Jump to content
IGNORERAD

Husbygge i Taphong mellan Rayong och Ban Phe


Tallviking

Recommended Posts

Självklart. Jag är uppe på Global och springer nästan varje dag. Du bor väl nära det ?

Precis Tallviking,svänger in strax innan chevroletts bilfirma vid trafikljusen och ca 2 km vidare in ligger vårt område på vänster sida, gula hus med gröna tegeltak.

Skall ner med familjen under december är planerna just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 131
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    45

  • Bengt-Erik

    14

  • stefan5300

    8

  • konsultnisse

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja det ser onekligen trevligt ut, svårt att förstå att en långskånk som du är en sån byggherre...

Hoppas på guidad tur nästa gång vi e nere samtidigt...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inga 2 millar. Jag har gett ungefär 700.000 för själva huset !

Sen ska man väl köpa marken med ? Sen ä ju 700 000 väldigt mycket pengar med :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Nissefisk,

Jag är ganska övertygad om att ha eget företag inte är melodin för att tjäna de "stora" pengar som du trånar efter.

Jag har 2 tips till dig :

Prova att skaffa en kvinna som också arbetar 300+ timmar i månaden så ska du se att pengarna finns.

Byt jobb, det du har idag är för dåligt betalt.

Puss

Erkki

1 Att hitta en sån tjej blir nog svårt.

2 Tjänar över 50 000 i månaden så det blir svårt att knäcka det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte dom stora inkomsterna man blir rik på, de e dom små utgifterna...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen ska man väl köpa marken med ? Sen ä ju 700 000 väldigt mycket pengar med :(

Tomten fick jag väldigt billigt eftersom den ligger bakom en annan tomt och saknar egen förbindelse ut till vägen- Därför gick den inte att sälja till "normalpris"

Men tomten framför ägs av svägerskan och min sambo ! :whistle:

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis Tallviking,svänger in strax innan chevroletts bilfirma vid trafikljusen och ca 2 km vidare in ligger vårt område på vänster sida, gula hus med gröna tegeltak.

Skall ner med familjen under december är planerna just nu.

Jag är nog inte här då tyvärr men du får alltid titta till huset ändå

Tjejens föräldrar och syskon bor på tomten framför så det är alltid folk här som kan visa

Kom just tillbaka från ännu en Global-tur

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det ser onekligen trevligt ut, svårt att förstå att en långskånk som du är en sån byggherre...

Hoppas på guidad tur nästa gång vi e nere samtidigt...

Självklart

Kommer också att uppdatera hemsidan när jag kommit hem i månadsskiftet med alla bilder jag tar här nere den här gången

Börjar närma sig 1500 bilder nu på hemsidan

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag var världens äldsta yrke duktiga i mitt hus

Och då pratar vi naturligtvis om elektrikern om ni hade andra idéer !!

På den första dagen sade Gud: "Varde Ljus" och då hade elektrikerna redan kopplat färdigt belysningen

Idag vart det mesta av el-installationerna på ovanvåningen klara

Det sista som hände idag var att sista specialbyggda förrådshyllan byggdes på plats inne i det lilla förrådet under trappan

Finns ett större förråd också i huset med två stora sådana specialbyggda hyllor

post-3404-070361000 1278861712_thumb.jpg

post-3404-002094900 1278861729_thumb.jpg

post-3404-003540800 1278861743_thumb.jpg

post-3404-043839200 1278861762_thumb.jpg

post-3404-070361000 1278861712_thumb.jpg

post-3404-002094900 1278861729_thumb.jpg

post-3404-003540800 1278861743_thumb.jpg

post-3404-043839200 1278861762_thumb.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar TV. det där med elen hade ju jag kunnat göra. No ropplems... hmm ja det var ju det där med resekostnaderna åxå...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jäklar TV. det där med elen hade ju jag kunnat göra. No ropplems... hmm ja det var ju det där med resekostnaderna åxå...

Största problemet är nog lönen

Båda elektrikerna är tjejens bröder och dom har lite "skulder" till mig att "jobba av" så dom jobbar just nu "väldigt billigt" :whistle:

Faktum är att jag har en halv släkt som jobbar och står i för att få huset klart

Tjejens farsa bor i gästrummet under bygget eftersom han "snarkar så" och dessutom ser han ju till huset då-

'

Tur det för det var han som hittade den stora ormen i en låda i förråden häromdagen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

Verkar bli ett riktigt fint bygge!

Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att fråga om ditt nick. Ska det uttalas på svenska eller engelska?

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

Verkar bli ett riktigt fint bygge!

Nyfiken som jag är kan jag inte låta bli att fråga om ditt nick. Ska det uttalas på svenska eller engelska?

Herr Chang har talat.

Det skall uttalas på engelska

Har haft det sedan tiden innan Internet när man höll på och chattade och diskuterade på BBS:er

När jag skaffade det tyckte man 300 bauds modem var snabba

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Nu har jag kommit hem igen efter en månad på plats i huset

Alt är nu klart förutom el-installationen som gick på pumpen

När bygget startade krävde jag att byggaren skulle dra in 3-fas till kåken för att kunna distribuera last på olika faser för en fas skulle inte klara av all last

Det var bara problem sa han och 3-fas har bara fabriker

Så tillslut fick jag ge med mig och accepterade standard Thai En-fas

Så när huset var helt installerat och klart gick vi till el-verket och skulle beställa inkoppling och el-mätare

Då började dom fråga om vad som fanns i huset, hur många AC-aggregat etc etc

Och dom sa då att det går INTE med enfas. Det huset måste ha 3-fas !!!!

