Galten Inlagd Oktober 10, 2010 Dela Inlagd Oktober 10, 2010 Hos tjejens föraldrar har de nog nästan dussinet krukor. Taket har alldrig rengjorts mer än av moder natur. Har själv alldrig smakat av det utan kör med flaska, Grunvattnet lär vara så giftigt att det inte går att vattna med det. Just det här med grundvattnet gör att jag är lite tveksam till bygge i våran tomt vid Nakhon Si Thammarat. MVH Galten Galten af Bubbelspruuth Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
carpenter Inlagd Oktober 10, 2010 Dela Inlagd Oktober 10, 2010 Efter tre månader i Thailand började jag med regn vatten, fört så kokade jag det men sedemera slutade jag koka. Ann ledningen till att jag började dricka regn vatten var att köpe vattnet smakade så fruktans värd dåligt. Man tar ju inte hand om det första regnet som kommer, taket blir ju rejält rengjort samt efter ett uppehåll o ny skur kommer så får det regna igen ett tag innan man börjar fylla. Det eventuella skit som man får med sjunker ju till botten så det är nog ingen fara. Skulle detta vatten vara farligt tror jag ej någon i Thailand druckit detta utan ändats använda för tvätt. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd Oktober 10, 2010 Dela Inlagd Oktober 10, 2010 Dricker regnvatten i Thailand då och då och har aldrig haft någora personliga problem av det. Men så är min mage van att dricka vatten lite varstans i skogen här hemma i Sverige, livet igenom. Påminns av ett lumparminne när min grupp var satt att vakta en bro över en älv mitt i vintern under ett par dygn. Eftersom vi var avskurna från resten av bataljonen så blev det problem med vattenförsörjningen och jag hissade därför ned vår "mjölkkruka" för dricksvatten i forsen som inte var frusen. Två sthlmare var mycket skeptiska till att dricka detta vatten men övertalades till slut om dess ofarlighet av oss norrlänningar. Alla i gruppen klarade vattnet fint utan just dom två sthlmarna som fick rännskit ett par dgr efteråt. Är magen van vid bakteriefloran hos utevatten (älv och bäck) så blir man inte sjuk, däremot så blir man det om man inte hunnit vänja magen innan. Är nog samma sak med uppsamlat regnvatten i Thailand. Vattnet som faller från himlen är ju rent men hanteringen vid uppsamlandet förorenar förstås i olika hög grad beroende på hur man går till väga. Själv är jag dock av den uppfattningen att vi nog behöver utsätta oss för bakterier då och då för att vår kropp ska reagera på ett riktigt sätt inför främmande ämnen. Därför tror jag att den bakteriehysteri som råder i sverige i många fall motverkar sitt syfte. Vi måste nog utsätta oss för diverse bakterier då och då, speciellt under uppväxten, för att inte utveckla allergier mot egentligen helt ofarliga ämnen mm. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
BBJ Inlagd Oktober 10, 2010 Dela Inlagd Oktober 10, 2010 ...CUT... Är magen van vid bakteriefloran hos utevatten (älv och bäck) så blir man inte sjuk, däremot så blir man det om man inte hunnit vänja magen innan. Är nog samma sak med uppsamlat regnvatten i Thailand. Vattnet som faller från himlen är ju rent men hanteringen vid uppsamlandet förorenar förstås i olika hög grad beroende på hur man går till väga. Själv är jag dock av den uppfattningen att vi nog behöver utsätta oss för bakterier då och då för att vår kropp ska reagera på ett riktigt sätt inför främmande ämnen. Därför tror jag att den bakteriehysteri som råder i sverige i många fall motverkar sitt syfte. Vi måste nog utsätta oss för diverse bakterier då och då, speciellt under uppväxten, för att inte utveckla allergier mot egentligen helt ofarliga ämnen mm. Håller med om det mesta du skriver Kim, utom att regnvatten inte är speciellt rent, iom luftföroreningar så är vattnet tyvärr rätt "smutsigt" redan innan det landar. Mvh BBJ Nytt år - nya möjligheter! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu