Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Taphong mellan Rayong och Ban Phe


Tallviking

Recommended Posts

Tallviking

Tack vare bilderna tjejens bröder skickar har jag hittat ett fel än så länge som dom får fixa till. Vattenrören till tvättstugan glömde dom dra när dom göt golvet i nedervåningen

Annars har allt stämt hittils (till och med storleken  ;D )

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    45

  • Bengt-Erik

    14

  • stefan5300

    8

  • konsultnisse

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Bengt-Erik

Hej Kalim

de var inte ett litet hus du har, de var snyggt på utsidan :ahh: , återkommer du med insidan

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Bengt-Erik

Hej Konsultnisse

De tog några timmar att hitta vårat hem, men de var inte

så långt till erat hus, men de var på andra sidan

flygplatsen, så när vi åker ner, så hoppas att man

kan komma förbi och titta till eran slott

:Drogar-Happy(LBG):

Ha de

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej kalim.

Det var ett mycket fint hus du har byggt, var har du byggt det?  :thumbsup::o

Har du gjort egen ritning eller var har du fått tag i den?

Får man fråga vad priset blev för huset?  ???

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest kalim

Lite info om mitt husbygge.

Jag hade tänkt att bygga själv och hade t.o.m. skissat lit på hur jag ville ha det, men det visade sig omöjligt att få tag på en vettig tomt utan att betala rena fantasipriser. Specialpris för "farang". :confused:

Det slutade med att jag köpte ett "färdigt" hus som hade ett fastställt pris så att jag slapp "farangtillägg".

Första bilden nedan visar hur huset såg ut när jag köpte det. Tanken var att man skulle parkera "inne" i huset, så första ändringen blev att bygga en carport och få lite mer yta inne. Sen tillkom det separata "biljardhuset".

En fördel med att köpa ett hus i ett "mellanklassghetto" var att jag inte behövde bygga egen pool eftersom det redan fanns en i området. En annan fördel är att området är inhägnat och bevakat dygnet runt.

Jag letade i datorn efter några vettiga interiörbilder men det var tunnsått. Hittade i alla fall ett som visar att det finns lite IKEA möbler i Thailland även om IKEA inte har kommit hit än. Bokhyllan "Billy" . Och givetvis en bild på min stolthet , biljardbordet. Synd bara att jag spelar som en kratta.

Jag får se till att plåta lite mer.

Huset ligger i Ayutthaya ca 5 km från centrum så markpriset är inte nådigt. Huset är totalt uppe i ca 7 mille, varav nästan 3 mille är markkostnad (600kvm).

Mycket penger men det är en skapligt stor kåk. Thailändarna anser att det är på ca 320 kvm , med svensk räknesätt torde det bli ca 280 kvm. Aircon i alla rum ( 8st) ,4 badrum, farangkök med hyfsad standard o.s.v.

Kan tillägga att det är ingen "vinterstuga". Jag bor här på heltid.

Kalim

IMG_1497 [800x600].JPG

IMG_1826 [800x600].JPG

IMG_2861 [800x600].JPG

IMG_2904 [800x600].JPG

IMG_1497 [800x600].JPG

IMG_1826 [800x600].JPG

IMG_2861 [800x600].JPG

IMG_2904 [800x600].JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

konsultnisse

Hej Bengt-Erik,

Skälvklart är du välkommen till oss.

vore kul att se var ni bor !

kan du skicka en länk eller lite bilder ?

MVH

Anders & Tien

Link to comment
Dela på andra sajter

Herr Chang

Hej Kalim,

Härligt att se ditt biljardbord! Hade själv ett liknande den tiden det begav sig i Chiang Mai. Kostade THB 65000 inklusive transport och montering i lägenheten. Väl använda pengar!

Men nu ligger det tyvärr nedmonterat utanför Chiang Mai.. snyft. Om fru Chang gör verklighet av sina planer på hus i Chiang Mai kanske man kan ställa upp det igen.

Det är roligt att spela biljard hemma!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Konsultnisse

Ska skicka när jag har några bilder, nu är de bara på planering

så besök ska du få när jag är nere igen

Link to comment
Dela på andra sajter

Glömma dra vatten till TVÄTTSTUGAN,  ja man tar sig för pannan

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

De var inte så farligt, de finns ju hinkar för handtvätt  :Drogar-Happy(LBG):

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bengt- Erik,  Det är ju så att det levs ju mycket 1800-tals stil i Thailand än,

jag satte in detta kök i huset i Thailand,  men frugan lagar ändå mat över öppen eld

och då har hon i Sverige i 9år

                                            MVH

DSCN0014.JPG

DSCN0014.JPG

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjon Geao: Hej

Huset ligger som du ser på rubriken i samhället Taphong strax öster om Rayong mellan Ban Phe och Rayong strax norr om stranden Mae Rhum Phung

Huset har jag ritat själv och en lokal arkitektfirma har gjort ritningarna på mina specifikationer

