

familjebevis, civilstånd "gift"

kauf

Recommended Posts

Frugan är på gång med en UT ansökan.

Jag har läst trådar där ambassaden inte nöjer sig med thailändska vigselbevis utan vill se papper på att äktenskapet även har blivit registrerat i Sverige. Detta bevisas ju med ett familjeintyg ifrån mig där det framgår att jag är gift med frugan.

Nu har skatteverket 4-6 veckors handläggningstid från inlämnat vigselbevis till att mitt civilstånd ändras i folkbokföringen.

Frågan är då:

Kan frugan lämna in UT ansökan och komplettera med ett nytt familjebevis (där vi är gifta) senare?

Någon som har råkat ut för ovanstående problem?

Mvh

Dela på andra sajter

Lämna in ansökan och förklara för ambassaden att registreringen av äktenskapet i Sverige är under handläggning av Skatteverket.

Det är främst Migrationeverket som vill se att äktenskapet även finns registrerat i i Sverige när de handlägger ärendet om uppehållstillstånd.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

GammalDansken

Frugan är på gång med en UT ansökan.

Jag har läst trådar där ambassaden inte nöjer sig med thailändska vigselbevis utan vill se papper på att äktenskapet även har blivit registrerat i Sverige. Detta bevisas ju med ett familjeintyg ifrån mig där det framgår att jag är gift med frugan.

Nu har skatteverket 4-6 veckors handläggningstid från inlämnat vigselbevis till att mitt civilstånd ändras i folkbokföringen.

Frågan är då:

Kan frugan lämna in UT ansökan och komplettera med ett nytt familjebevis (där vi är gifta) senare?

Någon som har råkat ut för ovanstående problem?

Mvh

Kan du inte använda vigselbeviset.

Det är trots allt det ultimata beviset på att ni är gifta.

Inte vad en anställd i förvaltningen mera eller mindre slumpmässigt matar in i datasystemet

efter att ha sett det samma.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Jo vigselbeviset ska självklart med och man tycker ju att det borde räcka - men har läst i flera trådar att handläggaren ibland intresserar sig huruvida äktenskapet är registrerat även i Sverige. Och då ska man kunna visa familjebevis på detta.

Bäst att vara på säkra sidan och begrava migrationsverket i en stor jävla hög med papper än att missa något...

Dela på andra sajter

GammalDansken

Jo vigselbeviset ska självklart med och man tycker ju att det borde räcka - men har läst i flera trådar att handläggaren ibland intresserar sig huruvida äktenskapet är registrerat även i Sverige. Och då ska man kunna visa familjebevis på detta.

Bäst att vara på säkra sidan och begrava migrationsverket i en stor jävla hög med papper än att missa något...

Jag håller med - bättre att förekomma än att förkomma.

Vi hade inget annat att visa migrationsverket (här i Sverige) och det funkade då.

mvh

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...