Jump to content
IGNORERAD

Svartlånehajar och share-”spel”


Griat

Recommended Posts

Skall man göra likadant med sina banklån och eller sms-lån om man har sådana?

Banker och sms lån är en sak, men madam som sitter och medvetet luraren kan dra åt pipsvängen enligt mig.

Banker tar tar inte 100% ränta osv.

Sms lån tar det, men det är små summor det handlar om från första början om man bara tagit ett sådant lån.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 265
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    102

  • Posten Berit

    10

  • Soengsang

    7

  • honken

    7

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Banker och sms lån är en sak, men madam som sitter och medvetet luraren kan dra åt pipsvängen enligt mig.

Banker tar tar inte 100% ränta osv.

Sms lån tar det, men det är små summor det handlar om från första början om man bara tagit ett sådant lån.

Det blir väl samma stora summor om man lånar 2000:- i månaden via sms-lån (vilket många gör)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl samma stora summor om man lånar 2000:- i månaden via sms-lån (vilket många gör)!

Bara för att en sak är dålig rättfärdigar väl inte att share är ok? Är pengar så viktigt för dig att du gå i döden för att försvara ditt share spelande? Ser du inte skogen för alla träden?

Dina jämförelse ligger på en nivå som på en 15 åring. Kamma till dig nu innan du gör bort dig ännu mer.

Ändrades av wUThai
Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir väl samma stora summor om man lånar 2000:- i månaden via sms-lån (vilket många gör)!

Nu var det ingen som nämnde exakta summor, och tidigare trådar har det vart uppe i tio tusentals kronor om inte hundra tusentals.

Men säger du 2000kr och att det är stora summor så är väl det så.

Det jag menade var att om en person medvetet skulle lura min kärasate skulle det bli ett helvete.

Om vi säger att orginal summan var 2000kr men med deras räntor och skit vuxit sig till 10.000kr, skulle jag se till att 2000kr hittade sin väg tebax men inte ett skit mer, och har personen nått problem med det så får dom leva med det.

Vägrar hämna inför ockerräntor och allt annat BS.

Men om du skulle pyntat allt och sedan låtit det gå är det upp till dig.

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Vi män har ett stort ansvar för tiraken när hon kommer till Sverige. Dom flesta vill/behöver skicka pengar till föräldrar/barn någon gång.

Så länge de inte har en inkomst måste vi hjälpa till, annars kanske de drivs in i spel och share-lån. Alla vet vilken kultur som gäller i Thailand, att barnen måste bidraga till försörjningen av föräldrarna.

Jag läste i en tråd förut att vissa aldrig hjälper tiraken med pengar till Thailand. Jag vill inte heller skicka mina surt förvärvade slantar dit men förstår att så länge min tirak inte har en egen försörjning får jag ställa upp. Alternativet är kanske att driva in henne i något som ingen gillar.

Visar vi att vi ställer upp på dessa thailändska seder får vi troligtvis ett mer förtroligt förhållande till tiraken och ett bättre liv tillsammans. Jag hoppas min tirak har så stort förtroende för mig, att hon berättar om de eventuella pengaproblem hon har för mig så vi kan lösa dem tillsammans.

Jag skulle aldrig förlåta mig själv om jag en dag fick vetskap om att jag bidragit med att driva in henne i kortspel, share-lån och kanske i slutändan prostitution.

Mvh :wai:

Kenthamon

Ändrades av Kenthamon
Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att en sak är dålig rättfärdigar väl inte att share är ok? Är pengar så viktigt för dig att du gå i döden för att försvara ditt share spelande? Ser du inte skogen för alla träden?

Dina jämförelse ligger på en nivå som på en 15 åring. Kamma till dig nu innan du gör bort dig ännu mer.

Nej det är inte speciellt viktigt men jag anser att vuxna personer skall få göra vad de vill med sina surt förvärvade pengar!

Ni vill kontrollera era fruas konton osv... skall man göra det på sina svenska fruar oxå eller är det bara thaifruar som skall granskas, svenskfruarna kanske köper cigg,tar sms-lån osv.. så då borde de oxå kollas.

Är kanske sant som många tror att de västerlänningar som gifter sig med thailändskor är mansgrisar och har kontrollbehov (man börjar ju undra)!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i samma man står för sitt ord, har man gått med på att låna pengar för en viss ränta så står man för det och man försöker inte slingra sig!

Nervös för att dina smarta extrainkomster genom dina share med Thailändskor ska minska? ;)

Måste erkänna att jag för en gångs skull håller med dig i denna fråga: Man står för sitt ord vad man än tycker om share.

I övrigt ber jag dig att gärna fylla på med kommentarer så att denna tråd blir lika avslöjande som din tidigare Share-Money

/Krille

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i samma man står för sitt ord, har man gått med på att låna pengar för en viss ränta så står man för det och man försöker inte slingra sig!

