Jump to content
IGNORERAD

Strandade på Arlanda Länk mm.


pigge01

Recommended Posts

Och nu fick jag precis reda på att även KLM imorgon är inställd. Det är roligt nu...

/Marlon

Kollade nu igen och planet som lyfter 12.20 från landvetter är inställt men planen som går 10.35 och 06.25 ska gå enligt tidtabell..ska med 10.35 planet

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 58
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • pigge01

    9

  • Marlon

    8

  • Sam sip sam

    6

  • sarne

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kan hålla med om att det är dumt att inte boka en samlad biljett på en sådan resa. MEN även om man "bara" flyger umeå - sthlm eller gbg - sthlm, vilken marginal skall vara relevant att boka på sina biljetter. Räkna med en, tre eller fem timmars försening? Vad är rimligt, vad bör man förutsätta att flygbolagen klarar även om det snöar eller är kallt? Att man behöver ha några dagars marginal med SJ är nu allmänt känt, men vad bör man ha som värsta senarie när det gäller inrikesflyg?

Link to comment
Dela på andra sajter

Första inlägget här..

flyger till Manila imorgon söndag och enligt vad jag kan se ska planet gå.Inget meddelande från KLM heller att det skulle vara inställt.Har bokat direkt av KLM och enligt dom ska dom medela via telefon eller om dom inte får tag på dig skicka email.

Välkommen till Maipenrai Tricky. Tyvärr har jag inte samma tur, mitt är inställt och inte ett knyst från flygbolaget vad man ska göra. Och att komma fram till kundtjänst via telefon = omöjligt. Bara till att åka ner till Landvetter och hoppas de kan boka om mig.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Välkommen till Maipenrai Tricky. Tyvärr har jag inte samma tur, mitt är inställt och inte ett knyst från flygbolaget vad man ska göra. Och att komma fram till kundtjänst via telefon = omöjligt. Bara till att åka ner till Landvetter och hoppas de kan boka om mig.

/Marlon

Jag hade åkt ner.Enligt trafikinfo på landvetter har 2 plan landat från klm i kväll...Så dom 2 första avgångarna går men dom lär ju vara fullbokade men vädret är ju inte direkt på topp så nån lär ju inte dyka upp så kanske går att stå standby till flygen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hade dom kopplade biljetter?

Annars problem!

Ny inchekning på Arlanda? :kort:

Inte bra.

pigge01

Det väl väl just avsaknaden av kopplade biljetten som var orsaken. Inte att dom köpt biljetter med just AeroSvit.

Bå Pen Jang

Link to comment
Dela på andra sajter

Det väl väl just avsaknaden av kopplade biljetten som var orsaken. Inte att dom köpt biljetter med just AeroSvit.

Min tanke med inlägget är:

Att är man dumsnål så kan man råka illa ut!

Se till att ni flyger med kopplade biljetter eller har extra marginaler.

Att flyga direkt med Thai hade kostat 500-1000 skr mer.

Om man bokar rätt!

Själva bokar jag via Nonki Travel i Lund!!!

Basta servicen man kan få!!

nonkistravel@hotmail.com

pigge01

Ändrades av pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför är du jämt så arg, Pigge01?

Nu får du ta och tänka dig för!

Jag som alla andra som är ord blinda skriver lite rakare mm.

pigge01

Dyslektiker är på Svenska Ordblind.

Link to comment
Dela på andra sajter

Arlanda funka

10-12-1813:40BangkokTG9615Startat 14:20 THAI AIRWAYS

Även köpenhamn

14:00BangkokThai AirwaysTG951Departed

Även helsingfors funkar

AY 95 Finnair (BKK) Bangkok 11:55 PM Scheduled

så varför åka till england ,ukraina , holland när det finns flyg på närmare håll att åka med

Sant, men det är oftast just ARN o CPH som funkar bäst i skitväder, (Helsinki flyger ju jämt :ironi: ) och det är sällan stopp i de sydligare länderna p.g.av väder så Turken eller oljemagnaterna är rätt bra och oftast billiga alternativ.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu får du ta och tänka dig för!

Jag som alla andra som är ord blinda skriver lite rakare mm.

pigge01

OK, nu har jag suttit en stund i skamvrån och tänkt.

Men några pusselbitar fattas fortfarande.

