Jump to content
IGNORERAD

Fillipinerna


Scandinaviancorner

Recommended Posts

Resa på Palawan 93-94

Boxning Puerto Princesa

Jeepney stop PP

Bussfärd på tak/ta upp en jeepney i diket

Busstop sabang

Sabang beach inte mycket turister där...nice

Duch i vattenfall

By

Underground river

Stalaktiter

Varan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
  • Svar 291
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Scandinaviancorner

    121

  • resenaren

    18

  • audirs2

    16

  • Bonken

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

  • 1 månad senare...

Kul att det finns en Filippinsk avdelning på forumet då jag sedan 3 år lever med en filippinska, Thailand är iof mitt favoritställe men man kan inte bestämma över kärleken... :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

En liten historia frånGristorget

Gristorget är vad det betyder, det var en öppen "uteservering" i tre våningar på en cement platta som låg mitt inne bland dom etablerade Go Go barerna mitt på Del Pilar street i Ermita, ölen var billigare där och det fanns inga "Hjälp systrar" som var anställda och jobbade där, utan dom "Hjälp-systrarna" som hängde där var endera för gamla eller för unga,eller för fulla eller för tjocka för att få jobb på barerna, men det fanns en del "Free- lansar"kärringar där som det var riktig hög klass på , fast dom var få..

Gratis kärringar fanns där också som inget annat ville än att få ihop det med en "Joe" som kunde ta dom med till Amerika.

Av dom som satt och söp på gristorget var nog 75% svenskar ,många riktiga original, det var en samlingspunkt där man alltid kunde träffa någon gammal bekant, och snacka lite skit, för det gick ju inte inne på barerna där dom spelade så hög musik att taket höll på att lyfta. Det hette väll egentligen Raymonds,och det öppna stället Rolls, där det fanns världens äckligaste toalett man blev spyfärdig varje gång man skulle dit och pissa ,en helvetes stank var det där inne.

På gristorget fanns det alltid en massa street children runt om som försökte tjäna några centavos eller peso, dom var fulla i fan och höll ögonen på någon som började bli lite väl full ,då kunde en av småkillarna smyga fram till borden och stjäla en av gubbarnas pisstofflor eller ena träskon av honom, sen sprang han utav bara helvete därifrån, efter ett tag kom det en liten tjej fram och frågade hur mycket hon fick om hon fixade tillbaka skon, först ville hon ha 10 peso, sa man då att det var för dyrt kom hon ner till 5 peso och till slut kunde det bli ett par peso för att få tillbaka sin egen sko..

Det var Gristorget

Gristorget och alla schapp runt omkring fick stänga i febrruari 1993 när Mayor Alfredo Lim skulle snygga till stan som det så vackert hette, han skulle rensa gatorna från prostituion mm, Ermita och allra helst den gamla bardelen av MH Del Pilar..

Efter det blev allt som en ödestad ,inga gatlysen fallfärdiga kåkar och massor av uteliggare. Det var ju inte bara barer i Ermita utan också massor av små restauranger och resebyråer mm..

På Mabini fanns det också gott om växlingskontor och varje kontor hade minst en vakt med pumphagel , när det blev strömavbrott som det ofta blev hördes klickanden som en löpeld längs hela gatan , då det var det vakterna som osäkrade eller laddade sina bössor.

Ja det var ju tur man han se att var där 92 och tyvärr inte åkt tillbaka än!!

snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

men tänkte ta en kortis dit i nov när vi åker till Thailand ska bli intressant.

snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte hälsa på en gammal bekant i Puerto galera. Kanske är det nån som vet vem han är ? Han heter Carl "Calle" Broqvist, Jag seglade med honom från Thailand till Filippinerna 1992. Och han ska visst ha slutat segla och bor och driver nu en bar i hamnen i puerto galera, Nån som vet nåt?

Snucke

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Han har en bar i hamnen i Puerto Galera, Rockenroll bar. Var faktiskt där igår och drack bira.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, om du ska dit så ta med dig Wasa Sport-knäcke och ev dillkaviar,så blir han glad.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förresten, om du ska dit så ta med dig Wasa Sport-knäcke och ev dillkaviar,så blir han glad.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Hej Benriach.

Ja det var ju kul att du kände Calle.

Bor du också där eller är du på semester? Vart tycker du vi ska bo reser med min thaitjej och kanske även vår lilla son följer med han är nu 7 mån. Eller så får han vara kvar i Thailand hos svärföräldrarna för vi tänkte bara åka över ca 4-5 dagar. Inget dyrt boende nu! När jag var där 1992 bodde vi hos en svensk i Sabang har för mig han kom från stockholm.eller kanske lika bra att bo i hamnen?

Och lova mig nu en sak avslöja inte för Calle att vi tänkt åka dit. Har tänkt att det ska bli en överraskning Har nämligen inte setts sen dess 1992. Hoppas han har alla hemma och fortfarande kommer ihåg mig. Du får däremot gärna hälsa från mig Henke från Öland.

Och självklart tar jag om det blir av med knäckebröd och kaviar. Förresten du får gärna berätta lite om hur han lever och är nu förtiden .tex Röker han fortfarande som en skorsten? Och gillar han fortfarande att sjunga när han fått i sig ett par järn?

