Jump to content
IGNORERAD

Nu är rödskjortorna på march igen


Fridde

Recommended Posts

Såg precis på TV från Bangkok, det började regna och då gick de flesta hem så det verkar gå lugnt till.

mvh. flor

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 85
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Isaan Butterfly

    12

  • Jive

    6

  • Maitan

    6

  • Serath

    5

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

Bara en tanke från min sida.

Bra frågor. Det finns ett fåtal personer på forumet som har bra koll på både Thailands historia samt är helt uppdaterade på det som händer nu, jag är dock absolut inte någon av dem. Själv läser jag bara thailändska tidningar när jag sitter på flyget eller något stort har hänt, jag läser dock gärna när till exempel FEER eller någon annan "seriösare" tidsskrift gör ett reportage om Thailand. Framför man något som fakta så tycker jag också man ska länka.

Politiska uppfattningar baserar sig ju bara delvis på fakta och i Thailand är det mer sant än nästan någonannanstanns. Det finns inga ideologier, sällan några partiprogram eller valmanifest och de flesta politiker byter parti åtskilliga gånger under sitt liv. Det finns heller inga direkta lokala förgreningar av partierna som kan snappa upp vad folket verkligen vill utan det är oftast ett antal "starka män" som kan köpas av högstbjudande och sedan garantera ett visst antal röster. När vi diskuterar så är det därför bara baserat på vad vi sett och hört där vi befinner oss samt internationella rapporter om diverse nyckeltal som ofta kan vändas åt båda håll.

Trots att jag sällan läser thailändska tidningar eller googlar efter thaikunskaper så anser jag mig hyfsat insatt, mest beroende på att vi bor både på landet och i Bangkok samt att jag pratar med dagsarbetare via arbetarklass och landsbyggdsmedelklass till absolut överklass. Thailand är så oerhört heterogent att även en politisk professor skulle få svårt att bilda sig en objektiv uppfattning om han enbart befann sig i Trang eller på Emporium kontra om han satt i en hydda utanför Khon Kaen. Känner man inte folk från olika samhällsklasser och geografiska områden så tror jag det helt enkelt är oerhört svårt att "googla sig ifatt".

Varför man tycker si eller så är oerhört intressant och ett av mina favoritämnen men det kanske passar sig bättre i en ny tråd.

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Jag själv har ingen som helst koll på politiken i Thailand men jag undrar däremot alla ni som skriver så utförligt och spekulerar i det här ämnet. Vad får ni er kunskap ifrån om den Thailändska politiken? Är ni där nu? Känner ni nån som vet? Vad grundar ni era teorier på?

Vore ju lite intressant om ni skrev en teori och sen (för oss som inte vet) talar om var ni fått kunskapen ifrån.

Jag brukar vilja ha referens på kunskap. Jag läser saker av intresse men det vore ju dumt om jag refererar till något som inte stämmer så det skulle ju underlätta om ni är tydliga vad ni baserar era inlägg på.

Bara en tanke från min sida.

Hej

Jag har skaffat mig mina kunskaper på den Thailändska landsbygden först genom 10 år med många och långa besök i en liten by i Petcabun provins,

och sedan 12 års dito i min frus hemby i Nong Khai provins.

Så jag ser det som sker i landet genom deras ögon och tycker att det är självklart att ställa upp på det parti som dom tycker företräder dom och deras hopp om förändring bäst och jag ogillar som bekant när små men starka (rika) grupper tar makten ifrån dessa människor med militärens hjälp.

Och jag har upplevt förändringar ifrån när TRT tog makten i dessa områden som jag aldrig trodde att jag skulle få uppleva under hela min livstid och jag vill gärna se en fortsättning på detta.

Jag lever nära och gärna med dom fattiga i Thailand och jag gillar deras ärlighet och generositet, och inte minst naturnära liv, för mig är det dom som gör Thailand till vad det är inte dom rikas coctailpartyn och oro över att fattiga numera får gå till doktorn precis som dom själva har gjort i över hundra år.