1: Hur skulle jag kunna veta att du är ordblind?

2:Om du nu är ordblind, innebär det även att du inte vet skillnad på "." och "!", och i vissa fall "!!!" ?

3: Är det verkligen en ursäkt att vara otrevlig här på forumet, bara för att man är ordblind? Isåfall skulle även jag vilja ha den diagnosen här...

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur skulle de kunna ha vetat att det var de flygplatserna skulle slippa snöovädret när de beställde biljetterna för 3-4 månader sedan? Kunde lika gärna varit Arlanda och Helsingfors som hade varit stängda.

Hur ofta är Arlanda stängt? Bortser man från askmolnet så tror jag att under de ca 15 år jag jobbat där varit stängt ett par timmar en gång då banorna var för hala. Snöoväder brukar klaras av med lite förseningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sant, men det är oftast just ARN o CPH som funkar bäst i skitväder, (Helsinki flyger ju jämt :ironi: ) och det är sällan stopp i de sydligare länderna p.g.av väder så Turken eller oljemagnaterna är rätt bra och oftast billiga alternativ.

Baa,

Håller med dig angående de nordiska flygplatserna. Efter de årligen återkommande inkörningsproblemen vid första snön (oj, det snöar..) fungerar flyget bra här uppe i norr. Däremot så har jag iår (januari) landat rejält försenad och sedan fått oplanerat övernatta i Istanbul pga snö. Därför stryker jag Turken i din lista. Oljemagnaterna har (ännu så länge :whistle:) inte snöproblem på sina flygplatser. Vill även tillägga att flygplatserna söder om konungariket Danmark slutar fungera vid snöfall, inklusive de tyska landingsbanorna.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en vän som mellanlandade i Quatar förra veckan.

Han fick inte följa med till Bangkok för att han var lite full.

Var tvungen att köpa ny biljett till Stockholm.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har en vän som mellanlandade i Quatar förra veckan.

Han fick inte följa med till Bangkok för att han var lite full.

Var tvungen att köpa ny biljett till Stockholm.

Bara lite full? :huh:

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Min tanke med inlägget är:

Att är man dumsnål så kan man råka illa ut!

Se till att ni flyger med kopplade biljetter eller har extra marginaler.

Att flyga direkt med Thai hade kostat 500-1000 skr mer.

Om man bokar rätt!

Själva bokar jag via Nonki Travel i Lund!!!

Basta servicen man kan få!!

nonkistravel@hotmail.com

pigge01

Att vara efterklok kan ju alla vara, Pigge.

Att inte inse att man är det, har inget med ordblindhet att göra.

Man köper sina biljetter och hoppas på det bästa.

Så gör även Nonki och vad hjälper det att du köper otursbiljetterna av honom.

Det blir ju ändå aldrig hans fel om du missar planet p.g.a. anslutningsplanets försening.

Inte ens han kan eller vill garantera att det går att hitta plats på ett alternativt plan

mitt i brinnande högsäsong, rykande snöstorm och julrusning, som det är nu.

Köper du dina "kopplade biljetter" kan det bli jävligt brått vid ev mellanlandning.

Med Finnair till BKK t.ex. där det t.o.m. är Finnair som flyger "hela vägen" från Göteborg

har de dyraste biljetterna en marginal på under en timma i Helsingfors.

De flesta, utom du, möjligen, letar väl upp biljetter där man slipper sitta och glo

8-10 timmar på en flygplats även om det i eftertankens kranka blekhet kan vara bra

med marginal när det nu råkar vara oväder.

Är det dumsnålt att inte ofra det ett privatchartrat plan kostar?

Är det dumsnålt att inte förutse ett snöoväder. så jävligt att t.o.m de skandinaviska flygplatser får problem.

Den enda dumheten man kan begå i sammanhanget, är enligt min åsikt, att förvänta sig hjälp eller bra service från SAS.

På den punkten har de mycket gemensamt med SJ och Försäkringskassan :-)

Hälsningar från en som själv råkade ut för ett avlyst SAS-plan 7 timmar innan avgång, efter att alla andra bolag hade börjat

flyga igen efter vulkanaskakrisen.

Fick ta bilen till Arlanda mitt i natten. Tur för mig att alternativet fanns, det gör det inte för alla.

