Jump to content
IGNORERAD

Lite bilgodis


Avregistrerad clion

Recommended Posts

  • Svar 4,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    826

  • Tallviking

    442

  • Enis

    210

  • rolba

    204

Filmen gjorde succé: Volvos rödblocksmotor bäst i världen

 

Volvos legendariska rödblocksmotor gör succé 25 år efter nedläggningen – på Youtube. Historien om världens mest hållbara motor som samtidigt vann racingtävlingar har fått över en miljon tiittare.

Volvo tillverkade sin sista rödblocksmotor 1998, sedan tog de skönsjungande femcylindriga motorerna över, innan det blev fyrcylindriga VEA-motorer för hela slanten från 2017. Om bara sju år ska det inte finnas förbränningsmotorer i Volvos bilar. Nu gör rödblocksmotorn tittarsuccé på youtube. En ny minidokumentär om den mytomspunna motorn har under året blivit en av de mest sedda Volvofilmerna med 1,1 miljoner tittare. 

Historien börjar redan 1961 när Volvo introducerade B18-motorn i Volvo P1800, även om den inte anses vara en riktig rödblocksmotor. B18 var ett stort steg framåt och hade femlagrad vevaxel istället för trelagrad. En del av hemligheten bakom den unika hållbarheten var att lagren var större än på en lastbil eller en Ferrari V12-motor. Dessutom drevs kamaxeln med kuggar istället för kedja eller rem. Resultatet blev världens mest hållbara motor som slog världsrekord med 515 000 mil i en bil.

Youtubefilmen ”Den odödliga tegelstenen” har över 500 000 tittare.

 

Sedan kom B20 som i mångt och mycket var en B18 med större cylinderdiameter. Den verkliga rödblocksmotorn gjorde sin debut 1975 när Volvo 240 lanserades med B21-motorn. Motorn hade överliggande kamaxel med kamrem och topplock i aluminium istället för järn. Fortfarande lika extremt hållbar enligt filmen. 

 

Toppen på rödblockseran är enligt filmen B21 Turbo med 155 hästkrafter som kom i Volvo 240 Turbo 1980 och B23 turbo med 182 hästkrafter som gjorde sin debut i Volvo 760 1983. Beviset för att Volvos rödblockare kan vara världens bästa motor är att den lyckades få 240-bilar att vinna racingtävlingar på löpande band i ETC och DTM.

 

 

  • Ge karma 1

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Tallviking:

Filmen gjorde succé: Volvos rödblocksmotor bäst i världen

 

Volvos legendariska rödblocksmotor gör succé 25 år efter nedläggningen – på Youtube. Historien om världens mest hållbara motor som samtidigt vann racingtävlingar har fått över en miljon tiittare.

Volvo tillverkade sin sista rödblocksmotor 1998, sedan tog de skönsjungande femcylindriga motorerna över, innan det blev fyrcylindriga VEA-motorer för hela slanten från 2017. Om bara sju år ska det inte finnas förbränningsmotorer i Volvos bilar. Nu gör rödblocksmotorn tittarsuccé på youtube. En ny minidokumentär om den mytomspunna motorn har under året blivit en av de mest sedda Volvofilmerna med 1,1 miljoner tittare. 

Historien börjar redan 1961 när Volvo introducerade B18-motorn i Volvo P1800, även om den inte anses vara en riktig rödblocksmotor. B18 var ett stort steg framåt och hade femlagrad vevaxel istället för trelagrad. En del av hemligheten bakom den unika hållbarheten var att lagren var större än på en lastbil eller en Ferrari V12-motor. Dessutom drevs kamaxeln med kuggar istället för kedja eller rem. Resultatet blev världens mest hållbara motor som slog världsrekord med 515 000 mil i en bil.

Youtubefilmen ”Den odödliga tegelstenen” har över 500 000 tittare.

 

Sedan kom B20 som i mångt och mycket var en B18 med större cylinderdiameter. Den verkliga rödblocksmotorn gjorde sin debut 1975 när Volvo 240 lanserades med B21-motorn. Motorn hade överliggande kamaxel med kamrem och topplock i aluminium istället för järn. Fortfarande lika extremt hållbar enligt filmen. 

 

Toppen på rödblockseran är enligt filmen B21 Turbo med 155 hästkrafter som kom i Volvo 240 Turbo 1980 och B23 turbo med 182 hästkrafter som gjorde sin debut i Volvo 760 1983. Beviset för att Volvos rödblockare kan vara världens bästa motor är att den lyckades få 240-bilar att vinna racingtävlingar på löpande band i ETC och DTM.

 

 

Ja BMW Audi och Mercedes hade inte en chans! Men sen hände nått!

