Jump to content
IGNORERAD

Tog en tur till "gamla landet"..


soiwalker

Recommended Posts

Vad galler svenska pensionarer sa tycks du vara av uppfattningen att pensionerade svenskar som flyttat till Thailand borde sta I djup tacksamhetsskuld till den snalla svenska staten som sa givmilt ger dom en pension som dom kan leva val pa I lagkostnadslandet Thailand.

Enligt min mening ar pensionen ett individuellt sparande dar statens roll ar att administrera sparandet for att sedemera betala ut premien till den pensionerade. Borde jag tarogt tacka banken for att jag far tillbaka mina surt insparade slantar? Den svenska staten har till och med frackheten att avkrava 25% skatt pa pensionen for de som skriver ut sig for ett pensionarsliv I Thailand. Hur hanger det ihop? Som avskriven har du inga rattigheter langre I Sverige samtidigt som du inte har nagra rattigheter I det land du lever i.

Och, nej, jag har 20 ar kvar till pensionen. Daremot kanner jag manga pensionarer harnere och delar deras syn pa orattvisan.

Det vore ocksa valdigt intressant att fa veta hur svenskar som bor I Thailand utnyttjar Sverige, det vore toppen att fa lite klarhet i.

Pensionssystemet är väl ändå skapat och framfört av vårt land och våra regeringar...så att vi har ett system som fungerar och som ger människor en tryggare tid efter arbetsför ålder är inget att skämmas för. Jag säger inte att man behöver stå i djup tacksamhetsskuld, utan det räcker att man visar respekt och visar ödmjukhet...

Det finns säkert missnöjda pensionärer..precis som det finns folk som är missnöjda med ICA, Coop eller vad som helst. Åker man till Thailand och bosätter sig så drygar man ut sin kassa rätt bra då man inte lever i ett dyrt svenskt samhälle. Ser man också till att man åker "hem" mellan varven för att undvika att skrivas ut från Sverige så har man ett tryggt system på hemmaplan att luta sig emot.

Men som sagt Soiwalker...Sverige är ett jävla skitland som inte duger till något...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    40

  • Sabura

    18

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

kolla din pm box och kom förbi får du umgås med jämngamla

Tack för inbjudan, men det är för stort äventyr för mej att åka kollektivt i Sthlm, särskilt tillbakaresan.:drinks:

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Man behöver inte dra för stora växlar men jag tycker det är ett faktum att många anser Thailand vara antingen eller. Lite himmel eller helvete. Mer intressant att lyssna på dem som hittat den "gyllene medelvägen".

Även om jag skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, så skulle det i praktiken vara omöjligt pga den stora åldersskillnaden mellan mej och min fru och det är ett av dilemman med Sverige och svenskarna. Vi skulle inte bli acceterade och platsa i det svenska lagomsamhället.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, så skulle det i praktiken vara omöjligt pga den stora åldersskillnaden mellan mej och min fru och det är ett av dilemman med Sverige och svenskarna. Vi skulle inte bli acceterade och platsa i det svenska lagomsamhället.

Hej där!

Förstår som du vet ditt dilemma och kan väl till viss del hålla med, förutfattade meningar och fördömande av andras handlingar är vi i Svedala rätt bra på.

Sedan är väl dock frågan om det är värt att bry sig eller inte, det är ju ert liv och ni lever det, men som sagt, det är ju lätt att säga.

Själv är jag just nu precis som Joints lite Thainegativ, har varit det förut, och Sverige negativ också, det går över, och svänger om, år efter år efter år....

Så jag är oerhört tacksam att dörren åt ena eller andra hållet inte är stängd, att inte stänga den är en av de största och viktigaste erfarenheterna jag fått av mina år i Thailand.

Ps till Jive: hör av dig via mail eller PM om tid finns för samkväm.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Även om jag skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, så skulle det i praktiken vara omöjligt pga den stora åldersskillnaden mellan mej och min fru och det är ett av dilemman med Sverige och svenskarna. Vi skulle inte bli acceterade och platsa i det svenska lagomsamhället.

Vet inte hur stor Er åldersskillnad är, men Du har delvis rätt, dock har jag fått upprättelse efter att de första näsrynkarna av båda könen lärt se människan bakom åldersintyget. Det kan bli lite skit i början men det ger sig med tiden.

