Jump to content
IGNORERAD

Inköp av moppe


nissefisk1

Recommended Posts

Slinker in en egen fråga i denna tråd.

Vi har planer på att köpa en moppe (Honda Click) i Phuket.

Tänkte skriva den på min thaipolares morsa (då polaren inte befinner sig i Thailand just nu)

Morsan bor i Nong Khai, vi ska använda moppen i Phuket.

Om vi skriver den på henne och försäkrar, kommer försäkringen att gälla i Phuket?

Kommer det att bli nåt strul om man gör på detta sättet?

Vad måste man tänka på..nåt speciellt?

Tacksam för svar.. :wai:

Ps. Kommer att köpa en ny från Honda-handlare

Ser inga problem med detta, förutom möjligen, kanske, förmodligen inte vid inköpet om mamman inte är med. Men förmodligen räcker koipor.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 31
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Juha

    5

  • Poffa

    4

  • nissefisk1

    4

  • Surin P3

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

...Clicken är för liten för mig tycker jag,jag är 182cm och väger endast 94 kg :)

Jag funderar på att köpa en Suzuki hayata 125cc då jag brukar hyra en sånn. Kan det vara nåt tro ?

Jag hade bestämt mig för en Suzuki Hayaten när jag skulle köpa mc förra året.

Jag hittade dock ingen inom rimligt avstånd som sålde dem och gick på reservplanen.

Yamaha Spark 135, ett val som jag absolut inte ångrar.

4-växlad manuell gör den till det bästa i klassen som jag kört.

post-6118-085373900 1287699419_thumb.jpg

post-6118-085373900 1287699419_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Slinker in en egen fråga i denna tråd.

Vi har planer på att köpa en moppe (Honda Click) i Phuket.

Tänkte skriva den på min thaipolares morsa (då polaren inte befinner sig i Thailand just nu)

Morsan bor i Nong Khai, vi ska använda moppen i Phuket.

Om vi skriver den på henne och försäkrar, kommer försäkringen att gälla i Phuket?

Kommer det att bli nåt strul om man gör på detta sättet?

Vad måste man tänka på..nåt speciellt?

Tacksam för svar.. :wai:

Ps. Kommer att köpa en ny från Honda-handlare

Hej !

Skriv den aldrig på någon annan utan skriv den på dig själv. Om man köper en ny t.ex hos Honda så brukar dom hjälpa till med detta. Allt blir mycket enklare vad gäller ägarbytet om du sedan skulle vilja sälja den. Om moppen köps i Nong Khai så blir den registrerad där. Och då kan det bli strul att förnya den årliga försäkringen och skatten i Phuket. På Samui är det inga problem med att sätta moppen på sig själv.

Hälsningar

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej !

Skriv den aldrig på någon annan utan skriv den på dig själv. Om man köper en ny t.ex hos Honda så brukar dom hjälpa till med detta. Allt blir mycket enklare vad gäller ägarbytet om du sedan skulle vilja sälja den. Om moppen köps i Nong Khai så blir den registrerad där. Och då kan det bli strul att förnya den årliga försäkringen och skatten i Phuket. På Samui är det inga problem med att sätta moppen på sig själv.

Hälsningar

Soppköket

Med turistvisum kan det bli problem,särskilt om man inte har en husbok.

Bajen_Kopia.png

ps.Atoms tidigare analys om semiretards på MPR lyser bara starkare för varje dag som går......

Link to comment
Dela på andra sajter

FemmeDeFatale

Hej !

Skriv den aldrig på någon annan utan skriv den på dig själv. Om man köper en ny t.ex hos Honda så brukar dom hjälpa till med detta. Allt blir mycket enklare vad gäller ägarbytet om du sedan skulle vilja sälja den. Om moppen köps i Nong Khai så blir den registrerad där. Och då kan det bli strul att förnya den årliga försäkringen och skatten i Phuket. På Samui är det inga problem med att sätta moppen på sig själv.

Hälsningar

Soppköket

Moppen ska inhandlas i Patong Phuket...har läst en del på ThaiVisa och har ganska mkt kött på benen nu gällade både köp och försäkring ;)

Kriga för fred är som att knu**a för oskulder...

Link to comment
Dela på andra sajter

Med turistvisum kan det bli problem,särskilt om man inte har en husbok.

Hej !

På alla hus finns det en husbok förutom dom som inte finns lagligt registrerade. Om du ska köpa en moppe på Samui går detta utmärkt även med turistvisum. Det är bara att be hus/landägaren om en kopia på husboken och visa upp hyreskontraktet vid registreringen. Att reglerna på olika platser kan tolkas på olika sätt är ju inte ovanligt.

Hälsningar

Soppköket

Soppköket är sedan 6 år tillbaka beläget i Lamai på Koh Samui.

Vi Serverar mackor av olika slag men även lite varma rätter och naturligtvis Thaimat. Fritt 8Mbit wlan till alla kunder. VÄLKOMNA

Link to comment
Dela på andra sajter

Med Thai MC körkort får man köra allt från 50 cc till 1500 cc.

Utan körkort gäller inte din försäkring.

Svenskt körkort med IDP (International driving Permit) gäller max sex månader.

Utan körkort får du max köra 49 cc.

Det står i det finstilta i din reseförsäkring.

Lycka till att hitta en moppe i Thailand på 49 cc.

Inga turister vet att deras reseförsäkring inte gäller för de normala 115 cc som Thai "Moppe" har.

och vad har du fått det ifrån att deet bara gäller 6 mån. På det internationella kortet står det 1 år, kan du förklara detta?

"Nypan"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...