Jump to content
IGNORERAD

Sjöfolk med anknytning till Thailand


Scandinaviancorner

Recommended Posts

Scandinaviancorner
1 timme sedan, skrev Khemmarat:

Arbetade på sjuttitalet för ett rederi "Jebsen" som var precis så dom ägde en mäklarfirma "Erling Mortensen A/S" som även hade egna båtar. Vi ägde ,driftade och befraktade

alla skepp själva, en del gick även under Norskt flagg. Slut på den tiden nu som du skrev, tyvärr.

 

Självlossare om jag inte minns fel

Link to comment
Dela på andra sajter

6 timmar sedan, skrev Soengsang:

Varken Johnson eller Salen finns idag kvar som rederier, några rester kan finnas kvar där intressen finns i sjöfart, men ingen öppen rederiverksamhet eller något Svenskt.

Stena är relativt stora, men endast några färjor och roro-båtar under svensk flagg, de kontrollerar många stora tankbåtar som är under annan flagg.

Wilhelmsen har gått ihop med Wallenius, så dem heter numera Wallenius-Wilhemsen(de få svenskflaggade båtar de har kvar har mestadels lågbetalda filippinare ombord)

Maersk är stora, men det mesta tonnaget under det danska andrahandsregistret och andra lustiga flaggor.

DFDS bedriver roro-trafik på div linjer.

 

Sjöfart idag fungerar inte som förr, med ett rederi som både var ägare, befraktare och hade driften av båtarna.

Idag är det oftast olika ägare som i sin tur anlitar managnement(drift) som i sin tur anlitar crewingbolag(besättning) samt de som befraktar båten(operators)

Sen vilken flagga det är på en båt är helt oväsentligt, har inget o göra med var ägarna sitter, eller nationaliteterna på besättningarna.

 

Tråkig utveckling, i en branch för västerlänningar som i princip är död.

 

 

Tack för ditt svar. Tråkigt att höra att branschen har samma utveckling som lastbilsbranschen. Dragbilen kan ägas av ett bolag i Estland , Släppet av ett bolag i polen och föraren kommer ifrån ett bolag på Cypern. Men det är samma personer som äger alla bolag. Wallenius familjen ser man ibland i trav sammanhang , de äger tydligen väldigt många hästar. Lite tråkigt att de starka personligheterna försvinner ifrån branschen. Jag läste för länge sedan en bok om Onassis och de andra grekiska redarna, det skedde öppen kamp mellan rederierna och fylld tidningarna med artiklar. Nu för tiden är det väl bara John Fredriksen som syns i tidningarna, men det verkar inte vara någon dröm att arbeta åt honom. Jag hade en liten post aktier i Frontline, innan han gjorde en massa fulla drag och slängde ut småspararna och flyttade bolaget ifrån Stockholm till Bahamas . Salén var väl också en sådan som levde stort . Jag hittade detta bildspel över hur det har gått för släkten. Det verkar ha gått mycket bra och de har inte riktigt orkat hålla sig bort ifrån fartyg . Arvtagare till Maersk Anne Uggla och hennes familj lever ju väldigt tillbakadraget och skyggt liv i Stockholm .

 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev AnTove:

Tråkigt att höra att branschen har samma utveckling som lastbilsbranschen. Dragbilen kan ägas av ett bolag i Estland , Släppet av ett bolag i polen och föraren kommer ifrån ett bolag på Cypern. Men det är samma personer som äger alla bolag.

 

Jo absolut, liknelser finns, fast troligen ännu värre pg av svårare kontroll, iofs så skapas det hela tiden nya regelverk men de kringgås enkelt av många oseriösa aktörer.

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev Soengsang:

 

Jo absolut, liknelser finns, fast troligen ännu värre pg av svårare kontroll, iofs så skapas det hela tiden nya regelverk men de kringgås enkelt av många oseriösa aktörer.