Nu har jag inte någon tanke på att flytta "hem" de närmaste åren, trivs förträffligt med livet i Udon men vad framtiden har i sitt sköte vet man ju inte och skulle det vara så att det skulle komma dithän att frågan blir akut så får det bli en vågskål av möjligheter som erbjuds på båda håll, jag tänker inte bestämma utan även om det är emot machokulturen skall det vara ett gemensamt beslut som avgör.

Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Även om jag skulle vilja flytta tillbaka till Sverige, så skulle det i praktiken vara omöjligt pga den stora åldersskillnaden mellan mej och min fru och det är ett av dilemman med Sverige och svenskarna. Vi skulle inte bli acceterade och platsa i det svenska lagomsamhället.

Hur stor skillnad då?

Att mannen är runt 20 år äldre är vanligt i Sverige också.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pensionssystemet är väl ändå skapat och framfört av vårt land och våra regeringar...så att vi har ett system som fungerar och som ger människor en tryggare tid efter arbetsför ålder är inget att skämmas för. Jag säger inte att man behöver stå i djup tacksamhetsskuld, utan det räcker att man visar respekt och visar ödmjukhet...

Det finns säkert missnöjda pensionärer..precis som det finns folk som är missnöjda med ICA, Coop eller vad som helst. Åker man till Thailand och bosätter sig så drygar man ut sin kassa rätt bra då man inte lever i ett dyrt svenskt samhälle. Ser man också till att man åker "hem" mellan varven för att undvika att skrivas ut från Sverige så har man ett tryggt system på hemmaplan att luta sig emot.

Men som sagt Soiwalker...Sverige är ett jävla skitland som inte duger till något...

Nej Stefan,

Sverige ar inte ett skitland men du valjer konsekvent att pasta att jag tycker sa. Sverige ar ett mycket fint land men dessvarre har ett och annat gatt snett under resans gang. Bland annat sa har valfardssystemet, som en gang gjorde Sverige till ett foregangsland i resten av varlden, urholkats totalt. Resultatet ar att de flesta av de reformer som gjorde Sverige sa fantastiskt tidigare numera ar i niva eller till och med samre an i manga andra jamforbara europeiska lander. Varfor blev det sa? Kanske for att det som en gang var ett solidariskt system borjade utnyttjas av de egna medborgarna till den grad att pengarna inte langre rackte till. Tycker du verkligen att det ar rimligt att en person som arbetat hela sitt liv i Sverige, troget betalat sin skatt i alla ar, lever sin sista tid i Thailand som pensionar, ska uteslutas och forlora sina formaner i Sverige? Det ar det mest snala, ogina och avundsamma jag hort. Odmjukhet och respekt ar vad du brukar referera till, rimmar ganska daligt, eller?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej Stefan,

Sverige ar inte ett skitland men du valjer konsekvent att pasta att jag tycker sa. Sverige ar ett mycket fint land men dessvarre har ett och annat gatt snett under resans gang. Bland annat sa har valfardssystemet, som en gang gjorde Sverige till ett foregangsland i resten av varlden, urholkats totalt. Resultatet ar att de flesta av de reformer som gjorde Sverige sa fantastiskt tidigare numera ar i niva eller till och med samre an i manga andra jamforbara europeiska lander. Varfor blev det sa? Kanske for att det som en gang var ett solidariskt system borjade utnyttjas av de egna medborgarna till den grad att pengarna inte langre rackte till. Tycker du verkligen att det ar rimligt att en person som arbetat hela sitt liv i Sverige, troget betalat sin skatt i alla ar, lever sin sista tid i Thailand som pensionar, ska uteslutas och forlora sina formaner i Sverige? Det ar det mest snala, ogina och avundsamma jag hort. Odmjukhet och respekt ar vad du brukar referera till, rimmar ganska daligt, eller?

Nu förstår jag inte kopplingen med mig och att respekt och ödmjukhet rimmar illa...men du har säkert en förklaring till det också.

Jag håller med dig om att det svenska välfärdssystemet urholkats...och det kraftigt. Det är många saker som behöver rättas till och som behöver återställas. Men detta förfall har faktiskt, som du beskriver...börjat genom individuellt utnyttjande. Helt plötsligt så klagar du på det individuella, medans du hyllar Thailands motsvarighet. Blir lite mixat...