Hittade inga färdiga designer med stort öppet vardagsrum/bar/kök liggande på övervåningen

Verkar som alla i Thailand vill ha vardagsrum och kök där nere och sedan sova där uppe

Det är ju däruppe man dagtid på dygnets ljusa timmar vill ha utsikt över grönskan runt om

Priset på själva huset ligger på ca 3.2 MBaht. Tomten kommer utanför det och sedan tillkommer pool och trädgård samt ev mur runt tomten

Idag har dom börjat bygga takets fackverkskonstruktion och jag har uppdaterat hemsidans bilder

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan 5300

Samma här, har ny tvätt och tork, men de tvättas i badkaret o plasthinkar,

som hängs ut på balkongen, men hon har bara varir här i 2 år

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

Quote

Hej Stefan 5300

Samma här, har ny tvätt och tork, men de tvättas i badkaret o plasthinkar,

som hängs ut på balkongen, men hon har bara varir här i 2 år

Obegripligt, min tjej tror jag aldrig jag sett tvätta i hink sen hon lärde sig tvättstugan, däremot så har vi en tjej inneboende i ett rum hemma som bara är här på turistvisum och hon tvättar varje dag för hand, ända tills tjejen min sa till igår att du kan ju inte tvätta i badkaret med schampo,skärpning, så nu blir det väl att visa hur det funkar i tvättstugan även där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Quote

Tjon Geao: Hej

Huset ligger som du ser på rubriken i samhället Taphong strax öster om Rayong mellan Ban Phe och Rayong strax norr om stranden Mae Rhum Phung

Huset har jag ritat själv och en lokal arkitektfirma har gjort ritningarna på mina specifikationer

Hittade inga färdiga designer med stort öppet vardagsrum/bar/kök liggande på övervåningen

Verkar som alla i Thailand vill ha vardagsrum och kök där nere och sedan sova där uppe

Det är ju däruppe man dagtid på dygnets ljusa timmar vill ha utsikt över grönskan runt om

Priset på själva huset ligger på ca 3.2 MBaht. Tomten kommer utanför det och sedan tillkommer pool och trädgård samt ev mur runt tomten

Idag har dom börjat bygga takets fackverkskonstruktion och jag har uppdaterat hemsidans bilder

Otroligt duktig du måste jag säga.impad. Själv har man tuimmen mitt i handen och skulle nog köpt mig ett färdigt hus skulle jag tro.men man vet ju aldig.kanske en dag :thumbsup:

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja vi får väl se hur det går till slut och hur slutresultatet blir

Just nu har dom bilat bort hela trappan upp till övervåningen

Arkitekten ritade en trappa som var 95 cm bred vilket jag inte reagerade på men med räcken blev det bara 75 cm kvar att gå på och eftersom vardagsrum, kök och stora sovrummet ligger där uppe är trappan mycket viktig att den är bra

Så nu blir den 20 cm bredare mellan handtagen

Tror det var värt extrakostnaden och det var ju inte byggfirman som gjort något fel så jag får betala det själv

Uppdaterar hemsidan nu så ni kan se hur arbetet fortskrider med taket och trappan

Just nu har byggkillen upptäckt att takpannorna vi valt har 2 månaders leveranstid så byggkillen och tjejens brorsa försöker hitta någon annan i landet som kan leverera dom tidigare

Tills vidare har vi sagt att annat alternativ i lägre kvalitet inte är intressant

Och det är ju byggkillens fel att han inte beställt i tid eller kontrollerat leveranstiden så det är hans problem att lösa

Just nu regnar en del så jag misstänker att han gärna vill ha på taket så han kan börja med väggar etc utan att det regnar uppifrån

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jo visst vibrerar man betongen... Eller rättare sagt, bara de som vet vad det är, gör det.

I vår lilla by finns det "vibror" att hyra, men är det vanligt att de används? Tror inte det.

Link to comment
Dela på andra sajter

På mitt hus blandar dom all cement lokalt i en vanlig blandare och häller ut i formen, skottkärra för skottkärra så då kommer det mesta ner i varje hörn. Men någon vibrator har jag nästan aldrig sett på ett bygge i Thailand.

Möjligen på stora byggen där cementen kommer i stora lastbilar från central plats.

Möjligen att dom kör ner armeringsjärn och juckar lite med kan jag eventuellt tänka mig.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Hej

Vi blivande husbyggare på maipenrai väntar otåligt på fler bilder från ert thaihus bygge.

Hur går det med ert sökande efter rätt takpannor?

Har ni bestämt vilken typ av fönster och dörrar ni skall ha? Vi funderar på aluminium till vårt bygge, har ni några förslag på alternativ?

Finns det några hemsidor med fönster och dörrar på engelska?

Hälsningar

Laase M

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen

Nu hittade jag era nya bilder på hemsidan, jag såg att du hade uppdaterat plan 1 sedan jag var inne senast.

Hälsningar

Lasse M

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...