Jump to content
IGNORERAD

Tog en tur till "gamla landet"..


soiwalker

Recommended Posts

Finns det skolbussar utan bälte idag?

Jag tror inte det är lagligt längre.

Rätt!

Dessutom har dom alkolås i de flesta om inte alla nuförtiden.

Thailands svar på säker skolbuss..sitta på baklemmen på en pickup...eller hänga utanför bakre insteget på en landsvägsbuss..man lär av sina föregångare.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    40

  • Sabura

    18

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Finns det skolbussar utan bälte idag?

Jag tror inte det är lagligt längre.

Om det ar lagligt eller inte kan jag inte svara pa. Daremot finns det minst 2 stycken i mina barns hemkommun och om det inte ar en komplott mot just min familj kan man nog anta att det ser likadant ut pa fler hall. Dessutom saknar val reguljara bussar ocksa balte?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Det gjorde jag med, för 3 veckor sedan sist. Men det kostade 1000 baht, inte 200.. grrr... diablo.gif

Och jag körde 120, precis som alla andra... men bara jag och en till vart plockade.

Lägger det "snylta-på-farangen-facket" :)

Grattis! Jag behovde bara betala 500 baht men jag antar att du ser rikare ut an mig:-)

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Rätt!

Dessutom har dom alkolås i de flesta om inte alla nuförtiden.

Thailands svar på säker skolbuss..sitta på baklemmen på en pickup...eller hänga utanför bakre insteget på en landsvägsbuss..man lär av sina föregångare.

Passerade en gång ett sådant här ekipage som strax innan krockat och åkt ner i diket. Diket var fullt av blödande/gråtande barn och på åtminstone en bår intill låg en död vuxen.

ekipage.jpg

Ser ju käckt ut med alla elevöverfulla fordon som transporterar skoluniformsförsedda ungar hem till sina byar varje dag, men ack vilka hemska dödsfällor det kan bli. Brrrr!

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Om det ar lagligt eller inte kan jag inte svara pa. Daremot finns det minst 2 stycken i mina barns hemkommun och om det inte ar en komplott mot just min familj kan man nog anta att det ser likadant ut pa fler hall. Dessutom saknar val reguljara bussar ocksa balte?

Om det finns två i dina barns hemkommun så är nog det anbudet ganska gammalt.

Nya reguljära bussar måste ha alla platser bältade, åtminstone där jag bor.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt fall sa bestar friheten i att man gor upp pa plats direkt med polismannen i de undantagsfall overtradelsen uppmarksammats. Inga ytterligare reprimander i form av prickar i korkortet eller indraget kortkort. En express variant av syndernas forlatelse :-)

Jag fastnade i fartkameran pa Highway 7 mellan Bangkok och Pattaya for en tid sedan, fick da klart for mig att det ar bilens agare och inte foraren som ska betala boterna.

Jag har åtnjutit den friheten jag med några gånger och jag vet ju var min 100-bathare tar vägen när jag kört utan hjälm :kort: .

Numera använder jag alltid hjälm eftersom jag är rädd om skallen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det ar lagligt eller inte kan jag inte svara pa. Daremot finns det minst 2 stycken i mina barns hemkommun och om det inte ar en komplott mot just min familj kan man nog anta att det ser likadant ut pa fler hall. Dessutom saknar val reguljara bussar ocksa balte?

Så här säger lagen:

I Sverige gäller från 1 januari 2004 krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten.

Från 1 januari 1999 gäller att ”den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet«. »Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder bilbälte.«

http://www.bussbranschen.se/Verksamhet/Trafiks%C3%A4kerhet/B%C3%A4lten/tabid/282/Default.aspx

Så ligger det till B)

Även solen har sina fläckar

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar numera inte ens köra moppe nykter i Pattaya. Har sett för mycket av vad olyckorna leder till.

