Jump to content
IGNORERAD

Vägstandard Bangkok - Khon Kaen


Hilding

Recommended Posts

Sek Losos uncle

TrainThere is no direct train from Bangkok to Sakon Nakhon. Visitors can take a train to Udon Thani and continue the journey by bus to Udon Thani. Call 1690, 0 2223 7010-20 for more information.

--------------------------------------------------------------------------------

Air

PBAir provides daily flight services from Bangkok to Sakon Nakhon, except on Mondays and Saturdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2261-0220 – 5.

Thai Airways has 2 weekly flights connecting Bangkok with Sakon Nakhon every Mondays and Wednesdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2280-0060, 0-2628-2000 or view their website at www.thaiairways.com.

Tack. Då blir det ingen hel nattresa, för det är inget kul att behöva byta på natten. Och så blir halva resan på landsväg ändå med buss då :)

Men jag kommer säkert att göra den resan ibland (delvis) på dagtid som omväxling.

Hoppas att andra bilar aktar sig mer för bussen än för om man kör bil själv, så blir i alla fall det en plusfaktor.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 50
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    11

  • erkki

    8

  • Sek Losos uncle

    7

  • Baa

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Är det farligt att åka buss på stora vägen BKK - Khon Kaen - Udon Thani - Sakon Nakhon också?

Bekanta thai har råkat ut för en del mindre motorcykelolyckor, men inget med den busslinjen, fastän de har åkt den en hel del gånger.

Händer lyckligtvis inte så ofta, dessvärre, när det händer med bussar fulla med passagerare så blir ju konsekvenserna rätt omfattande. För 3 år sedan trillade BKK bussen av vägen mellan Udon och NongKhai, exakt hur många som avled vet jag inte men det var nog ett 10:tal.

Förra året brännde BKK bussen in i en skolbuss, han körde mot rött, förklaringen "jag har en tidtabell att passa".

Så visst är det relativt med trafiksäkerheten men som sagts, tack o lov inte så ofta som sägnerna gör gällande.

Passageraren Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Händer lyckligtvis inte så ofta, dessvärre, när det händer med bussar fulla med passagerare så blir ju konsekvenserna rätt omfattande. För 3 år sedan trillade BKK bussen av vägen mellan Udon och NongKhai, exakt hur många som avled vet jag inte men det var nog ett 10:tal.

Förra året brännde BKK bussen in i en skolbuss, han körde mot rött, förklaringen "jag har en tidtabell att passa".

Så visst är det relativt med trafiksäkerheten men som sagts, tack o lov inte så ofta som sägnerna gör gällande.

Passageraren Baa

Tackar. Då föredrar jag nog bussen då jag inte behöver transportera en massa grejer, och det inte är för krångligt att komma från bussen till slutdestinationen (vilket är enkelt dit jag ska oftast).

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Då blir det ingen hel nattresa, för det är inget kul att behöva byta på natten. Och så blir halva resan på landsväg ändå med buss då :)

Men jag kommer säkert att göra den resan ibland (delvis) på dagtid som omväxling.

Hoppas att andra bilar aktar sig mer för bussen än för om man kör bil själv, så blir i alla fall det en plusfaktor.

Nattåget avgår 2000 från bkk anländer 0714 i udon , står tuk tuk på tågstation som kör dig till busstation tar max 5 min

Link to comment
Dela på andra sajter

Nattåget avgår 2000 från bkk anländer 0714 i udon , står tuk tuk på tågstation som kör dig till busstation tar max 5 min

Bra tips...tåget är föevanansvärt bekvämt... :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Tror nog att dina teorier om uppåttjack var mer vanligt för en herrans massa år sedan.

Erkki

Det är inga teorier

Har flera chaffisar i släkten där nere som hävdar det

Du får ta det med dom om dina "teorier"

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Då har du säkert rätt, tråkigt för dom då att uppåttjacket är dyrare än en dagslön.

Kanske de skulle stanna hemma istället för att arbeta?

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

OK. Nog bäst att fundera på att ta inrikesflyg istället då. Men är inrikesflygen så säkra, eftersom thai inte bryr sig om mer om säkerheten med busschaffisar.