Jag tycker inte det är rimligt att någon ska behöva uteslutas och förlora sina förmåner i Sverige bara för att man flyttat till Thailand. Men...detta går ju att kringgå ganska enkelt vad jag förstått av en del personer jag känner, så att man "missar" att se efter sitt egna hus här är ju eget ansvar...dvs precis den livsstil som hyllas...i Thailand.

Det är detta jag menar...en del vill äta kakan och ha kakan kvar...och det är just den känslan jag får av många som beklagar sig över Sverige.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Kim,

Bra inlagg och jag instammer till stora delar. De friheter jag listat handlar ju delvis om det andra konet, fast egentligen inte sa mycket om den traditionella prostitutionen. For mig handlar nog denna frihet mer om att omgivningen i Thailand inte ar lika fordomande nar det galler stor aldersskillnad mellan man och kvinna, det ar fullt normalt att en aldre man dejter en gig vid sidan om, det ar ingen som hojer pa ogonbrynen over det.

Pa arbetsplatsen dar jag arbetar, vilken sannolikt ar representativ for andra kontor i Thailand, sa ar det en valdigt oppen flirtig kultur, nagot aven jag som expat bjuds in att delta i. Eftersom jag ar en inbiten biljardspelare sa har jag haft formanen att fa valdigt manga vanner och bekanta i expat

kretsen i Bangkok. Majoriteten ar naturligt nog engelsman men aven manga australiensare, tyskar, schweizare och amerikaner. Merparten av dessa ar ogifta och de flesta ar inte pa nagot satt att betrakta som rika eller sarskilt hogavlonade. De flesta dejtar unga tjejer, har kortare eller langre relationer, det ar inte en fraga om pengar som utbyter hander utan normala relationer precis som hemma. Den stora skillnaden ar givetvis att de i Bangkok kan hitta flickvanner som ar otroligt mycket vackrare, yngre och trevligare an vad de kunnat hoppas pa i sitt hemland. Emellanat avslutar vi en matchkvall pa Soi Cowboy, ingen behover ljuga om var den sista olen togs for sin flickvan, dom vet hur killar ar och ar glada nar vi kommer hem.

Jo Thailand är ett enklare land att leva i om man är tjejintresserad ungkarl, tjejintresserad stadgad karl eller tjejintresserad gammal karl. Inte bara för den vitt utbredda prostitutionen utan för att unga tjejer i allmänhet visar en betydligt mer intresse. Speciellt stor blir skillnaden om man passerat dom 35 och redan blivit blassé hos dom 20 åriga tjejerna i Sverige. I Thailand får man åtminstone 10 år ytterligare att vara "ung" jämfört med i Sverige, man blir även mycket snyggare och rikare än hemma. Och visst är det ju en av dom stora fördelarna med Thailand, kanske t o m den enda anledningen för många expats att bosätta sig i just Thailand.

Själv är jag dock inte i den livssituation där just detta har någon större betydelse så var man trivs bäst beror som sagt var mycket på vilken utsikt man har i livet.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte undvika att fundera över varför alkohol i kombination med trafik är ett sådant tabu och skuldbelagt ämne i just Sverige. Det verkar nästan vara värre än sexköp vilket iof inte verkar vara så skuldlagt på det här forumet. Med andra ord, varför är det eller upplevs det vara farligare i Sverige?

Ja det kan man ju fråga sig. varför blev vår moral så knivskarp jämfört med andra västländer just i denna fråga?

Kanske har det med våra lite speciella alkoholvanor att göra. du vet stupfull på helgerna men spiknykter på veckorna. På kontinenten dricks det väl vin mer eller mindre till varje måltid eller så umgås man naturligt på puben över ett par pint och med en så stor del av befolkningen som skulle komma upp i 0,2 promille alkohol i blodet dagligen så får kanske inte nolltoleransivrarna lika mycket diskussionsutrymme eller gehör för sina åsikter att det ger ett faktiskt genomslag i debatten.

Att Thailand inte hunnit lika långt trafikmoralmässigt vad gäller alkohol är väl mindre märkligt eftersom dom ligger efter Sverige på alla trafiksäkerhetsmässiga områden i sin roll som utvecklingsland. Men jag förstår att din undran är varför lika högt utvecklade västländer har en annan gällande moral än oss svenskar rörande alkohol och bilkörning.

Vi i Sverige hade väl kanske samma moral angående detta för runt 40-50 år sedan men att vi skulle ligga 50 år före i debatten utesluter jag som tänkbar anledning eftersom det låter helt orealistiskt.