Dom som ohämmat ger sig ut i trafiken här i fyllan och villan och ursäktar sig med att dom kör försiktigt "glömmer" bort en viktig sak. Alkohol påverkar reaktionstiden. Även om man själv beter sig "perfekt" så finns det andra som inte gör det. Bäst vad det är så kan det dyka upp en bil, moppe eller en unge från ingenstans framför fordonet man framför och då

j-vlar kan bråkdelen av en sekunds skillnad i reaktionstid betyda väldigt mycket.

Att andra bilförare minsann ägnar sig åt att prata i mobilen och skickar sms är väl inget som ursäktar att man kör berusad ?

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vågar numera inte ens köra moppe nykter i Pattaya. Har sett för mycket av vad olyckorna leder till.

Dom som ohämmat ger sig ut i trafiken här i fyllan och villan och ursäktar sig med att dom kör försiktigt "glömmer" bort en viktig sak. Alkohol påverkar reaktionstiden. Även om man själv beter sig "perfekt" så finns det andra som inte gör det. Bäst vad det är så kan det dyka upp en bil, moppe eller en unge från ingenstans framför fordonet man framför och då

j-vlar kan bråkdelen av en sekunds skillnad i reaktionstid betyda väldigt mycket.

Att andra bilförare minsann ägnar sig åt att prata i mobilen och skickar sms är väl inget som ursäktar att man kör berusad ?

Fritz..

Nä vem fan törs köra nykter. Ett par öl behöver man minst innan man sätter sig på moppen. :drinks:

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så här säger lagen:

I Sverige gäller från 1 januari 2004 krav på att bälten ska vara monterade i alla nyregistrerade bussar, utom bussar för stadstrafik. Bussarna ska uppfylla de EG-direktiv som anger tekniska krav på bälten, bältesinfästningar och säten.

Från 1 januari 1999 gäller att ”den som färdas i en buss på en sådan sittplats som är utrustad med bilbälte skall använda bältet«. »Föraren skall se till att passagerare som är under femton år använder bilbälte.«

http://www.bussbranschen.se/Verksamhet/Trafiks%C3%A4kerhet/B%C3%A4lten/tabid/282/Default.aspx

Så ligger det till B)

Tack, det finns alltid nagon hjalpsam som snabbt surfar fram hur det ligger till, nicely done!

Sa om man sammanfattar det hela: Det ar fortfarande lagligt att kora busspassagerare utan bilbalte forutsatt att bussen ar tillverkad tidigare an Januari 2004 samt i de fall de bussar som tillverkats innan Januari 2004 saknar bilbalte. I stadstrafik ar det fritt fram oavsett bussens alder (vilket kanns lite markligt eftersom man kan anta att majoriteten av olyckor intraffar dar majoriteten av trafiken finns)

Sa pa fragan om det ar olagligt eller ej sa antar jag att svaret blir: ibland..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har åtnjutit den friheten jag med några gånger och jag vet ju var min 100-bathare tar vägen när jag kört utan hjälm :kort: .

Numera använder jag alltid hjälm eftersom jag är rädd om skallen.

Att skydda skallen ar alltid en bra ide. Mina tidiga hjalmar var dock sa forbannat varma sa att svetten sprutade vid forsta basta rodlyse. Jag har nu dock uppgraderat till en av polisens hjalmar, ni vet de vita med rod markering nertill och ett snyggt polisemblem i fronten? Den ar mycket luftig och fin, sannolikt skyddar den inte sarskilt bra men haller sig anda inom ramarna for lag och ordning.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Choop Choop

Efter 2,5 ars frånvaro från Sverige sa åkte jag till slut “hem” igen för några veckor sedan. Det var med blandade känslor jag bokade resan men till slut satt jag ändå där på SAS kärran till Köpenhamn och slutligen Stockholm. Efter 6 dagars vistelse I gamla landet är jag nu tillbaka I Bangkok och resultatet av resan är att jag nu är ännu mer övertygad att mitt hem numera är Bangkok och Thailand.

Varför?

For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet

Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman

Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad

Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill

Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal

Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen

Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta

Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag

Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad

Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen

Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang

Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest

Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt

Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare

Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+

Listan kan givetvis göras längre , fyll gärna på..