 

Hur fungerar det för er, har ni ett visst antal timmar som du får arbeta på en dag? Jag såg en dag att du fick gå längre ut och vänta när det var en brand, hur gör ni då ? Du har ju ingenstans att ta vägen än att sitta där du är och timmarna går. Har ni något motsvarande till digitala färdskrivare som finns i buss och lastbil ? Måste vara mycket svårt att hålla koll på hur mycket och när övrig besättning jobbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev AnTove:

 

Hur fungerar det för er, har ni ett visst antal timmar som du får arbeta på en dag? Jag såg en dag att du fick gå längre ut och vänta när det var en brand, hur gör ni då ? Du har ju ingenstans att ta vägen än att sitta där du är och timmarna går. Har ni något motsvarande till digitala färdskrivare som finns i buss och lastbil ? Måste vara mycket svårt att hålla koll på hur mycket och när övrig besättning jobbar.

Jo, det är svårt att 100% kontrollera arbetstider, men ett regelverk finns.

Vi för naturligtvis journal, som måste överstämma med regelverket ang vilotid/arbetstid och som signeras av de anställda.

 

Max 14h arbete på en 24h period.

Max 72h arbete på en 7 dagars period.

Vilotiden på en får max delas upp på max 2 perioder, var av en ska vara minst 6h.

Och intervallerna på varandra följande vilotidsperioder får inte överstiga 14h.

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
  • 1 månad senare...

Jag vet inte om det är rätt tråd att ställa frågan i egentligen, med med tanke på den senaste tidens krockar mellan fartyg vore det intressant att få lite tankar kring det från forumets alla erfarna sjömän. Själv ska jag utan omsvep klargöra att jag inte vet ett skvatt om sjöfart men funderar alltså  på hur dessa olyckor kan ske. Amerikanska marinen har nu fyra incidenter i år bara i den här delen av världen,  den senaste igår verkar ha inneburit 10 döda. 

 

Har de inte moderna system som ska varna i tid för kollisioner, samt personal utöver det som övervakar?Är det troliga att det handlar om den så kallade mänskliga faktorn? Sker det ofta den här typen av olyckor fast man kanske inte läser om det? Ja, ni hör ju, ni lär försöka förklara för en  landkrabba :-) . 

 

navyaccident.PNG.fedf81bf99b425ed2682dc9e49630c39.PNG

 

"The collision - the fourth major accident in the US Pacific fleet this year - prompted a fleet-wide investigation and plans for temporary halts in operations to focus on safety"

 

http://www.bangkokpost.com/news/world/1310996/remains-of-navy-sailors-found-on-board-damaged-ship

 

Ändrades av spooncreek
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte lätt o sia om, gissar på för små marginaler och kaxiga krigsfartyg med misslyckad radionavigation.....det sista var ju i rätt trånga farvatten där marginalerna är små.

Sen är ju militärer som de är.....historien nedan ska ha en verklig bakgrund (även om den nedan är teater)

 

 

 

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

navion hispania

Tja farit omkring lite i trakterna runt Söderhamn idag.  Nya delägare till hamnen nu  Tyskar.

20170825_121418.jpg

20170825_122203.jpg

20170825_141203.jpg

20170825_122338.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev navion hispania:

Tja farit omkring lite i trakterna runt Söderhamn idag.  Nya delägare till hamnen nu  Tyskar

å turkar i Gävle

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
navion hispania

Blästring och lyft topplock turbon överhaldes  igår  av  ABB.  Över 120 000 h drift h på denna motor.

20170915_094950.jpg

20170915_095135.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-08-22 at 21:14, skrev spooncreek:

Jag vet inte om det är rätt tråd att ställa frågan i egentligen, med med tanke på den senaste tidens krockar mellan fartyg vore det intressant att få lite tankar kring det från forumets alla erfarna sjömän. Själv ska jag utan omsvep klargöra att jag inte vet ett skvatt om sjöfart men funderar alltså  på hur dessa olyckor kan ske. Amerikanska marinen har nu fyra incidenter i år bara i den här delen av världen,  den senaste igår verkar ha inneburit 10 döda. 

