Jump to content
IGNORERAD

Jobba i Norge för 20 (tjugo) Skr/tim ! ?


smilet

20 kr i timmen att jobba i Norge  

26 röster

  1. 1. Jobba i Norge för en selma i timmen

    • JA, visst jobbar gärna gratis
      8
    • Nej, väntar på bättre erbjudande
      18


Recommended Posts

Köpte mig faktiskt ett 6-pack med Tuborg för 76 Nok på Rema1000 i Stavanger. Polaren köpte sig ett 6-pack Carlsberg från kylen i snyggare förpackning, dock fortfarande 33cl. Han fick betala 126 Nok. Men jag kommer fortfarande ihåg Kårstø år 2000. Fanns en butik någon km bort som sålde 6-pack för 180 Nok. Det var dyrt men fan vad folk handlada :drinks: <BR><BR>Lite edit<BR>By the Way. Jag har hittat dyra saker och billiga saker i Norge. Men jag har aldrig varken sett eller hört någon som fått 20:-/timme

Datorer är väl billigare än i Sverige tex (har för mig att staten går in o stöttar ekonomiskt på nåt vis)?

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 87
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • andrejsdenruskige

    11

  • BaBoo

    10

  • Welder

    9

  • broder tuk tuk

    7

Mest aktiva i denna tråd

andrejsdenruskige

Datorer är väl billigare än i Sverige tex (har för mig att staten går in o stöttar ekonomiskt på nåt vis)?

I vissa fall så är dom det.

Sedan beror det ju lite på kursen

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

Lägger 1000:- i veckan i mat.Jag lagar allt själv,äta ute är både dyrt och smaklöst.Jag har minskat 5kg sen i maj,om man behöver banta flytta till Norge.Bo nära gränsen till Sweden och handla allt där utom lax och räksallad.Lite Norska priser bacon 140g 30:-, bröd 30:-, cigg 77:-till 90:-,mjölk 15:- men godare än svensk,öl 4.5% 23:-,ägg 12st 39:-,1l whisky 350:- på polska marknaden,i norska kr.Det mesta är 100% dyrare här plus att svenskkronan blivit stark sen valet,bättre att subban vunnit så hade kronan sjunkit :wai:

en limpa kneip kostar ju bara 6-7 spänn.

MVH:K-B

Link to comment
Dela på andra sajter

en limpa kneip kostar ju bara 6-7 spänn.

ja men vem vill äta fågelbröd?

Mvh

Highlander

Ps. bor här å det blir same same som å bo i svedala

med vanlig knegarlön

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

ja men vem vill äta fågelbröd?

Mvh

Highlander

Ps. bor här å det blir same same som å bo i svedala

med vanlig knegarlön

Springer du på varvet i söviknes?

Knepigt att köpa en bärs där :(

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker att det vore en ide, att de som är intresserade av att jobba i Norge, går in på norska skatteetaten och sätter seg in i dom avdrag man faktiskt har rätt till, om man är skriven i Sverige.

Du kan dra av hyra av lägenhet samt resor, och mat avdrag, och 10 prosents lägre skatt dom första åren.

Och om Firman inte tillåter så mycket övertid, är det bara att fixa ett jobb til.

MVH.

555

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tycker att det vore en ide, att de som är intresserade av att jobba i Norge, går in på norska skatteetaten och sätter seg in i dom avdrag man faktiskt har rätt till, om man är skriven i Sverige.

Du kan dra av hyra av lägenhet samt resor, och mat avdrag, och 10 prosents lägre skatt dom första åren.

Och om Firman inte tillåter så mycket övertid, är det bara att fixa ett jobb til.

MVH.

555

Eller ett bättre alternativ är att firman står för alla omkostnader.

En annan rolig sak är att du inte får göra skatteavdrag på dina svenska lån, så se till att du inte har för mycket av den varan.

Ett avdrag är bara ett avdrag och täcker långt ifrån själva kostnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

En annan rolig sak är att du inte får göra skatteavdrag på dina svenska lån, så se till att du inte har för mycket av den varan.

Är du säker på det?

Va någon jag snackade med som sa att man fick välja i vilket land man gör avdragen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Springer du på varvet i söviknes?

Knepigt att köpa en bärs där :(

Nä inte søviknes men i Brattvåg.

Inga pompem med öl köp här! hehe

mvh

Highlander

Fd agronomklepptoman

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Nä inte søviknes men i Brattvåg.

Inga pompem med öl köp här! hehe

mvh

Highlander

Brattvåg, där har man varit på ölutsalg. Men inne i Mix kiosken i söviknes så har dom ju en pub om det skulle knipa.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Är du säker på det?

Va någon jag snackade med som sa att man fick välja i vilket land man gör avdragen?

Nja, 100% säker är jag inte. Jag vet några som har fått göra avdra vissa år och andra år inte.

Men det beror mest på att skatteetaten inte vet, kan eller förstår deras egna system och regler.

Saxat ur regeringen.no

Jag fetade texten längst ner så att man slipper läsa allt.

11.3.1 Skattytere med alminnelig skatteplikt til Norge

Skattytere med alminnelig skatteplikt til Norge (bosatte) har i utgangspunktet fradragsrett for alle gjeldsrenter ved inntektsligningen. Et unntak gjelder for skattytere som ved utgangen av inntektsåret har fast eiendom eller virksomhet i utlandet og hvor formue i og/eller inntekt av slik fast eiendom eller virksomhet er unntatt fra beskatning i Norge etter skatteavtalen. I slike tilfelle skal fradraget for gjeldsrenter fordeles etter en fordelingsnøkkel der den delen av gjeldsrentene som faller på utlandet ikke er fradragsberettiget i Norge (bruttoformueprinsippet), jf. skatteloven § 4-31 første til fjerde ledd (gjeld) og § 6-91 første til tredje ledd (gjeldsrenter).

Dersom det ikke foreligger en skatteavtale, eller skatteavtalen bygger på kreditprinsippet, skal Norge redusere sin beskatning (gi kreditfradrag) med kildestatens skatt på samme skattegrunnlag. Ved beregning av maksimalt kreditfradrag skal gjeldsrentene i utgangspunktet fordeles forholdsmessig etter inntekten (nettoinntektsprinsippet), jf. skatteloven § 16-21 og Finansdepartementets forskrift til skatteloven (fsfin.) § 16-28-4. Inntekt av arbeid eller pensjon som oppebæres fra fremmed stat likestilles med norsk inntekt, det vil si at slik inntekt ikke vil redusere det maksimale kreditfradraget, jf. fsfin. § 16-28-4 annet ledd annet punktum.

Når en person som er skattemessig bosatt i Norge etter norsk intern rett, men bosatt i utlandet etter en eventuell skatteavtale, har fast eiendom i utlandet, er formuen i og inntekten av den faste eiendommen normalt unntatt fra beskatning i Norge etter skatteavtalen. I slike tilfeller skal fradraget for gjeld og gjeldsrenter i Norge begrenses. Ved fordelingen tas bare hensyn til formue som er skattepliktig i Norge og formue i fast eiendom og virksomhet i utlandet som er unntatt fra beskatning i Norge etter skatteavtale.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett tag sedan jag var i Norge.

Fiskade i saltströmmen sist för 15 år sedan eller om det var när jag besteg Glitterting,

Underbar natur dock och kommer att åka igen med bagaget fyllt med godsaker som får även en garvad tulltjänsteman och höja ögonbrynen.

I Norge blir jag kee niao och tar av mitt eget förråd,.

Galten af Bubbelspruuth

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...