Jump to content
IGNORERAD

Gaffel och... kniv eller sked?

Herr Chang

Angående kniv eller sked när man äter  

115 röster

1. 1. Föredrar du kniv eller sked i Thailand?

• Det blir alltid kniv om det finns
      11
    • Jag kan stå ut med sked, men föredrar kniv
      15
    • Spelar ingen roll för mig
      27
    • Tar gärna en sked om det erbjuds
      48
    • Insisterar på sked
      13
    • Vet ej
      0
  2. 2. Föredrar du kniv eller sked i Sverige?

• Det blir en kniv
      31
    • Om thaidamen dukar med sked håller jag god min
      7
    • Spelar ingen roll för mig
      21
    • Är det thaimat, så varför inte sked
      46
    • Jag vill ha sked i Sverige
      7
    • Vet ej
      2

Recommended Posts

Det roliga, tycker jag, är att nudelsoppa ätes med bl.a. pinnar :)

Ja, jo, den är bra. Vi hade en jättelång tråd om det i ett annat forum. :)

Men jag har lärt mig att uppskatta finessen med gaffel och sked.

När jag var ny här nere hade jag en hjälpreda som normalt jobbade på krog.

Så hon snodde med sig mat ibland.

Första gången när hon dukade upp och plockade upp gaffel och sked, pekade hon på den fina skeden jag köpt på Index och sade "no good".

Det ska vara tunna plåtskedar som går att skära med, inte rejäla doningar. :dance1:

Öl är hälsa, hälsa ofta /Keithan

Dela på andra sajter

• Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Keithan

5

• Surin P3

3

• stefan5300

3

• Ulrika

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Defekta och vinda pinnar i samband med nudelsoppa är ett stort problem i Thailand.

Tycker de av plast är ett elände..träpinnar skall det vara

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Dela på andra sajter

Hejsan

Herr Chang, du glömde ett alternativ..nämligen fingrarna... :whistle:

MVH Nonki

Hmmm, nudelsoppa med fingrarna ? :whistle:

Ptjaa, varför inte ! :dance1:

Dela på andra sajter

Hejsan

På tal om sked, jag kom att tänka på en liten rolig historia som man då och då hörde här i Skåne förr..och man måste nog vara skåning, inte allt för ung sådan, för att förstå den.

På restaurangen går servitören fram till en ung dam och frågar: "Sked, fröken?" Svaret blir: "Nej, det var bara magen som kurrade"!

MVH Nonki :lol:

Dela på andra sajter

Hejsan

På tal om sked, jag kom att tänka på en liten rolig historia som man då och då hörde här i Skåne förr..och man måste nog vara skåning, inte allt för ung sådan, för att förstå den.

På restaurangen går servitören fram till en ung dam och frågar: "Sked, fröken?" Svaret blir: "Nej, det var bara magen som kurrade"!

MVH Nonki :lol:

:) Tillhör också en av mina favoriter. :great:

Rätt åder, men inte skåning, på mig.

Men den är "gullig" :great::great:

Dela på andra sajter

Eftersom jag är lagd så att jag uppskattar praktiska lösningar snarare än etikett så föredrar jag sked och gaffel, dvs OM inte maten behöver skäras.

Nudlar äter jag dock helst med pinnar och kort sked till skillnad mot min fru som hellre använder gaffel.

Kyckling och klibbris äter jag av praktiska skäl med händerna även om jag starkt ogillar kladdet.

Funktion är alltså ledordet i mitt val av matverktyg.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Dela på andra sajter

Jag skulle inte kunna tänka mej att äta t ex potatismos eller pytt i panna med sked, det hade bara fastnat i svalget av kväljningar.

Sked är för soppa och dessert!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Dela på andra sajter

För er som önskar lära er vad kniv & gaffel heter på Thailändska

och aldrig glömma det kommer här en liten lektion :dance:

Ni tänker på den stora mathelgen på sommaren när man äter sill & potatis

Midsommar

Då har thaiarna gjort det så enkelt för oss att

Mid=kniv & Som=gaffel så tänk bara på midsommar

tyvärr heter inte sked ar utan helt enkelt Chon :great:

Eder utsände Pingis

Dela på andra sajter

..och de allra flesta thairätter, ser ju bra fånigt ut om man skule ta tilt kniven till redan uppstyckade kyckling, gris, nötköttsbitar el. ris!

dessutom får man ju inte med alla ljuvliga såser som de små bitarna ligger i !

Däremot ser det lika fånigt ut att sitta med en sked till de flesta svenska rätterna, var sak har sin plats!

Dela på andra sajter

Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.

Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:

Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.

Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.

Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.

Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.

Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.