Dom till och med kom ut till huset 2 timmar senare och gick igenom kåken och pratade med tjejens brorsa som gör installationerna

Så vart det att åka till el-butiken inne i Rayong och beställa mer el-kabel till gatan, nya elskåp, nya brytare, säkringsgrupper, nya kablar inne i huset, inne i väggarna, mellan våningarna etc etc etc etc för totalt ca 50.000 baht

Inte precis vad man räknat med

Så nu i helgen har dom varit 4 man och installerat det mesta

Får se hur vi fixar till det med jordfelsbrytare och huvudbrytare bara för el-skåpen på varje våning innehåller bara huvudbrytare för 3 faser och automatsäkringar

Hemsidan är i alla fall uppdaterad med en massa bilder från den senaste månaden på http://www.cholo.se/Thailand

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt tjusigt hus :great::great::great:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

Tråkigt med elen, men grattis till ett snyggt hus!

Jag såg ju huset även då jag var nere i maj(även om du tyvärr inte var på plats), men det är kul att se alla bilder ändå. Tack för att du delar med dig av ditt hus genom din hemsida.

- Vad blev det totala priset? (Du har väl skrivet en del om det, men det har kanske tillkommit ngt förutom elen de senaste dagarna?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt med elen, men grattis till ett snyggt hus!

Jag såg ju huset även då jag var nere i maj(även om du tyvärr inte var på plats), men det är kul att se alla bilder ändå. Tack för att du delar med dig av ditt hus genom din hemsida.

- Vad blev det totala priset? (Du har väl skrivet en del om det, men det har kanske tillkommit ngt förutom elen de senaste dagarna?)

har inte räknat det senaste mot slutsumman men det är ca 700.000 kr

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som ett helt "lagom" hus tycker jag. Grattis!

Köket på övervåningen; är det en vanlig lösning i Thailand?

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag kommit hem igen efter en månad på plats i huset

Alt är nu klart förutom el-installationen som gick på pumpen

När bygget startade krävde jag att byggaren skulle dra in 3-fas till kåken för att kunna distribuera last på olika faser för en fas skulle inte klara av all last

Det var bara problem sa han och 3-fas har bara fabriker

Så tillslut fick jag ge med mig och accepterade standard Thai En-fas

Så när huset var helt installerat och klart gick vi till el-verket och skulle beställa inkoppling och el-mätare

Då började dom fråga om vad som fanns i huset, hur många AC-aggregat etc etc

Och dom sa då att det går INTE med enfas. Det huset måste ha 3-fas !!!!

Dom till och med kom ut till huset 2 timmar senare och gick igenom kåken och pratade med tjejens brorsa som gör installationerna

Så vart det att åka till el-butiken inne i Rayong och beställa mer el-kabel till gatan, nya elskåp, nya brytare, säkringsgrupper, nya kablar inne i huset, inne i väggarna, mellan våningarna etc etc etc etc för totalt ca 50.000 baht

Inte precis vad man räknat med

Så nu i helgen har dom varit 4 man och installerat det mesta

Får se hur vi fixar till det med jordfelsbrytare och huvudbrytare bara för el-skåpen på varje våning innehåller bara huvudbrytare för 3 faser och automatsäkringar

Hemsidan är i alla fall uppdaterad med en massa bilder från den senaste månaden på http://www.cholo.se/Thailand

ja och kostnaden tog du för allt extra matriel och klappade byggmästaren på axeln

Link to comment
Dela på andra sajter

Jordbromannen

har inte räknat det senaste mot slutsumman men det är ca 700.000 kr

Måste säga att jag tycker 700.000 kr verkar väldigt överkomligt för ett såpass stort och fint hus.

Link to comment
Dela på andra sajter

ja och kostnaden tog du för allt extra matriel och klappade byggmästaren på axeln

Nope. Han har stämt mig i domstol för att jag vägrar betala honom och han drog efter huvuddelen av byggnationen var klar utan att få betalt

Har 2 advokater inhyrda just nu som skall försöka sopa mattan med hans krav

De utökade kostnaderna för elen hamnar i min vågskål mot honom så han ligger riktigt minus till snart.

Det är tjejens familj med 3 bröder i byggbranschen som bygger klart huset. Grannarna är målare och målade hela huset.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser ut som ett helt "lagom" hus tycker jag. Grattis!

Köket på övervåningen; är det en vanlig lösning i Thailand?

Nope. Hela huset är ritat och designat av mig själv så det är helt enligt mina egna önskemål.

Ingen stil eller standard utan alla lösningar är mina "egna"

Tjejens familj undrade vad i h-e jag höll på med när dom såg ritningarna men nu när det är färdigt gillar dom det totalt.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Förråd, där sa du ordet som inte finns i Thailänska ordlistan. :D

Har tittat på måmga många hus, men förråd verkar knappt existera. Är väl tänkt att man skall lagra upp efter väggarna så det ser ut som lagerlokal, eller som du beskriver "ska du ha för mycket prylar".

Ha en bra dag!

:wai:

Där jag håller hus kallar vi det för "hong kep kong" eller fristående "ban kep kong".

Vet ej hur vedertaget det är i thailändska akademins ordlista. Thailändarna jag träffat brukar då haja på en gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där jag håller hus kallar vi det för "hong kep kong" eller fristående "ban kep kong".

Vet ej hur vedertaget det är i thailändska akademins ordlista. Thailändarna jag träffat brukar då haja på en gång.

Jag byggde fyra stora lagerhyllor i huset av MDF och plåtprofiler från Global House

2 i förrådet, en i verkstan och en i förrådet under trappan

Alla 4 är redan fulla trots att jag inte ens börjat bo i huset !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...