Jump to content
IGNORERAD

Vilken mat skulle ni sakna i Los


Nerike

Recommended Posts

Tack för det tipset är det vid den restaurangen som ligger vid marknaden

Den ligger inne på ett villaområde efter Sukumvit. Från Sattahip, kör förbi trafikljuset och tag första u-turn och sedan första området till vänster. Bred infart med vaktkur i mitten, där rakt fram runt 20 - 30 meter. Fick tipset av min nya norska granne. De bakar också bröd, (har inte testat än).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 67
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Keithan

    4

  • Oscar

    4

  • Avregistrerad clion

    3

  • svampen

    3

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Kunde jag locka någon med Rotmos med fläsklägg, fläsk med löksås eller Raggmunk.

När vi åker till Thailand så är det bara det nödvändigaste i klädväg som vi får plats med. Resten är matvaror som min Thaiboende bror har på sin önskelista:

Knäckebröd /går bra att få sprött några sekunder (obs sekunder) i brödrosten

Kaviar

Räkost på tub

Ansjovis

Matjessill

Surströmming

Hårdostar typ lagrad Svecia

Lingonsylt

Falukorv

Isterband (den thailändska varianten duger inte åt honom)

Julskinka, kokt som jag fått dubbelt vacuumpackad1-2 Paradis chokladaskar

Glögg

Pepparkakor

Nyponsoppa

Torkade trattkantareller. Tips: blir lätt fuktskadade så han blötlägger, sen förväller och sen fryser.

Blir det plats så slinker också en medwurst-lantkorv ner, annars finns det att köpa hos tyska affärer och barer

(samt Tamponger till svägerskan)

Nu vattnas det nog i munnen på många "longstayers" och som ni förstår så väger detta en hel del och ger inte plats till mycket mer, men det är det värt när man hans lysande ögon som ett barn på julafton och man känner sig som jultomten.

Konstigt att just han blivit en sån svensk matpatriot, som på den tiden när han bodde i Sverige mest lagade utländsk mat! Sällan svensk husmanskost. Man blir nog lätt nostalgisk i smaklökarna!

Link to comment
Dela på andra sajter

Avregistrerad clion

Den ligger inne på ett villaområde efter Sukumvit. Från Sattahip, kör förbi trafikljuset och tag första u-turn och sedan första området till vänster. Bred infart med vaktkur i mitten, där rakt fram runt 20 - 30 meter. Fick tipset av min nya norska granne. De bakar också bröd, (har inte testat än).

Ok då vet jag finns mycket norrmän i Bangsale

När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser...

Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång.

Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige

Link to comment
Dela på andra sajter

Ibland kan man ligga på Beachen å drömma om en tunnis med bostongurka,stark jonnys &

sibylla korv!! MUMS MUMS :great:

Mvh Svampen :wai:

post-4567-084999900 1280862508_thumb.jpg

post-4567-084999900 1280862508_thumb.jpg

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

UDON-CHARLIE

Det där är ändå grejer, som håller sig länge, så ni, som åker till Sverige ibland, kan ju ta med er 27-37 kg (=hela fria bagaget) varje gång :)

För egen del bekymrar jag mig mest över hur jag ska få tag i något, som liknar A-fil. (Youghurt gillar jag inte.) Det går åt 3-4 liter per vecka, och det håller sig ju inte mycket mer än en vecka.

Någon som sett till ost typ milda Präst/Herrgård/Greve till försäljning någonstans längst uppe i nordöst (=Udon Thani - Sakon Nakhon - Nakhon Phanom)? Sånt äter jag massor, så 25-35 kg per år räcker inte :)

En massa råvaror finns i Thailand, så resten ordnar sig om jag lyckas få till en god mussli.

Kanske måste man odla något själv :) Jag kommer nog att plantera en del hallon, men tror att det blir svårt att få dem att trivas i normal thailänsk mark där jag kommer att bo.

Här kanske du kan hitta nåt du söker:

http://www.chernchim.com/index.html

U-C

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Blir alltid sugen på en riktig kokt korv med RÄKSALLAD.. Dricker mycket smaksatt mineralvatten här hemma i Sverige, nästan uteslutande Ramlösa Granatäpple.. Sodavatten med en limeskiva i är inte riktigt gott.. Skulle jag vara bort en längre tid så skulle nog abstinens efter pepparrotsås uppstå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Blir alltid sugen på en riktig kokt korv med RÄKSALLAD.. Dricker mycket smaksatt mineralvatten här hemma i Sverige, nästan uteslutande Ramlösa Granatäpple.. Sodavatten med en limeskiva i är inte riktigt gott.. Skulle jag vara bort en längre tid så skulle nog abstinens efter pepparrotsås uppstå..

Dricker mycket smaksatt mineralvatten Hi Hi menade Du Absolut Citron :ironi:

Mvh Svampen"Alcoholvan Nerking" :wai:

PS:Nu fick du mina fiskebilder på Dagensbild Djävl.. Nerike!! :kort:

Ändrades av svampen

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Dricker mycket smaksatt mineralvatten Hi Hi menade Du Absolut Citron :ironi:

Mvh Svampen"Alcoholvan Nerking" :wai:

PS:Nu fick du mina fiskebilder på Dagensbild Djävl.. Nerike!! :kort:

5555, jodå den har jag inte missat.. :dance1:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hade kunnat offra mycket för lite kokt potatis med brunsås sista långresan jag var nere.