  • Ge karma 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

blocket är väl inte mycket att orda om, var väl toppen som Volvo inte hängde med i, samt Volvo visste väl inte så mycket om motorstyrning, luktade oförbränt bränsle om alla Volvo. 

Inte direkt i framkant.  dom köpte väl allt av Bosch. 

 

Den 183hk fyrcylindrig turbo kom givetvis i 740 turbo och inte i 760.

 

Bra fart på sakerna då i sin samtid, synd bromssträckan var superlång pga vikt och nåt annat.

Samt fjädringen var ju som en svajmast. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev Nicholas:

blocket är väl inte mycket att orda om, var väl toppen som Volvo inte hängde med i, samt Volvo visste väl inte så mycket om motorstyrning, luktade oförbränt bränsle om alla Volvo. 

Inte direkt i framkant.  dom köpte väl allt av Bosch. 

 

Den 183hk fyrcylindrig turbo kom givetvis i 740 turbo och inte i 760.

 

Bra fart på sakerna då i sin samtid, synd bromssträckan var superlång pga vikt och nåt annat.

Samt fjädringen var ju som en svajmast. 

 

 

Jag hade den motorn i min 760 Turbo

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Tallviking:

 

Jag hade den motorn i min 760 Turbo

ok. 

 

Men  760GLE hade en 6:a? 

 

märker att jag glömt bort Volvo. 

 

Så vad skiljde 740 från 760? 

luxury level? 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Jag hade den motorn i min 760 Turbo

Då hade jag nästan kört ifrån dig med min Dodge Challenger -71! Den hade bara en 440" med fyrports förgasare, inge turrrrrrrrrrrrrbo!🤠🍺

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

ok. 

 

Men  760GLE hade en 6:a? 

 

märker att jag glömt bort Volvo. 

 

Så vad skiljde 740 från 760? 

luxury level? 

 

 

 

Ja 760 GLE hade PRV-V6:an som var värdelös men 760 Turbo hade samma 4-cylindriga motor som 740 Turbo men mer inriktad på lyx med mjuka skinnstolar, taklucka etc etc. Min var silvergrå med oxblodsfärgad skinnklädsel och automatlåda.

  • Ge karma 2

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

6 minuter sedan, skrev Tallviking:

 

Ja 760 GLE hade PRV-V6:an som var värdelös men 760 Turbo hade samma 4-cylindriga motor som 740 Turbo men mer inriktad på lyx med mjuka skinnstolar, taklucka etc etc. Min var silvergrå med oxblodsfärgad skinnklädsel och automatlåda.

Här har du lyx! Prisvärd åxå! Lite hög månads kostnad, annars så hade  jag slagit till!😏

https://www.blocket.se/annons/kalmar/volvo_760_limousine_d52/1400046509

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev audirs2:

Här har du lyx! Prisvärd åxå! Lite hög månads kostnad, annars så hade  jag slagit till!😏

https://www.blocket.se/annons/kalmar/volvo_760_limousine_d52/1400046509

 

Har haft ett antal volvo-bilar med den motorn men den är inte rolig. Ursprungligen en VW-motor från Minibussarna/pickuperna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Dagens Volvo är nästan lika snabba som dessa "fula" gamla amerikanska bilar, junk som en viss Göteborgare skulle säga!😜 "Babben"? En svensk är ju med här åxå, en viss Larson!

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Soppapriset ned med ca 4.- per liter! Tjohoooooooooooooooooooo!🤠 Idag blir det full tank!🤣

  • Ge karma 2

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nicholas
20 minuter sedan, skrev audirs2:

Soppapriset ned med ca 4.- per liter! Tjohoooooooooooooooooooo!🤠 Idag blir det full tank!🤣

Enbart för oss diesel-lovers. 

Tankade kl 9.

Tack ni stolta Sverigedemokrater, Sveriges vakttorn. 

 

 

20240101_093402.jpg

  • Ge karma 4
Link to comment
Dela på andra sajter

25 minuter sedan, skrev Nicholas:

Enbart för oss diesel-lovers. 

Tankade kl 9.

Tack ni stolta Sverigedemokrater, Sveriges vakttorn. 

 

 

20240101_093402.jpg

Tur man inte tankar fullt på Fl7an, den har 200 liters tank!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

Tack ni stolta Sverigedemokrater, Sveriges vakttorn. 

Varsågod, det var så lite så 😉

Det var ju en på forumet som påstod att det bara skulle bli 40 öre 🙂

  • Haha 1

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjooooo, vad det går! Vardag i Thailand!

 

  • Ge karma 1

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jihaaaaaaaaaaaaa!

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...