Jump to content
IGNORERAD

Hur många Turistvisum kan man ha i passet innan man blir nekad?


Rob

Recommended Posts

  • Svar 42
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • GammalDansken

    6

  • Ulrika

    6

  • Rob

    6

  • Herr Chang

    4

Mest aktiva i denna tråd

Vad fan röker ni för nått? ni lyckades omvandla min Visum fråga till ett Sverige Demokraterna möte?

vadå,haru nått o sälja?:crazy: we shall overcome.:drinks:

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kom igen Changen. Det var länge sen du lovade att du skullle skriva ett positivt inlägg om Thailand och thailändare.

Jag väntar fortfarande.

Fritz..

Jadå Fritz, det kommer så småningom. Just nu är jag upptagen med uppföljning av Västgötaträffen och besök av BTT...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jadå Fritz, det kommer så småningom. Just nu är jag upptagen med uppföljning av Västgötaträffen och besök av BTT...

Herr Chang har talat.

Besök av BTT ursäktar allt :great:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Besök av BTT ursäktar allt :great:

Fritz..

Ja, man får ju ta hand om mannen som är lite vilsen i Göteborg!

Lördag 18.25 är vikt för matchen West Bromwich - Chelsea... BTT är mycket angelägen och jag har för all del Viasat fotboll på kabel.

Vi får väl se hur många andra forummedlemmar som är intresserade, min 7,5% öl kanske lockar mer ;)

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser det vara ganska osannolikt att man ställer till med visabesvär för västerlänningar för att tjäna pengar på processen

För mig är det uppenbart att det beror på att man inte vill ha in varken kreti eller pleti i landet. Dom ska ut, är tanken.

Att främlingsfientliga partier får luft under vingarna här, är inte det just med hänvisning till den typ av argument du framför som din åsikt i sista stycket.

Det blir alltså inte bra att tillämpa främlingsfientlighet som man gör i Thailand

och det blir inte heller bra att vara mindre restriktiv eller mera välkommande som i Sverige.

Eller ska man säga Europa. För det är ju dit främlingarna får visum till.

Du kanske har rätt, varför tillåta thailändare att komma hit överhuvudtaget.

Som turister eventuellt och max en månad. Om de kan visa upp tillräckligt med kosing förstås, så vi inte riskerar något.

Klart att de själv ska bekosta sjukvård, utbildning och barn. Oavsett hur länge de är här.

Dubbelt fördelaktigt: De kommer inte ha råd att ta hit släkten. De kommer inte att vilja.

Om vi bortser från jämförelsen med svensk invandringspolitik så vill jag bara ha sagt att inte tror samma som du om den thailändska.

Jag tror inte alls man har något emot att ha utlänningar här och jag tycker Thailand är helt outstanding på att integrera och acceptera oss utlänningar trots att vad de ofta får se av oss inte alltid är av det positiva slaget då mer än en tycks ha lämnat hjärnan kvar på flygplatsen. I Thailand har man levt sida vid sida med utlänningar i en fungerande symbois bra länge trots så vitt skillda kulturer. Naturligtvis finns det här, liksom i Sverige, krafter som tycker det är synd och tragiskt när den egna kulturen suddas ut av invandrade influenser. Men sådan är världens gång och jag tycker nog Thailand lyckats bättre än de flesta att klara av det faktumet samt tagit väl vara på det.

Jag tror inte de krångliga immigrationslagarna är ett utslag av rasism. Möjligen protektionism från sådana som inte kan göra rätt för sig och skulle bli en belastning för samhället. Jag tror snarare att man försöker härma västvärlden när man liksom de kräver visum. Fast vi ska notera att Thailand, tvärt emot västvärlden i stort, ger hela 30 dagar utan krav på visum om du kommer in flygvägen och numer 15 dagar om du kommer landvägen (då folk satte i system att kringå 30 dagars regeln genom otaliga gränsresor). Mig veterligen är det ingen västerlänning som blivit nekad visum till Thailand. Vissa kanske inte uppfyller kraven för pensionärsvisa men de kan alltid få turistvisa. Vad jag vet. Har faktiskt aldrig hört om någon som blivit nekad visa in till Thailand. Har däremot hört om flera thailändskor som blivit nekade visa till Europa. Inte så mycket till Sverige kanske men till Tyskland där man visst slutat släppa in ens 1 månadbesökerskor. (Du har väl hört att regeln är att man skall söka visum till det EU land där man ska vistas men att visumet sedan gäller inom hela EU?)