Om man inte ska äta djur, varför är dom då gjorda av kött?

Link to comment
Dela på andra sajter

En kebab me´mos som smakar lika gött (ja jag är från Vänersborg och där säger vi så) som hemma har jag aldrig hittat i Thailand så det är ju något som jag saknar enormt mycket när jag är iväg. Riktigt god Pizza är ju också svårt att hitta, men finns ett ställe på Samui och ett på Koh Lanta där pizzorna smakar nästan som hemma så man får ju bege sig dit om man blir riktigt sugen. :great:

Mvh Swippe

It´s the choices You make, not the chanses You take, that´s determines Your destiny

Link to comment
Dela på andra sajter

Det kommer att öppna en "Svensk" shop på Sukhumvit nu i augusti, tyvärr kommer jag ej ihåg vilken Soi eller namnet. :( Tar reda på detta och uppdaterar senare. :)

Ett substitut till falukorv brukar finnas på Tesco Lotus, liknar till smaken och utsendet ganska mycket.

Ha en bra dag!

:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Saknar en hel del mat hemmaifrån när jag är där nere eftersom är så trött på thaimat. Men som RIKTIGA pizzor,Sibylla,Ärtsoppa o pannkakor,Finsk "Fazer" grovbröd,svensk godis,kassler,kokt torsk med äggsås,Felix krögarpytt m.m

Jag går väl upp 5 kilo första veckan när jag landat hemma i sverige,vräker i mig pizza,sibylla och riktigt lunchmat.

Lite trist att jag tröttnat på thaimat så mycket så jag knappt kan äta det längre,det ända som jag inte har tröttnat på är väl mama nudlar med ägg hehe..

Link to comment
Dela på andra sajter

En kebab me´mos som smakar lika gött (ja jag är från Vänersborg och där säger vi så) som hemma har jag aldrig hittat i Thailand så det är ju något som jag saknar enormt mycket när jag är iväg. Riktigt god Pizza är ju också svårt att hitta, men finns ett ställe på Samui och ett på Koh Lanta där pizzorna smakar nästan som hemma så man får ju bege sig dit om man blir riktigt sugen. :great:

Mvh Swippe

Haller med om kebab och pizza.

Korvstroganoff, pa falukorv, ar ocksa en favorit jag saknar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Om jag är i obyggden ute i Isaan så saknar jag givetvis en riktigt god entrecote med bernaise sås!!!!!!!!!!!!!!!

Och en 6:a Skåne till.

MVH Nonki

Ändrades av Nonki
Link to comment
Dela på andra sajter

Gotlänningen Lasses Pizza i Ban Chang är helt OK.

Julskinka, att koka själv, från Western Butchers i Jomtien. Perfekt, färdigsaltad en 5,5 kg's för en tusenbatting. Vi köper också andra köttvaror där.

Ändrades av Oscar
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, alla matälskare ni har glömt gräddstuvad pyttipanna med ett lass rödbetor 2st stekägg :D nu vattnas det i mun på många. Mvh Rocky :friends:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet att det finns köttfärsås i Los men inte som findus den har en smak som jag bara älskar, för mig är det ett gift skulle betala 1000:- för receptet på Findus köttfärssås

Eller ett recept som ger samma smak och konsistens, och jag har lagat 1000 och åter 1000 köttfärssåser hur många gånger som helst men inget går upp mot Findus.

Mvh

Nerike

Gift!!ja kanske det,några beroendeframkallande tillsatta artificiella tillsatser.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Knasen

Hej, alla matälskare ni har glömt gräddstuvad pyttipanna med ett lass rödbetor 2st stekägg :D nu vattnas det i mun på många. Mvh Rocky :friends:

Har jag ätit hos Hasses i pattis för en massa år sedan.. Nu är det väl ny ägare där så menyn är väl kanske inte den samma..

Link to comment
Dela på andra sajter

Findus???Nja,inte för min del,bara om det inte finns ett annat alternativ. Inget slår ju hemgjord köttfärssås. Men det godaste som finns i matväg är ju ALLTID morsans mat,helt oslagbart :great:

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, alla matälskare ni har glömt gräddstuvad pyttipanna med ett lass rödbetor 2st stekägg :D nu vattnas det i mun på många. Mvh Rocky :friends:

Finns ibland på Big Horn i Pattaya som dagens för 149 battar. Hur gott som helst.

Alla torsdagar har dom kanongod ärtsoppa med tunna pannkakor till samma pris :great:

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer inte på nåt speciellt?

Gillar all vällagad mat, såväl Thai (nåja) som svensk husmans.

Vissa basprylar från svenska köket typ lingonsylt,kaviar och slottsenap, men det är ju mer "gräddepåmosetprylar".

En vanlig dag i Fru Baa's kök.

Frukost: Youghurt, cornflakes, kaffe o macka eller, Ägg o bacon, kaffe o macka.

Lunch: Någon liten Thairätt, typ nudlar eller Khrapkhapao.

Middag: Nästan obergränsad valfrihet, grillar ofta.

Baa...sugen.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

En hel del går ju att snida till i Los typ köttfärslimpa,fläskpannkaka,dillkött,pepparotkött osv.

Men isterband med dillstuvad svenska potäter är ju bara i tanken! ;)

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...