Jump to content
IGNORERAD

Ta hit tirakens barn


Guest Kenthamon

Recommended Posts

Hej Rocky här. Hej Kenthamon ber om ursäkt om jag klampar in på din tråd.Min fru vill ta hit sin son på besöksvisa inte UT

jag undrar om det är samma papper som ska fyllas i som UT. Hoppas någon vet. Ber än en gång om ursäkt.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • John Khonken

    8

  • thaikonsult

    5

  • Wangthong

    4

  • berlitz

    3

Mest aktiva i denna tråd

Guest Kenthamon

Ni kan börja med att fylla i ansökan - en ansökan för varje barn. Blanketten finns här: http://www.migration...n_112021_sv.pdf

Det finns även en blankett på engelska här: http://www.migration...n_112021_en.pdf

Därefter läser ni här vilka övriga handlingar som krävs: http://www.swedenabr...e____16968.aspx

Personbeviset för referenten heter familjebevis och beställs hos Skatteverket. Referenten i ert fall är mamman eftersom hon har uppehållstillstånd i Sverige.

Vårdnadsintyg och faderskapsintyg för barnen är viktiga.

Glöm inte att alla handlingar ska lämnas till ambassaden i 2 exemplar och att alla thailändska handlingar ska översättas till engelska och vissa av dem ska även legaliseras av thailändska UD i Bangkok.

Mvh Thaikonsult

Ett stort tack för ditt svar.

De papper vi behöver från ampur i Bkk, kan barnens pappa hämta de, delat vårdnad, eller måste mamman som är i Sverige åka dit för att ordna allt från Thailand. Samma sak med deras pass, de måste förnyas. Vad jag funderar över är om vi måste göra två resor till Thailand eller om vi kan lösa allt med en resa.

Mvh :wai:

Kenthamon

Link to comment
Dela på andra sajter

jag känner absolut inte igen mig. frugan kom i maj med 13 åriga dottern. Hon gick 9 dagar innan sommar lovet. Nu går hon i FK klass. Har extra svenska varje dag. Extra språk thai. + engelska. Slipper Hippe. men annars i samma klass som alla andra . Ställs härliga krav på dottern. Läraren och jag skrev alldeles nyss ett nytt kontrakt på kvartsamtalet. Där vi kom överens om hur jag ska hjälpa till. Vad läraren ska hjälpa till med. Vad dottern ska göra för att så fort som möjligt komma in i alla ämnen. Dottern kan redan ganska mycket svenska efter ca 6 månader. Dottern är så jävla duktig .

Link to comment
Dela på andra sajter

jag känner absolut inte igen mig. frugan kom i maj med 13 åriga dottern. Hon gick 9 dagar innan sommar lovet. Nu går hon i FK klass. Har extra svenska varje dag. Extra språk thai. + engelska. Slipper Hippe. men annars i samma klass som alla andra . Ställs härliga krav på dottern. Läraren och jag skrev alldeles nyss ett nytt kontrakt på kvartsamtalet. Där vi kom överens om hur jag ska hjälpa till. Vad läraren ska hjälpa till med. Vad dottern ska göra för att så fort som möjligt komma in i alla ämnen. Dottern kan redan ganska mycket svenska efter ca 6 månader. Dottern är så jävla duktig .

Kul att höra. När det funkar bra så hör man det ju sällan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag kan tillägga av egen erfarenhet att det är ett stort ansvar att ta hit thailändska barn i den åldern. De behöver mycket stöd och uppmuntran om de ska lyckas i skolan och i sitt nya land. Det är lätt att barnen blir passiva och får hemlängtan.

Å andra sidan om barnen lyckas finna sig till ro och trivs, får man oerhört mycket tillbaks från dem.

Har tre stycken 17, 15 och 13 år - ena riktiga charmtroll men det tog lite tid att nå dit.

Mvh

Roffe på Thaikonsult

Då kom de senast under mellanstadiet?

Vet inte hur hårt det är i skolan numera, men om det var som då jag var elev/lärare så blir det svårt om man inte har kommit ett tag innan högstadiet, så de hinner lära sig svenska tillräckligt innan belastningen blir mycket hårdare under högstadiet/gymnasiet.

---

En annan faktor är att tjejer lär sig språk snabbare än killar i snitt, men större faktorer kan vara hjälp de får hemma och hur mycket de tränar med kompisar.

Instämmer i lovorden gällande din hjälp.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har tänkt på det också, speciellt den äldre killen. Men han är väldigt duktig i skolan så det kanske underlättar något att komma in i det svenska samhället. Jag har tre vuxna barn också så jag har lite erfarenhet av barn, men jag håller tummarna och hoppas allt ska lösa sig. Det finns en hel del andra invandrarbarn där vi bor så det kanske underlättar.

Det här du skriver om att det underlättar om det finns andra invandrarbarn har du nog rätt i. Det finns en trygghet i att slippa sticka ut tror jag. Iaf upplevde vi det så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Det här du skriver om att det underlättar om det finns andra invandrarbarn har du nog rätt i. Det finns en trygghet i att slippa sticka ut tror jag. Iaf upplevde vi det så.