 

Har de inte moderna system som ska varna i tid för kollisioner, samt personal utöver det som övervakar?Är det troliga att det handlar om den så kallade mänskliga faktorn? Sker det ofta den här typen av olyckor fast man kanske inte läser om det? Ja, ni hör ju, ni lär försöka förklara för en  landkrabba :-) . 

 

navyaccident.PNG.fedf81bf99b425ed2682dc9e49630c39.PNG

 

"The collision - the fourth major accident in the US Pacific fleet this year - prompted a fleet-wide investigation and plans for temporary halts in operations to focus on safety"

 

http://www.bangkokpost.com/news/world/1310996/remains-of-navy-sailors-found-on-board-damaged-ship

 

 

Jovisst finns det gott om varningssystem men det är ju ändå i slutändan människor som tar beslut. En stor tung båt stoppar man ju inte med en handbromsvändning heller.

Sen finns det ju mer eller mindre jobbiga ställen att ta sig fram på, här antar jag det är Singapore strait som emellanåt kan vara lite besvärligt, trots trafikseparering. Mycket pråmar och småbåtar som kan vara i "vägen" samt andra båtar man kör om eller blir omkörd av samt en del radiorapporteringar/ev. plottning i sjökort etc som  ska göras.  Kommer man västerifrån och ska in till Singapore/Tanjung pelepas måste man gira babord och korsa mötande trafik som kan vara ganska tät.  

 

/ SatanG

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd." - Fredrik Reinfeld

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2017-09-16 at 12:19, skrev SatanG:

 

Jovisst finns det gott om varningssystem men det är ju ändå i slutändan människor som tar beslut. En stor tung båt stoppar man ju inte med en handbromsvändning heller.

Sen finns det ju mer eller mindre jobbiga ställen att ta sig fram på, här antar jag det är Singapore strait som emellanåt kan vara lite besvärligt, trots trafikseparering. Mycket pråmar och småbåtar som kan vara i "vägen" samt andra båtar man kör om eller blir omkörd av samt en del radiorapporteringar/ev. plottning i sjökort etc som  ska göras.  Kommer man västerifrån och ska in till Singapore/Tanjung pelepas måste man gira babord och korsa mötande trafik som kan vara ganska tät.  

 

/ SatanG

 

Förstår inte vad du menar... skulle det vara trångt här? Finns ju massor av vatten mellan fartygen... :waaaht:

20170918_124244.thumb.jpg.dd27d6f3c8129b613873b65402a94ac9.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Nu får ni  sjöfolk inte bli arga på mig men jag skrattade gott när jag läste detta på Radio Kalmars hemsida.

 

Kapten och styrman anhållna

De två besättningsmän, som är misstänkta för grovt sjöfylleri anhölls sent på lördagseftermiddagen. Men minst en av dem lär ändå få följa med ut till fartyget för att underlätta arbetet med att dra loss det från grundet.

En av dem försökte på lördagsmorgonen starta motorerna och dra loss fartyget från grundet, trots att polis fanns ombord som vittnen. De båda anhållna var rejält berusade när fartyget "missade" Oskarshamns hamn med flera kilometer. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1,0 promille. De båda hade nästan dubbla värdet

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

3 timmar sedan, skrev stefan5300:

Nu får ni  sjöfolk inte bli arga på mig men jag skrattade gott när jag läste detta på Radio Kalmars hemsida.

 

Kapten och styrman anhållna

De två besättningsmän, som är misstänkta för grovt sjöfylleri anhölls sent på lördagseftermiddagen. Men minst en av dem lär ändå få följa med ut till fartyget för att underlätta arbetet med att dra loss det från grundet.

En av dem försökte på lördagsmorgonen starta motorerna och dra loss fartyget från grundet, trots att polis fanns ombord som vittnen. De båda anhållna var rejält berusade när fartyget "missade" Oskarshamns hamn med flera kilometer. Gränsen för grovt sjöfylleri går vid 1,0 promille. De båda hade nästan dubbla värdet

Vimmerby tidning fick till det bra också, detta var lite roligt skrivet...

