Jump to content
IGNORERAD

Ett mänskligare Sverige


Magrood

Recommended Posts

mamma bäng fan pappa käng

Ofta verkar det användas av folk som vill ha olika former av bidrag.

Exakt. Ju mer bidrag, desto mänskligare samhälle!

Herr Chang har talat.

Jag vet inte om ni missat nyheterna dom senaste dagarna men detta är alltså KD's nya slogan som dom lämnat in till patentverket eller vad tusan det var för registrering!

KD är väl inte känd för att vara ett skattehöjareparti som tur är!, men dom har klart konstiga ideer på vissa andra punkter. Eller fråga er lokala hårfrisörska på närmaste BIG C vad 'hon' tycker om KD s politik, eller rättare sagt fråga er lokala KD-politiker vad han tycker om ER närmsta hårfrisörska i BKK!! :)

(Inte lätt att hålla sig inom ickepartipolikregeln) men tidigare inläggares okunskap krävde.

på tal om att "stjäla" uttryck är MPR respektive MaiPenRai registrerat??

:) /mvh

Ändrades av mamma bäng fan pappa käng

"Stupidity has a certain charm - ignorance does not." F. Zappa.

".. When I went to school they asked me what I wanted to be when I grew up. I wrote down 'happy'. They told me I didn't understand the assigment. I told them they did not understand life." J Lennon

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 34
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Magrood

    6

  • GammalDansken

    4

  • korp

    3

  • Sek Losos uncle

    2

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Det jag tänker på är hur folk på pensionärshem och andra svaga blir behandlade på.

De är en produkt som ska generera så mycket pengar som möjligt till de företag som sköter om åldringsvården etc.

Är det mänskligt? Det kanske är det du är inne på?

När jag besökte Thailand första gången mitten på 80-talet blev jag först väldigt frustrerad på grund av hur thailändarna skulle ha mer betalt av utlänningarna. Jag blev ändå faschinerad av Thailand, jämfört med Indonesien där jag jobbat och de övriga länder jag besökt i sydostasien var det ett himmelrike. Eftersom turistorter inte intresserar mig nämnvärt åkte jag hem för att lära mig så mycket thai som möjligt så att jag kunde åka runt i landet på ställen där de inte kunde engelska. Det gick väl inte så bra som jag tänkt mig att lära mig thailändska. Men jag åkte ändå runt i en stor del av Thailand.

Min stora aha upplevelse blev när jag satt i en liten by och fick betala 10 bath för nuddelsoppa, en dyr sopptallrik på den tiden. De andra betalade 5 bath tallriken. En gammal gumma satt också där med en tallrik nuddelsoppa, när hon skulle betala så trodde jag att jag hörde fel. "Hasip satang". Det var helt otänkbart att det skulle vara "hasip bath". Så det var nog rätt det jag hade hört "hasip satang". Fast det var ju i princip ingenting! Så gick det upp för mig att ge henne soppan gratis var inte att visa henne respekt, att däremot ta så mycket betalt att hon kände att hon inte låg till last, var värdigt. Efter detta betalade jag mina 10 bath utan att försöka pruta ner till 5 bath som thailändarna. Det skulle ändå aldrig kunna bli jämlikt, efter 50 satang upplevelsen.

Detta kallar jag mänskligt! Sverige har övergivigt den modellen i och med att bondesamhället försvann. Thailand håller också på att överge den modellen. Visst kommer människor att komma i kläm. I Sverige har det kanske gått lite för långt. Kan vi få ett mänskligare samhälle, i detta tidevarv? Thailand genomgår samma utveckling som sverige redan gjort, kommer de att lösa det bättre än oss?

Tack för det fina inlägget!

Jag är glad att få läsa om din upplevelse...

Där har vi nog något som är ganska lika - att betrakta små händelser och dra lärdom av det. Tycker det är charmigt (menar inget flörtigt alltså) :bag:

:::

Jag var en debattör på ett seminarium på Kvinnodagen i Thailand när jag läste på universitetet.

