Jump to content
IGNORERAD

Gaffel och... kniv eller sked?

Herr Chang

Angående kniv eller sked när man äter  

115 röster

1. 1. Föredrar du kniv eller sked i Thailand?

• Det blir alltid kniv om det finns
      11
    • Jag kan stå ut med sked, men föredrar kniv
      15
    • Spelar ingen roll för mig
      27
    • Tar gärna en sked om det erbjuds
      48
    • Insisterar på sked
      13
    • Vet ej
      0
  2. 2. Föredrar du kniv eller sked i Sverige?

• Det blir en kniv
      31
    • Om thaidamen dukar med sked håller jag god min
      7
    • Spelar ingen roll för mig
      21
    • Är det thaimat, så varför inte sked
      46
    • Jag vill ha sked i Sverige
      7
    • Vet ej
      2

Recommended Posts

Nu råkade jag under natten se ett program med Jamie Oliver, kanske mer känd som "Den nakna kocken". Han var i USA och skulle lära amerikanska skolbarn hur man äter bättre och inte blir så fet ;) Det kan vi lämna därhän, men en intressant detalj var att Jamie blev förfärad över att barnen åt med gaffel och sked. Var är knivarna frågar Jamie? Ja, för barn 4-10 år duger det med sked svarar rektorn.

Detta är ju lite roande för oss som varit i Thailand. Skulle tro dom flesta ätit en måltid där med gaffel och sked, något man inte är van vid från Sverige. Jag hade själv inga större problem att anpassa mig, men vad anser ni om den sedvänja?

Själv föredrar jag nog gaffel och kniv, men sked är också OK.

Utveckla gärna om inget omröstningsalternativ passar er.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

• Svar 49
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

• Keithan

5

• Surin P3

3

• stefan5300

3

• Ulrika

3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

andrejsdenruskige

Nu råkade jag under natten se ett program med Jamie Oliver, kanske mer känd som "Den nakna kocken". Han var i USA och skulle lära amerikanska skolbarn hur man äter bättre och inte blir så fet ;) Det kan vi lämna därhän, men en intressant detalj var att Jamie blev förfärad över att barnen åt med gaffel och sked. Var är knivarna frågar Jamie? Ja, för barn 4-10 år duger det med sked svarar rektorn.

Detta är ju lite roande för oss som varit i Thailand. Skulle tro dom flesta ätit en måltid där med gaffel och sked, något man inte är van vid från Sverige. Jag hade själv inga större problem att anpassa mig, men vad anser ni om den sedvänja?

Själv föredrar jag nog gaffel och kniv, men sked är också OK.

Herr Chang har talat.

Mitt svar får bli att jag dricker direkt ur flaskan...

Äter jag oxfile så blir det nog med kniv och gaffel.

Pyttipanna kan jag lika gärna äta med sked och gaffel.

Äter jag soppa står jag över både kniv och gaffel.och kanske sked också :crazy:

Hemma spelar det ingen roll vilka verktyg jag äter med. Men är jag på middag utan Thai inblandning så avstår jag skeden om jag kan använda gaffel till maten.

Dela på andra sajter

Håller på rektorn i detta fall, kanske inte ända upp till 10 år, men bra länge kan de klara sig utan kniv.

Själv använder jag mest sked och gaffel, eftersom jag mestadels äter thaimat hemmavid.

När jag äter spagetti är jag lite udda. Får jag välja själv då äter jag helst med sked och kniv.

Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Hej

Det fungerar alldeles utmärkt med sked och gaffel eftersom maten är förberedd och tillagad för att ätas på det sättet.

Tycker även att sedvänjan att äta med händerna fungerar bra om alla som äter vet hur man ska göra.

Mvh Isan Lover

Dela på andra sajter

GammalDansken

Nästa gången, changen, du är ute och åka, ta en extra titt på de skyltar

som pekar mot restauranger eller matställen längs våra svenska vägar.

Vilka instrument ser du?

mvh

hint

post-3917-060045300 1282629498_thumb.jpg

post-3917-060045300 1282629498_thumb.jpg

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Rätt verktyg för jobbet är nog bästa. Gaffel o kniv till oxfile och liknande, gaffel o sked till den mer lätt tuggade maten(thai mat)mm. detta gäller hemma iaf. Äter man ute så tar jag vad som läggs fram på bordet.