10 poäng av mig :drinks:

-----------

Choop Choop

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä vem fan törs köra nykter. Ett par öl behöver man minst innan man sätter sig på moppen. :drinks:

När jag var ung för många år sen hade vi ordspråket.

"Mera sprit till ungdomen och bredare vägar"

Men det var som sagt många år sen, på gott och ont :drinks:

Fritz..

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack, det finns alltid nagon hjalpsam som snabbt surfar fram hur det ligger till, nicely done!

Sa om man sammanfattar det hela: Det ar fortfarande lagligt att kora busspassagerare utan bilbalte forutsatt att bussen ar tillverkad tidigare an Januari 2004 samt i de fall de bussar som tillverkats innan Januari 2004 saknar bilbalte. I stadstrafik ar det fritt fram oavsett bussens alder (vilket kanns lite markligt eftersom man kan anta att majoriteten av olyckor intraffar dar majoriteten av trafiken finns)

Sa pa fragan om det ar olagligt eller ej sa antar jag att svaret blir: ibland..

Ja, för all del. Man får väl dock anta att hastigheterna är lägre i stadstrafik än på landsväg... vad jag vet ökar skadefrekvensen dramatiskt med högre hastighet i händelse av olycka.

Men visst kan man tycka att det borde vara bälte även i stadsbussarna.

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

När jag var ung för många år sen hade vi ordspråket.

"Mera sprit till ungdomen och bredare vägar"

Men det var som sagt många år sen, på gott och ont :drinks:

Fritz..

Inte fri sprit och bredare trottoarer då...

Link to comment
Dela på andra sajter

Kenneth4618

Alkohol, Tobak och regelbundna sexualvanor håller ungdomen från den skadliga idrotten :friends:

“Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience"

Link to comment
Dela på andra sajter

Alkohol, Tobak och regelbundna sexualvanor håller ungdomen från den skadliga idrotten :friends:

Absolut!

Betänk också skaderisken inom all idrott, och hur mycket samhällets sjukvård tjänar på att ungdomen avstår idrott!

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Efter 2,5 ars frånvaro från Sverige sa åkte jag till slut “hem” igen för några veckor sedan. Det var med blandade känslor jag bokade resan men till slut satt jag ändå där på SAS kärran till Köpenhamn och slutligen Stockholm. Efter 6 dagars vistelse I gamla landet är jag nu tillbaka I Bangkok och resultatet av resan är att jag nu är ännu mer övertygad att mitt hem numera är Bangkok och Thailand. Varför? For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht) Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+ Listan kan givetvis göras längre , fyll gärna på..

Jag kom också precis tillbaka från det "gamla landet". Jag har bott här betydligt längre än dig men jag har å andra sidan aldrig missat att förlägga årets 2 semesterveckor i Sverige och det kommer jag nog aldrig att sluta med, om jag inte skulle flytta till Sverige vill säga, då åkte jag nog till Thailand istället. Vi hade egentligen tänkt vara 3 veckor i Sverige i år, vilket hade varit guld med tanke på vädret, men jobbets plikter kapade ett par dagar i båda ändar. Jag håller med om att Sverige kan kännas lite instängt, inskränkt och lite som en "nanny-state" emellanåt men jag tror nog att du antingen överdrev rejält för att skapa debatt alternativt kom till Sverige med en mycket avog inställning som du egentligen bara ville konfirmera för att slippa fundera på om Thailand verkligen ska förbli ditt hem. Åtminstonde under sommartid är det faktiskt helt socialt acceptabelt att le mot människor, ta en bärs mitt på dagen samt hälsa på grannar och polare utan att boka tid. Att det blir mindre av detta under den hemska mörka delen av året beror nog mer på praktiska orsaker och just att det för de flesta är en rätt vidrig tid som inte inbjuder till leenden.

