Jump to content
IGNORERAD

Lite bilgodis


Avregistrerad clion

Recommended Posts

6 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jag har varit tvungen att köpa ”något som går att köra in i garaget”. 
1,3l får plats åtminstone då karossen runtom inte behövs göras så stor…eller hur det nu fungerar med bilar. 

 

1,3l är det ens 4 cylindrar?

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 4,5k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    826

  • Tallviking

    442

  • Enis

    210

  • rolba

    204

andrejsdenruskige
5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

1,3l är det ens 4 cylindrar?

 

Det är det. Jag undrar om man inte hade kunnat montera motorn i handskfacket så den är tillgänglig för underhåll under framförande av fordonet.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-09 at 14:41, skrev Nicholas:

top fuel är ju en amerikansk pryl där regelverket kräver att allt du använder är amerikanska 60 tals prylar. 

 

Så saken har aldrig prövats med toyota motorer.

 

Men som du kanske eller kanske inte känner till är motorn från toyota supra ganska högt rankad i den fria världen. 

 

 

Det är just bränslet nitrometan som är själva prylen med effekten som uppstår just i den klassen. 

 

 

Nu stämmer det inte vad du skriver.
Om Top Fuel skulle bara ha 60-tals prylar då skulle dom inte ha mer än ca 2 000 hk men dom har ca 11 -12 000 hk idag.
Och är världens snabbaste sport, om bilen är betald och ingen får betalt i teamet samt att inget går sönder kostar det ca 10 - 11 000 SEK per sekund att köra
Dom utvecklat sporten hela tiden med nya uppfinningar hela tiden, allt från materiel till  luftmotstånd.

Dragracing är största motorsporten i Australien, Kanada mm. men självklart är F1 den största motorsporten i Världen i USA tror jag det är Nascar.
 

 

Ändrades av Nerike

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-18 at 11:47, skrev Nerike:

Nu stämmer det inte vad du skriver.
Om Top Fuel skulle bara ha 60-tals prylar då skulle dom inte ha mer än ca 2 000 hk men dom har ca 11 -12 000 hk idag.
Och är världens snabbaste sport, om bilen är betald och ingen får betalt i teamet samt att inget går sönder kostar det ca 10 - 11 000 SEK per sekund att köra
Dom utvecklat sporten hela tiden med nya uppfinningar hela tiden, allt från materiel till  luftmotstånd.

Dragracing är största motorsporten i Australien, Kanada mm. men självklart är F1 den största motorsporten i Världen i USA tror jag det är Nascar.
 

 

10000 hk beror på att man använder nitrometan

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
52 minuter sedan, skrev Nicholas:

10000 hk beror på att man använder nitrometan

 

Nitrometan i en Corolla ger mer problem än hästkrafter. 

Link to comment
Dela på andra sajter

51 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nitrometan i en Corolla ger mer problem än hästkrafter. 

Goddag yxskaft. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 timmar sedan, skrev Nicholas:

10000 hk beror på att man använder nitrometan

 

Det använde dom redan på 60-talet, Visst är det så att nitro ger effekt men det är inte allt, finns andra klasser i dragracing som använder nitro men inte kommer upp i 11 - 12 000 hk. 

Top fuel är en extrem klass i alla sett ta som ett exempel det behövs minst 800 hk bara för att dra runt kompressorn så nitro är inte det som gör att dom kommer upp i dom hk eller farter utan en del av hela grejen. Här för mig att nitro ger ca 100% extra kraft dvs. Motorerna ligger på ca 5 000-6 000 utan nitro och det är väl lite mer än 60-tals prylar.

Kan också berätta för dig att det finns ingen vattenpump eftersom det finns ingen kylning i motorerna därav är det en av orsakerna dom plockar isär motorerna efter varje lopp den andra orsaken är att nitro slår/bränner oljan och det är ingen Biltema olja 

Top fuel är en mycket extrem sport och världens snabbaste och världens dyraste motorsport att köra per sekund, nu skriker många att F1 är dyrare nej säger jag med många mer räkna ut vad en F1 kostar att köra per sekund, så kommer ni se att TP är dyrare, för dom kör max i nån/några minuter samt så har motorn inte lång livslängd innan den måste bytas ut.

Open same same closed, but different

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Nerike:

Det använde dom redan på 60-talet, Visst är det så att nitro ger effekt men det är inte allt, finns andra klasser i dragracing som använder nitro men inte kommer upp i 11 - 12 000 hk. 

Top fuel är en extrem klass i alla sett ta som ett exempel det behövs minst 800 hk bara för att dra runt kompressorn så nitro är inte det som gör att dom kommer upp i dom hk eller farter utan en del av hela grejen. Här för mig att nitro ger ca 100% extra kraft dvs. Motorerna ligger på ca 5 000-6 000 utan nitro och det är väl lite mer än 60-tals prylar.

Kan också berätta för dig att det finns ingen vattenpump eftersom det finns ingen kylning i motorerna därav är det en av orsakerna dom plockar isär motorerna efter varje lopp den andra orsaken är att nitro slår/bränner oljan och det är ingen Biltema olja 

Top fuel är en mycket extrem sport och världens snabbaste och världens dyraste motorsport att köra per sekund, nu skriker många att F1 är dyrare nej säger jag med många mer räkna ut vad en F1 kostar att köra per sekund, så kommer ni se att TP är dyrare, för dom kör max i nån/några minuter samt så har motorn inte lång livslängd innan den måste bytas ut.

självplågeriet att använda kompressor istället för turbo är typiskt amerikant.

turbo lastar långt mindre, och dessutom snedbelastas inte vevaxeln så gruvligt.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Nicholas:

självplågeriet att använda kompressor istället för turbo är typiskt amerikant.

turbo lastar långt mindre, och dessutom snedbelastas inte vevaxeln så gruvligt.