(Tåg får noga vara, utom om tågresan tas som turistande, om det är sant att de stannar i "varenda" by, så de resorna tar evigheter.)

Nattlinjen BKK Udon är inget mjölktåg, går smidigt som tusan, om man inte gillar flyg, är rädd för buss så är det faktiskt ett bekvämt transportsätt.

Har åkt alla tre och alla fungerar bra på sitt sätt, att sova på en krängande nattbuss är dock i min värd svårare än på ett tåg.

Flyget slår dem dock med hästlängder, och bil har jag bränt så många tusen mil att det idag är ett nödvändigt ont så det känns inte som något bra alternativ, även om vägstandarden i Thailand går stadigt framåt.

Antibilisten Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Förr reste jag oftast med tåg och då helst på natten.

Jag åkte då i 2a klass aircon. Man fick sin egen liggplats med nya lakan och kom fram utvilad.

Då Thailändare inte kan köra bil, buss eller lastbil så undviker jag dem Thailändska vägarna.

Nu mer tar jag flyget om det går, då jag blivit lite slö med åren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Då har du säkert rätt, tråkigt för dom då att uppåttjacket är dyrare än en dagslön.

Kanske de skulle stanna hemma istället för att arbeta?

Erkki

Dom kanske inte betalar farang-priser ! :whistle:

Och dom är definitivt inte utan mattekunskaper så dom verkar kunna något du inte förstår dig på med andra ord.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

='Tallviking' timestamp='1283759772' post='219686']

Dom kanske inte betalar farang-priser ! :whistle:

Och dom är definitivt inte utan mattekunskaper så dom verkar kunna något du inte förstår dig på med andra ord.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Vad betalar dom då och vad köper dom?

Priset har varit ungefär lika bland de thailändare jag frågat.

Om dina släktingar livnär sig på narkotikaförsäljning så har jag full förståelse att deras grossist priser är lägre.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

TrainThere is no direct train from Bangkok to Sakon Nakhon. Visitors can take a train to Udon Thani and continue the journey by bus to Udon Thani. Call 1690, 0 2223 7010-20 begin_of_the_skype_highlighting              0 2223 7010-20      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              0 2223 7010-20      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              0 2223 7010-20      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              0 2223 7010-20      end_of_the_skype_highlighting begin_of_the_skype_highlighting              0 2223 7010-20      end_of_the_skype_highlighting for more information.

--------------------------------------------------------------------------------

Air

PBAir provides daily flight services from Bangkok to Sakon Nakhon, except on Mondays and Saturdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2261-0220 – 5.

Thai Airways has 2 weekly flights connecting Bangkok with Sakon Nakhon every Mondays and Wednesdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2280-0060, 0-2628-2000 or view their website at www.thaiairways.com.

Nattåget är perfekt! När vi åker till byn så blir det nattåget. Tror vi betalade runt 5000 thb tor 2 vuxna ett barn i 1:a klass.

http://www.railway.co.th/english/index.asp

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Vad betalar dom då och vad köper dom?

Priset har varit ungefär lika bland de thailändare jag frågat.

Om dina släktingar livnär sig på narkotikaförsäljning så har jag full förståelse att deras grossist priser är lägre.

Erkki

Är du själv i den branschen eller ?

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Nej, det är jag inte.

Du verkar bara vara så säker på din sak så det gjorde mig nyfiken.

Du får gärna svara på vad de köper och till vilket pris.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Nej, det är jag inte.

Du verkar bara vara så säker på din sak så det gjorde mig nyfiken.

Du får gärna svara på vad de köper och till vilket pris.

Erkki

Eftersom det varken är jag själv eller mina släktingar som köper eller brukar är det inget jag gå in på detaljer med. Speciellt inte på ett skriftligt forum som detta

Men jag har ingen anledning att tro att mina släktingar ljuger för mig

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja Tallviking,

Att gå in på detaljer är ju svårt eftersom du inte har en aning.

Jag har också hört till leda att varannan chaffis är hög, till skillnad från dig så förstår jag att majoriteten sköter sig.

Jag vet vad en busschafför tjänar och jag vet vad uppåttjack kostar, blir inte mycket kvar till familjen där hemma..

