Jump to content
IGNORERAD

Hur mycket älskar ni Sverige?


Mironoff123

Recommended Posts

- Jag har bråttom hem ju, för jag är hungrig ! :)

Absolut en helt legal förklaring. 'Alla' vet ju att det omöjligt att diskutera någonting med en hungrig Thailändska.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 197
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • BaBoo

    29

  • Luttrad

    13

  • Baa

    11

  • Sek Losos uncle

    11

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Thaisläkten har inget politiskt inflytande alls, men mycket inom skola och lite genom (lägre) polis, så de kan nog underlätta en del. Dessutom är min blivande fru en 150 cm:s tuffing, som - då hon blev stoppad av polis i grannprovinsen för fortkörning - slapp böter då hon irriterad på stoppet sa:

- Jag har bråttom hem ju, för jag är hungrig ! :)

Det var inte dåligt!

Annars har jag hört man kan köra den här varianten:

A policeman was sitting on the hard shoulder watching the traffic go by when a car zoomed past him doing at least 120 mph!

The policeman chased him down, and pulled the car over. He went up to the car and asked, "Do you know that you were doing at least 50 mph over the speed limit?"

The driver replied, "Was I officer, I'm terribly sorry but I wasn't aware of that."

The policeman said, "May I see your drivers license please?"

The man replied, "I don't have one officer."

"Of course you do," said the policeman.

"No sir, I don't," said the man.

"So why do you have this car?" asked the policeman.

"This is not my car, I stole it," said the man.

"You are driving a stolen car?" said the policeman.

"Yes I'm afraid so sir,"

Looking puzzled the policeman said, "Let me see the registration, so we can find out who it belongs to."

The man said, "There is nothing in the glove compartment except some candy, oh, and my gun."

"Your gun!" exclaimed the officer, clearly worried by this point, as this man was obviously a lunatic.

"So you don't have a drivers license, you stole this car, and there is a gun in the glove compartment!"

"Yes sir," said the man, "Oh and a body in the trunk."

"Jesus!" said the policeman turning white, "Ok so you have no drivers license, you have stolen this car, there is a gun in the glove compartment, and a body in the trunk?"

"Yes," said the man, sounding slightly irritated.

"Look," said the policeman, "You wait right here and don't touch anything! Don't move, don't even breathe."

So the policeman ran to his car and radioed the station, "I want to speak to the chief," said the policeman, "And quick!"

He waited about a minute and the chief came on the line, "What is it," he said.

"I've got a man here, he is a complete lunatic he has very calmly stated that he is driving a stolen car, he has no drivers license, there is a gun in the glove compartment, and a body in the trunk," said the policeman.

"I'll be right there," said the chief.

In ten minutes the man and the car were surrounded. There was the chief of police, a swat team, everybody you could imagine.

The chief walks slowly to the car in his bulletproof vest and says to the driver, "Hello sir, ehm may I see your drivers license?"

"Of course," said the man, and produced it from his back pocket.

Looking puzzled, the chief asked, "Is this your car?"

"Yes," said the man.

"Can I see your registration please sir?" asked the chief.

The man leaned over to open the glove compartment.

"Please don't open it sir!" said the chief.

"Why?" asked the man, "I thought you wanted my registration."

"I do," said the chief, "But there is a gun in there."

"Don't be silly," said the man, and he opened the glove compartment, empty apart from some candy.

"Let me get this right," said the chief, "You have a drivers license, this is your car and there is no gun in the glove compartment."

"Yes," said the man,

"And there is no body in the trunk, I suppose," said the chief.

"BODY!" exclaimed the man, "Why on earth would I have a body in my trunk?"

"Sir I apologize for this, but my officer told me that you had no drivers licence, you had stolen this car, you were in possession of a gun, and a body in the trunk."

"The lying fool, said the man, "I bet he said I was speeding as well!"

:y6:

Link to comment
Dela på andra sajter

"Sexutbudet" i Pattaya eller Bkk har ingenting med min erfarenhet eller reflexion att göra - det har snarare motsatt effekt på mej.

Nä, jag tror att det nertaggade livet här nere, i kombination med Mai Pen Rai, lyfter upp andra mer väsentliga faktorer för ett rikt och bra liv.

Sätt dej på en bänk i Sverige och mata duvorna - något vackert passerar och du lyfter blicken - sekunden senare har du en Iphone4 mellan ögonen. För att inte snacka om Nissefisk och gänget som har nolltolerans för gubbarna över 50 med en 20 år yngre tjej.

Här nere är det ingen, förutom Nissefisk då på semester, som lyfter på ögonbrynen över konstellationen äldre gubbe och ung tjej.

