Jump to content
IGNORERAD

Lite bilgodis


Avregistrerad clion

Recommended Posts

andrejsdenruskige
56 minuter sedan, skrev Nicholas:

top fuel är ju en amerikansk pryl där regelverket kräver att allt du använder är amerikanska 60 tals prylar. 

 

Så saken har aldrig prövats med toyota motorer.

 

Men som du kanske eller kanske inte känner till är motorn från toyota supra ganska högt rankad i den fria världen. 

 

 

Det är just bränslet nitrometan som är själva prylen med effekten som uppstår just i den klassen. 

 

 


Jodå, Supramotorn är riktigt hållbar och enkel att överladdad tills man skäms. 

Du hittar fortfarande väldigt få kapslar som ligger på topp……100 på 402m. 
 

Sedan så är 242 högre än 237 oavsett hur man räknar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 4,6k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • audirs2

    833

  • Tallviking

    442

  • Enis

    210

  • rolba

    205

Precis nyss, skrev rolba:

App app, lågvarvade. Min 302 varvade 11500. I filmen ovan hade jag dock övergivit den och stoppat i en 350 som bara varvade 9200. 

Spöade många med elefantmotorer med den då de mest åkte drifting, fast det knappt var uppfunnet då, på de dåliga banorna.

Det är inte illa. 

 

visst finns det roligheter när man går all in, tekniknörd som jag är så går jag igång på det. 

 

Men  smör och bröd raggarbilar var aldrig min grej, tror jag var för ung för det, raggarbils tåget hade gått, Saab och Volvo turbo kom ju och höll humöret uppe. 

Vi körde även en del wankel, rx3 rx4. 

 

Det fick vi ägna oss åt att köra skiten ur, dessutom var fokus på att köra fort längre sträckor, jag växte upp på mälaröarna och att åka kommunalt var aldrig på tal.

 

att racea emot varandra var vardagen. 

En mycket lycklig uppväxt. 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Jodå, Supramotorn är riktigt hållbar och enkel att överladdad tills man skäms. 

Du hittar fortfarande väldigt få kapslar som ligger på topp……100 på 402m. 
 

Sedan så är 242 högre än 237 oavsett hur man räknar. 

Jo men du kan åka Malmö tur och retur med supran. 

 

all respekt för raggarbilar och rolbas Anglia men ser dom inte ofta på E4:an marchandes 240km/h mil efter mil. 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
1 minut sedan, skrev Nicholas:

Jo men du kan åka Malmö tur och retur med supran. 

 

all respekt för raggarbilar och rolbas Anglia men ser dom inte ofta på E4:an marchandes 240km/h mil efter mil. 

 

 

Nej, det är inte det dom är till för. 
100m lopp i OS är roligt, 10.000m och maraton suger. 
F1 bilar är ju helt jävla bedrövliga på rallycross dessutom. Sicket skräp

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:

Nej, det är inte det dom är till för. 
100m lopp i OS är roligt, 10.000m och maraton suger. 
F1 bilar är ju helt jävla bedrövliga på rallycross dessutom. Sicket skräp

F1 har dock en hyfsat stor publik jämfört med topfuel. 

 

Så din liknelse är en fail. 

 

Dessutom starkt ökande efter att Eccleston sålde till några mediegenier. 

 

Får se hur lång tid det tar innan det blir för mycket cirkus. 

 

just idag är jag ett F1 fan, men jag är lite orolig. 

 

Las Vegas.... 

 

Ändrades av Nicholas
Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Nicholas:

F1 har dock en hyfsat stor publik jämfört med topfuel. 

 

Så din liknelse är en fail. 

 

Dessutom starkt ökande efter att Eccleston sålde till några mediegenier. 

 

Får se hur lång tid det tar innan det blir för mycket cirkus. 

 

just idag är jag ett F1 fan, men jag är lite orolig. 

 

Las Vegas.... 

 

där är vi olika sörlänningar och norrläningr Rally, Rallycros är bäst. F1 åka runt runt i hur

många varv, Ok lite kul men inte mer. Det ska va jobbigt at köra bil i en tävling, Tar du rally

hellpöte vad dom får jobba likadant rallycross Ok F1 går fort men titta på bilar som bara

vrålar förbi med all elektronik som en gocart har . Ska vara lite jobb bakom ratten

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Boa52:

där är vi olika sörlänningar och norrläningr Rally, Rallycros är bäst. F1 åka runt runt i hur

många varv, Ok lite kul men inte mer. Det ska va jobbigt at köra bil i en tävling, Tar du rally

hellpöte vad dom får jobba likadant rallycross Ok F1 går fort men titta på bilar som bara

vrålar förbi med all elektronik som en gocart har . Ska vara lite jobb bakom ratten

 

Jag tittar med ett halvt öga på rally också. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

47 minuter sedan, skrev Nicholas:

Jo men du kan åka Malmö tur och retur med supran. 

 

all respekt för raggarbilar och rolbas Anglia men ser dom inte ofta på E4:an marchandes 240km/h mil efter mil. 