Tror det är lättare för alla parter när det finns invandrare i närsamhället. Där vi bor finns även thai. Skolan är van vid att försöka integrera barnen också. Ingen som sticker ut eller är annorlunda för att man är invandrare. Klarar jag och min sambo av att stödja barnen på rätt sätt tror och hoppas jag allt kan gå vägen. :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att jag hade en fördel. Flickorna från Thailand är väl uppfostrade från början Våran dotter kommer från issan. Vill verkligen studera. Då går det lättare. Men att tro att det är en dans på rosor. Det är det absolut inte. Vi måste arbeta tillsammmans varje dag. Sitter just nu och tragglar svenska . Vill man så går väldigt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Helt klart underlättas integreringen av att flickan har en fadder . I vårt fall en thaiflicka som hjälper till. Man har större förutsättningar i större städer. Där finns resurser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog varit lite för optimistisk ändå. Kunskapsnivån är inte så hög. Dottern kan lära sig allt . Men förståelsen är det mindre med. Tänka själv och logiskt tänkande finns inte. Så här får man kämpa som fan. Fördelen är att dottern inte blir sur. Men försöker få mig att svara på alla frågor istället. Det är smart. Men jag lär mig också

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
andrejsdenruskige

Jag tror att jag hade en fördel. Flickorna från Thailand är väl uppfostrade från början Våran dotter kommer från issan. Vill verkligen studera. Då går det lättare. Men att tro att det är en dans på rosor. Det är det absolut inte. Vi måste arbeta tillsammmans varje dag. Sitter just nu och tragglar svenska . Vill man så går väldigt mycket.

Och just i den sista meningen ligger det största problemet.oftast.

Och då hjälper det inte hur mycket föräldrarna uppmuntrar eller vill, så länge inte barnet vill.

Lite motgång och barnet ger upp är någonting som tydligen är väldigt vanligt och inte bara hos Thai barn utan även andra. Det som blir svårare för Thai barnen är att dom har fler motgångar i form av språk och grundutbildning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att mycket beror på vilken studietradition som finns i familjen. Har de ingen tradion av studier i hemlandet så är det få som ändrar beteende för att de byter land.

Störst problem med detta har romska barn där majoriteten inte har gått ut grundskolan. För inte allt för många år sedan så var de utestängda från grundskolan och då är det ju svårt att skaffa sig en studietradition. Kom ihåg att denna fölkgrupp har en arbetslöshet på över 80% så det är väl det som väntar de som inte skaffar sig en ordentlig utbildning.

Så heder åt alla "fosterfäder" som traglar läxor med de hitflyttade barnen, de behöver mycket stöd och ibland även goda förebilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du ska inte tro att vi ger upp. Finns inte. Dottern är väldigt duktig och väldigt smart. Nu har pappa lärt sig spelet och stöttar som fan. Men ställer också stora krav. Men det logiska tänkandet får vi nog hålla lite på is och satsa på språket först. Jag är helt klart optimist. Arbetar efter en plan att dottern ska behärska svenska språket så bra att hon bara går i alla ämnen som sina klasskamrater. Till nästa årskurs hade jag tänkt mig. För kort tid eller inte får tiden utvisa

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Jag tror att mycket beror på vilken studietradition som finns i familjen. Har de ingen tradion av studier i hemlandet så är det få som ändrar beteende för att de byter land.

Störst problem med detta har romska barn där majoriteten inte har gått ut grundskolan. För inte allt för många år sedan så var de utestängda från grundskolan och då är det ju svårt att skaffa sig en studietradition. Kom ihåg att denna fölkgrupp har en arbetslöshet på över 80% så det är väl det som väntar de som inte skaffar sig en ordentlig utbildning.

Så heder åt alla "fosterfäder" som traglar läxor med de hitflyttade barnen, de behöver mycket stöd och ibland även goda förebilder.

Visst är studietraditioner viktiga, MEN det spelar mer roll för om föräldrarna kan ge läxhjälp.

STÖRRE roll än studietraditioner tror jag är familjens traditioner gällande att inte ge upp, och våga sig på nya saker, för jag veta flera farmarfamiljer där många av barnen har Bachelorexamen och ibland även Master på universitet.

John Kohnken]

Men det logiska tänkandet får vi nog hålla lite på is och satsa på språket först.

Ja, språket behövs för att de ska få chans att fatta.

Vet inte hur thaigenerna är gällande logiskt tänkande, men träningen är dålig i skolorna, för det är snarare kunskapsintryckning än att lära dem tänka själva, i alla fall i många skolor. D v s som det var i Sverige före kriget.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förhör dottern just nu. Hon är skitduktig och har betydligt bättre läsförståelse nu

. Skillnaden är betydande på endast dom två sista veckorna. Detta bådar väldigt gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, nu får jag skit. Men att ta hit barnen blir stora problem då de söker sig till andra Thai med stora problem. Och inte umgås med Svenska ungdomar. För språkets skull som inte är så intressat för dom. Jag har erfarenhet av det, skulle aldrig ta hit barn från Thailand igen med en ny Thaitjej. Även andra med samma problem som jag Hade,Skulle inte heller göra det igen, mycket fylla och andra stora problem.

