Jump to content
IGNORERAD

Flygrädd tammefan!


Chiefen

Recommended Posts

Inte bara i tullen utan också av Thai polis.

http://www.phuketgaz...ail.asp?id=8252

Från artiklen:

According to Thailand’s Psychotropic Substances Act of 1974,

possession of a ‘schedule IV’ drug such as diazepam without a prescription

is illegal and punishable by up to one year in prison, a fine of 20,000 baht, or both.

But despite the law, drugs such as diazepam and alprazolam (trade name Xanax)

are widely available at pharmacies in tourist centers such as Patong – with the tacit acceptance of some local authorities.

Fager.

Tvivlar inte på det du säger men om snutarna är så jävla dryga att dom gör tillslag på uppenbart små mängder, ja då får man väl ha en rejäl otur. Dessutom planerar jag ändå att när jag landar i Thailand så ligger medicinerna gött i magen redan hähä

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 55
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Chiefen

    15

  • nissefisk1

    9

  • Tallviking

    4

  • Sek Losos uncle

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Ja dom använder jag endast när jag flyger.

Hoppas du inte jobbar som pilot :crazy:

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas du inte jobbar som pilot :crazy:

mvh. Lars

Shit nu blev jag flygrädd med :out::rabbi:

Att försöka är det första steget mot misslyckande./ Homer Simpson

Link to comment
Dela på andra sajter

Tvivlar inte på det du säger men om snutarna är så jävla dryga att dom gör tillslag på uppenbart små mängder, ja då får man väl ha en rejäl otur. Dessutom planerar jag ändå att när jag landar i Thailand så ligger medicinerna gött i magen redan hähä

Pust säger jag bara,nu ska Thailands proffsen lägga sig i igen :suicide:

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag också blev riktigt rädd när Shanghai Airlines (Boeing 737) tappade höger motor mellan Shanghai och Chongching just när vi rotate från Shanghai Pudong. :(

Ha en go kväll!

:wai:

>Ps. Just pProvat Blue, Gold, Green, Black, Red Label med Pepsi.. :kort:

Trillade motorfan av?? haha ja i sådana fall ligger jag nog i lä vad gäller befogad rädsla!

edit: eller menar du att motorn "dog"?

Ändrades av Chiefen
Link to comment
Dela på andra sajter

När du åker hem från Thailand och åker med Thaiair så finns det ett apotek till höger där du viker av till vänster för att gå ut till piren

Där brukar frugan köpa sömnpiller och då har man redan passerat kontrollerna

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

När du åker hem från Thailand och åker med Thaiair så finns det ett apotek till höger där du viker av till vänster för att gå ut till piren

Där brukar frugan köpa sömnpiller och då har man redan passerat kontrollerna

Min fru brukar alltid använda de gula runda pillrena som jag själv använder som sjösjukepiller när jag är ute och dyker.

Hon säger att de gör en trött men jag är av en annan åsikt. Vill ju inte gärna somna när jag dyker på 30meter hähä.

Ska testa tabletterna Nisse föreslog! :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider själv av stark flygrädsla och försöker dämpa den med stora mängder alkohol. sover aldrig en blund på flyget och allra värst är det att sitta vid en nödutgång. Har en en helt orationell rädsla för att dörren skall slitas bort med följd att jag sugs ut.

ha det

neil

Link to comment
Dela på andra sajter

Lider själv av stark flygrädsla och försöker dämpa den med stora mängder alkohol. sover aldrig en blund på flyget och allra värst är det att sitta vid en nödutgång. Har en en helt orationell rädsla för att dörren skall slitas bort med följd att jag sugs ut.

ha det

neil

haha jag kan ju säga att du inte är ensam om det!! Jag har en massa konstiga fobier på flygplanet. Jag tycker inte om att gå runt heller för jag skulle inte bli förvånad om golvet kollapsade och jag föll rakt igenom. Litar inte på kabinväggarna heller. Tänker att fanskapet säkert går sönder och chiefen får en flygtur utan vingar.