 

 

Ingen av mina maskiner låg över 100 hk/l.

Var nog närmare 95

700-800 repor på strippen gick dock oftast utan större servicar.

Senaste maskinen, 405 cui smallblock, lite över 600 hk och mer än 550 fotpund i vrid var en riktigt härlig snurra. Dock inte så snäll mot växellådan. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
49 minuter sedan, skrev Nicholas:

F1 har dock en hyfsat stor publik jämfört med topfuel. 

 

Så din liknelse är en fail. 

 

Dessutom starkt ökande efter att Eccleston sålde till några mediegenier. 

 

Får se hur lång tid det tar innan det blir för mycket cirkus. 

 

just idag är jag ett F1 fan, men jag är lite orolig. 

 

Las Vegas.... 

 


Absolut F1 är kul, men bilarna är ju helt värdelösa på rallycross och offroad körning. 
Liknelsen var att varje bil är tillägnad till sitt syfte. Så din uppfattning av mitt inlägg var feltolkat. 
 

Att det är dåligt att spela hockey med fotbollsskor betyder inte att jag jämför publiksiffror eller popularitet mellan sporterna. 
 

V8 är kul och dragracing är kul. Orka se någon gammal Mazda Miata köra 190km/h i två dagar. 
 

Hur går det med dina fantastiska högtalare?

Allt är kul i teorin och dessutom lätt då man inte behöver göra någonting konkret av det hela. 
 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
11 minuter sedan, skrev rolba:

Ingen av mina maskiner låg över 100 hk/l.

Var nog närmare 95

700-800 repor på strippen gick dock oftast utan större servicar.

Senaste maskinen, 405 cui smallblock, lite över 600 hk och mer än 550 fotpund i vrid var en riktigt härlig snurra. Dock inte så snäll mot växellådan. 


Då förlorar du ju mot typ valfri Volvo kombi eftersom dessa har över 100hk/l….

Härligt när statistik kan tillämpas på ett riktigt bra sätt. 

Link to comment
Dela på andra sajter

14 minuter sedan, skrev andrejsdenruskige:


Då förlorar du ju mot typ valfri Volvo kombi eftersom dessa har över 100hk/l….

Härligt när statistik kan tillämpas på ett riktigt bra sätt. 

Du tillämpar själv ganska friskt. 

 

liter hästar är inte ointressant om man ska jämföra teknologi. 

 

absoluta tal av hästkrafter är även det givetvis avgörande, men inte ur tekniskt ( mitt) perspektiv. 

 

Nu fick jag aldrig klart för mig om LS7 var en sug motor, alias NA (naturally aspirated) 

 

I avdelningen små japanska sugmotorer låg Honda i en bra klass med sina trimmade honda civic, vtec. 

 

Nu finns väl knappast nån bensinare som inte har ställbara kammar. 

 

Nu är jag själv ingen vän av NA eftersom det är väldigt dyrt och ger väldigt lite jämfört med turbo. 

 

mina högtalare. 

 

var inga problem alls att köra Sigma Studio från Analog Devices med ADAU1467 DSP. 

 

jag justerade frekvensgången med vitt brus på element-nivå, helt digitalt ända ut till class d slutsteg. 

 

Dvs inga analoga filter någonstans. 

 

Så återstod att bygga lådor och då blev det ju snickeri-verkstad, det orkade jag inte med. 

 

Lite ont om tid. 

 

I Sverige fick jag hacka en del kod för att värmepumpen skulle lira bra med timpris. 

 

ibland sköter jag ett vanligt jobb oxå. 

 

åter till motorer. 

 

vanliga tjänstebilar rullar ju runt med ca 400 hk nuförtiden, känns som tiden att trimma själv är överspelad. 

 

här i Thailand var folk nöjda med 90 hk diesel för inte så många år sedan, nu börjar dom krypa upp emot 250 hk, på 3 liter, 4 cyl. 

diesel alltså, inte bensin. 

 

När jag på tidigt 90tal hade 265/35 R18 däck var det ganska svettigt, men idag är det en smör och bröd dimension, ingen kör väl under 19tum fälg idag, inte ens en Nissan micra.

 

en vanlig tesla gör väl 0-100  nära 4 sekunder, iallafall känns det så när man kör dom. 

 

Mja, jag tror jag håller mig till mina minibussar. 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
18 minuter sedan, skrev Nicholas:

Du tillämpar själv ganska friskt. 

 

liter hästar är inte ointressant om man ska jämföra teknologi. 

 

absoluta tal av hästkrafter är även det givetvis avgörande, men inte ur tekniskt ( mitt) perspektiv. 

 

Nu fick jag aldrig klart för mig om LS7 var en sug motor, alias NA (naturally aspirated) 

 

I avdelningen små japanska sugmotorer låg Honda i en bra klass med sina trimmade honda civic, vtec. 

 

Nu finns väl knappast nån bensinare som inte har ställbara kammar. 

 

Nu är jag själv ingen vän av NA eftersom det är väldigt dyrt och ger väldigt lite jämfört med turbo. 

 

mina högtalare. 