Mycket av friheterna du räknar upp i Thailand gäller ju också bara de 5% thailändare och lilla mängd ex-pats som verkligen tjänar bra med pengar. Om en servitris och polis i Sverige bara tjänade 1,000 SEK i månaden så skulle du ju ha råd att äta ute, hyra ungt sällskap och muta dig från mindre brott också och tjänade du 10 miljoner i Sverige så skulle åtminstonde de första två funka även idag. Visst skapar Thailands relativa fattigdom och korruption en personlig frihet för dig, och för mig, men jag hoppas innerligt att Thailand en dag tar sig ur den sitsen och att Sverige aldrig hamnar där. Jag är rätt säker på att Thailand en dag ser ut ungefär som Sverige, det är ju bara att titta på Japan och Sydkorea om man tvivlar, men om det tar 20 eller 50 år har jag ingen aning om.

Jag föredrar också, iaf än så länge, att bo i Thailand men mina skäl är ganska annorlunda. Framförallt så vill inte min fru flytta till Sverige, även om hon mer än gärna semestrar där varje år, "I'm rather a princess in hell than a slave in heaven" som hon så poetiskt brukar uttrycka det. Jag har dessutom ett jobb som betalar bra och jag trivs hyfsat med och det är klart längre att pendla till Kina och Korea från Sverige än från Thailand. Jag skulle nog dessutom få en ganska djup ångest någon gång i mitten av oktober ifall vi flyttade till sverige nu. Att man kan käka middag inklusive en stor öl fär 30 spänn är givetvis en ofrånkomlig och oemotståndlig bonus :).

Ändrades av Atom
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kom också precis tillbaka från det "gamla landet". Jag har bott här betydligt längre än dig men jag har å andra sidan aldrig missat att förlägga årets 2 semesterveckor i Sverige och det kommer jag nog aldrig att sluta med, om jag inte skulle flytta till Sverige vill säga, då åkte jag nog till Thailand istället. Vi hade egentligen tänkt vara 3 veckor i Sverige i år, vilket hade varit guld med tanke på vädret, men jobbets plikter kapade ett par dagar i båda ändar. Jag håller med om att Sverige kan kännas lite instängt, inskränkt och lite som en "nanny-state" emellanåt men jag tror nog att du antingen överdrev rejält för att skapa debatt alternativt kom till Sverige med en mycket avog inställning som du egentligen bara ville konfirmera för att slippa fundera på om Thailand verkligen ska förbli ditt hem. Åtminstonde under sommartid är det faktiskt helt socialt acceptabelt att le mot människor, ta en bärs mitt på dagen samt hälsa på grannar och polare utan att boka tid. Att det blir mindre av detta under den hemska mörka delen av året beror nog mer på praktiska orsaker och just att det för de flesta är en rätt vidrig tid som inte inbjuder till leenden.

Mycket av friheterna du räknar upp i Thailand gäller ju också bara de 5% thailändare och lilla mängd ex-pats som verkligen tjänar bra med pengar. Om en servitris och polis i Sverige bara tjänade 1,000 SEK i månaden så skulle du ju ha råd att äta ute, hyra ungt sällskap och muta dig från mindre brott också och tjänade du 10 miljoner i Sverige så skulle åtminstonde de första två funka även idag. Visst skapar Thailands relativa fattigdom och korruption en personlig frihet för dig, och för mig, men jag hoppas innerligt att Thailand en dag tar sig ur den sitsen och att Sverige aldrig hamnar där. Jag är rätt säker på att Thailand en dag ser ut ungefär som Sverige, det är ju bara att titta på Japan och Sydkorea om man tvivlar, men om det tar 20 eller 50 år har jag ingen aning om.

Jag föredrar också, iaf än så länge, att bo i Thailand men mina skäl är ganska annorlunda. Framförallt så vill inte min fru flytta till Sverige, även om hon mer än gärna semestrar där varje år, "I'm rather a princess in hell than a slave in heaven" som hon så poetiskt brukar uttrycka det. Jag har dessutom ett jobb som betalar bra och jag trivs hyfsat med och det är klart längre att pendla till Kina och Korea från Sverige än från Thailand. Jag skulle nog dessutom få en ganska djup ångest någon gång i mitten av oktober ifall vi flyttade till sverige nu. Att man kan käka middag inklusive en stor öl fär 30 spänn är givetvis en ofrånkomlig och oemotståndlig bonus :).

