Jump to content
IGNORERAD

Sänkt SINK skatt


BaBoo

Recommended Posts

Nu blir det väl minus här.

Men jag har förståelse för sänkt skatt för utlandsboende då man inte nyttjar samhällets resurser.

Men ska man under låt säga tre år få en sänkt skatt och när höftleden krånglar så kommer man hem och opererar den?

(För den som inte förstod så var sista raden ett exempel och kan bytas ut mot halsfluss om så önskas)

Att jag sen är för total skattefrihet för dom som är 65 år fyllda och slutat arbeta är en annan sak.

Hur ser ni andra på saken?

Det är ju många andra saker som dom INTE utnyttjar genom skatten så det jämnar nog ut sig.

Eller en person som varit kärnfrisk hela sitt liv skulle han då inte få ta del av det han stått och betalt skatt för hela sitt liv.

Jag tror att det finns andra saker som kostar samhället mer än att en pensionär skulle få sin höftled.

För hur mycket har inte han bidragit till samhället om man jämför mot en idrottsman som smiter före i kön för att kunna rädda sin karriär.

Ändrades av Lappen
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 68
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Fritz

    7

  • Avregistrerad clion

    5

  • Drivern

    5

  • khun-petch

    4

Mest aktiva i denna tråd

Det är ju många andra saker som dom INTE utnyttjar genom skatten så det jämnar nog ut sig.

Eller en person som varit kärnfrisk hela sitt liv skulle han då inte få ta del av det han stått och betalt skatt för hela sitt liv.

Jag tror att det finns andra saker som kostar samhället mer än att en pensionär skulle få sin höftled.

För hur mycket har inte han bidragit till samhället om man jämför mot en idrottsman som smiter före i kön för att kunna rädda sin karriär.

Nu missade du andemeningen i precis hela mitt inlägg.

Men som vanligt så ska du kritisera mig och tycka att allt jag skriver är fel.

Så jag avstår från att bemöta ditt inlägg mer än så här, för annars blir det väl anmält och man blir avstängd igen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu missade du andemeningen i precis hela mitt inlägg.

Men som vanligt så ska du kritisera mig och tycka att allt jag skriver är fel.

Så jag avstår från att bemöta ditt inlägg mer än så här, för annars blir det väl anmält och man blir avstängd igen.

Jag kritiserar inte ditt inlägg utan bara gav dig ett svar som du frågade efter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Nu blir det väl minus här.

Men jag har förståelse för sänkt skatt för utlandsboende då man inte nyttjar samhällets resurser.

Men ska man under låt säga tre år få en sänkt skatt och när höftleden krånglar så kommer man hem och opererar den?

(För den som inte förstod så var sista raden ett exempel och kan bytas ut mot halsfluss om så önskas)

Att jag sen är för total skattefrihet för dom som är 65 år fyllda och slutat arbeta är en annan sak.

Hur ser ni andra på saken?

OM man skaffar sinkskatt då måste man skriva ut sig från sverige

OCH då är man inte berättigad att utnyttja den svenska sjukvården

kan ha fel men vi får nog svar snart från fritz eller jive :crazy:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter ju lovande,tar visserligen inte ut min ATP förän senare utan lever på mina p-försäkringar till dess.Tror du att sinkskatten gäller dessa oxo eller blir det den vanliga kapitalskatten,trots att jag bor utanför Eu och ej skriver ut mig.

Som läget är nu kan man ju skatta dessa i sitt nya hemland,om man skriver ut sig,med de förutsättnngar som finns.

Som jag förstår det skall det gälla alla Pensioner.

http://www.skattever...f680007837.html

Särskild inkomstskatt för dig som arbetar i Sverige och bor utomlands

Enligt lag om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta ska du som bor utomlands betala skatt för:

• anställningsinkomster • ersättning från försäkringskassa m.m. • pensioner • sjöinkomst.

Vem är skattskyldig

Skattskyldiga är personer som är bosatta eller hemma- hörande utomlands. De ska ta emot inkomster som grundar sig på arbete i Sverige och dessa inkomster ska vara skattepliktiga enligt lag (1991:586) om sär- skild inkomstskatt för utomlands bosatta.