Jag träffar även relativt rika och välbeställda människor i dessa provinser eftersom dom tar för givet att jag som utlänning naturligtvis inte kan ha en annan uppfattning än dom själva om fattiga, och dom är precis som sina Svenska dito mer intreserade av att öka sin egen förmögenhet än att förbättra för dom sämst ställda i landet, och jag upplever nog Thailändska rika som ändå mer egoistiska och hårda än dom Svenska och dom ser oftast inget problem alls med att t.ex använda militären för att få som dom vill.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Bifogar en länk med video och bilder ifrån Demonstrationerna i Bangkok för att uppmärksamma att det är 4 år sedan militärkuppen och 4 månader sedan massakern på oppositionella i Bangkok.

By Thailand Troubles and Peter Boyle

September 19, 2010 -- "While a motorcade of 150 vehicles made their way from Bangkok to Chiangmai for a rally of the United Front for Democracy against Dictatorship (UDD), popularly known as the Red Shirts, expected to draw 10,000, a growing crowd of Red Shirts gathered since morning around Ratchaprasong Intersection, the site of the April-May mass protest camp of Red Shirts that was bloodily repressed by the military on May 19. Ninety-one people were killed and thousands were wounded. Hundreds of Red Shirts remain in detention. There were also protests around the world (reports will be posted in the comments section below, as they come to hand)."

http://links.org.au/node/1900

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Hej

Bifogar en länk med video och bilder ifrån Demonstrationerna i Bangkok för att uppmärksamma att det är 4 år sedan militärkuppen och 4 månader sedan massakern på oppositionella i Bangkok.

By Thailand Troubles and Peter Boyle

September 19, 2010 -- "While a motorcade of 150 vehicles made their way from Bangkok to Chiangmai for a rally of the United Front for Democracy against Dictatorship (UDD), popularly known as the Red Shirts, expected to draw 10,000, a growing crowd of Red Shirts gathered since morning around Ratchaprasong Intersection, the site of the April-May mass protest camp of Red Shirts that was bloodily repressed by the military on May 19. Ninety-one people were killed and thousands were wounded. Hundreds of Red Shirts remain in detention. There were also protests around the world (reports will be posted in the comments section below, as they come to hand)."

http://links.org.au/node/1900

Mvh Isan Lover

Tack för länken IsaanLover

Här i Thailand var det inga TV kanaler som rapporterade utifrån de rödas syn från de fredliga demonstrationerna i Bangkok igår

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken IsaanLover

Här i Thailand var det inga TV kanaler som rapporterade utifrån de rödas syn från de fredliga demonstrationerna i Bangkok igår

Nja, Channel 3 och Channel 7 hade ju båda repotage från Rachaprasong och TNN direktsände.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Nja, Channel 3 och Channel 7 hade ju båda repotage från Rachaprasong och TNN direktsände.

Vi såg några av dessa reportage, men de handlad mest om att de röda hindrade trafiken och att ledaren uppläste demonstrationen, men många av demonstranterna stannade kvar, vilket kunde vara farligt för säkerheten i Bangkok

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag såg bl.a. Seh Daengs dotter i några minuter pratandes och sedan en annan kille som definitivt var röd.

Så du har nog missat lite bara, Bossej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Jag såg bl.a. Seh Daengs dotter i några minuter pratandes och sedan en annan kille som definitivt var röd.

Så du har nog missat lite bara, Bossej.

OK det har jag nog, för vem kan kolla på alla TV-kanalerna samtidigt.:suicide:

Ändrades av Surin P3
citat fixat
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för länken IsaanLover

Här i Thailand var det inga TV kanaler som rapporterade utifrån de rödas syn från de fredliga demonstrationerna i Bangkok igår

Då borde ditt inlägg ovan ändras till nåt i stil med att du inte såg några rapporter ifrån de fredliga demonstrationerna igår.

För det du skriver ovan kan ju misstas av någon som fakta, vilket det tydligen inte var.

Vill inte kalla det för en lögn, men osanning kanske man kan sträcka sig till?

Link to comment
Dela på andra sajter

Då borde ditt inlägg ovan ändras till nåt i stil med att du inte såg några rapporter ifrån de fredliga demonstrationerna igår.

För det du skriver ovan kan ju misstas av någon som fakta, vilket det tydligen inte var.

Vill inte kalla det för en lögn, men osanning kanske man kan sträcka sig till?