En kul historia som är sann är när jag och min dåvarande skulle flyga och jag sa att jag är flygrädd. Hon kunde inte förstå det för man hade ju fallskärm under stolen. -Nej det har man inte sa jag. Då blev hon helt paff och undrade hur folk vågade flyga hähä

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Det finns psykologisk träning, som tar bort flygrädsleproblem. Det är i grunden samma metod, som elitidrottare använder för att få mycket bättre resultat, men metoden går att använda till en massa saker. Jag vet att det finns psykologitränare, som fixar flygrädsla, men jag har inte sett CDs för självträning. Men jag har sett sådana för tandläkarskräck, torgskräck, rökavväjning... för ett par hundra kronor, så det går att producera sådana mot flygrädsla också, men jag vet inte om någon har gjort det. Man bör ha en på sitt modersmål, för att gå lättast, för annars störs träningen om man inte fattar väldigt lätt.

På köpet kommer man fram mycket piggare, blir inte så seg, som man normalt blir av sömnpiller.

(((Vet inte riktigt hur man lägger upp träningen bra mot flygrädsla, men jag fixade en, som hade extrem bilrädsla, efter att ha varit med om en läskig bilolycka. Efter några månaders träning vågade han t o m åka med på en 2 x 40-milsresa i vinterväglag då en, som jag knappt vågar åka med, körde ! :) Träningen tar c:a 2 timmar per vecka i början, och sedan kortas den ned mer och mer till man kan nå rätta känslan på någon minut utan CD (=Man tränar in en positiv "trigger"). På köpet blir man mycket avslappnad i vardagslivet, så sömnbehovet brukar minska 2 timmar per natt normalt, så totalt förlorar man inte tid på träningen, utan man tjänar tid p g a att man behöver sova mindre/blir mindre trött, så man blir mer effektiv då man t ex jobbar.)))

Kanske inte så roligt att bli stannad i tullen uten att kunne visa upp recept :whoco5:

Funderade på detsamma, inte för flygrädsla, men gällande smärtmedecin, (((för att förflytta mig innan knäoperation.)))

Det är knepigt att hitta något som passar mig, så jag behöver ta med mig så att det räcker hela resan, och jag vill helst inte hamna i thailänskt fängelse :)

Är det säkert att det räcker med att man visar upp recept från svensk läkare? Tullen kan väl tro att man hat mutat sig till att få det (för vanliga tullare vet väl knappast hur det är i alla länder)?

Jag funderar på att gå till förtullningssidan och försöka förklara hur det är, för att försöka undvika risken för fämgelse, men riskera att bli av med medicinen - och så riskerar man att en del tullare vill ha mutor, för att släppa igenom godkända mediciner också :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trillade motorfan av?? haha ja i sådana fall ligger jag nog i lä vad gäller befogad rädsla!

edit: eller menar du att motorn "dog"?

Kanske inte riktigt klart uttryckt..

Just när planet skulle rotera så började höger motor vibrera krafigt, vibrationerna blev kraftigare och kraftigare och avslutades med en stor smäll. Och höger motor slutade fungera.. :(

Vi hade sedan kraftiga problem att ta höjd, och det gick inte direkt stadigt heller. Kan villigt erkänna att jag slog på min mobil och skickade ett sms till frugan :huh:

Vi flög ut mot havet och vände för att sedan göra en lyckad nödlandning. :)

Kapten böd om ursäkt i högtalarna när vi taxade in efter landningen och berättade att vi måste boka om / byta plan. Sedan när vi skulle gå av på plattan (vi taxade inte in hela vägen) så stog kapten och bugade till alla som går av, och i princip alla Kineser skällde bokstavligen ut kaptenen för att dom skulle bli försenade till destinationen :kort::suicide: Säger bara Mainland Kineser har inte allt rikigt uppe i huvudet!!

Var också med om en incident på 1980-talet då på väg till Gran Canaria, vi fick problem med en motor och fick nödlanda i Bordeaux. Denna gång kom fullt av brandbilar och sprutade skum(?) på motorn och vingen så fort planet stannat. Och det blev att åka rutschkana av från planet. :(

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är hjärtligt glad att jag inte är flygrädd

Och det är väldigt svårt att hjälpa eller stötta en som är flygrädd för logik och resonemang fungerar inte. Är man rädd så är man och ingen "icke-flygrädd" verkar kunna påverka rädslan utifrån

Hur upplever ni det som är flygrädda när dom som inte är det försöker hjälpa er ?

