Jump to content
IGNORERAD

Välkommen till värmens och ljusets land...


noBuzz

Recommended Posts

Det spelar kanske inte så stor roll vilket märke du väljer så länge du väljer en med kvalitet ;-)

Jag har jobbat i branchen i hela mitt yrkesverksamma liv(ca:25 år) och sålt otaligt med värmepumpar och luftvärmepumpar.

Men till släkt och vänner har jag bara valt Sanyo, mycket pga. att jag fått loss de till ett vettigt pris och att de är erkänt bra.

Har du några bra tips på vilka AC som är bra och man skall köpa i LOS till sitt hus ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 83
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • noBuzz

    11

  • Maitan

    10

  • Caveman

    9

  • BaBoo

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Wow -det var kallt Buzzen! Känns som om tråden kommer handla om just kyla så;

Vi bor ju inte långt från varandra, men riktigt så kallt har vi inte haft ännu, även om det brukar vara någon grad kallare här ute i urskogen än i samhället.

Jag bor ju i 250 år gammalt torp med direktverkande el, som man säger. Kostar en mindre förmögenhet, eller som vi ser det "massor av Bath"

Funderar på att köpa en vanlig luftvärmepump, de finns ju i prisklass från 3000 till 30 000 kronor. Vad skall man egentligen tänka på när man köper en sådan?

Skall man bara kika på effekten? Är fabrikat ointressant?

Någon med insyn i branschen som kan komma med tips?

Har faktiskt inte heller en aning egentligen.

Bor i ett bostadsrättsradhus och föreningen har köpt samma pump (luft-vatten) och installerat hos alla.

I vårt fall är det ett svenskdesignat system som tillverkats i Kina. Kostade ca 20.000 per enhet.

Massor av problem bland medlemmarna med flödesvakter som lägger av och diverse problem med automatiken.

De rörispolare jag pratat med säger att CTC är det som gäller. Ca 70.000 totalt ink panna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Luft/Luft så är det Mitsubishi som gäller (Rollsen bland pumpar) men då inte någon från Mitsubishi Heavy Industries

Går att få installerad för 16´900 med rotavdrag (MSZ-FD25VA)

http://www.mitsubishivillavarme.se/files/puff/fileable/392.pdf

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Luft/Luft så är det Mitsubishi som gäller (Rollsen bland pumpar) men då inte någon från Mitsubishi Heavy Industries

Går att få installerad för 16´900 med rotavdrag (MSZ-FD25VA)

http://www.mitsubish...ileable/392.pdf

Okay, det låter inte farligt med 17000 installerat och klart om det nu är pumparnas Rolls Royce.

Vi har kalla golv och det lär man ju tyvärr inte lösa med luftvärmepump, men det blir troligen åtminstone lite bättre ekonomi i uppvärmningen.

Sedan inbillar jag mig att placeringen är viktig.

Tack för tipsen. Ingen som har hört om någon med bekymmer med sådan luft-luft värmepump, något märke man bör undvika?

Nibe, Fujitsu, Panasonic, Toshiba, Sanyo, Mitsubitshi, Sharp, Samsung, Bosch, Invest, Ivt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är planlösningen som avgör placering men generellt kan man säga att den ska vara i det största rummet

Varma golv får man på köpet då man riktar varmluften nedåt

Panasonic har det varit många reklamationer på, fläktmotor på innedel låter i lagren efter nått år, kompressorbyte men där har min kontakt haft 5 års garanti (vilket inte alla haft)

Mitsubishi inga garantijobb än och numera har de 5 års garanti på allt

OBS! Jag säljer inga värmepumpar då vårt företag inte jobbar mot privatpersoner men jag har en bra kontakt här i Uppland

Foma ska vi bara inte tala om

En tumregel är ju billigare desto sämre

Ändrades av Kenneth4618

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Global uppvärmning ?? JO JÄVLAR !!! :blah::blah::blah:

Bygg en mur runt Stockholm så får ni se vilken sida som har mest klösmärken / Ronny Eriksson

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är planlösningen som avgör placering men generellt kan man säga att den ska vara i det största rummet

Varma golv får man på köpet då man riktar varmluften nedåt

Panasonic har det varit många reklamationer på, fläktmotor på innedel låter i lagren efter nått år, kompressorbyte men där har min kontakt haft 5 års garanti (vilket inte alla haft)

Mitsubishi inga garantijobb än och numera har de 5 års garanti på allt

OBS! Jag säljer inga värmepumpar då vårt företag inte jobbar mot privatpersoner men jag har en bra kontakt här i Uppland

Foma ska vi bara inte tala om

En tumregel är ju billigare desto sämre

Bugar å bockar Kenneth - nu blir det till att fundera och planera!

Skall först se om jag har hustrun med mig på tåget, det brukar vara enklare då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en Polsk SMHIgubbe som sa att förra vintern bara va en försmak av vad som skulle komma.

Det ska ju bli den kallaste vintern på 1000år sade väl han.

C;D

Life's a piece of shit, When you look at it. Life's a laugh and death's a joke, it's true.  You'll see it's all a show. Keep 'em laughing as you go,.Just remember that the last laugh is on you

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var väl en Polsk SMHIgubbe som sa att förra vintern bara va en försmak av vad som skulle komma.