Puss

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen,

Du kan alltså inte gå in på detaljer rörande personer som du ej känner eller träffat.

Jag kan trösta dig med att det kan ingen.

Erkki

Link to comment
Dela på andra sajter

Air

PBAir provides daily flight services from Bangkok to Sakon Nakhon, except on Mondays and Saturdays. For more information, contact their Bangkok office at tel. 0-2261-0220 – 5.

Med PBair lär du inte komma till Sakon Nakon och inte till något annat ställe heller.

Dom har lagt ner verksamheten.

http://www.pbair.com/

Fager.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja igen,

Du kan alltså inte gå in på detaljer rörande personer som du ej känner eller träffat.

Jag kan trösta dig med att det kan ingen.

Erkki

Så du påstår att mina släktingar ljuger men bryr dig inte om att presentera något som helst underlag till dina påståenden mer än en massa stora ord ?

Snacka går ju.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Snacka går alldeles lysande, vad vill du veta?

erkki

Vad du bygger dina åsikter om att mina släktingar ljuger på t.ex ?

Det är ju inget man bara slänger ur sig utan att ha ganska torrt på fötterna

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har kört denna väg själv många gånger,ochhar bara åkt dit för fortkörning en gång,i Juli blev vi stoppade i en poliskontroll

men man nöjde sig med att tita på försäkring och skatt dokumenten,samt mitt Körkort,sedan var det bara att åka.Tror att man stoppar mest lastbilar.Annas är vägen ok,vi har inte så mycket bättre vägar själva på alla platser i SE

Udon

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag bygger det på att ifall de flesta chafförer kör omkring höga så hade nog inte busstrafiken fungerat så bra som den gör.

Jag vet att uppåttjacket kostar ca 250 Bath och uppåt, är man missbrukare är detta garanterat inte tillräckligt för en dag.

En Chafför som kör långa sträckor tjänar som bäst ca 400 Bath/dag, om hans arbetsgivare tillämpar provision på antalet resande är oftast lönen sämre.

Kör han kortare sträckor som t.ex. lokaltrafik, skolbussar m.m. har han en dagslön på ca 200-300 Bath.

Pengarna räcker alltså inte till, de måste skaffa sig ett annat arbete för att finansiera missbruket.

Dina åsikter stämde nog när de sålde öppet efter vägarna och kanske lite grann före Taksins lilla knark åtgärder när priserna var avsevärt lägre.

Erkki

Ändrades av erkki
Link to comment
Dela på andra sajter

Tja,

Jag bygger det på att ifall de flesta chafförer kör omkring höga så hade nog inte busstrafiken fungerat så bra som den gör.

Jag vet att uppåttjacket kostar ca 250 Bath och uppåt, är man missbrukare är detta garanterat inte tillräckligt för en dag.

En Chafför som kör långa sträckor tjänar som bäst ca 400 Bath/dag, om hans arbetsgivare tillämpar provision på antalet resande är oftast lönen sämre.

Kör han kortare sträckor som t.ex. lokaltrafik, skolbussar m.m. har han en dagslön på ca 200-300 Bath.

Pengarna räcker alltså inte till, de måste skaffa sig ett annat arbete för att finansiera missbruket.

Dina åsikter stämde nog när de sålde öppet efter vägarna och kanske lite grann före Taksins lilla knark åtgärder när priserna var avsevärt lägre.

Erkki

Många antaganden där från din sida som jag inte sagt. Och du bygger sedan din artgumentation mot mig på dina egna tolkningar.

Jag har t.ex inte sagt att de flesta chaufförer anänder det och jag har inte sagt att de är missbrukare med beroende av uppåtchacken.

Jag sa att de använder sådant för att klara av de långa passen. Inte att alla pass var långa och att alla körpass krävde uppåtchack

I Sverige använder en del chaufförer fortfarande koffeinpiller och trots att det är olagligt körs ändå en hel del alldeles för långa körpass. Särskilt av utländska chaufförer från östeuropa som har hårda krav från sina arbetsgivare på att "leverera". Om de äen använder "starkare" grejor här också vet jag inte för jag har inte släktingar i branschen här som kan berätta sådant och jag har själv inte kört tradare på många år.

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...