Vad funkar och vad gör er bara irriterade eller mer rädda ?

Skulle vara intressant att veta om och hur ni själva känner att ni skulle vilja ha hjälp eller bli bemötta !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kan vara ett mycket stort handikapp att vara flygrädd, inte minst om man måste göra flygresor i jobbet och komma fram till mötet, eller vad det nu är, utvilad och i god form.

Min ena dotter var extremt flygrädd, men är nu botad genom att ha tillbringat ett antal flygningar hos vänlig besättning i cockpit.

Hon berättde helt enkelt sina problem för kabinpersonalen före take off och de har hjälpt henne att komma in i cockpit.

Många gånger, inte alltid, kan flygrädslan bero på okunskap. Man vet inte vad som händer och varför och vad alla konstiga ljud beror på.

Så, försök komma in i cockpit under flygningen, så slipper ni kanske bedöva er med diverse mediciner i framtiden.

Detta förutsätter ju då att ni hoppar över drinken i loungen före boarding.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har provat bade valium och xanax (alprazolam).

Xanax fungerar best, jag tar bara ett piller, racker for mig.

Fraga bara efter xanax och du far alprazola.

Brukar ta ett piller pa natt bujsen fran Bangkok till Samui.

Har inte lamnat Thailand pa fem ar, foutom en trip till F1 i KL.

Lex-Thaksin, 25,355 korruptionsfall ska få amnesti.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och det är väldigt svårt att hjälpa eller stötta en som är flygrädd för logik och resonemang fungerar inte. Är man rädd så är man och ingen "icke-flygrädd" verkar kunna påverka rädslan utifrån

Hur upplever ni det som är flygrädda när dom som inte är det försöker hjälpa er ?

Vad funkar och vad gör er bara irriterade eller mer rädda ?

Skulle vara intressant att veta om och hur ni själva känner att ni skulle vilja ha hjälp eller bli bemötta !

Kollade in den här sidan: http://www.airsafe.com/issues/fear.htm och den beskriver lite olika orsaker till flygrädsla.

För mig är det turbulensen som oroar mest och visst, om en pilot eller tekniker utförligt förklarar för mig

att ett plan kan glidflyga 20 mil utan motor och att ingen turbulens kan störta ett plan så känns det bättre

för stunden men efter ett tag kommer oron tillbaka.

Det som är orsaken till min flygrädsla är nog mest dessa två punkter:

1. •You would rather be in control of a situation, and you don't like to be dependent on technology or on other people to protect you.

2.•You are concerned about turbulence and other weather conditions.

Dessutom tillkommer den här tankegången (saxad från http://www.airsafe.com/issues/fear.htm)

" Even if the chance of something bad happening is a million to one, most people are worried about whether their flight is going the be the one that doesn't end well."

Lite murphys lag tänkande med andra ord.

Tror personligen att flygrädsla bottnar i olika saker och det som gör mig flygrädd är förmodligen inte identiskt med det som gör min flygrädde kompis rädd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det säkert att turbolens inte kan störta ett plan?

Man har ju förr hört om folk som brutit både armar och ben p.g.a. fenomenet

så det måste ändå vara rätt så våldsamt ibland.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det säkert att turbolens inte kan störta ett plan?

Man har ju förr hört om folk som brutit både armar och ben p.g.a. fenomenet

så det måste ändå vara rätt så våldsamt ibland.

