Jump to content
IGNORERAD

Vad dricker ni just nu?


Avregistrerad clion

Recommended Posts

4 timmar sedan, skrev B747:

För satan.Lär de drick hembränt söm vi gör upp i norrländska Skoga ditt pöjkvasker.

Lite norrländska där.🤣Fer hem o lägg je bannade fylltratta borti Stockholmstrakta......🤣

Bara ett fel med det hembrända… är ju så flyktigt

 

B9B72032-890B-4C82-A609-1F31AD9D5145.thumb.jpeg.7d9e5fe20ab25a7e7b7c8dc841bd888e.jpegprecis nytillverkad och nysprättad

 

men djävlar vad det ångar bort 

 

 

enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 41,3k
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Peolito

    4159

  • B747

    2364

  • MickeN

    1981

  • Enis

    1903

14 hours ago, spooncreek said:

När jag läser ditt inlägg minns jag en gång i Portugal för runt 30 år sedan (ungdomens glada dagar med andra ord).

 

Vi var ett gäng på middag och jag beställde en Spaghetti Bolognese, eller som vi säger i Borås, spaghetti med köttfärssås. Fick ingen kniv, bad således om en, och började skära upp spaghettin till en hanterbar storlek för att enkelt kunna skyffla in den i munnen. Middagssällskapets två vackraste unga damer noterade i chock mitt beteende, asgarvade och skrek rakt ut "Spooncreek, you are killing the Spaghettiiiii"!. Kände mig lätt generad och blev pikad, om inte i en vecka så i alla fall under ett par dagar (the man who kills spaghetti). Den ena av damernas förtroende vann jag dock tillbaka såpass att vi hamnade på en egen middag. Nej, jag beställde inte spaghetti den gången.😅

 

Inte har jag långsiktigt lärt mig något av det dock, hemma skär jag alltid pasta med kniv och oftast också på restaurang. Det är fortsatt göttigast att äta på det viset.

 

På samma tema: Äta med sked har jag haft notoriskt svårt med för med allt annat än soppa. Extra svårt i Thailand förstås där skeden finns med till och med när man ska äta en "steak" (låt vara att de haft vänligheten att skära upp den åt en med kniv innan servering). Svenska kompisen som flyttade till Thailand samtidigt med mig var dock helt lyrisk över detta fenomen: "Jag kan äta vad fan jag vill med sked. Så jävla rätt och så enkelt. I löööve Thailand!" . 

 

Sen har vi förstås det här med pinnar som egentligen tarvar en egen diskussion. Men innan man lärde sig att t.ex kineserna använder pinnarna främst för att skyffla in mat i mun (typ som med en sked) så hade jag märkbart svårt att få in tillräckligt med mat i min mun under middagar i Kina. Detta uppmärksammades förstås av kineserna som bjöd på middagen (kineser är okrönta mästare i värdskap som du säkert vet), och vips satt man där med kniv och gaffel och med lite lättsamma pikar om taskiga bordsvanor  för att man inte kunde äta med pinnar.

 

Kontentan: Så länge mat hittar mun, oavsett kultur, får man ändå vara rätt nöjd. 😎

 

 

 

Nu är vi ordentligt OT men å andra är väl denna tråd knappast överdrivet seriös från början.

 

Äter man svensk mat (kött, korv, potatis etc) så ska man givetvis ha en kniv. För thailändsk mat, där man sällan har potatis och köttet redan är skuret i små bitar, så fyller ju inte kniven någon funktion; en sked är helt enkelt mer praktisk.

 

Vid en typisk kinesisk måltid med 20 smårätter på ett snurrbord så är pinnar det mest praktiska. Det tar ett par gånger att lära sig men de är oerhört praktiska. Också för japansk och koreansk mat, typ sushi, sashimi och kimchi, så fungerar pinnar helt klart mycket bättre än knivar, gafflar och skedar.

 

Äter man indisk mat, typ någon curry med nan, så går det nästan inte att äta på annat sätt än med händerna. 
 

Vilket Skulle Bevisa att folk under århundradenas gång valt rätt redskap för ”sin” mat.

 

Då återstår alltså pastan…..Precis som en italienare inte har ananas eller kebabkött på pizzan så äter de inte pasta med kniv. Och anledningen är enkel; det finns ingenting att skära. Visst kan en spagetti vara väldigt lång men man har ju en gaffel att ”spinna” upp den på.

 

Men, givetvis ska man använda kniv om man vill det. Vi hade kineser på besök i Stockholm för några år sedan och vi bjöd ut dem på en bättre restaurang. Där fanns både diverse knivar, gafflar och skedar upplagda innan maten kom in. Vi hade beställt Toast Skagen som förrätt och när den kom in så tog den ene kinesen helt sonika en sked och skrapade av all ”röran” och käkade upp det. Sedan tog han toasten i handen och käkade upp den. ”Really good” sade han så det fungerade tydligen också.

 

Lite tidigt att beställa något från poolbaren men jag fick mig en ordentlig kallsup när jag var i vattnet så det får väl, än så länge, vara mitt bidrag till ”Vad dricker ni just nu”.