 

"Den stupfulla ryske styrmannen ................och den en ännu fullare kaptenen togs på bar gärning när han försökte köra loss fartyget, enligt Vimmerby tidning."

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Pusher

Ett stycke runkobjekt för vissa och halvseg vinballe för andra.

Får man ingen reaktion av de nedre regionerna av detta så är man nog bög.

Hon lossar för övrigt flis till Fortum i Värtan.

Systerfartyget hade väl ingen tur vill jag minnas.

 

Visst ser hon rolig ut utan pråm?

Ännu roligare när hon ligger i torrdockan på Beckholmen. (Tyvärr inga bilder då det vat några år och telefoner sedan)..

 

Raggarvinballeimage.thumb.jpeg.53db9129300fd1aaeb94d8d6a7bab69d.jpegimage.thumb.jpeg.4ad491d4ac87edf77e935fbf4f5fc9fe.jpegimage.thumb.jpeg.4ad491d4ac87edf77e935fbf4f5fc9fe.jpegimage.jpeg.0600e595dcca2ab41bdd48fd59b07f1c.jpegimage.jpeg.0600e595dcca2ab41bdd48fd59b07f1c.jpeg

 

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev Raggarn:

Pusher

Ett stycke runkobjekt för vissa och halvseg vinballe för andra.

Får man ingen reaktion av de nedre regionerna av detta så är man nog bög.

Hon lossar för övrigt flis till Fortum i Värtan.

Systerfartyget hade väl ingen tur vill jag minnas.

 

Visst ser hon rolig ut utan pråm?

Ännu roligare när hon ligger i torrdockan på Beckholmen. (Tyvärr inga bilder då det vat några år och telefoner sedan)..

 

Raggarvinballe

 

Systebåten heter Steel och slog runt utanför Hangö 1990, varvid det gick åt 7 personer, anledningen var last(järn slig) som innehöll för mycket fukt och blev flyktig, lastförskjutning.

Blev flytande upp och ned, bärgade sen, och åter satt i drift.

 

Vad gjorde du där på kajen, du ser ju ut o vara innanför området......du hade väl flytväst på dig ;)

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaa... Vilket jäkla öde.

Jag hörde rykten om att Chiefen och en maskinist satt på propelleraxeln och bankade och blev räddade.

 

Själv smög jag omkring med badankor och letade billiga hamnluder och smuggelsprit. Badanka. SAFETY FIRST! ⛑

Link to comment
Dela på andra sajter

40 minuter sedan, skrev Raggarn:

Jaa... Vilket jäkla öde.

Jag hörde rykten om att Chiefen och en maskinist satt på propelleraxeln och bankade och blev räddade.

 

Själv smög jag omkring med badankor och letade billiga hamnluder och smuggelsprit. Badanka. SAFETY FIRST! ⛑

Tydligen så hade chiefen förutsett detta scenario och planerat var han skulle springa/klättra om det hände, var han trodde det skulle bli en luftficka......tydligt att hans plan fungerade. 

 

Kommer troligen att lossa där i slutet av oktober om allt går som det ska, 3:e flisresan denna säsong....

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

För 21 år sedan jobbade jag på denna båt, för övrigt den sista lastbåten som byggts på Svenskt varv, levererades 22/9 -96, det var kul och lite kuriosa att få vara med på färdigställandet och leveransen, då man visste att det troligen kom och bli den sista båten som levereras från svensk skeppsindustri.

Passerade mig just på Hanöbukten.

Mycket fin båt, bra rederi....ett riktigt Svenskt kvalitetsbygge med Oxelösundsstål.

Fortfarande Svensk flagg, samma rederi, och bara svenskar ombord!

22500661_903465313140173_1178113377_n.jpg.dfc3ea8444e2ba483d342f9010317991.jpg

 

Ändrades av Soengsang

Det är helt ok att ha en annan åsikt än mig, jag kan inte tvinga DIG att ha rätt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...