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi bortser från jämförelsen med svensk invandringspolitik så vill jag bara ha sagt att inte tror samma som du om den thailändska.

Jag tror inte alls man har något emot att ha utlänningar här och jag tycker Thailand är helt outstanding på att integrera och acceptera oss utlänningar trots att vad de ofta får se av oss inte alltid är av det positiva slaget då mer än en tycks ha lämnat hjärnan kvar på flygplatsen. I Thailand har man levt sida vid sida med utlänningar i en fungerande symbois bra länge trots så vitt skillda kulturer. Naturligtvis finns det här, liksom i Sverige, krafter som tycker det är synd och tragiskt när den egna kulturen suddas ut av invandrade influenser. Men sådan är världens gång och jag tycker nog Thailand lyckats bättre än de flesta att klara av det faktumet samt tagit väl vara på det.

Jag tror inte de krångliga immigrationslagarna är ett utslag av rasism. Möjligen protektionism från sådana som inte kan göra rätt för sig och skulle bli en belastning för samhället. Jag tror snarare att man försöker härma västvärlden när man liksom de kräver visum. Fast vi ska notera att Thailand, tvärt emot västvärlden i stort, ger hela 30 dagar utan krav på visum om du kommer in flygvägen och numer 15 dagar om du kommer landvägen (då folk satte i system att kringå 30 dagars regeln genom otaliga gränsresor). Mig veterligen är det ingen västerlänning som blivit nekad visum till Thailand. Vissa kanske inte uppfyller kraven för pensionärsvisa men de kan alltid få turistvisa. Vad jag vet. Har faktiskt aldrig hört om någon som blivit nekad visa in till Thailand. Har däremot hört om flera thailändskor som blivit nekade visa till Europa. Inte så mycket till Sverige kanske men till Tyskland där man visst slutat släppa in ens 1 månadbesökerskor. (Du har väl hört att regeln är att man skall söka visum till det EU land där man ska vistas men att visumet sedan gäller inom hela EU?)

//Ulrika

Detta inlägg platsar på MPR:s topp 10-lista all time och är värt en hel hink pluskarma!

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser det vara ganska osannolikt att man ställer till med visabesvär för västerlänningar för att tjäna pengar på processen

För mig är det uppenbart att det beror på att man inte vill ha in varken kreti eller pleti i landet. Dom ska ut, är tanken.

Att främlingsfientliga partier får luft under vingarna här, är inte det just med hänvisning till den typ av argument du framför som din åsikt i sista stycket.

Det blir alltså inte bra att tillämpa främlingsfientlighet som man gör i Thailand

och det blir inte heller bra att vara mindre restriktiv eller mera välkommande som i Sverige.

Eller ska man säga Europa. För det är ju dit främlingarna får visum till.

Du kanske har rätt, varför tillåta thailändare att komma hit överhuvudtaget.

Som turister eventuellt och max en månad. Om de kan visa upp tillräckligt med kosing förstås, så vi inte riskerar något.

Klart att de själv ska bekosta sjukvård, utbildning och barn. Oavsett hur länge de är här.

Dubbelt fördelaktigt: De kommer inte ha råd att ta hit släkten. De kommer inte att vilja.

"När jag ser mig själv - ser jag en snäll man. Alla andra är däremot elaka.."

Den lilla skillnaden mellan Thailand och Sverige är väl att folk, till skillnad från Sverige, verkligen vill bo i Thailand.

Fanns inga ekonomiska incitament skulle alla dessa utlänningar knappast söka sig till Sverige.

Medans många andra, trots alla ekonomiska och sociala hinder, söker sig i mängder till Thailand.

Och det är väl då inte så konstigt att detta också avspeglar sig i ländernas migrationspolitik?

Thailändska migrationsregler är f.ö inte alls stränga jämfört med andra populära länder folk vill bo i. Som t.ex USA.

Kör 2st 3-månaders turistvisum till USA back-to-back och sök sedan ett tredje och se vad som händer.

Det är inte alls säkert att du får det.

I jämförelse med livsfattiga avfolkningsländer är det däremot en annan sak.

Kan man tro... men är det så egentligen?

Kan man komma som turist till Sverige, utan att visa upp tillgångar.. och vistas i Sverige i flera år bara man tar en tur

med Finlandsfärjan var annan månad?

Kan man som turist teckna telefonabonemang, internetabonemang, kabel-tv abonnemang, el-abonnemang eller köpa bil och köra omkring med i Sverige under flera år?

