Jump to content
IGNORERAD

Bli inte gammal i Sverige


Stjernis1

Recommended Posts

broder tuk tuk

Bästa sättet att slippa bli gammal i Sverige och hamna på långvården är ju att så fort pensionen kommer åka ner och sätta sig i baren i Pattaya och börja supa och pippa.

Så smånigom efter att tag kan man ju hoppas på en massiv hjärnblödning eller en hjärtattack när man är rejält aspackad.

Då dör man åtminstone snabbt och i ett lyckligare tillstånd.

Ska fan ligga och ruttna bort på ett äldreboende.

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 36
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    5

  • Nerike

    3

  • Fritz

    3

  • zimmerman

    2

Mest aktiva i denna tråd

Fast så fungerar det ju i Danmark och inte är det mera spring på vårdcentralerna där, tror jag.

Nu har man iofs ett husläkarsystem, vilket bl.a. innebär att läkaren ofta känner patienten väl

och vet om det är tal om småkrämpor eller behov av mänsklig kontakt

Läkarna där vägrade införa betalning med begrundelsen att

ingen ska nekas vård för att han eller hon inte har råd.

Så herrans många år sedan jag var där, så kanske betalar man i dag enligt svensk modell?

Löftet som alla läkare måste avge där, säger att läkaren ska behandla efter behov, inte plånbok.

Jag tycker det låter som sunda principer.

mvh hälsosamma GD

Hej igen. Hur det funkar i Danmark har jag ingen som helst kunskap om men i Sverige har landstingsanställda läkare inget som helst att säga till om vad ett besök ska kosta utan det bestäms av landstingets politiker.

Sedan finns det ju privatläkare som sätter vilka priser dom vill men jag tvivlar starkt på att det finns någon som vägrar ta betalt drinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

broder tuk tuk

I Danmark så dricks det i alla fall ganska friskt på äldreboendena både bland gamlingarna och personalen.

I Sverige är det väl i stort sett spritförbud på boendena?

BTT

Soi 7

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

I Danmark så dricks det i alla fall ganska friskt på äldreboendena både bland gamlingarna och personalen.

I Sverige är det väl i stort sett spritförbud på boendena?

BTT

Det konstaterades för ett antal år sedan att en GammalDansk till de äldre som ville ha det innan de la sig

gjorde dom både gladare och sundare.

På ett annat ställe bjöd man de gamla på en Mallorcaresa per år och konstaterade att medicinförbrukningen

gick ner och hälsotalet upp. Den trevliga borgmästaren som införde detta sitter iofs i fängelse idag av samma

anledning som Thaksin borde göra det.

De experiment man läst om i svensk åldringsvård har väl handlat om att kombinera resor med behandling.

Att de minskade kostnader för behandling har kunnat finansiera resan.

Gibbernakkaren GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

I Danmark så dricks det i alla fall ganska friskt på äldreboendena både bland gamlingarna och personalen.

I Sverige är det väl i stort sett spritförbud på boendena?

BTT

Finns inga spritförbud på äldreboenden.

Never give in--never, never, never, never, in nothing great or small, large or petty, never give in except to convictions of honour and good sense. Never yield to force; never yield to the apparently overwhelming might of the enemy.

Link to comment
Dela på andra sajter

Finns inga spritförbud på äldreboenden.

Instämmer så till vida att det gäller bara dom inlagda. Personalen får vänta med att ta sig en rakkabajsare tills arbetspasset är slut !! rtfm.gifdrinks.gif

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mja, finns väl ingen som tvingas att bli gammal i Sverige, om man inte vill!?

Levnadsglade Arne

Link to comment
Dela på andra sajter

På min senaste thailandsresa kom jag i kontakt med en familj som vårdade gammelmormor på 99 år.Hon hade amputerat halva ena benet och det andra var svart i nerenden så dom trodde att det skulle bli en amputation till.

Den gamla damen låg på golvet på en tunn madrass och var ensam förutom när hon blev matad och dom gånger någon släkting kom på besök.

Den behandlingen vill jag inte uppleva på min egen ålderdom.

För övrigt så kostar i Thailand en spruta mot rabies 45 kronor på ett statligt sjukhus, 135 Kr på ett privat sjukhus.

I sverge fick jag betala 700 Kr pluss 100 i patientavgift.

I Thailand finnes bra sjukvård för dom som har råd att betala. En ögonoperation kostade min vän 25 000 Tbh.

Born41

Link to comment
Dela på andra sajter

Oregistrerad

Dumt skrivet au maj eftersom jau barra kolla Fritz o Arnes inlägg på slutet..all heder till folk som tar hand om sina gamla och sjuka.själv hadde vi svärmor boende hos oss dom sista 3 åren..

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Dumt skrivet au maj eftersom jau barra kolla Fritz o Arnes inlägg på slutet..all heder till folk som tar hand om sina gamla och sjuka.själv hadde vi svärmor boende hos oss dom sista 3 åren..

Ja, som de ordnat det i Thailand borde vi ha det i Sverige.

Tänk vad pengar vi kunde spara om ansvaret för de gamla och sjuka läggs på familjen.

Pengar som kan användas för skattesänkningar.

Skattesänkningar som kommer oss tillgodo så vi kan åka till Thailand oftare.

I alla fall om ingen i familjen är sjuk eller gammal.

mvh GD

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...