Försök att få en tågbiljett till Stockholm från där jag bor, några timmar innan avgång.

Tror du SAS brydde sig om det minsta om kopplingen till Thai-air-avgången som jag annars skulle missat.

Tror du SAS har kompenserat mig för bilresan?

Tror du ens jag fått tillbaka pengarna för den del av resan som de inte genomförde?

Även jag är efterklok så jag lider med de två som missat planet till Kiev i stället för att påstå att de

bara kunde valt dyrare biljetter med ett flyg som man i skrivande stund vet avgick.

De delar öde med tusentals människor i hela Europa just nu.

mvh.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

De borde ha tagit buss från Umeå till Arlanda tycker jag.

Varje år tycks snön orsaka problem, så varför chansa?

Och alla känner annars alltid nån i Stockholm, så en soffa eller nått borde inte varit nått problem kan man tycka om de skulle kommit in nån dag tidigare.

Sedan finns radisson på själva flygplatsen om man vill ha det bekvämt.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

OK, nu har jag suttit en stund i skamvrån och tänkt.

Men några pusselbitar fattas fortfarande.

1: Hur skulle jag kunna veta att du är ordblind?

2:Om du nu är ordblind, innebär det även att du inte vet skillnad på "." och "!", och i vissa fall "!!!" ?

3: Är det verkligen en ursäkt att vara otrevlig här på forumet, bara för att man är ordblind? Isåfall skulle även jag vilja ha den diagnosen här...

Dagens asgarv av-109998.gifav-109998.gifav-109998.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade åkt ner.Enligt trafikinfo på landvetter har 2 plan landat från klm i kväll...Så dom 2 första avgångarna går men dom lär ju vara fullbokade men vädret är ju inte direkt på topp så nån lär ju inte dyka upp så kanske går att stå standby till flygen.

Jo, jag satte mig i bilen och åkte till Landvetter jättetidigt. Hade sån tur att bli ombokad från KLM till Finnair redan idag. Så nu slipper jag Amsterdam och "naturkatastrofen" där. Bara att sätta sig och relaxa och vänta på planet till Helsingfors. Finland :clapping: !!!

/Marlon

Ändrades av Marlon
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag satte mig i bilen och åkte till Landvetter jättetidigt. Hade sån tur att bli ombokad från KLM till Finnair redan idag. Så nu slipper jag Amsterdam och "naturkatastrofen" där. Bara att sätta sig och relaxa och vänta på planet till Helsingfors. Finland :clapping: !!!

/Marlon

Hej Marlon,

Gott att komma iväg gissar jag ;) Ha en trevlig resa till värmen.

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, jag satte mig i bilen och åkte till Landvetter jättetidigt. Hade sån tur att bli ombokad från KLM till Finnair redan idag. Så nu slipper jag Amsterdam och "naturkatastrofen" där. Bara att sätta sig och relaxa och vänta på planet till Helsingfors. Finland :clapping: !!!

/Marlon

Grattis!

Välkommen till Thailand.

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Marlon,

Gott att komma iväg gissar jag ;) Ha en trevlig resa till värmen.

:wai:

Hej stjp8729,

Känns otroligt skönt, hoppas bara inte snön i Göteborg ställer till problem. I Finland krävs det väl en lavin för att stänga flygplatsen.

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis!

Välkommen till Thailand.

/Sarne

Tack Sarne, ska bli trevligt att komma till Thailand och träffa tjejen :love: . Som bonus så slipper man snö och kyla :D .

/Marlon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack Sarne, ska bli trevligt att komma till Thailand och träffa tjejen :love: . Som bonus så slipper man snö och kyla :D .

/Marlon

Marlon,

Jag förstår dig exakt. Men..du slipper snön, Om du skall uppåt landet, är det kallt, ivarjefall här i Isaan (Udon Thani), bara +15C imorse :dance1: Alltså, rattmuff på!

Själv "flyr" jag till värmen i Bangkok imorgon.:dance:

/Sarne

Kontonummer insamlingen för Udon Thani Home for Girls. 

Sverige:  Svenska Handelsbanken 6879 749 365 978 eller Swish 0708 575 222 

Thailand: Bangkok Bank 284-7-697634 eller PromtPay 080 070 5977.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...