Ja det är helt rätt att det skett skador när turbulens slagit till på flygplan

Detta är då besättningen missat att varna för detta eller folk "skitit" i att spänna fast säkerhetsbältet trots att piloten slagit på lampan

Jag har själv ett förflutet i flygbranschen och har aldrig hört talas om att ett plan störtat av turbulens. Däremot skador på passagerare har hänt ett antal gånger

Värsta jag varit med om själv av turbulens var med en Ryan Air kärra som skulle landa i Frankfurt-Hahn i extremt dåligt väder

10 meter ovanför banan försvann helt plötsligt luften under planet och det föll handlöst rakt ner i asfalten med ett brak

Jag trodde jag skulle få ena landningsstället rakt upp i arschlet eftersom jag satt rakt över det ena men inte ens ett däck gick sönder så plan tål enormt mycket mer än man tror

Och absolut farligaste delen av en Thailandsresa är och förblir taxiresan till och från Suwan. Har ni väl kommit ombord på planet minskar riskerna kraftigt att skadas eller dö

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är tack och lov icke flygrädd, vilket i huvudsak grundar sig på att jag är medveten om sannolikheterna. Det är ytterst osannolikt att man skulle vara med på en av de få flighter som råkar ut för en olycka.

Då är jag mer oroad över att gå över gatan, speciellt i Thailand men även i Sverige. Här har vi ju cykelsociopater som obekymrat trampar på i maxfart bland fotgängare. Någon dag kommer jag att bli påkörd... det är min fobi.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

- out -

Dessutom tillkommer den här tankegången (saxad från http://www.airsafe.com/issues/fear.htm)

" Even if the chance of something bad happening is a million to one, most people are worried about whether their flight is going the be the one that doesn't end well."

Lite murphys lag tänkande med andra ord.

Lustigt i ett allvarligt ämne - Motsatsen gäller många då de tar onödiga risker t ex:

/sjukdomsrisk med oskyddat sex i korta förhållanden

/brottslingar, som tror att såklart kommer inte just de att åka fast även vid brott där en stor procent äker fast... :)

För egen del har jag inget, som normalt kallas flygrädsla, men jag litar inte på att vissa bolags piloter är nyktra :) (fastän det har förbättrats mycket, om infon är rätt).

Löser alla det hellre med alkohol/piller varenda gång, som man blir seg av,

istället för att träna in en permanent lösning, som har positiva "bieffekter"?? :)

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Löser alla det hellre med alkohol/piller varenda gång, som man blir seg av,

istället för att träna in en permanent lösning, som har positiva "bieffekter"?? :)

Jag har själv hört att alkohol kan förstärka rädslan om man har otur.

Har aldrig testat piller och ser det som en kortsiktig lösning för denna gången.

Ska försöka hitta nån bra källa och bota rädslan utan piller men det får bli senare pga tidsbrist.

Däremot håller inte terapi i sig i evighet utan det är oxå en färskvara. Rekomendationerna är att man ska

flyga oftare och hålla borta rädslan efter man har blivit "botad".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan säga att jag också blev riktigt rädd när Shanghai Airlines (Boeing 737) tappade höger motor mellan Shanghai och Chongching just när vi rotate från Shanghai Pudong. :(

Ha en go kväll!

:wai:

>Ps. Just pProvat Blue, Gold, Green, Black, Red Label med Pepsi.. :kort:

Vad är det du säger? Tappade planet du flög med en motor, kan det verkligen stämma? Berätta mer!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det du säger? Tappade planet du flög med en motor, kan det verkligen stämma? Berätta mer!

"Tappa" en motor på flygspråk betyder att den stannar och man "tappar" dragkraften från den

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var i USA och gjorde tester med en C5 Galaxy då vi "tappade" en motor under taxning ut till startbanan

Piloterna ropade upp maintanence-teamet som kom rasslande ut med bilar och utbytesmotor

Den krånglande motorn kopplades ur och hissades ner på en vagn. En ny rullades in under och hissades upp, kopplades in och startades

Allt medan de övriga tre gick på "idle" !!

Sedan startade vi och genomförde testerna !!

Snacka om att dom hade en fungerande serviceorganisation.

post-3404-084553100 1284309852_thumb.jpg

post-3404-025858100 1284309915_thumb.jpg

post-3404-084553100 1284309852_thumb.jpg

post-3404-025858100 1284309915_thumb.jpg

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

"Tappa" en motor på flygspråk betyder att den stannar och man "tappar" dragkraften från den

- och på människospråk att motorn ramlar i backen och troligen måste kollas

(så snart som möjligt som vi brukar säga i SAS).

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...