När jag flyttade ner för 7 år sedan var jag "död" mellan naveln och knäskålarna. Sicken ändring det blev.

Jag tycker de skall köra p-rullar på PRO:s möten i Svedala och servera GT i st f kaffe/kaka, så blir det kanske något bättre liv för de äldre.

Hehe...kom nu här och sätt dig och drick lite LIMONAD, Jive.ta ett äpple och sen kan vi väl dansa...det är ju söndag eftermiddag och allt. :)

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe...kom nu här och sätt dig och drick lite LIMONAD, Jive.ta ett äpple och sen kan vi väl dansa...det är ju söndag eftermiddag och allt. :)

MVH Nonki

Ja, Nonki, vi har ju snackat om det där och garvat ikapp. Skönt med någon som kan sätta sej över fördomarna och våga leva sitt eget liv - och där har du kommit långt.:great:

Jag träffade Tod häromdan, som bad mej hälsa till dej.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe...kom nu här och sätt dig och drick lite LIMONAD, Jive.ta ett äpple och sen kan vi väl dansa...det är ju söndag eftermiddag och allt. :)

MVH Nonki

Och jag som hade för mig att det var 5 timmars tidsförskjutning... B)

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

LYCKA TILL.

Att inte se korruptionen i Thailand är en realitet förbehållet endast de helt blinda. :bag:

Du har själv räknat upp en hel radda som visst går att fixa utan korruption, om man har tid, med sedvanlig svensk hederlighet.

Att bygga sitt eget hus..minutiös kontroll, har inte bara med fusk att göra utan helt enkelt, dom kan mer än en farang, i alla fall i deras ögon, men det kan vara rätt underhållande om man inte har för bråttom och för kort stubin för då ligger hjärtinfarkten nära.

Men jag skall inte säga att det inte går, för det gör det, men förvänta Dig inte att det räcker med att säga, så här gör vi i Sverige och det vill jag att ni också gör, för det skiter dom i, totalt!

Men samtidigt är en nystart i ett land som Thailand en otroligt fascinerande sysselsättning förutsatt att man kan ta seden dit man kommer.

Min måttstock är dock något annorlunda utformad eftersom jag har pensionerat mig, utan en massa millar på banken, och bara njuter av att vara fri.

Baa

Jag tror att vi har samma inställning i livet, nämligen "gilla läget" som man fick lära sig i det militära.

Jag har för länge sen slutat reta upp mig på saker som jag ogillar och inte kan påverka, thailändsk politik är ett bra exempel.

Jag har bara "en stund på jorden" och jag tänker banne mig njuta av den sista delen så gott jag kan, allt annat är bortkastad tid.:drinks:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Jag tror att vi har samma inställning i livet, nämligen "gilla läget" som man fick lära sig i det militära.

Jag har för länge sen slutat reta upp mig på saker som jag ogillar och inte kan påverka, thailändsk politik är ett bra exempel.

Jag har bara "en stund på jorden" och jag tänker banne mig njuta av den sista delen så gott jag kan, allt annat är bortkastad tid.:drinks:

Fritz..

Empati är övervärderat

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Har alltid ansett att Sverige varit ett bra land att bo i. Nu ser jag dock tecken som är illavarslande.

Hur sjukvården fungerar!

Bostadsmarknaden, hur skaffar du ett boende i Stockholm om du är ung?

Friskintyg, kan vara i stort sett omöjligt att få en tid för ett sådant!

Körkorttillstånd, väntertider på upp mot året.

Åldringsvården, blir mestadels bara sämre och sämre och det från en inte så hög nivå.

Den svenska skolan hamnar lågt i ranking, börjar dock komma privata alternativ.

Hej! Jag har för mig att jag läst att anledningen till att Sverige har "halkat" ner på PISA rankingen är för att vi har så många elever som är invandrare och som ännu inte behärskar det svenska språket till fullo? Med andra ord är det inte skolan som är dålig utan bara det att en viss grupp kanske har svårigheter med språket. Tittar man sedan på universiteten så ligger Sverige rätt bra till, antagligen så har dessa personer som hade det svårt med svenskan i högstadiet/gymnasiet hunnit komma i kapp språkmässigt (detta är även vad jag sett personligen). Jag tror inte att det är något att oroa sig över.

Link to comment
Dela på andra sajter

Empati är övervärderat

Enligt dig, men enligt mig är det tvärt om.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med; ska man i längden trivas bra i Thailand måste man vara betydligt kompetentare än vad den relativt inkompetente medelsvensson är. Är man tillräckligt duktig, och därmed tjänar tillräckligt med pengar, så påverkas man inte av korruption (även om man tycker det är skit att andra drabbas) och man har råd att anlita folk som är minst lika kompetenta som den relativt inkompetente medelsvensson.