Även om du bor utomlands kan du skattemässigt anses bo i Sverige om du vistas här mer än sex månader i följd. Då gäller de vanliga reglerna för statlig och kommunal inkomstskatt. Vid beräkningen av vistelsetiden i Sverige avräknas inte tid för vistelse i utlandet om denna framstår som ett tillfälligt avbrott i en sammanhängande vistelse i Sverige.

Skattepliktiga inkomster Anställningsinkomster

Skattepliktiga anställningsinkomster är t.ex.

• lön och förmåner på grund av anställning eller uppdrag hos svenska staten eller svensk kommun, oavsett var verksamheten bedrivs

• lön och förmåner på grund av anställning i enskild tjänst om verksamheten utövats i Sverige

• styrelsearvode och liknande ersättning från svenskt företag, oavsett var verksamheten utövats

• semesterersättning etc. på anställningsinkomster enligt ovan

• sjöinkomst.

Ersättning från försäkringskassa m.m.

Skattepliktiga inkomster pga. sjukdom och liknande är t.ex.

• ersättning på grund av sjukdom och olycksfall i arbetet och annan ersättning enligt lagen om allmän försäkring

• yrkesskadelivränta (skattepliktig del) • arbetsskadelivränta.

Pensioner

Skattepliktiga inkomster är t.ex.

• inkomstgrundad ålderspension*

• garantipension*

• efterlevandepension och efterlevandestöd*

• barnpension

• pension på grund av anställning eller uppdrag hos svenska staten eller svensk kommun

• enskild tjänstepension från Sverige

• belopp som utbetalas på grund av privat pensions- försäkring från Sverige

• belopp som utbetalas från ett pensionssparkonto fört av ett svenskt pensionssparinstitut eller av utländskt instituts filial i Sverige enligt lagen om individuellt pensionssparande.

*Dessa ersättningar beskattas endast till den del de för varje månad sammanlagt överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.

Skattefria inkomster

Följande inkomster är skattefria för dig som bor utomlands:

• ersättning från en utländsk arbetsgivare som inte har fast driftställe, t.ex. verkstad, kontor eller mot- svarande i Sverige och som avser arbete under kort- are tid än 183 dagar under en tolvmånadersperiod

• kostnadsersättning för logi under tid då arbetet/ uppdraget utförts i Sverige

• kostnadsersättning för resa till och från Sverige vid anställningens/uppdragets början och slut

• inkomst för vilken ska betalas särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister, idrottsmän m.fl.

• ersättning från svensk utlands- eller bistånds- myndighet (gäller dig som är lokalanställd, dvs. medborgare i det land där du arbetar)

• ersättningar som är skattefria enligt dubbel- beskattningsavtal.

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

Edit fick med fel citat sFun_duh.gif :Svar till Drivern angående p-försäkringar

Som jag förstår det skall det gälla alla Pensioner.

http://www.skattever...f680007837.html

Särskild inkomstskatt för dig som arbetar i Sverige och bor utomlands

Enligt lag om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta ska du som bor utomlands betala skatt för:

• anställningsinkomster • ersättning från försäkringskassa m.m. • pensioner • sjöinkomst.

Vem är skattskyldig

Skattskyldiga är personer som är bosatta eller hemma- hörande utomlands. De ska ta emot inkomster som grundar sig på arbete i Sverige och dessa inkomster ska vara skattepliktiga enligt lag (1991:586) om sär- skild inkomstskatt för utomlands bosatta.

Även om du bor utomlands kan du skattemässigt anses bo i Sverige om du vistas här mer än sex månader i följd. Då gäller de vanliga reglerna för statlig och kommunal inkomstskatt. Vid beräkningen av vistelsetiden i Sverige avräknas inte tid för vistelse i utlandet om denna framstår som ett tillfälligt avbrott i en sammanhängande vistelse i Sverige.

Skattepliktiga inkomster Anställningsinkomster

Skattepliktiga anställningsinkomster är t.ex.

• lön och förmåner på grund av anställning eller uppdrag hos svenska staten eller svensk kommun, oavsett var verksamheten bedrivs

• lön och förmåner på grund av anställning i enskild tjänst om verksamheten utövats i Sverige

• styrelsearvode och liknande ersättning från svenskt företag, oavsett var verksamheten utövats

• semesterersättning etc. på anställningsinkomster enligt ovan

• sjöinkomst.

Ersättning från försäkringskassa m.m.

Skattepliktiga inkomster pga. sjukdom och liknande är t.ex.