Snucke

Ändrades av Snucke
Link to comment
Dela på andra sajter

Någon som vet vart denna plats ligger

Hej Scandinaviancorner.

Bilden föreställer Fort Drum i Manilla Bay.

Här kommer lite länkar om denna mycket intressanta ö.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fort_Drum_(El_Fraile_Island)

http://www.concretebattleship.org/contents.htm

http://www.travelsmart.net/ph/inquirer/issues/dec98/dec06/features/fea_main.htm

http://www.google.se/search?q=fort+drum+manila+bay&hl=sv&biw=1280&bih=827&prmd=ivns&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=mQ4WTu32OtH_-gbKoowE&ved=0CDoQsAQ

Någon gång skall jag åka dit och titta, tyvärr så är det inte bara tidens tand som tär på denna historiska plats.

Skrotsamlare har förstört och stulit mycket av fortet. Snart kanske det inte finns något kvar att titta på?

Hur är det på Corregidor, är den ön värd att titta på?

mvh.

Luttrad.

Link to comment
Dela på andra sajter

@Snucke: Jag känner inte Calle, första gången jag träffade honom. Och,ja han röker som satan... Men han verkade trivas bortsett från att det är riktig lowseason nu.

Ang,boende så har jag ingen koll i PG,själv bor jag en vecka på Sabang hill resort,rekommenderas. Inte det billigaste men förmodligen mest prisvärda här i krokarna.Tror de tar runt 2000 peso för ett familjerum.

Och ang. knäcke så är det wasa sport som gäller,inget annat.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

@Snucke: Jag känner inte Calle, första gången jag träffade honom. Och,ja han röker som satan... Men han verkade trivas bortsett från att det är riktig lowseason nu.

Ang,boende så har jag ingen koll i PG,själv bor jag en vecka på Sabang hill resort,rekommenderas. Inte det billigaste men förmodligen mest prisvärda här i krokarna.Tror de tar runt 2000 peso för ett familjerum.

Och ang. knäcke så är det wasa sport som gäller,inget annat.

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Ok. Du säger att du inte känner honom och första gången ni träffades. men du verkar väldigt insatt i hans favoriter vad gäller knäckebröd och kaviar. "Endast Wasa sport och inget annat" skriver du. Ja ni hade väl snack om vad han saknade från Sverige?

Du får ha en trevlig semester!

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,du får tro vad du vill, det var bara ett tips. Men ta med en limpa cigg och en blockflöjt om du inte tror mig... Är det så konstigt att man snackar om saker nån saknar från Sverige?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Det fanns ett Sverige innan ekomjölken...

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

va fan e scandinavien ja saknar honom nån som vet

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

1-3 Långfreda i Baretto Olongapo piskning och korsfästning för nån av dom , tradition i Filippinerna år 1995.

4 1996 Cebu det var en stor brand 400-500 hus brann upp (slumhus) två dgr senare var det en marknad på platsen, ser ni på marken så är det fullt av aska.

5 Red baron Angeles 1991.

6 På väg mot Baguio.

7 Mines view Baguio dom fångar mynt, ibland så ramlar dom ned.

8-9Heaven Baloy Olongapo Numera Blue Rock.

10 Nipa Hut Angeles 1991 ni som har varit där har nog många bra minnen.

11 Flytande baren Boracay 1995.

12-13 Night Riders Baretto Olongapo 1995.

14 Sabang Puerta galera 1996.

15 Angeles 1996.

16 Honda bay Palawan 1997.

17 San Miguel beach Olongapo 1997.

18 Subic Olongapo 1992.

19 Panay 1995.

20 Sabang Palawan 1997.

Fasiken att minnet börjar svikta :sFduh: Var ju i Flappelandet 79 me 4 kompisar va ju på sjömanskyrkan i Manila då Tjörnbron blev påkörd stod i cafeterian och fick se nåt bekant på burken.kände igen Tjörnbron direkt.

ds första darlingen som ja har min äldsta dotter med kommer från Manila

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja,du får tro vad du vill, det var bara ett tips. Men ta med en limpa cigg och en blockflöjt om du inte tror mig... Är det så konstigt att man snackar om saker nån saknar från Sverige?

Sent from my LG-P990 using Tapatalk

Jo det är lugnt jag tror dig! :)

Snucke

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

va fan e scandinavien ja saknar honom nån som vet

Vet ej, men misstänker att han blev lite lack när jag stängde av honom en vecka.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

synd hoppas han kommer tillbaks :av-109998::av-109998:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

stefan5300

Vet ej, men misstänker att han blev lite lack när jag stängde av honom en vecka.

Herr Chang har talat.

Ja det var dumt gjort ;)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Ja det var dumt gjort ;)

Mkt dumt nästan elakt

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk

Link to comment
Dela på andra sajter

Dumma dumma HC :na:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Dumma dumma HC :na:

Nu blir ni säkert avstängda allihopa på obestämd tid för att ha förgripit

er på nån regel om moderatörers ofelbarhet :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 månader senare...
Scandinaviancorner

Alma i Pagsanjan falls för 25 år sen

Nu gammal kärring helvete vad tiden går

post-7775-0-55470300-1322934953_thumb.jp

post-7775-0-55470300-1322934953_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...