Jump to content
IGNORERAD

ingen leasing, du äger


phitsanulok

Recommended Posts

Lite farligt att häva ur sig saker i detta ämne utan att ha täckning, allt för många har blivet lurade att tro både det ena och andra.

Dom har väl ett bolag som äger marken då kan du äga marken, men du kan ej skapa sådana bolag idag där har dom knäppt till det hålet.

Men du kan köpa ett gammalt bolag som kan äga marken, eller så säljer dom bolaget som äger marken.

Mvh

Nerike

Jorå det går att starta nya bolag, dock lika olagligt som det alltid varit.

Har för mig att det åtminstone förut fanns villaområden med samma upplägg som condos, dvs. ett bolag som äger både marken och husen och man äger sin andel i bolaget, alltså sitt hus och marken den står på.

Om lagligheten i detta upplägg vet jag inget, minns bara att så har det marknadsförts.

Så olagligt och oseriöst som det går, faranger kan inte, INTE, äga mark i Thailand.

Nu är det så att man kan äga via ett bolag, min hyresvärd gör så i Hua Hin han har ej thaitjej och han äger bolaget till 100 % som äger marken till 100 %

Men exakt hur han gjorde vet jag ej, men jag vet fler som gjort samma sak men det måste vara ett bolag som redan finns då ni inte kan starta ett sådant bolag i dag för dom har stängt den möjligheten

då dom såg att det fanns ett kryphål i lagen

Kolla med kamraten i Pattaya han är husmäklare, han vet säkert mer hur det går till väga.

Detsamma har jag läst och hört om lgh. att ni ej kan äga den heller längre dvs. om det är ett nybygge men om redan finns så kan ni fortfarande äga en lgh till 100 % utan thai inblandning men som sagt det har jag bara läst och hört kan ej svara om det är 100 % sant men det vet säkert Kamraten i Pattaya men det var nåt om majoriteten i i huset där det finns lgh skall ägas av 51% thai dvs. av 100 lgh skall 51 st ägas av thai

Men som sagt det var bara vad jag har läst och hört Kamraten vet säkert exakt hur det är idag.

Mvh

Nerike

En farang som äger sitt Thaibolag till 100% ljuger, det går inte.

I övrigt har inga lagar om fastighetsägande, bolagsägande eller annat ägande för faranger ändrats på mycket länge. Det enda som då och då händer är att myndigheterna får för sig att följa lagen och knäppa några faranger på näsan.

Att äga mark i här idag är möjligt om man efter tre år i Thailand söker Thailändskt 'uppehållstillstånd'. Kan göras av 100 personer/år av varje nationalitet. T.e.x. av 100 Svenskar.

Kravet är att man talar hyfsad Thai. De tidigare kraven på att kunna läsa och skriva Thai togs bort för någon månad sen. Ansökan kostar 90.000:- baht. När man blir utrustad med ett Thai ID-kort kan man ha blå husbok, dessutom aldrig mer några besök hos immigrationen.

Oscar.

Källa till detta vore trevligt, har av tvång fått sätta mig in i detta ämne för egen skull och detta är en nyhet, så var finns källan till detta?

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 28
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Nypan

    5

  • Nerike

    3

  • phitsanulok

    2

  • elikswe

    2

Mest aktiva i denna tråd

Sek Losos uncle

Dom har väl ett bolag som äger marken då kan du äga marken, men du kan ej skapa sådana bolag idag där har dom knäppt till det hålet.

Men du kan köpa ett gammalt bolag som kan äga marken, eller så säljer dom bolaget som äger marken

Menar du att lagen ändrats -närdå och hur?

Eller menar du att hanteringen av gamla lagar ändrats?

D v s kan man inte skaffa land längre - i nya bolag - med gamla "bulvanlösningen"?

---

Men om jag fattat rätt så är usufructlösningen helt OK, billigare och mycket enklare. Man behöver (väl) inte mer än det, för att säkra boendet även vid skillsmässa. Det man missar med den är att det inte är ens egen markinvestering.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Har haft en del maikontakt med damen som satt in annonsen

MIN fråga till henne var FÖLJANDE

Hej !

Vem äger bolaget sedan då?

Du kan bara äga 49% av ett bolag i Thailand vilket innebär att du har ingen majoritet.

Kan du förklara det så är jag mycket intr.

Hon har efter lång tid meddelat mig följande "story"

Se CITAT NEDAN

Hej!

Lite kort beskrivet:51% thaiägt men blir "fryst" bolag där ingen mark får leasas ut el försäljas utan att alla aktieägare är med på det. Vi äger inte 100% men har 100% kontroll.

Alla husägare får en aktie som följer huset vid försäljning och ingen leasing behövs. Vi äger våra hus lagligt för all framtid och våra efterkommande ärver våra investeringar.

Mvh RITVA

För mig är det samma skitprat som vanligt, men det är naturligtvis upp till VAR och en att TYCKA något annat.

"Nypan"

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tills övriga ägare beslutar att så inte är fallet dvs.

Eller förfalskar namnteckningen och skriver över marken vilket verkar vara vanligare.

Undra hur många som går runt och tror de äger marken och sina hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...