• ersättning på grund av sjukdom och olycksfall i arbetet och annan ersättning enligt lagen om allmän försäkring

• yrkesskadelivränta (skattepliktig del) • arbetsskadelivränta.

Pensioner

Skattepliktiga inkomster är t.ex.

• inkomstgrundad ålderspension*

• garantipension*

• efterlevandepension och efterlevandestöd*

• barnpension

• pension på grund av anställning eller uppdrag hos svenska staten eller svensk kommun

• enskild tjänstepension från Sverige

• belopp som utbetalas på grund av privat pensions- försäkring från Sverige

• belopp som utbetalas från ett pensionssparkonto fört av ett svenskt pensionssparinstitut eller av utländskt instituts filial i Sverige enligt lagen om individuellt pensionssparande.

*Dessa ersättningar beskattas endast till den del de för varje månad sammanlagt överstiger 1/12 av 0,77 prisbasbelopp.

Skattefria inkomster

Följande inkomster är skattefria för dig som bor utomlands:

• ersättning från en utländsk arbetsgivare som inte har fast driftställe, t.ex. verkstad, kontor eller mot- svarande i Sverige och som avser arbete under kort- are tid än 183 dagar under en tolvmånadersperiod

• kostnadsersättning för logi under tid då arbetet/ uppdraget utförts i Sverige

• kostnadsersättning för resa till och från Sverige vid anställningens/uppdragets början och slut

• inkomst för vilken ska betalas särskild inkomstskatt för utomlands bosatta artister, idrottsmän m.fl.

• ersättning från svensk utlands- eller bistånds- myndighet (gäller dig som är lokalanställd, dvs. medborgare i det land där du arbetar)

• ersättningar som är skattefria enligt dubbel- beskattningsavtal.

Bajen_Kopia.png
Link to comment
Dela på andra sajter

OM man skaffar sinkskatt då måste man skriva ut sig från sverige

OCH då är man inte berättigad att utnyttja den svenska sjukvården

kan ha fel men vi får nog svar snart från fritz eller jive :crazy:

Har du rätt så är min frågeställning ointressant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Som egenföretagare har jag betalt in till p-försäkring och där redan betalt särskild löneskatt,då tror jag att jag blir beskattad i Thailand vid uttag pga dubbelskatteavtal mellan Sverige och Thailand,skall vidtala Rsv ang.detta.På ATP gäller sink.

Link to comment
Dela på andra sajter

OM man skaffar sinkskatt då måste man skriva ut sig från sverige

OCH då är man inte berättigad att utnyttja den svenska sjukvården

kan ha fel men vi får nog svar snart från fritz eller jive :crazy:

Tjenare Clirre.

Du har rätt i att man måste skriva ut sig från Sverige för att få Sinkskatt.

Jag mailade mitt gamla landsting (norrbotten) och frågade vad som gäller om jag som är utskriven besöker Sverige några veckor och blir sjuk under den tiden.

Svaret jag fick var att jag har rätt till akutsjukvård men BARA i norrbottens län.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Något att räkna med är också att de som har Garantipension förlorar den när de skriver ut sig och bosätter sig utanför EU.

Oscar (utskriven sen 1982).

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker en sänkning vore rimlig men då borde det samtidigt vara minst 1-års karens så folk inte kan åka hem och direkt dra nytta av det de fått rabatt på, men så kanske det redan är.

Sinkskattebetalarnas förening i Pattaya är i upprorsstämning efter att ha läst ditt inlägg !!

Vi har beslutat att anlita en konsult för att ta hand om dig, pass upp , snart kommer han !! :crazy:

For_Few_Dollars_More_8.jpg

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Sinkskattebetalarnas förening i Pattaya är i upprorsstämning efter att ha läst ditt inlägg !!

Vi har beslutat att anlita en konsult för att ta hand om dig, pass upp , snart kommer han !! :crazy:

For_Few_Dollars_More_8.jpg

Fritz..

:rotfl::rotfl:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Tjenare Clirre.

Du har rätt i att man måste skriva ut sig från Sverige för att få Sinkskatt.

Jag mailade mitt gamla landsting (norrbotten) och frågade vad som gäller om jag som är utskriven besöker Sverige några veckor och blir sjuk under den tiden.

Svaret jag fick var att jag har rätt till akutsjukvård men BARA i norrbottens län.

