Jump to content
IGNORERAD

Lite bilgodis


Avregistrerad clion

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Elmeri:

Förvärmning till 500-600 grader basisk nickelektrod 20 till 30mm lång sträng därefter sträckning av sträng och så vidare...

Är det inte en fördel att borra där sprickan börjar å slutar,då kan den inte fortsätta eller ??? en fundering för dom kunniga här.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 4,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    826

  • Tallviking

    442

  • Enis

    210

  • rolba

    204

1 minut sedan, skrev Elmeri:

Ja du ser det är inte så svårt när man kan det....

Lite har jag lärt mig under min yrkeskariär. Det blev 44år och 8 månader, numera e jag statlig tjänsteman

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev chevrolet-48:

Är det inte en fördel att borra där sprickan börjar å slutar,då kan den inte fortsätta eller ??? en fundering för dom kunniga här.

Ja helt rätt

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-22 at 04:29, skrev Lucky:

Datsun var det länge sedan jag såg hemma i Sverige? På beach Road stod där fyra fina på raken.

20230122_101916.jpg

20230122_101853.jpg

Min första bil var en "Nissan Stanza 1,8 SGL" (grymt bra bil) , den kom i skiftet mellan DATSUN och NISSAN...

Det stod Nissan på bilen, och Datsun på navkapslarna, hyfsat säker på att årsmodellen var 1982.

 

 

MVH

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Boa52:

På motorblocket, går att komma åt, slipa och svetsa om det går

Svetsgubbben vill inte svara eller kan/vet inte ,får leta andra kanaler där dom kan sånt

Lägg in en bild så är det lättare att avgöra.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-20 at 20:51, skrev andrejsdenruskige:

Det används vanlig turbo även på amerikanska klassiska V8:or. 
Det finns ju dessutom bilar med turbo från fabrik även från 80-talet, om än med V6 och stötstänger. 

En de har väl inte förstått att kompressorn verkar innan man förbränt och turbon efter förbränning. Förstår man vad som sker först insug, förbränning utblås borde man vara på väg att förstå varför man har kompressor. Har man bara den ena så gäller det att välja rätt, speciellt om man bara har ett fåtal sekunder på sig. Kör man flera hundra mil är det mer naturligt att välja turbo. Vill man vara värst kör man väl båda!  

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Ställde en fråga i helt Dj fel tråd, Svetsa ett motorblock Opel 50 talare eller kemtäta

Här är Dillon inte fy skam. Eftersom Dillon inte blåser bort värmen är den bra för sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Ställde en fråga i helt Dj fel tråd, Svetsa ett motorblock Opel 50 talare eller kemtäta

Du ska få tag i en hederlig gammal pinn elektodsvets, en stark jävel på 6000-7000 ampere. Sen den grövsta elektrod för gjutjärn du kan hitta, den skall vara tjockare än ett armeringsjärn! 

 

Sen går du på motorblockte bara!

 

Glöm inte att säkra upp elskåpet enligt innan bara. Du med fördel byta ut propparna mot armeringsjärn. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Wangthong:

En de har väl inte förstått att kompressorn verkar innan man förbränt och turbon efter förbränning. Förstår man vad som sker först insug, förbränning utblås borde man vara på väg att förstå varför man har kompressor. Har man bara den ena så gäller det att välja rätt, speciellt om man bara har ett fåtal sekunder på sig. Kör man flera hundra mil är det mer naturligt att välja turbo. Vill man vara värst kör man väl båda!  

Självklart förstår jag det. 

 

Det finns många lösningar på det, 100% kompressor som tar så mycket effekt du annars kunde få ut på hjulen är hemskt. 

 

Tex. 

 

VNT, dual turbo, kompressorer + turbo. 

 

Men bäst är ju som formel 1, en turbo som spinner upp med elmotor, sedan tar dom tillbaks el från samma turbo när den spunnit up. 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev rolba:

Lägg in en bild så är det lättare att avgöra.