Då kom jag på det här: "Jämlikhet mellan män och kvinnor innebär inte att en kvinna ska bära 50 kg säck som en man som bär 50 kg säck - utan hon ska bidra med det hon klarar av i proportion till hennes egen förmåga" (Kommer inte ihåg det ordagrant med det var den tanken som dök upp i mitt huvud).

Samma sak gäller det för män.

Jämlikhet innebär inte att män ska börja amma eller göra andra saker som kvinnor klarar av bättre i samma utsträckning.

För mig är jämlikhet mer att man "kompletterar" varandra med sina för- och nackdelar som män och kvinnor.

:::

Samma tanke gäller nog ditt exempel också.

Jämlikhet som mäts av känslan/förmåga och inte av samma siffra.

:::

Det är också som du sa att någon kan komma i kläm och någon utnyttjar och någon utnyttjas.

Men sånt är livet.

:::

Mvh

Magrood

Ändrades av Magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ett mänskligare Sverige.det är bara att titta tillbaka på 50 och 60 talen...då var samhället i Sverige fortfarande utformat för människorna och deras förutsättningar.

Nu är det tvärt om...människorna måste forma sig efter samhället...

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Se även begreppen "klyscha" och "floskel" i sammanhanget.

Riktigt illa tycker jag att det blir när man exempelvis klagar över våra djurtransporter till slakterier och liknande (i och för sig välgrundade klagomål) med motiveringen att det är inhumant att ha si och så många djur på en liten yta, så länge och så vidare.

Begreppet humant förefaller ha tappat sin betydelse ganska påtagligt.

Tycker jag.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Männskligt,humant eller djuriskt tycker att dessa 3 punkter speglar vårt samhälle idag!

Följ bara orden "FÖR SVERIGE I TIDEN"!

Mvh Svampen :wai:

Örebro Sportklubb Ösk!

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Se även begreppen "klyscha" och "floskel" i sammanhanget.

Riktigt illa tycker jag att det blir när man exempelvis klagar över våra djurtransporter till slakterier och liknande (i och för sig välgrundade klagomål) med motiveringen att det är inhumant att ha si och så många djur på en liten yta, så länge och så vidare.

Begreppet humant förefaller ha tappat sin betydelse ganska påtagligt.

Tycker jag.

Men är inte förmågan att visa empati för andra varelser något av det som skiljer människorna från djuren?

Hvilket annat ord passar bättre än "humant", menar du, för att beskriva hur väl (eller illa) vi behandlar djur?

Ändrades av GammalDansken

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Hvilket annat ord passar bättre än "humant", menar du, för att beskriva hur väl (eller illa) vi behandlar djur?

Animalt eller inanimalt.

"People are strange. They are constantly angered by trivial things, but on a major matter like totally wasting their lives,they hardly seem to notice." -  Charles Bukowski

 
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan

Ett mänskligare Sverige.det är bara att titta tillbaka på 50 och 60 talen...då var samhället i Sverige fortfarande utformat för människorna och deras förutsättningar.

Nu är det tvärt om...människorna måste forma sig efter samhället...

MVH Nonki

Jepps, på 50-60 talet var en tid då männen drog in pengar till hushållet och kvinnorna var hemmafruar. Om det var så mycket mänskligare håller jag nog inte med om men enklare var det i alla fall.

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, gd, jag tycker inte att vi ska behandla djur som om dom vore människor. Det vore oerhört grymt.

Däremot ska vi självklart behandla dom väl och med stor omtanke, och med hänsyn till djurets egna förutsättningar. Inte humant.

När jag dör vill jag bara somna in fridfullt och stilla, precis som farfar.

Inte vrålande av namnlös fasa, som hans passagerare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

det blev en intressant tråd med många nya o bra begrepp!

:wai

MVH

magrood

"Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,

mod att förändra det jag kan

och förstånd att inse skillnaden."

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...