Gissar nog som sagt mer på dom skilda alkoholvanorna länderna emellan och dom eventuellt många dåliga exempel på kombinationen alkohol/bilkörning vårt supbeteende genererat till samhällsdebatten genom åren.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu förstår jag inte kopplingen med mig och att respekt och ödmjukhet rimmar illa...men du har säkert en förklaring till det också.

Jag håller med dig om att det svenska välfärdssystemet urholkats...och det kraftigt. Det är många saker som behöver rättas till och som behöver återställas. Men detta förfall har faktiskt, som du beskriver...börjat genom individuellt utnyttjande. Helt plötsligt så klagar du på det individuella, medans du hyllar Thailands motsvarighet. Blir lite mixat...

Jag tycker inte det är rimligt att någon ska behöva uteslutas och förlora sina förmåner i Sverige bara för att man flyttat till Thailand. Men...detta går ju att kringgå ganska enkelt vad jag förstått av en del personer jag känner, så att man "missar" att se efter sitt egna hus här är ju eget ansvar...dvs precis den livsstil som hyllas...i Thailand.

Det är detta jag menar...en del vill äta kakan och ha kakan kvar...och det är just den känslan jag får av många som beklagar sig över Sverige.

Ok, forstar vad du menar men tycker personligen inte att pensionarer som delar sin tid mellan Thailand och Sverige borde ha daligt samvete for det. Daremot finns det gott om fullt arbetsfora bidragsparasiter som hittar alla mojliga knep for att snatta lite extra forsorjning for att kunna leva delar av aret harnere. Det ar enligt min mening langt ifran den solidaritetstanke som reformerna byggde pa och en av anledningarna till att systemet gradvis havererar.

I mitt fall sa har jag valt att ata kakan utan att behalla den. Pension, sjukforsakring etc ar numera saker jag far ta eget ansvar for, vilket jag ocksa gor. Saledes belastar jag inte svenska staten, vilket val borde vara positivt?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, forstar vad du menar men tycker personligen inte att pensionarer som delar sin tid mellan Thailand och Sverige borde ha daligt samvete for det. Daremot finns det gott om fullt arbetsfora bidragsparasiter som hittar alla mojliga knep for att snatta lite extra forsorjning for att kunna leva delar av aret harnere. Det ar enligt min mening langt ifran den solidaritetstanke som reformerna byggde pa och en av anledningarna till att systemet gradvis havererar.

I mitt fall sa har jag valt att ata kakan utan att behalla den. Pension, sjukforsakring etc ar numera saker jag far ta eget ansvar for, vilket jag ocksa gor. Saledes belastar jag inte svenska staten, vilket val borde vara positivt?

Suck, detta om bidragsparasiter som fuskar har det ältats om i tidigare trådar och jag tar inte åt mig längre. Att skattefusket uppskattas vara ca: 4 ggr större än bidragsfusket och mycket mer kostnadseffektivt för myndigheterna att kolla upp verkar vara ett mindre populärt ämne här på MPR att diskutera och kritisera, man kan ju undra varför ? Over and out för mig i den diskussionen.

Fritz..

Ändrades av Fritz

Det är aldrig försent att ge upp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Suck, detta om bidragsparasiter som fuskar har det ältats om i tidigare trådar och jag tar inte åt mig längre. Att skattefusket uppskattas vara ca: 4 ggr större än bidragsfusket och mycket mer kostnadseffektivt för myndigheterna att kolla upp verkar vara ett mindre populärt ämne här på MPR att diskutera och kritisera, man kan ju undra varför ? Over and out för mig i den diskussionen.

Fritz..

Tja Fritz,

ingen aning om du har anledning att ta at dig eller inte men eftersom du citerar mig sa svarar jag. Personligen gor jag ingen skillnad pa skattefusk eller bidragsfusk, bagge ar fel och bygger pa en typ av egoism som gradvis forstor vad staten Sverige under manga ar byggt upp. Det som jag finner markligt ar att valdigt fa verkar reflektera over att staten i sig ar helt utan tillgangar, det ar alla skattebetalare var for sig som bidrar med skatt fran sina inkomster for att kunna hjalpa de som ar nodstallda. Nar fler och fler systematiskt utnyttjar dessa reformer, formellt lagligt eller ej, sa skiter det sig till slut. Det ar inte statens pengar man lurar till sig utan grannarnas..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv är jag just nu precis som Joints lite Thainegativ, har varit det förut, och Sverige negativ också, det går över, och svänger om, år efter år efter år....