Väldigt snällt och medmänskligt att utnyttja någon som är i trångmål och sen kräva ränta.

Jag har lånat ut pengar många ggr i mitt liv och skulle aldrig falla mig in att kräva ränta av vänner och släktingar.

Men tydligen har känslan för vad som är rätt och fel fallit bort för vissa.

Sen kan du sitta och rättfärdiga dina handlingar hur mycket du vill och hävda att du gör någon en tjänst när tjänsten är olaglig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nervös för att dina smarta extrainkomster genom dina share med Thailändskor ska minska? ;)

Måste erkänna att jag för en gångs skull håller med dig i denna fråga: Man står för sitt ord vad man än tycker om share.

I övrigt ber jag dig att gärna fylla på med kommentarer så att denna tråd blir lika avslöjande som din tidigare Share-Money

/Krille

Nej inte nervös, jag har klarat mig hela mitt liv utan share så skulle nog klara mig nu oxå!

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt snällt och medmänskligt att utnyttja någon som är i trångmål och sen kräva ränta.

Jag har lånat ut pengar många ggr i mitt liv och skulle aldrig falla mig in att kräva ränta av vänner och släktingar.

Men tydligen har känslan för vad som är rätt och fel fallit bort för vissa.

Sen kan du sitta och rättfärdiga dina handlingar hur mycket du vill och hävda att du gör någon en tjänst när tjänsten är olaglig.

Börjar bli tjatigt, gå in i den andra tråden där exakt samma frågor och påstående ställs och svaras på, varför upprepa allt en gång till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det ingen som nämnde exakta summor, och tidigare trådar har det vart uppe i tio tusentals kronor om inte hundra tusentals.

Men säger du 2000kr och att det är stora summor så är väl det så.

Det jag menade var att om en person medvetet skulle lura min kärasate skulle det bli ett helvete.

Om vi säger att orginal summan var 2000kr men med deras räntor och skit vuxit sig till 10.000kr, skulle jag se till att 2000kr hittade sin väg tebax men inte ett skit mer, och har personen nått problem med det så får dom leva med det.

Vägrar hämna inför ockerräntor och allt annat BS.

Men om du skulle pyntat allt och sedan låtit det gå är det upp till dig.

Nja 2000 lär ju aldrig bli 10 000:- utan kanske 2200-2300 vilket är ungefär samma som sms-lån.

Detta är en gammal Thailändsk tradition, gillar ni inte det får ni väl ta upp det med Thailändrana!

Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i samma man står för sitt ord, har man gått med på att låna pengar för en viss ränta så står man för det och man försöker inte slingra sig!

Så det är helt ok att rättfärdiga ocker :suicide:

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Nja 2000 lär ju aldrig bli 10 000:- utan kanske 2200-2300 vilket är ungefär samma som sms-lån.

Detta är en gammal Thailändsk tradition, gillar ni inte det får ni väl ta upp det med Thailändrana!

Även barnaga, beteltuggande och korruption till höger och vänster är ju

gamla "hederliga" traditioner från Thailand.

Ska vi omfamna dessa seder också?

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja 2000 lär ju aldrig bli 10 000:- utan kanske 2200-2300 vilket är ungefär samma som sms-lån.

Detta är en gammal Thailändsk tradition, gillar ni inte det får ni väl ta upp det med Thailändrana!

Du är fan inte sann!! Du häver ur dig att Share är en gammal thailändsk tradition. att man dricker nubbe till sillen på julbordet eller att man äter nypotatis och matjessill på midsommar, det är tradition!!

Dock så blir det roligare ju mer du svara! :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Du är fan inte sann!! Du häver ur dig att Share är en gammal thailändsk tradition. att man dricker nubbe till sillen på julbordet eller att man äter nypotatis och matjessill på midsommar, det är tradition!!

Dock så blir det roligare ju mer du svara! :)

Som sagt är du mot detta så får du ner till Thailand och slå näven i bordet och begära att de genast upphör med detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte vara klassat som ocker eftersom sms-lån är lagliga och de har högre räntor!

Du är ta mig tusan otrolig.

Att rättfärdiga din shareverksamhet med att sms-lån är lagligt är lågt, bara lågt.

Båda sakerna är ocker och inget annat , http://sv.wikipedia.org/wiki/Ocker

Sen kan du kalla det för vad du vill..

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte speciellt viktigt men jag anser att vuxna personer skall få göra vad de vill med sina surt förvärvade pengar!

Ni vill kontrollera era fruas konton osv... skall man göra det på sina svenska fruar oxå eller är det bara thaifruar som skall granskas, svenskfruarna kanske köper cigg,tar sms-lån osv.. så då borde de oxå kollas.