Tjena Atom, det var inte igar..

Visst finns det manga olika infallsvinklar och var och en valjer ju utifran sina egna erfarenheter och den radande situationen. Aven jag har en fru som knappast kan tanka sig att atervanda till Sverige, hon levde dar i 6 ar och kanner nog att det rackte.

Om du tillater mig att kommentera ditt inlagg lite sa framfor du, liksom andra tidigare gjort, att mina friheter tillhor de priviligierade. Om man kikar lite narmare pa det sa kan jag inte halla med om det:

For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet

Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman (gratis for alla)

Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad (gratis for alla)

Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill (galler alla)

Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal (galler alla, min svager som ar fattig mjolkbonde ar ett levande exempel)

Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen (galler alla, polisen anvander ofta progressiva boter, betala vad du har rad med)

Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta (galler alla)

Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag (galler alla)

Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad (galler alla bilburna)

Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen (gastfrihet ar gratis)

Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang ( Kraver pengar som inte alla har)

Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest (generellt galler det alla, dock finns ofta icke onskvarda fyllskallar som man fryser ut)

Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt (gratis for alla)

Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare (Aven munkar och bonder gar pa Karaoke ibland, socialt accepterat)

Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht) ( Se frihet 5)

Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+ ( Galler i huvudsak expats, dock kan aven mindre bemedlade expats framgangsrikt agna sig at detta)

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Atom, det var inte igar..

Visst finns det manga olika infallsvinklar och var och en valjer ju utifran sina egna erfarenheter och den radande situationen. Aven jag har en fru som knappast kan tanka sig att atervanda till Sverige, hon levde dar i 6 ar och kanner nog att det rackte.

Om du tillater mig att kommentera ditt inlagg lite sa framfor du, liksom andra tidigare gjort, att mina friheter tillhor de priviligierade. Om man kikar lite narmare pa det sa kan jag inte halla med om det:

For min del kan det sammanfattas av ett enkelt ord : Frihet

Frihet att le mot en främmande kvinna utan att betraktas som en försöksutskriven våldtäktsman (gratis for alla)

Frihet att le mot en främmande man utan att betraktas som fikus eller mentalt begränsad (gratis for alla)

Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill (galler alla)

Frihet att dejta 20 år yngre tjejer och ända betraktas som normal (galler alla, min svager som ar fattig mjolkbonde ar ett levande exempel)

Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen (galler alla, polisen anvander ofta progressiva boter, betala vad du har rad med)

Frihet att komma objuden hem till vänner och bekanta (galler alla)

Frihet att bli inbjuden att dela grannarnas middag (galler alla)

Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad (galler alla bilburna)

Frihet att ta med 5 barn på restaurang och ända känna sig välkommen av personalen (gastfrihet ar gratis)

Frihet att ha råd att ta med en familj på 7 personer pa restaurang ( Kraver pengar som inte alla har)

Frihet att spontant delta I grannarnas gatufest (generellt galler det alla, dock finns ofta icke onskvarda fyllskallar som man fryser ut)

Frihet att bli erbjuden omtanke och ödmjukhet varje dag året runt (gratis for alla)

Frihet att åtnjuta ett stort utbud av manliga nöjen utan att betraktas som förövare (Aven munkar och bonder gar pa Karaoke ibland, socialt accepterat)

Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht) ( Se frihet 5)

Frihet att traffa vackra damer pa barer gogo’s ,nattklubbar och discon trots att vara 40+ ( Galler i huvudsak expats, dock kan aven mindre bemedlade expats framgangsrikt agna sig at detta)

Tjena Soiwalker,

Nej, det var ett tag sedan, kanske dags för en större forumsträff i Bkk igen.