Ja, för barn 4-10 år duger det med sked svarar rektorn.

Det låter konstigt iaf för att vara USA, vid 5års ålder borde dom ju klara av en kniv tycker jag.

Men det kanske har att göra med att dom inte ska vänja sig vid att ha en kniv i handen så att dom blir terrorister när dom blir stora :crazy:

L" because it has a Led Ling in the flont

Dela på andra sajter

Rätt verktyg för jobbet är nog bästa. Gaffel o kniv till oxfile och liknande, gaffel o sked till den mer lätt tuggade maten(thai mat)mm. detta gäller hemma iaf. Äter man ute så tar jag vad som läggs fram på bordet.

Det låter konstigt iaf för att vara USA, vid 5års ålder borde dom ju klara av en kniv tycker jag.

Men det kanske har att göra med att dom inte ska vänja sig vid att ha en kniv i handen så att dom blir terrorister när dom blir stora :crazy:

Det var just det svaret (att de inte skall bli terrorister) som en Thailändare gav till svar om varför man aldrig ser en kniv vid borden i Thailand, fast han uttryckte det som "kniven är symbol för krig och elände" eller liknande.

Falsk hörsägen eller en smula verklighetsförankring?

Dela på andra sajter

Som det har skrivits innan så använder man väl det bestick som är lämpligt. Sedan när jag använder gaffel så håller jag den i höger hand eftersom jag är högerhänt och inte i vänster hand felvänd och lägger maten på gaffeln.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Dela på andra sajter

Även om det är lättast att äta dem flesta maträtter med en sked så använder jag helst kniv och gaffel, utom till soppa förstås. Det sitter i ryggmärgen.

Dela på andra sajter

Det var just det svaret (att de inte skall bli terrorister) som en Thailändare gav till svar om varför man aldrig ser en kniv vid borden i Thailand, fast han uttryckte det som "kniven är symbol för krig och elände" eller liknande.

Falsk hörsägen eller en smula verklighetsförankring?

Den var ny. Men man kan ju tänka sig att hela asiens matkultur, där endast kocken använder kniv och förbereder maten i munsbitar, grundar sig i att man inte ville att gästerna hade kniv/vapen med dig in i matsalen?

I sammanhanget tänkte jag passa på att fråga om ni uppfattat det som att det är lika ohyfsat att stoppa gaffeln i munnen i Thailand som det är att stoppa kniven i munnen i Sverige?

//Ulrika

Ändrades av Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Dela på andra sajter

Det roliga, tycker jag, är att nudelsoppa ätes med bl.a. pinnar :)

Det låter kanske knäppt att äta soppa med pinnar men nudelrackarna är ju tokhala och snart när omöjliga att få att ligga kvar i skeden ända upp till munnen utan lite hjälp...!

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Dela på andra sajter

Som det har skrivits innan så använder man väl det bestick som är lämpligt. Sedan när jag använder gaffel så håller jag den i höger hand eftersom jag är högerhänt och inte i vänster hand felvänd och lägger maten på gaffeln.

Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.

Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:

Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.

Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.

Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.

Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.

Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.

Dela på andra sajter

GammalDansken

Den var ny. Men man kan ju tänka sig att hela asiens matkultur, där endast kocken använder kniv och förbereder maten i munsbitar, grundar sig i att man inte ville att gästerna hade kniv/vapen med dig in i matsalen?

I sammanhanget tänkte jag passa på att fråga om ni uppfattat det som att det är lika ohyfsat att stoppa gaffeln i munnen i Thailand som det är att stoppa kniven i munnen i Sverige?

//Ulrika

Utifrån samma typ av resonnemang serverar man i forna Jugoslavien endast djur som är helt döda.

Man vill undvika att ge någon den anledningen att ta med sig handeldvapen in på restaurangerna.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Dela på andra sajter

Du skriver som om du menar att det är korrekt att äta med gaffel i höger hand när man är högerhänt.