Så jag är oerhört tacksam att dörren åt ena eller andra hållet inte är stängd, att inte stänga den är en av de största och viktigaste erfarenheterna jag fått av mina år i Thailand.

Ps till Jive: hör av dig via mail eller PM om tid finns för samkväm.

Aha... Vaxet börjar bli sugen på Thailand igen? :)

PS. Kom hit och var en kompis min sista vecka här.. har en himla massa kaffe jag måste dricka upp.

Ändrades av noBuzz
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo Thailand är ett enklare land att leva i om man är tjejintresserad ungkarl, tjejintresserad stadgad karl eller tjejintresserad gammal karl. Inte bara för den vitt utbredda prostitutionen utan för att unga tjejer i allmänhet visar en betydligt mer intresse. Speciellt stor blir skillnaden om man passerat dom 35 och redan blivit blassé hos dom 20 åriga tjejerna i Sverige. I Thailand får man åtminstone 10 år ytterligare att vara "ung" jämfört med i Sverige, man blir även mycket snyggare och rikare än hemma. Och visst är det ju en av dom stora fördelarna med Thailand, kanske t o m den enda anledningen för många expats att bosätta sig i just Thailand.

Själv är jag dock inte i den livssituation där just detta har någon större betydelse så var man trivs bäst beror som sagt var mycket på vilken utsikt man har i livet.

BRA INLÄGG!!!

Beskriver utmärkt en av anledningarna till att du har vistats...hur var det nu du brukar säga i inlägg efter inlägg...si och så många månader i snitt varje år...eller totalt...hur många år totalt... minns jag inte..men vi har hört det en jädrans massa gånger...jag får väl skylla på mitt dåliga minne..

Men, som du själva säger...det är slut nu...fru och barn tar ut sin rätt. Men samtidigt så är ju detta trots allt meningen med livet och finns det något underbarare än barn???

Det blir säkert bra i framtiden, Kim och du har ju också aviserat att det inte kommer att bli så mycket vistelse i Thailand framöver..

Jag hoppas att du kan acceptera de svenska alkohollagarna när du skall ut och köra bil. Du kan ju åtminstone lyssna på radio, omm du nu tycker det är för tråkigt att ägna dig åt bilkörningen till fullo.

Hoppas vi ses på Västgötaträffen!!!

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Främsta argumentet för att köra lite packad samt att riskera sina barns liv i trafiken verkar vara rädslan för att annars kan man uppfattas som PK, moralkärring eller liknande...

Tjena Wille,

jag antar att det inlagget var riktat till mig. Enligt min mening faller det tyvarr in i kategorin "billiga poang". Det kan ju aven vara sa att man litar pa sitt eget omdome? Det ar ju trots allt jag som tar hand om mig sjalv och mina barn, inte staten eller statistiken.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Wille,

jag antar att det inlagget var riktat till mig. Enligt min mening faller det tyvarr in i kategorin "billiga poang". Det kan ju aven vara sa att man litar pa sitt eget omdome? Det ar ju trots allt jag som tar hand om mig sjalv och mina barn, inte staten eller statistiken.

att ha barnen oskyddade i bilen innebär väl att du också litar på övriga bilisters omdöme?

mvh. Lars

En tio-årings dumhet är för det mesta starkt begränsad. Något man inte kan säga om oss vuxna. (lånat av Joints)

We are all born ignorant, but one must work hard to remain stupid.

Link to comment
Dela på andra sajter

att ha barnen oskyddade i bilen innebär väl att du också litar på övriga bilisters omdöme?

mvh. Lars

Det maste man dessvarre gora, hur skulle man annars vaga sig ut i trafiken overhuvudtaget? Eller skicka sina svenska barn i en skolbuss utan balte hemma i Sverige? Eller lita pa att skolbussens chauffor ar nykter, har sovit gott och i ovrigt ar vid sina sinnens fulla bruk? Ibland ar livet sa farligt stt leva att man borde overvaga att lata bli, atminstone statistikt sett.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom det handlar om frihet så tar jag mig just det och kommer med en kommentar.

Några ser det kanske som moralpredikningar men det är nog mest en samvetsfråga.

-Frihet att inhandla öl, vin och sprit var jag vill och när jag vill

En frihet jag gott kan vara utan. Det finns inte många butiker i världen som kan konkurrera med Systembolaget vad det gäller sortiment.

