Kalaskula Inlagd September 21, 2010 Dela Inlagd September 21, 2010 Hejsan, Jag och min älskling har ett udda problem med myndigheter just nu. Vi gifte oss för ett par månader sen i Sverige. Hon är ej folkbokförd i Sverige utan vi gifte oss när hon var här på besöksvisum. Vi vill gärna ha mitt efternamn registrerat. Så vi ansökte om namnändring här i Sverige i samband med vigsel och vi fick avslag några veckor efteråt (Registerutdraget) där min dam ej kunde ändra namn i Sverige. Skatteverket hänvisade til att hon måste ändra först i Thailand. Hon är nu nere i Thailand och springer runt till olika myndigheter för att få till namnändringen men de säger också nej och hänvisar till att hon måste ändra/registrera sitt nya efternamn i Sverige först. Vet någon hur vi kan komma vidare med detta moment 22 Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
thaikonsult Inlagd September 21, 2010 Dela Inlagd September 21, 2010 Din fru har fortfarande sin hemvist i Thailand eftersom hon inte är bosatt i Sverige därför ska hon byta sitt efternamn hos amphur i Thailand, registrera äktenskapet, få ett nytt Thaiid-kort och även skaffa ett nytt pass med det nya efternamnet. Enklast är säkert att kontakta Lasse och hans fru Athima på Thai Scan så hjälper de din fru med problemet. Du kan ringa Lasse på tel: Tel:+66 (0) 2553 2403 Mobil:+66 (0)8 9220 2000 så hjälper han dig. Då slipper du och din fru få onödig huvudvärk. Du kan hälsa från mig om du vill. Mvh Roffe på Thaikonsult http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
GammalDansken Inlagd September 22, 2010 Dela Inlagd September 22, 2010 Är det inte vettigt att vänta med namnändringen till hon flyttar hit? För det är väl, om möjligt, enklare att göra när hon väl fått personnumret här. (Om hon överhuvudtaget ska flytta hit, förstås) Att sedan behålla sitt gamla efternamn när hon är i Thailand och använda det svenska när hon är här, fungerar smidigt i bägge länder för oss. Jag ryser, när jag tänker på namnändringsprocedurerna i Thailand. Those who can write have a lot to learn from those bright enough not to Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd September 22, 2010 Dela Inlagd September 22, 2010 Är det inte vettigt att vänta med namnändringen till hon flyttar hit? För det är väl, om möjligt, enklare att göra när hon väl fått personnumret här. (Om hon överhuvudtaget ska flytta hit, förstås) Att sedan behålla sitt gamla efternamn när hon är i Thailand och använda det svenska när hon är här, fungerar smidigt i bägge länder för oss. Jag ryser, när jag tänker på namnändringsprocedurerna i Thailand. Tyckte det var ett av mindre "huvudbryna"...Gick bara in på amphoerkontoret och reggade äktenskapet och vips, där stod det nya efternamnet... Det var betydligt fler vändor med Thai UD och alla stämplar o översättningar hit o dit. Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
gst Inlagd September 22, 2010 Dela Inlagd September 22, 2010 Hon är nu nere i Thailand och springer runt till olika myndigheter för att få till namnändringen men de säger också nej och hänvisar till att hon måste ändra/registrera sitt nya efternamn i Sverige först. Även för vår del var det problem i henne "hem-amphur" när hon skulle registrera äktenskapet. Hon fick lov att göra detta i Bangkok (går att göra i vilket amphur som helst). Uppenbarligen är inte kännedomen om vad som skall vara möjligt så bra på alla ställen. Efter registreringen av äktenskapet i Bangkok var dock namnändringen i hennes hem-amphur inget problem, inte heller då ansäkan om nytt pass som kom på ca en vecka. /GSt Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kalaskula Inlagd September 22, 2010 Trådstartare Dela Inlagd September 22, 2010 Hej, Tackar för svar! Jag har fått koll på vad som måste göras nu, vi måste båda skriva under ett dokument (med vittnen) där vi anger vilket efternamn vi skall ha vid registrering av äktenskap i Thailand. När det är gjort får hon sitt nya efternamn och kan fixa ID, pass etc. Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Arkiverad
Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.