"Påstående baserat på åsikt och känslor och saknar reel förankring i verkligheten" kan man säga också.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

"Påstående baserat på åsikt och känslor och saknar reel förankring i verkligheten" kan man säga också.

Tallviking Du verkar ha `` reel förankring i verkligheten``:ironi:

Då kan du väl kanske du berätta för mig om något man i de av Regeringen/Armen kontrollerade TV-kanalerna, dvs alla de 6 allmänna kanalern, rapporterade igår utifrån demonstranternas utgångspunkter?

Väntar med spänning på din rapport Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Då borde ditt inlägg ovan ändras till nåt i stil med att du inte såg några rapporter ifrån de fredliga demonstrationerna igår.

För det du skriver ovan kan ju misstas av någon som fakta, vilket det tydligen inte var.

Vill inte kalla det för en lögn, men osanning kanske man kan sträcka sig till?

Halvsanning låter bättre, dvs om inte Tallviking, SurinP3, NoBuzz ,MaiChai, eller någon annan kan visa att jag hade fel.:fan1:

:clapping:

Ändrades av Bossej
Link to comment
Dela på andra sajter

Tallviking Du verkar ha `` reel förankring i verkligheten``:ironi:

Då kan du väl kanske du berätta för mig om något man i de av Regeringen/Armen kontrollerade TV-kanalerna, dvs alla de 6 allmänna kanalern, rapporterade igår utifrån demonstranternas utgångspunkter?

Väntar med spänning på din rapport Lycka till!

Du gjorde ett klavertramp och till och med erkände det

Men om någon klandrar dig för det går du till motanfall med spydigheter !

Nice !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

OK Surin Jag väntar nu på vad ni på högerkanten, speciellt kamrat Tallviking,

har att rapportera dvs om någon av TV-kanalerna hade någon juste rapportering från gårdagens demonstrationer

Link to comment
Dela på andra sajter

OK Surin Jag väntar nu på vad ni på högerkanten, speciellt kamrat Tallviking,

har att rapportera dvs om någon av TV-kanalerna hade någon juste rapportering från gårdagens demonstrationer

Tyvärr spelade jag inte in nyhetssändningrana igår, sen vad du avser vara "juste" rapportering är svårt för mig att veta.

Man berättade om kuppen för 4 år sedan.

Man intervjuvade aktivister på plats.

Man poängterade att det hade gått mycket fredligt och lugnt tillväga.

Rent objektivt tycker jag nog att man får anse att det var en av huvudnyheterna igår.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, dom reportagen lyckades jag och min sambo missa totalt

Och därmed:

1. Fanns dom inte.

2. Är alla som påstår annat "på högerkanten".

3. Är all TV cencurerad.

4. etc etc etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isaan Butterfly

Svar till NoBuzz

Håller med om punkterna 3 och 4 .

Det där med högerkanten var mest för att

provocera er att rapportera om TV-reportage som trots censuren var någerlunda neutrala.

Min erfarenhet är att när thailändsk TV rapporterar om de röda så är det oftast i negativa ordalag.

Tycker att de nästan alltid rapporterar negativt eller inte alls, och nästan aldrig i TV inslagen

visar förståelse för alla dessa röda människor som demonstrerar och vill förbättra för

de opriviligierade i Thailand.

När dessutom de TV kanaler och Hemsidor som röda sympatisörer försöker driva i Thailand hela tiden Censureras av regeringen Abhisit, även nu , ja då blir åtminstone jag

förbannad, och detta kan jag inte dölja i mina inlägg här på MPR.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Här är en länk med dom Rödas demonstration i Tyskland för demokrati i Thailand och mot diktatur, och med Thaksins tacktal för stödet ifrån Europa.

http://saiyasombut.wordpress.com/2010/09/18/exclusive-european-red-shirts-rally-in-hamburg-thaksin-phones-in/

Mvh Isan Lover

120 personer av hur många boende i dessa länder?Det var inte mycket till uppslutning.Mvh Måne som var i Köping

Måne

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

120 personer av hur många boende i dessa länder?Det var inte mycket till uppslutning.Mvh Måne som var i Köping

Hej

Det är inte så många men det viktiga är att saken blir uppmärksammad även i Europa, och det var väl inte så många som demonstreade mot Vietnam kriget heller i början men med tiden blev det ju miljoner så någonstans får man ju börja.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...