Etikettexperten på Aftonbladet skriver följande till en liknande fråga:

Reglerna för knivar och gafflar skiljer sig åt beroende på kulturella vanor och mönster. Det du beskriver är det engelska sättet att äta på, dvs. gaffel i vänster hand och kniven i höger. Med hjälp av kniven för man upp maten på gaffelns konvexa sida och skär köttet och lägger upp det växelvis. Detta är i vår del av världen det traditionellt korrekta sättet att äta på och även elegantare än det franska sättet (gaffeln i hö hand). För att använda gaffeln som en "slev" och ha den i höger hand är en rest från medeltidens franska sätt att äta desserter. Än idag äter vi efterrätt och på kondis med gaffeln på detta vis i Sverige.

Att "spetsa" maten på gaffeln är korrekt om det känns bättre. Maten ska egentligen läggas upp på gaffelns konvexa, kullriga, översida. Även minsta lilla ärta ska upp där! Men det är mindre klokt, för trots allt vill man inte spilla på sig och sedan har vi åter en förändrad matkultur. För vem kan äta köttfärssås på detta vis? När reglerna skapades fanns inte dessa rätter.

Så i vissa lägen får man nog helt enkelt vända på gaffeln för att minimera risken att spilla på sig. Etikettsreglerna får ju inte bli ett hinder, de ska underlätta.

Han lägger således ingen aspekt på huruvida man är höger eller vänsterhänt.

Fast jag måste säga att jag i detta fall tycker man skall göra som man själv vill, jag menar vem bryr sig om etikettsregler i detta sammanhang.

Njae. Just den här regeln är väl inte så spännande kanske men visst är det liiiite intressant med olika etikettsregler i olika kulturer ?! - i Sverige och Thailand är det t ex oartigt att gå in i någons hem med skor och i Frankrike är det oartigat att ta av sig skorna. I Sverige är det oartigt att rapa, fisa och spotta och slafsa med maten medan detta är artigt i Kina. I Sverige är det inte så fint att peta sig i näsan men det är det ingen som tycker illa vara om i Thailand. I Sverige är det ingen som har något problem med om du skulle peka på något på marken med foten eller klappa någon rart på huvudet och i Thailand är detta synnerligen oförskämt. För att ta några exempel.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Dela på andra sajter

Utifrån samma typ av resonnemang serverar man i forna Jugoslavien endast djur som är helt döda.

Man vill undvika att ge någon den anledningen att ta med sig handeldvapen in på restaurangerna.

:-)

post-6637-007467300 1282635112_thumb.jpg

post-6637-007467300 1282635112_thumb.jpg

Dela på andra sajter

Gäller att välja lämpligast verktyg efter ändamålet, men jag tror nog att en hel del svenskar tycker att det är lite ociviliserat och burdust att äta med sked (undantaget soppa och dessert). Men visst är en sked att föredra i de flesta fall när man äter thaimat.

Apropå USA, så har jag sett många jänkare som först skär upp all mat och sedan lägger kniven lite snett uppe i högra hörnet på tallriken och skiftar gaffeln från vänster till höger hand innan dom börjar själva ätandet. Minns att jag någonstans hört att detta var en kvarleva från inbördeskriget för att man skulle kunna ha en hand på bössan... :)

Så länge jag får i mig maten är iaf jag nöjd!

Dela på andra sajter

Njae. Just den här regeln är väl inte så spännande kanske men visst är det liiiite intressant med olika etikettsregler i olika kulturer ?! - i Sverige och Thailand är det t ex oartigt att gå in i någons hem med skor och i Frankrike är det oartigat att ta av sig skorna. I Sverige är det oartigt att rapa, fisa och spotta och slafsa med maten medan detta är artigt i Kina. I Sverige är det inte så fint att peta sig i näsan men det är det ingen som tycker illa vara om i Thailand. I Sverige är det ingen som har något problem med om du skulle peka på något på marken med foten eller klappa någon rart på huvudet och i Thailand är detta synnerligen oförskämt. För att ta några exempel.

//Ulrika

Intressant! Jag skriver till ärtsoppsburk till min packlista inför Kinaresan.

:-)

Dela på andra sajter

mamma bäng fan pappa käng

Tja.

Hamburgare äter jag med händerna.

Europeisk mat med gaffel och kniv.

Sushi med pinnar.

Thaimat med gaffel och sked.

... föredragsvis . men har inga svårigheter om nöden kräver, att få i mig maten med andra kombinationer ...

Tycker för övrigt det ser väldigt komiskt ut med svenskar på svenska thairesturanger som sitter och pillar i sig risrätter med pinnar . :)

/mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...