Jag bryr mig inte så mycket om etikettexperter, jag äter för att jag är hungrig, sugen eller för att det är gott, inte för att det ska vara fint att äta. Sedan tror jag inte att från begynnelsen när gaffeln tillverkades, att det var meningen att maten skulle läggas på den konvexa sidan, det måste ju vara tokigt påfund från senare tid.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Jag har nästan helt slutat med kniv/gaffel och slevar glatt i mig det mesta med skeden i höger hand! Sen skrev någon att det kladdar med klibbris, jag pillar med fingrarna upp ett lämpligt antal kluttar på tallriken och öser sen på med diverse godsaker och avnjuter med skeden, så slipper man kladdiga handen :) Men visst frestar det att skruva nudlar på gaffeln emellanåt när pinnarna bara jävlas... :)

Dela på andra sajter

Jag äter allt oftare med gaffel och sked om det är sådan mat som det funkar och äta med sked. Och då Jag ofta äter thaimat så funkar det ju bra. Ibland i Thailand äter jag ju med händerna,och det händer ju även hemma när det är sån mat.

Ändrades av jlh66
Dela på andra sajter

Nästa steg i anpassningen till den thailändska ätkulturen är att tugga maten med öppen mun, så att alla tydligt kan se vad som tuggas och helst skall man då prata samtidigt som man tuggar.

Kan i början kännas knepigt när maten hoppar ut, men det betyder bara att man har smält in ordentligt i den thailändska miljön.

Ändrades av Jive

Dela på andra sajter

Nästa steg i anpassningen till den thailändska ätkulturen är att tugga maten med öppen mun, så att alla tydligt kan se vad som tuggas och helst skall man då prata samtidigt som man tuggar.

Kan i början kännas knepigt när maten hoppar ut, men det betyder bara att man har smält in ordentligt i den thailändska miljön.

Vet inte vilket bordskick dom Thailändare har som du umgås och äter med,men dom jag äter med tuggar inte med öppen mun :)

Dela på andra sajter

Jag bryr mig inte så mycket om etikettexperter, jag äter för att jag är hungrig, sugen eller för att det är gott, inte för att det ska vara fint att äta. Sedan tror jag inte att från begynnelsen när gaffeln tillverkades, att det var meningen att maten skulle läggas på den konvexa sidan, det måste ju vara tokigt påfund från senare tid.

Det är onekligen lite besvärligt att balansera exempelvis gröna ärtor på den konvexa sidan av gaffeln ;)

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Det är onekligen lite besvärligt att balansera exempelvis gröna ärtor på den konvexa sidan av gaffeln ;)

Herr Chang har talat.

Tänk då hur besvärligt det skulle vara att balansera köttbulle, kulpotatis och gröna ärtor på gaffeln samtidigt, men däremot får dom plats i en sked samtidigt. :)

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Ris ätes oftast med sked av Thailändare, vissa av kinesiskt ursprung kanske använder pinnar, gaffeln användes endast för att fösa över maten på skeden, nudlar såväl kokta i soppor som wokade äts oftast med pinnar kan dock använda liten soppsked för att skopa upp de sista restena ur soppan, eller använda sked för att skrapa upp sista resterna av Pat Thaien ur tallriken. Kniv används bara vid matlagningen då maten skärs i lagom munsstora bitar, stora bitar som tex grillad kyckling och fisk kan ätas med händerna.

Man ser ofta naiva västerlänningar göra bort sej på Thai restauranger genom att försöka visa att dom är världsvana Asien turister insistera på att använda pinnar till riset! :rolleyes:

Lovelos

Dela på andra sajter

Pingis,jag trodde som var apelsin !!

Måne

Du har rätt, men som du vet har olika betoningar

olika betydelser soooooom eller såm betyder olika saker

finns säker flera olika betoningar på som

säg till din fru mai mai mai mai mai. :dance:

Dela på andra sajter

Måne

Du har rätt, men som du vet har olika betoningar

olika betydelser soooooom eller såm betyder olika saker

finns säker flera olika betoningar på som

säg till din fru mai mai mai mai mai. :dance:

mai mai mai mai mai.

var det det som betyder "blöt ved brinner inte" eller nåt sånt ?

Dela på andra sajter

var det det som betyder "blöt ved brinner inte" eller nåt sånt ?

ny/färsk ved/trä brinner inte, gör det?

Dela på andra sajter

Som de flesta sager, man anvander ju de verktyg som behovs. Helst ater jag med handerna, men om det blir for soligt, sa helst med enbart sked. Annars sked och nat att skyffla med (gaffel), maste det skaras sa blir det kniv, behover man halla fast maten for att kunna skara i den (stek tex) sa blir det gaffel och kniv. Men gillar att gora det enkelt och effektivt for mig. Darfor ager jag 48 skedar, 24 gafflar, men bara 12 knivar. (matbestick)

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...