Fritz..

Svaret du gav i sista stycket.undrar om de gäller alla landsting :sFun_duh: :whistle: eller om det är borttaget :whistle:

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Svaret du gav i sista stycket.undrar om de gäller alla landsting :sFun_duh: :whistle: eller om det är borttaget :whistle:

Har inte en susning. Olika län kan ha olika regler antar jag så det är nog bäst att kolla själv vad det egna landstinget har för bestämmelser.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjenare Clirre.

Du har rätt i att man måste skriva ut sig från Sverige för att få Sinkskatt.

Jag mailade mitt gamla landsting (norrbotten) och frågade vad som gäller om jag som är utskriven besöker Sverige några veckor och blir sjuk under den tiden.

Svaret jag fick var att jag har rätt till akutsjukvård men BARA i norrbottens län.

Fritz..

Jag tvivlar att andra landsting kan låta bli att ge dig akutsjukvård.

Oavsett detta, bör man väl ha en försäkring för att klara sjukvården i Thailand. Borde inte den också kunna gälla i andra länder?

Blir en sådan försäkring som gäller i andra länder mycket dyrare än en som bara gäller Thailand. Är ju även bra att ha för visaruns. Annars kan man ju göra som thailändarna som åker utomlands, köpa en försäkring som gäller under den tid man är utanför Thailand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju bara en framtida eventuell ändring, om förutsättningarna tillåter så dra inga stora växlar på detta just nu !

Iofs så tror jag att de flesta utlandssvenskar röstat på Alliansen så skulle inte vara konstigt om de gynnar sina egna väljare.

Sedan har de kanske räknat en del på det oxå och eftersom vi får en allt äldre befolkning i Sverige så kanske det kan löna sig att de flyttar ifrån Sverige och belastar sjuk och äldrevård i andra länder oxå. F ö är väl inte Borg känd för valfläsk direkt + att nu har de redan vunnit valet så varför då nämna detta i budgeten överhuvudtaget om man inte har detta som mål!

Ja, det skulle sitta fint.

Om 30 år när jag pensioneras, kanske de sänkt till endast 15%?!?

Jo Norge har ju 10% (eller om det var 15%) :)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Sinkskattebetalarnas förening i Pattaya är i upprorsstämning efter att ha läst ditt inlägg !!

Vi har beslutat att anlita en konsult för att ta hand om dig, pass upp , snart kommer han !! :crazy:

For_Few_Dollars_More_8.jpg

Fritz..

Maybe next time !

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, det skulle sitta fint.

Om 30 år när jag pensioneras, kanske de sänkt till endast 15%?!?

Sorry Surin!!

Vad spelar det för roll då det inte kommer att finnas pension heller troligtvis.

15% på noll Kr blir noll

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

I senaste nyhetsbrevet från sviv (svenskar i världen) står att läsa:

" På tal om lobbyarbete så är det mycket glädjande att notera att finansministern föreslår en sänkning av SINK-skatten ( "den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta") från nuvarande 25% till 20%. Det har, som alla vet, varit ett krav redan från första Utlandsparlamentet att SINK-skatten skall ses över och nu har vi äntligen fått gehör. I denna fråga har flera enskilda medlemmar gjort stora insatser för att informera och påverka politiker och beslutsfattare om att "Sinken" bör revideras. Om det går igenom i riksdagen i höst (förslaget går nu ut på remiss tillsammans med ett antal övriga förslag till skattelättnader och jobbskatteavdrag), kommer sänkningen att ske från 1 januari 2012 och den blir då en välkommen lättnad för de ca 165 000 svenskar som uppbär pension i utlandet. För min del ser jag detta som en uppmuntran till fortsatt påverkansarbete för att förbättra villkoren för våra medlemmar på olika områden."