Och du anser dig vara mera kompetent än den relativt inkompetente medelsvenson är ?

Har bott här nu i 3 år och trivs fortfarande trots att jag kanske inte är väldigt kompetent eller kanske just därför.

bor i Korat.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Enligt dig, men enligt mig är det tvärt om.

Fritz..

Njut av din stund på jorden och reta inte upp dig på saker du inte kan påverka.

Fattigdom, svält och annat elände.

Empati i överflöd, du har rätt.

Empati för dig själva :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Njut av din stund på jorden och reta inte upp dig på saker du inte kan påverka.

Fattigdom, svält och annat elände.

Empati i överflöd, du har rätt.

Empati för dig själva :-)

Så du käkar avfall och dricker vatten från lerdiken för att må bra...? ;)

Jag går på oftast och shoppar utan att få dåligt samvete, för jag vet att jag bidrar till inkomst för i alla fall nån som inte behöver tigga.och kan Du tänka Dig, efter att ha varit på Thaiambassaden idag gick jag och köpten en jätteglass.. :great:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket man drabbas av korruptionen beror nog på:

Vad du tänker hålla på med, framförallt yrkesmässigt.

Vart du tänker bo.

Hur mycket pengar och inflytande dina in-laws och deras vänner har.

Korruptionen förstör så ofantligt mycket för Thailand då pengar som kunde använts till något vettigt försvinner och det får många att ge upp att ens försöka förbättra sina liv. Som utlänning drabbas man dock relativt lite personligen men skulle man ha en framgångsrik affärsrörelse som konkurrerar med någon inflytelserik person så kan det nog bli väldigt jobbigt och ibland direkt hälsovådligt.

Eller om man som västerlänning skall omförhandla alla leverantöres kontrakt när det finns misstanke om "kick back", då är man inte populär.. Personer berättar då att dom har pistoler hemma.. Själv ifrågasätter jag hur vissa har råd med att ha en/två Mia Noi´s på en vanlig lön..

Ha en bra dag!

:wai:

Ändrades av stjp8729
Link to comment
Dela på andra sajter

Och du anser dig vara mera kompetent än den relativt inkompetente medelsvenson är ?

Har bott här nu i 3 år och trivs fortfarande trots att jag kanske inte är väldigt kompetent eller kanske just därför.

Tja, som jag skrivit tidigare anser jag det inte har med kompetens att göra.

Besitter man en viss personlighet kan man trivas väldigt bra i Thailand.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Tja, som jag skrivit tidigare anser jag det inte har med kompetens att göra.

Besitter man en viss personlighet kan man trivas väldigt bra i Thailand.

Herr Chang har talat.

Social kompetens kanske? Men att applicera svensk social kompetens i Thailand funkar kanske inte...

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Social kompetens kanske? Men att applicera svensk social kompetens i Thailand funkar kanske inte...

Finns det olika?

Handlar inte social kompetens om att kunna umgås med alla :-)

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

andrejsdenruskige

Finns det olika?

Handlar inte social kompetens om att kunna umgås med alla :-)

Jadå, men kulturskilnader och värderingar skapar andra förutsättningar.

Det som är accepterat i Sverige kanske inte är accepterat i Thailand.

Så bara för att man anses ha social kompetens i Sverige så kanske det inte funkar i LOS

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, som jag skrivit tidigare anser jag det inte har med kompetens att göra.

Besitter man en viss personlighet kan man trivas väldigt bra i Thailand.

Herr Chang har talat.

Du antydde tidigare i tråden att man som utlänning mer eller mindre måste gilla korruption, och rentav aktivt bidra till det, för att trivas i Thailand. Om du menar det så är det en ganska allvarlig anklagelse så jag skulle vilja att du konfirmerade eller dementerade det innan jag skriver något syrligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och du anser dig vara mera kompetent än den relativt inkompetente medelsvenson är ?

Har bott här nu i 3 år och trivs fortfarande trots att jag kanske inte är väldigt kompetent eller kanske just därför.

Mer kompetent på vissa områden och mindre kompetent på andra. Min post var en reaktion på HC's inlägg #25 där han mer eller mindre påstod att man måste gilla korruption och uppskatta inkompetens för att trivas i Thailand.