 

var inga problem alls att köra Sigma Studio från Analog Devices med ADAU1467 DSP. 

 

jag justerade frekvensgången med vitt brus på element-nivå, helt digitalt ända ut till class d slutsteg. 

 

Dvs inga analoga filter någonstans. 

 

Så återstod att bygga lådor och då blev det ju snickeri-verkstad, det orkade jag inte med. 

 

Lite ont om tid. 

 

I Sverige fick jag hacka en del kod för att värmepumpen skulle lira bra med timpris. 

 

ibland sköter jag ett vanligt jobb oxå. 

 

åter till motorer. 

 

vanliga tjänstebilar rullar ju runt med ca 400 hk nuförtiden, känns som tiden att trimma själv är överspelad. 

 

här i Thailand var folk nöjda med 90 hk diesel för inte så många år sedan, nu börjar dom krypa upp emot 250 hk, på 3 liter, 4 cyl. 

diesel alltså, inte bensin. 

 

När jag på tidigt 90tal hade 265/35 R18 däck var det ganska svettigt, men idag är det en smör och bröd dimension, ingen kör väl under 19tum fälg idag, inte ens en Nissan micra.

 

en vanlig tesla gör väl 0-100  nära 4 sekunder, iallafall känns det så när man kör dom. 

 

Mja, jag tror jag håller mig till mina minibussar. 

 


Självklart kan man tycka att teknologin är bedrövlig avseendes gammalt gjutjärn från 50-talet, för det är den. 
Det är lite det som är charmen med det hela. 
Att det sedan är ganska billigt och att man med relativt enkla medel kan få en massa pulver är bara positivt. 
 

Det svåra var aldrig att trimma motorerna, det svåra var att få grepp. 
 

Edit: Då vi ändå blandar friskt så är ju en F1 bil rätt värdelös. Jag kan ju köpa en Dacia Duster och få mer hk per krona. 

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo du, på min FL 7 från 96 så har insprutnings pumpen pajat! Blir lätt att hitta delar till en så ny pump!😪 Den frös i soppa filtren och då var det kört!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-09 at 16:13, skrev Boa52:

där är vi olika sörlänningar och norrläningr Rally, Rallycros är bäst. F1 åka runt runt i hur

många varv, Ok lite kul men inte mer. Det ska va jobbigt at köra bil i en tävling, Tar du rally

hellpöte vad dom får jobba likadant rallycross Ok F1 går fort men titta på bilar som bara

vrålar förbi med all elektronik som en gocart har . Ska vara lite jobb bakom ratten

 

Menar du att det inte är fysiskt ansträngande att köra F1 eller missförstod jag ditt inlägg?

Jag kan tillägga att i Sverige så finns det ingen elektronik i en gokart förutom i tändningen som numera(sedan mitten av 70-talet) är elektronisk.

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2023-01-08 at 17:58, skrev andrejsdenruskige:


LS7 gick väl att köpa av GM, men inte monterad i en bil?

 

En gång i tiden hade jag en LS6:a. Idag har jag en 1,3l motor

 

Med tanke på vad du brukar åka så är väl 1,3l bara startmotorn....

Känner du dej gammal? Bry dej inte om det, du kanske är äldre än du någonsin varit förut, men du är också yngre än vad du någonsin kommer att bli.........

Link to comment
Dela på andra sajter

23 timmar sedan, skrev Ale:

Stötte på denna utanför Hua Hin.DSC_0352.thumb.JPG.dd405b36f29db8611f33e87ec740c047.JPGDSC_0353.thumb.JPG.fd2558bac49e35ada4baa2a823f7fa37.JPGDSC_0354.thumb.JPG.ecc9c183e3bb9ea03ed979cddb2f3815.JPG

De där indierna har en del försäljningsställen i Thai.

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev MickeN:

Dom är fina Haval bilarna. 20230114_113617.thumb.jpg.21dd59754da8a8a103e5f29755f1df97.jpg20230114_113609.thumb.jpg.0165de5389c883e372a65ccf53682a3f.jpg

Från vilket land?

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev Lucky:

Kina.

Aha,en demokrati!:lipa: Skulle aldrig köpa kommunist bil!

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tyska bilar e alltid i vägen!:lipa:

 

Sju år i folkskola, yes! Proud member of R 142 Ystad! Däckspojke!

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
5 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Med tanke på vad du brukar åka så är väl 1,3l bara startmotorn....


Jag har varit tvungen att köpa ”något som går att köra in i garaget”. 
1,3l får plats åtminstone då karossen runtom inte behövs göras så stor…eller hur det nu fungerar med bilar. 

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige
7 timmar sedan, skrev UglyFarang:

 

Menar du att det inte är fysiskt ansträngande att köra F1 eller missförstod jag ditt inlägg?

Jag kan tillägga att i Sverige så finns det ingen elektronik i en gokart förutom i tändningen som numera(sedan mitten av 70-talet) är elektronisk.

Är det inte adaptiv farthållare och automatisk styrning, gas och broms?

Har inte F1 kommit längre?

Ändrades av andrejsdenruskige
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...