Tack för alla svar, det är min Ex svågers bil, stått i hans garage i 35 år, fixade bromsar och en del annat, provkörning och gick bra men men läckte ur blocket, fanns inge vatten i blocket  så kan inte frusit sönder i garaget det kan ha hänt för länge sen så jag har ingen bild Opel rekord -57

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Boa52:

Tack för alla svar, det är min Ex svågers bil, stått i hans garage i 35 år, fixade bromsar och en del annat, provkörning och gick bra men men läckte ur blocket, fanns inge vatten i blocket  så kan inte frusit sönder i garaget det kan ha hänt för länge sen så jag har ingen bild Opel rekord -57

Frostpluggar ?

Link to comment
Dela på andra sajter

37 minuter sedan, skrev chevrolet-48:

Frostpluggar ?

Ja vet inte om det finns några dom borde åkt först men sprickan finns där, synd när man

gjort i ordning allt och den går bra sen inge bra

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev apknug:

Du ska få tag i en hederlig gammal pinn elektodsvets, en stark jävel på 6000-7000 ampere. Sen den grövsta elektrod för gjutjärn du kan hitta, den skall vara tjockare än ett armeringsjärn! 

 

Sen går du på motorblockte bara!

 

Glöm inte att säkra upp elskåpet enligt innan bara. Du med fördel byta ut propparna mot armeringsjärn. 

 

9mm är väl inte så tjockt?

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Boa52:

Nu är det Race of chamions från Piteå på Tv 1, kul att titta på

Japp, lite annorlunda bilar och förare , har engelsk kommentator som visserligen kan en del bilsport men man saknar en hel del faktakunskap som Kruse o gänget besitter.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

FB_IMG_1675612279619.jpg.533620c9952c7ead92ef3d09b0f73562.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-29 at 02:10, skrev Baa:

Japp, lite annorlunda bilar och förare , har engelsk kommentator som visserligen kan en del bilsport men man saknar en hel del faktakunskap som Kruse o gänget besitter.

Nu börjar Svenska rallyt i Umeå, blir super bra väntas 40- 50 tusen besökare. Det finns i år

också ÖLtält Huva Då får vi hit en massa sörlänningar, inte bra

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-02-08 at 19:18, skrev Elmeri:

Vet inte om nån ryss får delta men det avgör inte ledningen i Umeå. Det är full fart i Umeå

och vilken rallyfest. Enlikt mej är det Rally snårigt, kurvit,en massa snö, ibland fort som

f-n ibland kurvit som tusan Och jobbigt att köra inget som i söder en typ gokart tävling

med datorer på asfalt.Södra länder menar jag, Rally ska vara burkigt, jobbigt inte bara 

en fartsträcka

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev Boa52:

Vet inte om nån ryss får delta men det avgör inte ledningen i Umeå. Det är full fart i Umeå

och vilken rallyfest. Enlikt mej är det Rally snårigt, kurvit,en massa snö, ibland fort som

f-n ibland kurvit som tusan Och jobbigt att köra inget som i söder en typ gokart tävling

med datorer på asfalt.Södra länder menar jag, Rally ska vara burkigt, jobbigt inte bara 

en fartsträcka

Ja du får uppdatera dig det är en ryss som deltar...

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Boa52:

Vet inte om nån ryss får delta men det avgör inte ledningen i Umeå. Det är full fart i Umeå

och vilken rallyfest. Enlikt mej är det Rally snårigt, kurvit,en massa snö, ibland fort som

f-n ibland kurvit som tusan Och jobbigt att köra inget som i söder en typ gokart tävling

med datorer på asfalt.Södra länder menar jag, Rally ska vara burkigt, jobbigt inte bara 

en fartsträcka

Det finns nu på youtube lite inlägg sen i morgon 08,00 på svt 1 och 14,00 på svt2

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...