Det ska ju bli den kallaste vintern på 1000år sade väl han.

C;D

Då känns det gott att vara på denna halvsidan av klotet :great:

Kall öl å en fläkt - å harmonin är total

Link to comment
Dela på andra sajter

satte in en pelletsbrännare i höstas pga skadad axel, men jag ser redan nu att det blir för jävla dyrt, tillbaka till ved nästa år om jag blir bättre i axeln.

mvh walle

Link to comment
Dela på andra sajter

Ved är inte dumt. Men inte så lätt att hitta när det behövs tyvärr. Alla kan ju inte bara kliva ut och hugga lite egen.

Om någon har några kubik billig, torr, 30cm björkved liggande i närheten av Uppland så hojta gärna till. :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Luft/Luft så är det Mitsubishi som gäller (Rollsen bland pumpar) men då inte någon från Mitsubishi Heavy Industries

Går att få installerad för 16´900 med rotavdrag (MSZ-FD25VA)

http://www.mitsubish...ileable/392.pdf

Rolls o Rolls.. det går ju och diskutera..men en Rolls kostar betydligt mer en så.

Vill man ha en Rolls bland luftvärmepumpar så får man betala +30,000 omonterat! men då kan man få en riktigt bra pump(en rolls)

Men jag vidhåller att för +12,000-14,000 + montage och mont.mtrl(innan rotavdrag) kan man få en volvo dvs. en Sanyo eller en Mitsubishi (dock rekar jag Sanyon 10ggr av 10) :)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen säljer Mitsubishi för 14000 utan montage men inkl konsoll

Sanyo har ju betydligt sämre värden än en Mitsubishi samt att den bullrar mer så det är inget jag rekommenderar ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kompisen säljer Mitsubishi för 14000 utan montage men inkl konsoll

Sanyo har ju betydligt sämre värden än en Mitsubishi samt att den bullrar mer så det är inget jag rekommenderar ;)

Roligt att höra att din kompis säljer Volvon för 14,000 inkl konsoll.

ps. kan du fråga hur mycket kompisen tar för en Rolls ;-)

ps2:. utedelen kan bullra på alla modeller om man monterar dessa fel!

Ändrades av Thaisigge

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att höra att din kompis säljer Volvon för 14,000 inkl konsoll.

ps. kan du fråga hur mycket kompisen tar för en Rolls ;-)

ps2:. utedelen kan bullra på alla modeller om man monterar dessa fel!

Jag är övertygad om att en Rolls kostar ÖVER 30,000 utan konsoll ;-)

Jag sitter i Thailand och har inte priserna i huvudet nu, men jag skall kolla upp vad vi tar för en liten Rolls(ovanligt att vi säljer till privatpers.)

Vi(företaget jag gör mina jobb åt) fick bl.a uppdraget åt regeringen att uppföra kylanl. åt liken som kom från Tsunamin(först på ARN sen flyttades allt till Uppsala(kommer inte du därifrån ;-) ),Saab flygmaskiner har vi alla uppdrag åt mm. nu vet Kennet vilket företag jag representerar och vad våra maskiner kostar? dock har jag aldrig sålt någon åt mina släktingar eller vänner PGA KOSTNADEN!!!!! DVS ROLLSAR KOSTAR!!!!!!! Mitsubishi är billig,Jättebillig :)

Ändrades av Thaisigge

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Roligt att höra att din kompis säljer Volvon för 14,000 inkl konsoll.

ps. kan du fråga hur mycket kompisen tar för en Rolls ;-)

ps2:. utedelen kan bullra på alla modeller om man monterar dessa fel!

Ja men man monterar väl inte fel så ofta så att det skulle vara ett problem med buller (är ju inte speciellt svårt att montera en värme pump)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men man monterar väl inte fel så ofta så att det skulle vara ett problem med buller (är ju inte speciellt svårt att montera en värme pump)!

Nä det är inte svårt alls, om man kan..

Många snålar in montagesatsen för ca:1500:- som innehållerbl.a konsoller + gummidynor anpassade för utedelen.

Och andvänder man dessa och följer montageanvisningen så blir det heller inga problem med buller,OBS!detta gäller alla fabrikat...

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidhåller att Mitsubishi är en av det bättre Luft/Luft värmepumparna på marknaden, men vad vet jag? har bara hållit på 25 år i branchen

Det är ju bara att läsa innantill i produktbladen ;)

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Har sett att många har pippi på att montera dom med vinkeljärnen i väggen istället för att köpa en ställning och montera på marken

Monterar man på väggen får man mycket mer buller inne i huset

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidhåller att Mitsubishi är en av det bättre Luft/Luft värmepumparna på marknaden, men vad vet jag? har bara hållit på 25 år i branchen

Det är ju bara att läsa innantill i produktbladen ;)

Jag kan hålla med dig om prisvärda, men när du höjer en TOYOTA till ROLLS ROYCE så måste jag protestera!!!!!!!

Fast vad vet jag,har ju bara jobbat i branchen sedan 1985. ;-)

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...