MVH

Sakaeo

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tänk på att barn som är så pass gamla kan få stora problem i skolan. Mellan och högstadiet utan några förkunskaper och språk

Håller med frugans stora grabb vart vi tvungna och skicka tillbaka till pappan var 13 när han kom

sket i skolan umgicks med jämn gamla Thai ungdomar drack öl sov över hos kompisar mm mm :sFduh:

men nu känner jag inte er utan hoppas det går bra

men va bestämd dom är svåra i den åldern

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Nu väcker jag liv i denna tråd då jag får blandade svar i min egen tråd.

Alla papper är klara, "damerna" har varit på intervju och vi väntar på UT. Mina frågor i min andra tråd var vilka papper min fru i övrigt ska ta med, som sjukhusjournal och annat för just dottern. Jag har läst denna tråd noga och inte funnit några entydiga svar. Dottern är vad jag vet inte allergisk mot något, däremot är frun allergisk mot skaldjur.

Eller kan de bara komma papperslösa och livet fortsätter.

Läste även om skolan, dottern är 6 år och fyller 7 i sommar, hon börjar med andra ord ettan till hösten. Ska jag redan nu prata med lämplig skola? Jag bor litet och ska skaffa större så kanske skolan här inte är rätt att prata med om vi flyttar till ett annat bostadsområde? Eller duger den lokala skolan för att få generella riktlinjer?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu väcker jag liv i denna tråd då jag får blandade svar i min egen tråd.

Alla papper är klara, "damerna" har varit på intervju och vi väntar på UT. Mina frågor i min andra tråd var vilka papper min fru i övrigt ska ta med, som sjukhusjournal och annat för just dottern. Jag har läst denna tråd noga och inte funnit några entydiga svar. Dottern är vad jag vet inte allergisk mot något, däremot är frun allergisk mot skaldjur.

Eller kan de bara komma papperslösa och livet fortsätter.

Läste även om skolan, dottern är 6 år och fyller 7 i sommar, hon börjar med andra ord ettan till hösten. Ska jag redan nu prata med lämplig skola? Jag bor litet och ska skaffa större så kanske skolan här inte är rätt att prata med om vi flyttar till ett annat bostadsområde? Eller duger den lokala skolan för att få generella riktlinjer?

För sjukvården och skolan behövs egentligen inga papper. Skattemyndigheterna och framförallt försäkringskassan kan det vara bra att kunna visa att frun är ensam vårdnadshavare. Försäkringskassan vill att pappan ska betala underhåll så där kan det dra ut på tiden om det inte finns papper på vårdnadshavvare och om pappan ev. är död är det bra att ha det styrkt. Det löser sig naturligtvis utan papper också men kan vara enklare med papper om vårdnad etc.

Börja med skolan där du bor nu, när du flyttar tar du tag i den nya skolan.

Ändrades av Wangthong
Link to comment
Dela på andra sajter

Wangtong skriver något väldigt viktigt. Räcker tyvär inte med bara att man är ensam vårdnadshavare i sverige. Pappan måste ha registrerat att han är far hos amphur eller att dom varit gifta . Vad det betyder i klartext vad jag ej än. Men fick just besked från skatteverket i veckan om det.Ligger i procses om det. För vi får vårdnadsbidrag för dottern. Om det nu upphör eller inte vet jag ej just nu. När det gäller skola är det bra att ringa runt och kolla.Bra om dotter kan få en mentor som kan thai. I större städer som stockholm var det inga som helst problem. När det gäller boendet är det inget som min familj lägger någon större vikt vid. Det är jag som är orolig över det. Inte frugan. Vi bor nu 4 st i en tvåa. Fungerar bra

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan barnen någon Engelska? Det lär underlätta. Kanske kan dom lära sig lite i Thailand innan dom kommer?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Guest Kenthamon

Min tjejs barn fick UT 8 februari. De har UT till 21 november 2011, samma som mamman.

Vi har inte lyckats lösa bostadsfrågan med en större lägenhet än, vilket vi vill innan de kommer hit.

Hur länge kan de komma till Sverige på deras UT? Vissa säger att de måste resa hit senast tre månader efter de fått UT, stämmer det? Någon som vet?

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

thaikonsult

Vem har hittat på att de måste komma hit inom 3 månader?

De kan i princip resa hit när de vill så länge deras UT gäller.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Kenthamon

Vem har hittat på att de måste komma hit inom 3 månader?

De kan i princip resa hit när de vill så länge deras UT gäller.

Mvh Thaikonsult

Tack för svaret, gissade att de var så. Min sambo var orolig när en bekant sa att hon var tvungen att hämta sin son inom tre månader. Det var förra året men har hört det tidigare från andra.

Kenthamon :wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...