Snackar vi gott vin eller god öl till bra priser så finns t.ex. inte Thailand med på startlinjen ens. Whisky ska vi bara inte tala om.

-Frihet att köra min mc utan hjälm och med några bira I kroppen

-Frihet att ta bilen till en restaurang och köra hem smått berusad

Fyllekörning har redan vänts ut och in här. Även om det är praxis att köra med alkohol i kroppen i Thailand så bör man inte göra det iaf.

Kan vi föregå med gott exempel i en så'n viktig fråga så varför inte? Man behöver inte alltid ta seden dit man kommer.

-Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Jag antar att du menar lågt straff? Men varför begå mindre trafikföreseelser i Thailand?

Det kan man väl göra hemma i Sverige också. Gillar man det så är det väl bara att slanta av och se glad ut eller hur?

I övrigt så är jag beredd att hålla med dig och om sex veckor åker jag "hem" igen till både friheten och ansvaret.

Link to comment
Dela på andra sajter

LungAlahato

-Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Jag antar att du menar lågt straff? Men varför begå mindre trafikföreseelser i Thailand?

Det kan man väl göra hemma i Sverige också. Gillar man det så är det väl bara att slanta av och se glad ut eller hur?

I övrigt så är jag beredd att hålla med dig och om sex veckor åker jag "hem" igen till både friheten och ansvaret.

Mindre trafikförseelsre? Det gör svenskar här i Stockholm dagligen med sina SUV-bilar så den friheten stockholmarna har tagit åt sig redan.

Arto

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Och hur mycket påverkas bromssträckan om man sms:ar medan man kör. eller hur påverkas reaktionen om man inte har "tio i två" fattningen på ratten när utspringande barnet på övergångsstället plötsligt dyker upp?

Allt är relativt.

Tio i två fattningen är borta pga krockkudden.

Den har den aldrig varit det optimala, kolla rattfattningen hos en tävlings förare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tio i två fattningen är borta pga krockkudden.

Den har den aldrig varit det optimala, kolla rattfattningen hos en tävlings förare.

Beror på vilka tävlingsförare, och vilken generation. Innan paddles under ratten var det viktigast att ha ett rattgrepp som skyddade tummarna när ratten slog som fan, gjorde ont och blev vingligt om man fick rattekrarna på tummen stup i kvarten, därifrån kom 10 i 2 greppet...numer har man bättre hjulupphängningar bättre servon och framför allt kör dom på vägar, inte kostigar som "riktiga" skogsbilsförare... :crazy:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

-Frihet att kunna begå mindre trafikförseelser med låg risk (200 baht)

Jag antar att du menar lågt straff? Men varför begå mindre trafikföreseelser i Thailand?

Det kan man väl göra hemma i Sverige också. Gillar man det så är det väl bara att slanta av och se glad ut eller hur?

I övrigt så är jag beredd att hålla med dig och om sex veckor åker jag "hem" igen till både friheten och ansvaret.

I mitt fall sa bestar friheten i att man gor upp pa plats direkt med polismannen i de undantagsfall overtradelsen uppmarksammats. Inga ytterligare reprimander i form av prickar i korkortet eller indraget kortkort. En express variant av syndernas forlatelse :-)

Jag fastnade i fartkameran pa Highway 7 mellan Bangkok och Pattaya for en tid sedan, fick da klart for mig att det ar bilens agare och inte foraren som ska betala boterna.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fastnade i fartkameran pa Highway 7 mellan Bangkok och Pattaya for en tid sedan...

Det gjorde jag med, för 3 veckor sedan sist. Men det kostade 1000 baht, inte 200.. grrr... diablo.gif

Och jag körde 120, precis som alla andra... men bara jag och en till vart plockade.

Lägger det "snylta-på-farangen-facket" :)

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Incinerator

Det maste man dessvarre gora, hur skulle man annars vaga sig ut i trafiken overhuvudtaget? Eller skicka sina svenska barn i en skolbuss utan balte hemma i Sverige? Eller lita pa att skolbussens chauffor ar nykter, har sovit gott och i ovrigt ar vid sina sinnens fulla bruk? Ibland ar livet sa farligt stt leva att man borde overvaga att lata bli, atminstone statistikt sett.

Finns det skolbussar utan bälte idag?

Jag tror inte det är lagligt längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...