Är kanske sant som många tror att de västerlänningar som gifter sig med thailändskor är mansgrisar och har kontrollbehov (man börjar ju undra)!

Jag har i det längsta undvikit att lägga mig i dessa diskussioner kring kortspel och share (det är livsfarligt för ekonomin att bedriva dessa hasardspel alla andra påståenden är aningslösa), men ditt inlägg ovan får mig att häpna BaBoo. Har inte du och din fru/partner en gemensam ekonomi där båda ska ha överblick över vad ni gör med era pengar? Vad är det för förhållande? Inte speciellt tryggt tycker iaf jag och min dam. Är jag då en mansgris med kontrollbehov enligt ditt sätt att resonera? :huh:

Mvh

BBJ

:wai:

Nytt år - nya möjligheter!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nja 2000 lär ju aldrig bli 10 000:- utan kanske 2200-2300 vilket är ungefär samma som sms-lån.

Detta är en gammal Thailändsk tradition, gillar ni inte det får ni väl ta upp det med Thailändrana!

Jahopp, vi säger väl så... åter till tråden..

Same same, but different!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Inlagd 16 minuter sen

Siam-Nilsson, på 10 November 2010 - 13:34 , sade:

Även barnaga, beteltuggande och korruption till höger och vänster är ju

gamla "hederliga" traditioner från Thailand.

Ska vi omfamna dessa seder också?

SN

Är väl gamla Svenska traditioner oxå!

- Jasså, men vi omfamnar i alla fall inte dessa "traditioner" i Sverige längre.

SN

Link to comment
Dela på andra sajter

Så det är helt ok att rättfärdiga ocker :suicide:

Bara om man tjänar pengar på det själv, verkar det som iaf.

Tackar för infon i tråden :clapping: och kommer att ha ögonen på frugans kommande Thaivänner när vi flyttar till Götet om 5-6månader (det kommer hon också att ha).

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är inte speciellt viktigt men jag anser att vuxna personer skall få göra vad de vill med sina surt förvärvade pengar!

Ni vill kontrollera era fruas konton osv... skall man göra det på sina svenska fruar oxå eller är det bara thaifruar som skall granskas, svenskfruarna kanske köper cigg,tar sms-lån osv.. så då borde de oxå kollas.

Är kanske sant som många tror att de västerlänningar som gifter sig med thailändskor är mansgrisar och har kontrollbehov (man börjar ju undra)!

Är inte du själv gift med en thailändska? :crazy:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Svaren och påståendena blir allt märkligare och snåriga från visst håll.

- Jag tror att det är dags att visa "Snurre-bilden" igen.

SN

post-5068-0-23797900-1289398163_thumb.jp

post-5068-0-23797900-1289398163_thumb.jp

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket skriverier nu om vad som är rätt och fel med olika låneformer.

Jag har aldrig tagit ett sms-lån, men jag utgår från att låntagaren och skattemyndigheten vid ett sådant lån också får var sin kontrolluppgift. Det har jag aldrig hört talas om att någon fått vid lån i share eller från procentaren. Redan där står det väl klart vilket som är lagligt och vad som är ljusskyggt (svart / olagligt), så några fler sådana jämförelser behöver inte göras.

Vi lever fortfarande i ett rättssamhälle. Så om några av ivrarna för ocker och svartutlåning (de håller väl på med det – annars förstår jag inte varför de försvarar fenomenen) ställer upp och berättar för myndigheterna vad de håller på med, så kan vi få det avgjort en gång för alla.

Någon har ju dessutom postat ett domstolsutslag i ett sådant här ärende – så utgången blir ju inte så spännande.

Det enda som retar mig mer än thaidamer som utnyttjar sina landsmaninnor är deras svenska bihang som stöttar detta beteende. Heder åt Honken, Lappen, Wuthai m.fl. (tyvärr har jag inte fattat hur man ger karma) som ger uttryck för en högre moral, som man tycker att alla svenskar genom skolgång har haft möjlighet att skaffa sig.

Manut skrev ett inlägg med, som jag uppfattar det, en fråga till mig där jag förväntas förklara hur en thaidam ska klara sig om maken tar hennes (barnens - får man förmoda) barnbidrag och hennes övriga inkomster.

Det kan jag inte förklara – för det går givetvis inte. Men om man vänder lite på det och antar att maken ”snokat” (bett att få se bankutdragen – som jag förespråkat) och sett att barnbidraget, och inkomsterna, går direkt till en procentare i stället för till barnen, så kan jag förstå det. Så skulle jag nog också gjort om det var barn med i bilden.

Sedan var det också något om ”mansgrisar och kontrollbehov” om man ”snokar” (ber att få se bankutdragen). Det beror väl på syftet med snokandet/förfrågan. Är syftet att få fram ett problem i dagen så att man kan hjälpa till med det, ser jag ”snokandet” som en välgärning.

Griat

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...