Det var framförallt de tre friheterna: äta på restaurang, umgås med yngre damer och begå mindre trafikförseelser jag tänkte på där det nästan krävs att man tillhör de ekonomiskt utvaldas skara för att dra någon nytta.

Thailändskor är nog minst lika åldersfixerade som svenskor så det tillhör absolut ovanligheterna att få ihop det med en 20 år yngre dam om man inte själv är oerhört snygg och charmig, eller tjejen ful och otrevlig, alternativt att man har ett klart ekonomiskt övertag. Mindre än 100 Baht för en trafikförseelse har jag aldrig hört talas om i min hemby och det är ju en halv dagslön för många, alltså mer eller mindre i paritet vad en mindre trafikförseelse i Sverige kostar, alltså inte särskilt billigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jag har skrivit det där.

Men vad har det att göra med en småfuld kung som ger en intervju.

Du vill på något sätt få det inlägg att se ut som jag sanktionerar vapenhantering

eller bilkörning i alkoholpåverkad tillstånd.

Jag tycker inte man ska förbjuda kungar att ta sig ett järn.

Jag tycker inte att varken kungar i Sverige eller i baren ska köra bil, hantera vapen

eller skjuta bambin i alkoholpåverkad tillstånd.

Tydligt nog?

Köra bil i berusat tillstånd är ett lagbrott, det är det mej veteligen inte att jaga i samma lyckliga tillstånd. Möjligen om du är väldigt ``lycklig´´ och det kan betraktas som allmänfarlig vårdslöshet eller nåt...

Du kan aldrig bromsa dej ur en uppförsbacke.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Soiwalker,

Nej, det var ett tag sedan, kanske dags för en större forumsträff i Bkk igen.

Det var framförallt de tre friheterna: äta på restaurang, umgås med yngre damer och begå mindre trafikförseelser jag tänkte på där det nästan krävs att man tillhör de ekonomiskt utvaldas skara för att dra någon nytta.

Thailändskor är nog minst lika åldersfixerade som svenskor så det tillhör absolut ovanligheterna att få ihop det med en 20 år yngre dam om man inte själv är oerhört snygg och charmig, eller tjejen ful och otrevlig, alternativt att man har ett klart ekonomiskt övertag. Mindre än 100 Baht för en trafikförseelse har jag aldrig hört talas om i min hemby och det är ju en halv dagslön för många, alltså mer eller mindre i paritet vad en mindre trafikförseelse i Sverige kostar, alltså inte särskilt billigt.

Jo, du har sannolikt ratt nar det galler dessa 3. Jag lever ju mitt liv i huvudsak i Bkk och Pattaya vilket kanske gor att mina jamforelser haltar lite om man tittar pa landet som helhet. En ny forumtraff i Bkk skulle kunna vara kul, kanske efter sommaren?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Köra bil eller moppe när man har tagit ett gäng med pilsner är emot mina priciper .men alla gör som dom vill

jag ska inte moralpredika vad man ska göra.men jag skulle aldrig förlåta mig om jag körde på någon i onycktert tillstånd.

i övrigt tycker jag om friheten i Thailand,

Mvh Bruno

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Jag föredrar också, iaf än så länge, att bo i Thailand men mina skäl är ganska annorlunda.

Framförallt så vill inte min fru flytta till Sverige, även om hon mer än gärna semestrar där varje år,

"I'm rather a princess in hell than a slave in heaven" som hon så poetiskt brukar uttrycka det.

Hej Atom,

det var ett kul och fyndigt uttryck det där som din fru brukar säga ibland.

Ett annat thailändskt uttryck med en liknande innebörd är:

"Jag vill hellre vara svansen på ett lejon, än att vara huvudet på en hund".

"ฉันอยากเป็นหางราชสีห์ดีกว่าเป็นหัวหมา"

"Chann Jak benn hang ratchasi di kwa benn hoa ma"

Ha det bra och hälsa frugan från mig och Ellen.

Ändrades av Siam-Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...