Jump to content
IGNORERAD

Semantik: svenska ordet "dam"


Ulrika

Recommended Posts

I Thailand har jag aldrig använt uttrycket "lady" om min dam, där använder jag Tii-Rak. Kan bara tillägga att det min dam inte gillar att kallas är "madam" som i hennes ögon är en mycket gammal kvinna. :giggle:

Mvh

BBJ

:wai:

Min hustru som jobbar åt Ulrika titulerar henne madam och jag är 100% säker att hon inte menar någonting negativt med det.

Jag tror att det är en blandning av respekt samt att Ulrika är är svårt att uttala för henne.

Språket och ords betydelse förändras ju vartefter tiden går och ordet "dam" har nog fått en delvis ny betydelse i vissa kretsar här i Thailand. ;)

Vad jag däremot har svårt för är när man använder orden kille och tjej i tid och otid.

För mig är dom orden förknippade med yngre personer men tycks numera användas av personer som är betydligt äldre.

Hur är det Ulrika, ser du på dig själv som en tjej samt din sambo Lelle som en kille ?

Lelle har passerat killstadiet och kan liksom jag inte komma tillbaka dit även om vi skaffar oss toupe' :dance1:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 29
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Herr Chang

    3

  • acarls

    3

  • BBJ

    2

  • Fritz

    2

Mest aktiva i denna tråd

Min hustru som jobbar åt Ulrika titulerar henne madam och jag är 100% säker att hon inte menar någonting negativt med det.

Jag tror att det är en blandning av respekt samt att Ulrika är är svårt att uttala för henne.

Språket och ords betydelse förändras ju vartefter tiden går och ordet "dam" har nog fått en delvis ny betydelse i vissa kretsar här i Thailand. ;)

Vad jag däremot har svårt för är när man använder orden kille och tjej i tid och otid.

För mig är dom orden förknippade med yngre personer men tycks numera användas av personer som är betydligt äldre.

Hur är det Ulrika, ser du på dig själv som en tjej samt din sambo Lelle som en kille ?

Lelle har passerat killstadiet och kan liksom jag inte komma tillbaka dit även om vi skaffar oss toupe' :dance1:

Fritz..

Bra poäng där Fritz!

Jag har av diverse skäl svårt att benämna fru Chang 39 år som en tjej... föredrar att kalla henne en dam!

Skulle förstås bara kunna kalla henne en kvinna (vilket hon förvisso är), men nu har man sina preferenser!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla intressanta svar. Tycker språk kan vara lite spännande att se hur det förändras över tid och sammanhang och hur vi kan lägga in olika tolkningar i samma ord.

Jag tror att Baa, som trodde på en direktöversättning av ordet "lady" som det förekommer i Pattayaengelskan, har en väldigt stor poäng (som jag faktiskt inte tänkt på) och där råder det väl knappast någon tvekan om att man syftar på en bar- eller hyrflicka (vilket i mina öron inte är något negativt och nedvärderande kanske jag måste tydliggöra?!)

I relation till detta kan man nämna ett annat ord i Pattyaengelskan som änvänds lite annorlunda än i England. Ordet "wife" som här inte alls behöver betyda att hon är formellt gift utan snarare indikerar ett långvarigt och stadigt förhållande. (Fast här noterar jag att Maja inte nödvändigtvis tycker att man måste vara gift för att kallas fru eller "wife". Intressant för det är vad jag alltid tyckt!).

I ett samhälle där jämlikhet inte existerar och där rangordning och status är av största vikt och där alla vet och accepterar att någon alltid måste vara högst och någon alltid måste vara lägst i alla konstelationer så är det till syvene och sist bara viktiga benämningar som även om de indikerar lägre rang inte nödvändigtvis måste vara nedvärderande. - Något som är ganska svårt att ta in för oss jämlika svenskar där inte ens kungen eller statsminsitern ska tro de är något.

Och så till orden pojkvän/flickvän - tjej/kille som Fritz tog upp. Tjej/kille-stadiet känns som det passeras kring 17-årsåldern för att glida in i pojk och flickvänstadiet. Detta stadie tycker jag är väldigt svårt att komma ur! Det är inte utan att det känns lite galet att kalla Lelle för min pojkvän och på pattayaengelska kallar jag honom för min "husband" men detta blir ju ljug på svenska enligt min tolkning av ordet fru. "Sambo" är av ngn anledning ett ord som jag aldrig tagit i min mun.

Avslutningsvis lite om Madame. Det är jag det. Och Lelle kallas för Boss. Ser inget värderande i det. Det blir bara en enklare benämning så de ska slippa krångla med våra namn samt att alla ska veta vem de pratar om. Det kan nämnas att även min personal skrattar så de håller på att kissa på sig om någon kallar mig för "svart hund"... !!!

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Och så till orden pojkvän/flickvän - tjej/kille som Fritz tog upp. Tjej/kille-stadiet känns som det passeras kring 17-årsåldern för att glida in i pojk och flickvänstadiet. Detta stadie tycker jag är väldigt svårt att komma ur! Det är inte utan att det känns lite galet att kalla Lelle för min pojkvän och på pattayaengelska kallar jag honom för min "husband" men detta blir ju ljug på svenska enligt min tolkning av ordet fru. "Sambo" är av ngn anledning ett ord som jag aldrig tagit i min mun.

Jag stöter ju på en del jänkare och engelsmän i min ålder, 58,och även betydligt äldre som pratar om sina girlfriends.

Kanske girfriend inte är åldersrelaterat på engelska men ordet var omöjligt att ta i min mun när min tirak är 40+

Men nu är vi gifta så nu är hon min "whife" och jag hennes "husband" och har inga problem med att säga hur vårat förhållande är.

Bara ett litet tips ;)

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...