Undertecknat:

Många glada vårhälsningar

Karin Ehnbom-Palmquist

Generalsekreterare

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
khun-petch

I senaste nyhetsbrevet från sviv (svenskar i världen) står att läsa:

" På tal om lobbyarbete så är det mycket glädjande att notera att finansministern föreslår en sänkning av SINK-skatten ( "den särskilda inkomstskatten för utomlands bosatta") från nuvarande 25% till 20%. Det har, som alla vet, varit ett krav redan från första Utlandsparlamentet att SINK-skatten skall ses över och nu har vi äntligen fått gehör. I denna fråga har flera enskilda medlemmar gjort stora insatser för att informera och påverka politiker och beslutsfattare om att "Sinken" bör revideras. Om det går igenom i riksdagen i höst (förslaget går nu ut på remiss tillsammans med ett antal övriga förslag till skattelättnader och jobbskatteavdrag), kommer sänkningen att ske från 1 januari 2012 och den blir då en välkommen lättnad för de ca 165 000 svenskar som uppbär pension i utlandet. För min del ser jag detta som en uppmuntran till fortsatt påverkansarbete för att förbättra villkoren för våra medlemmar på olika områden."

Undertecknat:

Många glada vårhälsningar

Karin Ehnbom-Palmquist

Generalsekreterare

Hej jag är utskriven ock betalar ungefär 20% redan nu.Det beror väl på grundavdraget kanske.För dom grabbarna som är

avis så kan jag säga att i samma stund som man skriver in sig i sverige så har man rätt till full vård.

Det tycker jag är helt rättvist eftersom jag inte nött en meter asfalt på 4 år just nu och det dröjer

förhoppningsvis innan jag kommer.Men för dom 20% som jag betalat i 4 år anser jag att jag har full rätt

till sjukvård.Ha en bra dag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej jag är utskriven ock betalar ungefär 20% redan nu.Det beror väl på grundavdraget kanske.För dom grabbarna som är

avis så kan jag säga att i samma stund som man skriver in sig i sverige så har man rätt till full vård.

Det tycker jag är helt rättvist eftersom jag inte nött en meter asfalt på 4 år just nu och det dröjer

förhoppningsvis innan jag kommer.Men för dom 20% som jag betalat i 4 år anser jag att jag har full rätt

till sjukvård.Ha en bra dag.

Det här är några intressant frågor i sammanhanget.

1) Gör dom grundavdrag innan sink-skatten tas ut på den statliga ålderspensionen, eller tas den ut från första kronan?

2) Har man rätt till akutsjukvård på besök i Sverige eller EU (man är ju fortfarande svensk- & EU-medborgare), under tiden man fortfarande är skriven i Thailand?

3) Är det möjligt att lätt skriva in sig i Sverige igen och behöver man det, om någon mer komplicerad vård skulle behövas?

Du har ju trots allt betalat landstingsskatt i hela ditt liv och betalar fortfarande fn 25% i sink-skatt, utan att belasta "välfärden" eller kommun-servicen så länge du bor utomlands.

/JohanB

Assumption is the mother of all fuck-ups

Link to comment
Dela på andra sajter

khun-petch

Det här är några intressant frågor i sammanhanget.

1) Gör dom grundavdrag innan sink-skatten tas ut på den statliga ålderspensionen, eller tas den ut från första kronan?

2) Har man rätt till akutsjukvård på besök i Sverige eller EU (man är ju fortfarande svensk- & EU-medborgare), under tiden man fortfarande är skriven i Thailand?

3) Är det möjligt att lätt skriva in sig i Sverige igen och behöver man det, om någon mer komplicerad vård skulle behövas?

Du har ju trots allt betalat landstingsskatt i hela ditt liv och betalar fortfarande fn 25% i sink-skatt, utan att belasta "välfärden" eller kommun-servicen så länge du bor utomlands.

/JohanB

Jag är ingen expert på detta men för mig gjorde det 2000 från 12500-14500.Då från en bruttoik 18500

Man har rätt till akutsjukvård i hela sverige och även en del planerad vård i sitt hemlandsting

Enligt skatteverkets handläggare så är du med f.o.m.du anmäler dig på skatteverket och fattas väl bara annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är ingen expert på detta men för mig gjorde det 2000 från 12500-14500.Då från en bruttoik 18500

Man har rätt till akutsjukvård i hela sverige och även en del planerad vård i sitt hemlandsting

Enligt skatteverkets handläggare så är du med f.o.m.du anmäler dig på skatteverket och fattas väl bara annat.

Tack !!

Man kanske kan göra det via internet innan planet lyfter???

Har du vebbadressen ???? Eller duger www.skatteverket.se

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack !!

Man kanske kan göra det via internet innan planet lyfter???

Har du vebbadressen ???? Eller duger www.skatteverket.se

Med elegitimation borde det ju fungera via internet kan man tycka.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...