Jump to content
IGNORERAD

Flygrädd tammefan!


Chiefen

Recommended Posts

Sek Losos uncle

Jag har själv hört att alkohol kan förstärka rädslan om man har otur.

Har aldrig testat piller och ser det som en kortsiktig lösning för denna gången.

Ska försöka hitta nån bra källa och bota rädslan utan piller men det får bli senare pga tidsbrist.

Däremot håller inte terapi i sig i evighet utan det är oxå en färskvara. Rekomendationerna är att man ska

flyga oftare och hålla borta rädslan efter man har blivit "botad".

OK det var p g a tidsbrist att hinna lösa det. Vet inte för just flygrädsla (beror på hur illa det är i respektive fall också), men vissa problem kan förbättras mycket på bara några dagar, medan andra först behöver en grundträning på c:a 6 veckor, innan man kan ge sig på själva problemet med tillräcklig effekt av träningen.

Rätt att träningseffekten kan försvinna, MEN effekterna sitter normalt i länge och har man en gång nått bra effekt så kan man underhålla effekten genom att bara köra lite repetition lite då och då.

(((Jag har fortfarande kvar en del effekter från mental träning typ elitidrottares, vilken jag gjorde för över 20 år sedan, fastän jag s g s inte gjort någon underhållsträning på över 10 år. T ex kan jag i nödfall "stänga av" oljud i omgivningen om det håller på någorlunda jämnt, fastän jag normalt vaknar/inte somnar även av mindre ljud, men nackdelen är att då stängs även reflexer av att i sömnen vända på sig eller ändra position ens om man ligger mycket tokigt, så man kan t ex vakna med kraftig nackspärr då man sovit klart, för att avstängningseffekten var "för" bra :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chiefen

    15

  • nissefisk1

    9

  • Tallviking

    4

  • Sek Losos uncle

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Hur fungerar det med sovpiller?? Har flera gånger varit sjukligt trött på flyget och vill inget annat än sova,men det går inte hur mycket jag än försöker. Anledningarna är flygrädsla,kan inte sova sittande. Hur fungerar pillrena? Somnar man garanterat? Hur känner man sig sen när man vaknar? har hört att man kan känna sig lite illamående och yr.

Lite nyfiken på att prova tänk om man inte får sovit ändå

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur fungerar det med sovpiller?? Har flera gånger varit sjukligt trött på flyget och vill inget annat än sova,men det går inte hur mycket jag än försöker. Anledningarna är flygrädsla,kan inte sova sittande. Hur fungerar pillrena? Somnar man garanterat? Hur känner man sig sen när man vaknar? har hört att man kan känna sig lite illamående och yr.

Lite nyfiken på att prova tänk om man inte får sovit ändå

Du kommer att sova.

Nar jag bode i Stockholm och flog dit tog jag ett piller.

Nar vi landade pa Nödlanda tog jag flygbussen till St Eriksplan, gick hem och duschade.

Kl 9 var jag pa jobbet, helt utvilad. B)

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Med 10-20 flygresor per månad så orkar man inte vara flygrädd. Men jag har kollegor som lider av detta.

Dom har besökt div. psykologer/kurser/annat hokus pokus och det har inte varit till stor hjälp.

Nu är det kemiska substanser som ibland tas tillsammas med alkohol som gäller, sorligt men sant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Med 10-20 flygresor per månad så orkar man inte vara flygrädd. Men jag har kollegor som lider av detta.

Dom har besökt div. psykologer/kurser/annat hokus pokus och det har inte varit till stor hjälp.

Nu är det kemiska substanser som ibland tas tillsammas med alkohol som gäller, sorligt men sant.

Var det dåliga tränare, eller tränade dina kolleger dåligt?

Man kan göra mycket olika saker med sådan här slags träning OM den görs på rätt sätt.

Som sagt, så har jag inte haft kontakt med några flygrädslefall, men både sett andra fixa många med andra slags problem, och fixat en del själv också.

(((Här är ett fall, som INTE lyckades:

En 56-årig man hade fått reda på hur han genom bara andningsövningar kunde träna bort ett stort stressproblem, som han haft många år. Jag sa att han kunde ringa mig efter att han kört ett träningspass ordentligt (vilket tar minst 10 minuter i början). Han ringde efter 2 minuter.

-Det fungerar inte.

-Du kan ju inte ha hunnit träna ens ett pass ännu. Hur länge försökte du?

-10 sekunder.

Det är vad det tar att andas en halv andning. Fastän det säkert går att träna, så hans slags problem blir bra/mycket bättre, kan det behövas mer än 10 sekunders träning, att fixa över 40 års feltänkande... :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Var det dåliga tränare, eller tränade dina kolleger dåligt?

Jag kan varken svara på det ena eller det andra.

Jag är inte heller så djupt insatt i vad det var dom sysslade med utan konstaterar bara att

det inte fungerade för dessa herrar utan dom övergått till en annan metod för att dämpa sin ångest.

Men jag vill poängtera att jag på inget vis rackar ner på div. övningar och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...