Att trivas en längre tid i ett främmande land, framförallt ett så pass annorlunda land som Thailand, kräver social komptetens mm som jag tror få svenskar besitter. Bor man utanför Bangkok och turistorterna är skillnaderna mot Sverige så stora att de flesta nog ger upp efter att nyhetens behag runnit av dem.

Är man dessutom i en situation då man fortfarande är i behov av att tjäna pengar så krävs ytterligare kompetens. Det finns ingen arbetsmarknad för utlänningar här så de flesta har fått sina jobb hemifrån och det kräver oftast en viss kompetens och i sig att jobba här är långt ifrån enkelt. Andra försörjer sig på egna företag och det säger sig självt att det kräver ordentligt med kompetens att dra in nog med stålar i ett främmande land som dessutom är relativt fattigt och tämligen främlingsfientligt när det kommer till företagande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mer kompetent på vissa områden och mindre kompetent på andra. Min post var en reaktion på HC's inlägg #25 där han mer eller mindre påstod att man måste gilla korruption och uppskatta inkompetens för att trivas i Thailand.

Att trivas en längre tid i ett främmande land, framförallt ett så pass annorlunda land som Thailand, kräver social komptetens mm som jag tror få svenskar besitter. Bor man utanför Bangkok och turistorterna är skillnaderna mot Sverige så stora att de flesta nog ger upp efter att nyhetens behag runnit av dem.

Är man dessutom i en situation då man fortfarande är i behov av att tjäna pengar så krävs ytterligare kompetens. Det finns ingen arbetsmarknad för utlänningar här så de flesta har fått sina jobb hemifrån och det kräver oftast en viss kompetens och i sig att jobba här är långt ifrån enkelt. Andra försörjer sig på egna företag och det säger sig självt att det kräver ordentligt med kompetens att dra in nog med stålar i ett främmande land som dessutom är relativt fattigt och tämligen främlingsfientligt när det kommer till företagande.

Jag tror inte att jag besitter någon extraordinär social kompetens, men jag trivs bra i Thailand efter sju års boende här.

Vanlig hygglighet och ödmjukhet räcker långt för att bli accepterad och trivas med människorna här och jag skulle vilja påstå, att det krävs mycket mindre "social kompetens" för att trivas och bli accepterad och trivas i Thailand än i Sverige.

"Social kompetens" är ett flummigt begrepp, som kan tänjas och krympas efter behag och tillfälle och jag tror inte att jag någonsin har träffat någon som inte har haft social kompetens i någon grad.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Thailand mer erotiskt laddad än Sverige? Tja, en massa tjejer i bylsiga vinterkläder en vardag i januari på stan är väl inte att beteckna som speciellt erotisk. Då omges man förstås i en mycket mer erotisk miljö i Thailand där kvinnor, i alla fall i städerna, ofta klär sig väldigt kvinnligt, vackert.

Men förra helgen när det var stor festival här i vår svenska hemstad och jag promenerande förbi området ett par kvällar.. Det fullkomligt vimlade av sexigt uppklädda och sminkade vackra, långbenta blonda tjejer från 15 och uppåt och man kunde tydligt skönja en ångande erotisk stämning över hela festivalområdet.. Pattaya, släng dig i väggen. här fanns fler femettor till tjejer per kvadratmeter än det finns per rai på valfri ort i Thailand.

Tanken slog mig var alla dessa vackra sköna kvinnor gömmer sig på vardagarna, men jag antar att det är under sina bylsiga kläder och osminkade anleten fullt upptagna med att hinna få vardagen att gå ihop.

Men då det bjuds till fest en varm sommarkväll då kryper dom minsan ur sina skal och jisses vad erotiskt kvinnliga dom plötsligt blir. och vad många dom är.

Fast det som erbjuds är förstås se men inte röra, i alla fall om man närmar sig eller har passerat de 40.

Vad gäller äldre män som intresserar sig för mycket yngre tjejer så finns det i Thailand ett mindre smickrande epitet för dessa, "tao hua ngoo". Hade stora åldersskillnader varit accepterat fullt ut hos den stora massan hade nog sådana ord inte existerat.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Thailand mer erotiskt laddad än Sverige? Tja, en massa tjejer i bylsiga vinterkläder en vardag i januari på stan är väl inte att beteckna som speciellt erotisk. Då omges man förstås i en mycket mer erotisk miljö i Thailand där kvinnor, i alla fall i städerna, ofta klär sig väldigt kvinnligt, vackert.

Men förra helgen när det var stor festival här i vår svenska hemstad och jag promenerande förbi området ett par kvällar.. Det fullkomligt vimlade av sexigt uppklädda och sminkade vackra, långbenta blonda tjejer från 15 och uppåt och man kunde tydligt skönja en ångande erotisk stämning över hela festivalområdet.. Pattaya, släng dig i väggen. här fanns fler femettor till tjejer per kvadratmeter än det finns per rai på valfri ort i Thailand.