Vad gäller anhörighetsvisum till Sverige så får man ju max 6 månader för att sedan vara tvungen att hålla sig bort lika länge

innan man kan söka på nytt.

Hur rättvisa är folk egentligen i sina jämförelser mellan Thailand och Sverige?

Nu kommer vi till välkomnande Sverige om en vecka, jag och min fru. Och min fru är Thai.

Eftersom Sverige nu är så välkomnande så skulle jag vilja få en lista på allt min fru kommer att få när hon anländer.

Och lista gärna sådant som inte kräver en motprestation (t.ex i form av ett brutet ben)

Eller t.ex inbetalningskort från RSV på 60K Sek nästa år för sköntaxering om vi inte haft inkomst första året.

Eller att okända oannonserat kommer och väger frugans mjöl om hon startar pizzeria.

Räknar inte sådant som ett välkomnande.

Som utlänning i Sverige upplever jag faktiskt ingen större skillnad på främlingsfientligheten länderna emellan.

Är tämligen övertygad om att det, även i Thailand, går att hitta enögda som på allvar påstår att Thailand är mer välkomnande

än t.ex Sverige och att svenskar mer främlingsfientliga

Nötter finns överallt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

...cut ...

Fanns inga ekonomiska incitament skulle alla dessa utlänningar knappast söka sig till Sverige.

Medans många andra, trots alla ekonomiska och sociala hinder, söker sig i mängder till Thailand.

... cut ...

Jämförelsen med Sverige eller "det fel man gör i Sverige när man tillåter kreti och pleti..." som hon uttryckte det, får du ta med Ulrika.

Jag jämförde egentligen inga länder utan ironiserade över den instälningen och undrade från början om Thailand egentligen

inte bara är ute efter våra stålar och i övrigt gör allt för att bli av med oss så fort det nånsin går.

Om jag måste tycka om migration i Sverige är det att det på Migrationsverket finns för många inkompetenta individer

som förvaltar lagar, som inte är bra för flyktingar som verkligen far illa, utan (som så ofta) syftar till att ge skenet att Sverige är världsbäst på allt.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Om vi bortser från jämförelsen med svensk invandringspolitik så vill jag bara ha sagt att inte tror samma som du om den thailändska.

... cut ...

//Ulrika

Det var du som jämförde och tyckte att Sverige gjorde fel genom att vara för slapphänta och släppa in "kreti och pleti" - inte jag.

Finns ingen anledning att jämföra med några länder - och definitivt inte Sverige.

Hit kommer folk av helt andra anledningar än de som fått t.ex. dig att välja Thailand.

Ville bara att du skulle fundera på varför just Thailand tvingar dig åka var och varannan månad till andra länder

i stället för att göra något för att underlätta för dig som ju, antar jag, inte orsaker varken besvär eller kostnader.

Det blir ju varken värre eller bättre av att Kina eller Cambodia eller andra länder gör på det ena eller andra sättet.

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag jämförde egentligen inga länder utan ironiserade över den instälningen och undrade från början om Thailand egentligen

inte bara är ute efter våra stålar och i övrigt gör allt för att bli av med oss så fort det nånsin går.

Att thailändare bara är ute efter pengar, och svenskar bara ute efter kroppar, och i övrigt gör sig av med vederbörande så fort de bara någonsin går har man ju hört förr. :)

Själv lever jag i den naiva tron att thai/sve är ungefär lika främlingsfientliga eller välkomnande. Fast kanske på olika sätt.

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Att thailändare bara är ute efter pengar, och svenskar bara ute efter kroppar, och i övrigt gör sig av med vederbörande så fort de bara någonsin går har man ju hört förr. :)

Själv lever jag i den naiva tron att thai/sve är ungefär lika främlingsfientliga eller välkomnande. Fast kanske på olika sätt.

... vilket nästan på pricken var den tanke jag oxå hade när jag skrev mitt första inlägg

men att det inte ger mening att jämföra just de två.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var du som jämförde och tyckte att Sverige gjorde fel genom att vara för slapphänta och släppa in "kreti och pleti" - inte jag.

Finns ingen anledning att jämföra med några länder - och definitivt inte Sverige.

Hit kommer folk av helt andra anledningar än de som fått t.ex. dig att välja Thailand.

Ville bara att du skulle fundera på varför just Thailand tvingar dig åka var och varannan månad till andra länder

i stället för att göra något för att underlätta för dig som ju, antar jag, inte orsaker varken besvär eller kostnader.

Det blir ju varken värre eller bättre av att Kina eller Cambodia eller andra länder gör på det ena eller andra sättet.