 

B895886B-05AB-4FF3-809D-AC79474D296B.thumb.jpeg.94f356c719c5685f6fb10c5b1e55331a.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Enis:

Bara ett fel med det hembrända… är ju så flyktigt

 

B9B72032-890B-4C82-A609-1F31AD9D5145.thumb.jpeg.7d9e5fe20ab25a7e7b7c8dc841bd888e.jpegprecis nytillverkad och nysprättad

 

men djävlar vad det ångar bort 

 

 

enis

Tändvätska på öster?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sista kvällen i Sandlådan, då lyxar jag med en Absolut och Cola.

 

E9437A32-B557-4B62-8B68-1BA6FECEDC1B.thumb.jpeg.2c0297793a7e759ef82818ae62e2de78.jpeg

Död åt Putin och hans croonies

Link to comment
Dela på andra sajter

12 timmar sedan, skrev Enis:

Bara ett fel med det hembrända… är ju så flyktigt

 

B9B72032-890B-4C82-A609-1F31AD9D5145.thumb.jpeg.7d9e5fe20ab25a7e7b7c8dc841bd888e.jpegprecis nytillverkad och nysprättad

 

men djävlar vad det ångar bort 

 

 

enis

De klart att det ska vara flyktigt annars ta de ju inge. 

Int ä de nå finsprit man ska ha på hyla för och vise kompisa, töke slag e gjort för å göre nytta. 

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Fredman
1 timme sedan, skrev M33:

Kylt rödtjut 🥰

 

A05595FD-BC21-4CA9-9C44-99C695C970A4.thumb.jpeg.9a9e7a23dc3a6982fdb66e8485f2d4b2.jpeg

I Sverige dricker vi ofta rödvin för varmt. Förr sa man rumstemperatur och då var det kanske 18 grader, idag. betydligt varmare.

Link to comment
Dela på andra sajter

23 minuter sedan, skrev Fredman:

I Sverige dricker vi ofta rödvin för varmt. Förr sa man rumstemperatur och då var det kanske 18 grader, idag. betydligt varmare.

Gillar ha det kylt så når det en god temp när det stått en stund i glaset. Fast jag dricker mitt vin svalare än vad experterna anser vara bäst. Är ingen finsmakare av vin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Massa år sedan jag drack en vete öl..så dax, å den är fan ta mej helt okej 😃...

1633192008537947683040470163520.thumb.jpg.10da66f8e4d8981b365e0a7f50fb9628.jpg

 

 

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Paulaner Dunkel, servetten fungerar jävligt bra som kylare. Stället är också coolt "Texaco".

20211002_122053.jpg

20211002_121509.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ni får de 2 senaste i ett bräde, setat och druckit ljuslager i 7 dagar så är detta nästan som att ruska tupp 😉 Så hit kommer jag mera, har ju bara 17 dagar kvar. 20211002_134326.thumb.jpg.27e64d5162b9f05a5ee0e59002362f08.jpg20211002_125950.thumb.jpg.ef08d801ef3cd1b865b138959c7a6818.jpg

Ändrades av 65Selander
Link to comment
Dela på andra sajter

4 minuter sedan, skrev 65Selander:

Ni får de 2 senaste i ett bräde, setat och druckit ljuslager i 7 dagar så är detta nästan som att ruska tupp 😉 Så hit kommer jag mera, har ju bara 17 dagar kvar. 20211002_134326.thumb.jpg.27e64d5162b9f05a5ee0e59002362f08.jpg20211002_125950.thumb.jpg.ef08d801ef3cd1b865b138959c7a6818.jpg

Sitta och ruska tupp och hinka bira och grogg hmmmmm. 

Bada pool och hänga med killarna i poolbaren låter tråkigt. 

Finns det inga brudar? På beach eller poolen. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

On 9/30/2021 at 5:09 PM, rolba said:

Tror det blir ett jäkla liv om de börjar spela nakna. :rotfl:

 

30 minutes ago, Stoneys said:

Sitta och ruska tupp och hinka bira och grogg hmmmmm. 

Bada pool och hänga med killarna i poolbaren låter tråkigt. 

Finns det inga brudar? På beach eller poolen. 

Det finns men varje brud åtföljs utav en pitbull, så man törs ju inte fota.

 

För något år sedan här så lånade en jänkare min mobil och skulle smygfota en brud jag tyckte så jävla bra ut, tyvärr så var blixten på. Blev kaos, men det slutade med att vakterna separerade oss

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev 65Selander:

 

Det finns men varje brud åtföljs utav en pitbull, så man törs ju inte fota.

 

För något år sedan här så lånade en jänkare min mobil och skulle smygfota en brud jag tyckte så jävla bra ut, tyvärr så var blixten på. Blev kaos, men det slutade med att vakterna separerade oss

Betala pitbull sitt pris,och parka han på en bar. 

Betala sen bruden sitt pris och ha kul så länge pengarna räcker. 

Enkelt läge världen över. 

Pattaya

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...