Tanken slog mig var alla dessa vackra sköna kvinnor gömmer sig på vardagarna, men jag antar att det är under sina bylsiga kläder och osminkade anleten fullt upptagna med att hinna få vardagen att gå ihop.

Men då det bjuds till fest en varm sommarkväll då kryper dom minsan ur sina skal och jisses vad erotiskt kvinnliga dom plötsligt blir. och vad många dom är.

Fast det som erbjuds är förstås se men inte röra, i alla fall om man närmar sig eller har passerat de 40.

Vad gäller äldre män som intresserar sig för mycket yngre tjejer så finns det i Thailand ett mindre smickrande epitet för dessa, "tao hua ngoo". Hade stora åldersskillnader varit accepterat fullt ut hos den stora massan hade nog sådana ord inte existerat.

Skillnaden är väl kanske då, att den bristande acceptansen för stora ålderskillnader inte tar sej så konkreta uttryck i Thailand som i Sverige.

Vi, jag och min fru med stor åldersskillnad,, har inte märkt några negativa reaktioner varken på landsbygd eller stad här.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad menar Du...finns det korruption i Udon...har jag aldrig sett.. :kort: ... :ironi:

Utan att ha mer än "snuddat" vid den kan jag upplysa om att det finns en j-la mer saker att trivas med.sådeså. :drinks:

En sak som nog glöms bort ibland i sådana här diskutioner är den gamla slitna "gräset är alltif grönare på andra sidan".

Är det någonstans den stämmer in så är det när det börjar munhuggas om var det är bäst att bo...måhända även lite "jantelag".. ;)

Nu vakna la han oxå! :D

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att jag besitter någon extraordinär social kompetens, men jag trivs bra i Thailand efter sju års boende här.

Vanlig hygglighet och ödmjukhet räcker långt för att bli accepterad och trivas med människorna här och jag skulle vilja påstå, att det krävs mycket mindre "social kompetens" för att trivas och bli accepterad och trivas i Thailand än i Sverige.

"Social kompetens" är ett flummigt begrepp, som kan tänjas och krympas efter behag och tillfälle och jag tror inte att jag någonsin har träffat någon som inte har haft social kompetens i någon grad.

Extraordinär social kompetens behövs nog inte för att i längden trivas i Thailand men jag är helt säker på att det krävs mer än för att trivas i Sverige. Bara en sådan sak som att lämna familj, vänner och allt annat man är van vid för att flytta till Norge, eller en annan del av Sverige, skulle nog få 90% av alla svenskar att tveka. Flyttar man till Thailand, framförallt utanför Bkk och turistområden, innebär det att bygga upp ett helt nytt umgänge på ett språk man inte fullt ut behärskar (engelska) eller ett språk man nyss börjat lära sig (thailändska) och det är inte helt lätt. Kontakter med myndigheter, väder, mat, kultur etc krävs en del anpassningsförmåga för att vänja sig vid och acceptera/uppskatta.

Det flyttar garanterat en hel del svenskar med minimal social kompetens till Thailand men jag tror snarare att de flyttar från Sverige än till Thailand och oftast blir de nog inte kvar så länge. Blir de kvar så beror det nog mer på att de inte har något att återvända till och att spriten och sexet är så mycket billigare än att de verkligen trivs så bra i Thailand.

Jag tycker dessutom att du verkade väldigt socialt kompetent, vi får ordna en Bkk- eller Ptt-forumträff snart för att utvärdera vidare :) .

Link to comment
Dela på andra sajter

Skillnaden är väl kanske då, att den bristande acceptansen för stora ålderskillnader inte tar sej så konkreta uttryck i Thailand som i Sverige.

Vi, jag och min fru med stor åldersskillnad,, har inte märkt några negativa reaktioner varken på landsbygd eller stad här.

Jag förstår vad du menar och håller med om att acceptansen nog är aningen större i Thailand än i Sverige. Men frågan är om du inte skulle slippa, i alla fall öppet, negativa reaktioner i Sverige också.

Själv har jag aldrig förstått mig på dom människor som orkar bry sig om andra vuxna människors partnervalskriterier. Är man över 20 så är man väl kapabel att själv avgöra vilken partner man vill leva med, oavsett vilket land man råkar vara född i.

Skulle aldrig falla mig in i att moralisera över andras val i det fallet utan nöjer mig med att konstatera att alla inte resonerar som mig.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...