Då missförstod jag dig. Jag fick intrycket du tyckte att Thailand och thailändare hatade alla utlänningar och gjorde allt för att bli av med dessa genom krångliga visumregler och att jag därmed skulle känna mig ovälkommen. I min jämförelse med andra länder ville jag tydliggöra att det i de allra flesta andra fall är mycket värre och att jag inte tror dessa regler är skapade pga djävulskap. Men självklart kunde det vara bättre också. Jag skulle som jag skrev i mitt första inlägg uppskatta om det räckte med att man gick till det lokala immigrationskontoret och betalade någon slags upphållsavgift i stället för att betalde inkomstkatt - skulle man vilja vistat här längre tid en en gängse turist.

Men hur svårt och krångligt är det egentligen på en skala ett till tio?

De flesta som har semester har under en månad och de behöver ju inget visa alls.

Några turister har möjlighet att vara här lite längre och vanligt turistvisum är på 60 dagar med möjlighet att köpa 30 nya dagar utan att lämna landet. Vissa ambassader säljer dessutom 2 och även 3 entreys till dem som har möjlighet att ta en riktigt lång semester. Detta ger upp till 9 månader med två utresor. Dessa visum är dessutom gratis.

För den som vill ta ett sabbatsår och tex studera thai, kan få studentivium upp till 10 år utan att lämna landet.

För den som är över 50 och har pengar på banken och/eller pension får lätt ettårsvisum och behöver inte lämna landet.

Den som är gift med en thai eller har ett thailändskt barn får lätt ettårsvisum med mindre medel en en pensionär och behöver inte lämna landet.

Den som har jobb och betalar inkomsksatt samt sociala avgifter får också visum och behöver inte lämna landet.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i vintras fick man ju till och med gratis visum till Thailand , jag skulle vara nere nästan 7 veckor så åkte till ambassaden i sthlm

ja men ta dubbel entry det är ju gratis sa tjejen på ambassaden ok sa jag ,åkte till kambodja efter 5 veckor fick 2 nya månader när jag kom tillbaka

så summan av detta att med ett dubbel entry kan man ju vistas i Thailand 4 månader om man tar en tripp till ett grannland

smidigt tycker jag som på äldre dagar kan tänka mig vara i Thailand från dec till songkranhellvetet he he :ironi:

börjar bli för varmt för mig då

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja i vintras fick man ju till och med gratis visum till Thailand , jag skulle vara nere nästan 7 veckor så åkte till ambassaden i sthlm

ja men ta dubbel entry det är ju gratis sa tjejen på ambassaden ok sa jag ,åkte till kambodja efter 5 veckor fick 2 nya månader när jag kom tillbaka

så summan av detta att med ett dubbel entry kan man ju vistas i Thailand 4 månader om man tar en tripp till ett grannland

smidigt tycker jag som på äldre dagar kan tänka mig vara i Thailand från dec till songkranhellvetet he he :ironi:

börjar bli för varmt för mig då

nu kostar väl visumet igen va? när jag åkte i våras till Bangkok så hann jag precis få betala för visumet..

ska försöka jobba ihop pengar så jag kan vara nere 4 månader nu i vinter.

såg på västgötaträffens bilder att vi träffats ett antal gånger du o jag genom årens lopp,både i norge och nu senast förra hösten på dsv i länna.

memma bra men björta bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu kostar väl visumet igen va? när jag åkte i våras till Bangkok så hann jag precis få betala för visumet..

ska försöka jobba ihop pengar så jag kan vara nere 4 månader nu i vinter.

såg på västgötaträffens bilder att vi träffats ett antal gånger du o jag genom årens lopp,både i norge och nu senast förra hösten på dsv i länna.

Ja där ser man

jo det är fritt nu igen

http://www.thaiembas...aexemp10swe.pdf

Ändrades av Sam sip sam
Link to comment
Dela på andra sajter

Visat är gratis igen.

3. All foreigners who apply for Tourist Visa at Royal Thai Embassies and Royal Thai Consulates-General worldwide, including eligible foreigners who apply for Visa on Arrival at designated checkpoints, will be exempted from Tourist Visa fee from 11 May B.E. 2553 (2010) to 31 March B.E. 2554 (2011). Such arrangement is for Tourist Visa only.

//Ulrika

Ulrika, www.scandalic.nu

Scandalic - Soi Skaew Beach el. 2nd Rd Soi 9, Pattaya City

The Pool at Center Condo - Pattaya Tai Soi 24, Pattaya City

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...