 

avgas kompressor= turbo ???

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
2 timmar sedan, skrev Nicholas:

självplågeriet att använda kompressor istället för turbo är typiskt amerikant.

turbo lastar långt mindre, och dessutom snedbelastas inte vevaxeln så gruvligt.

 

Det används vanlig turbo även på amerikanska klassiska V8:or. 
Det finns ju dessutom bilar med turbo från fabrik även från 80-talet, om än med V6 och stötstänger. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
Precis nyss, skrev falukorven:

Borde inte trådnamnet bytas ut till Syriangodis? 

Nej, det är bara @Nicholas som är syrian i denna tråd. 
Vi övriga luktar bensin, brännolja och svett. Vi är dessutom fulla och kör inte med stringkallingar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nej, det är bara @Nicholas som är syrian i denna tråd. 
Vi övriga luktar bensin, brännolja och svett. Vi är dessutom fulla och kör inte med stringkallingar. 

 

Naknemo @Nicholas , alltid misstänkt att det var dig jag såg i Ronna centrum... Är det du som sitter i en kukförlängare med Adidarbrallor där och becknar?

 

Jag luktar inte så mycket bensin, men kärringen brukar gnälla att jag luktar rövsvett efter en dag på kontoret... 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

13 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Det används vanlig turbo även på amerikanska klassiska V8:or. 
Det finns ju dessutom bilar med turbo från fabrik även från 80-talet, om än med V6 och stötstänger. 

 

Du menar 60-talet och boxersexor gissar jag.....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

FB_IMG_1674293014227.jpg.813aa6ac42cc0d6c3c68e220ca071d2d.jpg

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
3 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Du menar 60-talet och boxersexor gissar jag.....

Jag tänkte inte på Corvair direkt. Jag tänkte mer på Buick GNX som var rätt roliga maskiner. 

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev andrejsdenruskige:

Jag tänkte inte på Corvair direkt. Jag tänkte mer på Buick GNX som var rätt roliga maskiner. 

Å hääääääääär nackar vi roliga "måtår"!

image.png.ab6af4b8aadc7bcd4b958554c58988f7.png

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Datsun var det länge sedan jag såg hemma i Sverige? På beach Road stod där fyra fina på raken.

20230122_101916.jpg

20230122_101853.jpg

Fd Abercrombie på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-20 at 11:43, skrev Nerike:

Det använde dom redan på 60-talet, Visst är det så att nitro ger effekt men det är inte allt, finns andra klasser i dragracing som använder nitro men inte kommer upp i 11 - 12 000 hk. 

Top fuel är en extrem klass i alla sett ta som ett exempel det behövs minst 800 hk bara för att dra runt kompressorn så nitro är inte det som gör att dom kommer upp i dom hk eller farter utan en del av hela grejen. Här för mig att nitro ger ca 100% extra kraft dvs. Motorerna ligger på ca 5 000-6 000 utan nitro och det är väl lite mer än 60-tals prylar.

Kan också berätta för dig att det finns ingen vattenpump eftersom det finns ingen kylning i motorerna därav är det en av orsakerna dom plockar isär motorerna efter varje lopp den andra orsaken är att nitro slår/bränner oljan och det är ingen Biltema olja 

Top fuel är en mycket extrem sport och världens snabbaste och världens dyraste motorsport att köra per sekund, nu skriker många att F1 är dyrare nej säger jag med många mer räkna ut vad en F1 kostar att köra per sekund, så kommer ni se att TP är dyrare, för dom kör max i nån/några minuter samt så har motorn inte lång livslängd innan den måste bytas ut.

Dyrt och snabbt och ändå använder de inte hela däcken.

FB_IMG_1674361648385.jpg.9e393e04aaeb58958163eaba92c3de64.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-21 at 17:58, skrev audirs2:

Å hääääääääär nackar vi roliga "måtår"!

image.png.ab6af4b8aadc7bcd4b958554c58988f7.png

Ställde en fråga i helt Dj fel tråd, Svetsa ett motorblock Opel 50 talare eller kemtäta

Link to comment
Dela på andra sajter

21 minuter sedan, skrev Boa52:

Ställde en fråga i helt Dj fel tråd, Svetsa ett motorblock Opel 50 talare eller kemtäta

Beror väl på hur skadan ser ut och var den är belägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

36 minuter sedan, skrev rolba:

Beror väl på hur skadan ser ut och var den är belägen.

På motorblocket, går att komma åt, slipa och svetsa om det går

Svetsgubbben vill inte svara eller kan/vet inte ,får leta andra kanaler där dom kan sånt

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Boa52:

På motorblocket, går att komma åt, slipa och svetsa om det går

Svetsgubbben vill inte svara eller kan/vet inte ,får leta andra kanaler där dom kan sånt

Förvärmning till 500-600 grader basisk nickelektrod 20 till 30mm lång sträng därefter sträckning av sträng och så vidare...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Elmeri:

Förvärmning till 500-600 grader basisk nickelektrod 20 till 30mm lång sträng därefter sträckning av sträng och så vidare...

Värmer en svetsares hjärta att läsa det här!:buba: Undrar vad B747 säger om detta? B747,,,,,,,,,,,,,,hallllllooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

3 minuter sedan, skrev audirs2:

Värmer en svetsares hjärta att läsa det här!:buba: Undrar vad B747 säger om detta? B747,,,,,,,,,,,,,,hallllllooooooooooooooooooooooooooooooooooo!

Ja du ser det är inte så svårt när man kan det....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...