Jump to content
IGNORERAD

Vad dricker ni just nu?


Avregistrerad clion

Recommended Posts

  • Svar 41,3k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    4162

  • B747

    2364

  • MickeN

    1982

  • Enis

    1905

3 timmar sedan, skrev Atom:

En riktigt ful burk, riktigt coolt glas och rätt hyfsad öl. Numera bryggs de Hoegaarden man köper i Thailand i Vietnam men känns som att de gör det lika bra som Van der Belgien.

1.jpg

Har man orginal jäst, rätt malt och humle är det bara vattnet som är problematiskt. Med lite kemi får de till det också.

Hur coolt glaset är var en annan sak. Brett och hemskt ingen annan tror jag har kommit på samma design för ett ölglas. Det enda som är fördel är väl att lukterna/aromerna skingras i den breda öppningen. Dricker annars gärna en Hoegaarden bara det inte blir för ofta. Var länge sedan jag drack en i Thailand men frågade inte var den kom ifrån då.

Link to comment
Dela på andra sajter

53 minuter sedan, skrev Peolito:

Tröstar mig med denna bira.

AA83F698-335B-40C6-90CA-A0C0F33D1773.jpeg

Drack den för tror tre år sedan på Bishops i sumpan. En kille (gubbe) satt vid bardisken och drack glas efter glas och tyckte den var så bra. Blev naturligtvis tvungen att smaka, så här i efterhand ångrar jag det. Bismakerna kommer tillbaka när jag ser den, fast de hade den på tapp har jag för mig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minute ago, Wangthong said:

Har man orginal jäst, rätt malt och humle är det bara vattnet som är problematiskt. Med lite kemi får de till det också.

Hur coolt glaset är var en annan sak. Brett och hemskt ingen annan tror jag har kommit på samma design för ett ölglas. Det enda som är fördel är väl att lukterna/aromerna skingras i den breda öppningen. Dricker annars gärna en Hoegaarden bara det inte blir för ofta. Var länge sedan jag drack en i Thailand men frågade inte var den kom ifrån då.

Vad jag förstått så är lager svårast; tycker själv att den Carlsberg som importeras från Malaysia är klart sämre än den man köper i Sverige/Danmark och att den Asahi Dry som bryggs i Thailand är långt ifrån det japanska originalet. 

 

Tills för tre år sedan var Hoegaarden i Thailand importerad från Belgien och väldigt dyr. Efter det så importerades den från Korea och blev lite billigare och nu kommer den från Vietnam och finns på 7/11 även i byn för 99 Baht för en halvliter; vilket får ses som rätt billigt. 

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev Atom:

Vad jag förstått så är lager svårast; tycker själv att den Carlsberg som importeras från Malaysia är klart sämre än den man köper i Sverige/Danmark och att den Asahi Dry som bryggs i Thailand är långt ifrån det japanska originalet. 

 

Tills för tre år sedan var Hoegaarden i Thailand importerad från Belgien och väldigt dyr. Efter det så importerades den från Korea och blev lite billigare och nu kommer den från Vietnam och finns på 7/11 även i byn för 99 Baht för en halvliter; vilket får ses som rätt billigt. 

Antar att lager är svårast för att vattnet har så stor betydelse för smaken. Då kan vattenkemin ha en större betydelse och vara svårare att få till. Varierar dessutom vattenkvaliten från batch till batch så kan man få olika resultat mellan bryggningarna. Är absolut inte tvärsäker på detta, brygger lite själv men har aldrig gett mig på vattenkemin. Brygger heller inte lager när jag inte är någon stor lagerfantast. Försöker bli så duktig att jag kan anpassa IPA åt det håll jag själv tycker om. Har lång väg fram till dess. Har även gett mig på stout och belgiska öl, weissbear kommer jag nog fortfarande att köpa på systemet eller puben.

 

Tror jag betalade 6-700 baht för en Hoegaarden på en pub i Pitsanulok när jag drack den senast. I bland blir man bara så sugen fast Hoegaarden inte är den weissbear jag helst dricker.  

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Inte ett jota. Tar ju en timma att beställa en bira här uppe... går stenbort

 

DFC62567-6B3B-49B5-8A36-22275F8890E1.thumb.jpeg.e2c7e9a8a28b1454988ec2012e87c4f1.jpeg
 

12547EDD-9BF0-4C7D-9A8C-ADF156FEFD10.thumb.jpeg.29025cf23156084ec3bd85b1762335c7.jpeg

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Naam kaeng:

Inte ett jota. Tar ju en timma att beställa en bira här uppe... går stenbort

 

DFC62567-6B3B-49B5-8A36-22275F8890E1.thumb.jpeg.e2c7e9a8a28b1454988ec2012e87c4f1.jpeg
 

12547EDD-9BF0-4C7D-9A8C-ADF156FEFD10.thumb.jpeg.29025cf23156084ec3bd85b1762335c7.jpeg

 

 

 

Ibland är en kalsongfylla i soffan bättre 😆

 

41DF3808-7BA8-4B32-90F6-CF5FBB8374C5.thumb.jpeg.f42b5b893980b3ab50401faca4090149.jpeg

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev ellim63:

A beer with a view on the countryside! 💕 🇸🇪

 

DSC_4066.thumb.JPG.60cb598832aef5c4f9a214c9d86ffc70.JPG

 

DSC_4065.thumb.JPG.1a0e31280865e47c6e36d2d18049570c.JPG

Ni är ute hos favoritdottern? Jäkligt fint därute nu,vi var där i krokarna igår. Frugan plockade svamp och jag lyssnade på en podd om Degerfors IF säsong-93 och hade med lite öl,mycket nostalgi för en fotbollsnörd som mig+dessa trakter när hösten har "målat om skogen" blev riktigt avkopplande efter en ganska intensiv arbetsvecka 🙏

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev Wangthong:

Drack den för tror tre år sedan på Bishops i sumpan. En kille (gubbe) satt vid bardisken och drack glas efter glas och tyckte den var så bra. Blev naturligtvis tvungen att smaka, så här i efterhand ångrar jag det. Bismakerna kommer tillbaka när jag ser den, fast de hade den på tapp har jag för mig. 

Jag tyckte den var ganska bra. 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 timmar sedan, skrev Peolito:

Jag tyckte den var ganska bra. 

Smaken är olika! Jag är ingen whisky drickare, ramlade ner i whiskytunnan som liten. Förmodar att det är lagringen på bourbonfat som inte passar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2021-10-08 at 19:42, skrev Enis:

Bra pris på stor stark

 

F5FF5064-BE53-438B-8D24-BB5B39608A6B.thumb.jpeg.7a2adb8c2bb6c13deac9844651bc37c0.jpeg
 

 

enis

Vet du årtalet? Sånt där är ju jäkligt intressant!

 

Det kanske är "dyrare" än idag....

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...