Jump to content
IGNORERAD

Tog en tur till "gamla landet"..


soiwalker

Recommended Posts

Frihet att kunna tillgå den Thailändska maten till överkomliga priser.

Frihet att inte behöva tillgång till TV eller dator för att fördriva tiden med.

Frihet att kunna möta nya intressanta människor dagligen utan ansträngning samt bli dömd som galen.

Frihet att inte behöva vistas inomhus under vintertid framför TVn.

Frihet att kunna hoppa på motorcykeln i shorts och flip flot, köra ner till stranden, ta ett dopp, en lunch och en öl och prata med främlingar, samt titta på och prata med damer.

Frihet att kunna möta och prata samt utbyta ideer och tankar med likasinnade människor, samt kunna träffa människor som letar efter något mer än vad livet i Sverige innebär.

Frihet i att inte behöva passa in i den Svenska mallen i hur man bör och skall leva sitt liv.

Frihet i att kunna leva ut och vara den man är, utan att falla in i en automatisk mall i sitt beteende utöver hur släkt och vänner förväntar dig att vara.

Ändrades av Rob
Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    40

  • Sabura

    18

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Och storebror komplexet gör att hörnan följer med i denna kampanj av bara farten.. :crazy:

Knasen...ursäkta mig..men jag försår inte vad du menar.

Om jag är dum så accepterar jag detta men snälla, förklara hur du mnenar.

MVH Nonki

Link to comment
Dela på andra sajter

Bra spekulerat...har samma erfarenhet, problemet som uppstår är givetvis: skall vi sätta gränsen som alla klarar eller sätta den som en del klarar?

Och då menar jag inte att VI skall sätta gränsen bokstavligen utan vi får stå för global intelligens.

Eller skall var och en, i berusat tillstånd, få avgöra hur bra de är att köra bil.:ironi:

Vi vet ju hur alkoholen påverkar omdömet !

Titta bara på vissa inlägg som görs här ibland en sen kväll efter att de kommer hem från krogen !

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1957 ändrade man tydligen gränsen från 0,8 till 0,5 promille

Se där, minnet är inte vad det borde vara uppenbarligen, 1957 var jag inte med ännu.

Vad gäller att man får sämre reaktionstid efter 1 öl till maten så är det helt säkert så men det finns ju 1000 andra parametrar som också ger sämre reaktionstid under körning, öka hastigheten 1 km/h, lyssna på radio i bilen, föra ett samtal med passagerarna osv. Behövs inte mycket för att bromsträckan ska bli något längre än när man har 100% koncentration och det jag inte gillar är hur man kan dömmer ut en av anledningarna som fruktansvärt moraliskt förkastlig (som borde bestraffas med nära på dödsstraff) samtidigt som man lojt rycker på axlarna åt dom flesta andra.

Jag personligen anser inte att jag blir en så pass mycket osäkrare bilförare efter 1 öl till maten när vi stannar resan för lite lunch att jag för dens skull väljer att avstå (när vi kör omkring i Thailand). Och det anser inte heller dom allra flesta västliga ländernas styren där det enligt deras lag och moral går bra att köra efter betydligt fler än en öl.

Kommer ihåg en bekant belgare som jag i vintras satt och snackade med om just nykterhet och körning och han påstod att detta inte ens är ett diskussionsämne i Belgien. Där anses det självklart att man får köra bil trots vinpimplande, krogbesök, partykväll osv. Rent tekniskt är rattfylleri förbjudet i landet men det är bara om det händer något, eller om man är en uppenbar fara, som belgiska polisen bryr sig enligt honom. Och så är det nog i dom allra flesta västländer faktiskt. I Sverige tänker vi som bekant annorlunda och det är väl bra tycker jag. Man ska inte köra full eftersom man är rena katastrofen i trafiken när man är det. Men jag personligen anser nog inte att man är full vid 0,2 promille alkohol i blodet och tycker att sänkningen av gränsen från 0,5 var fel. Ibland drar man moraluppfattningen in i absurdum i Sverige och nykterhetsgränsen är en sådan sak tycker jag, förbudet mot köp av sex och pedofiljakten på manliga förskollärare är andra exempel.

Men även om jag inte gillar precis allt i Sverige så har jag aldrig funderat på att emigrera till Thailand för den sakens skull, tar istället kolsyrat vatten till lunchen. Med just dom företeelser jag nämde som exempel är det nog etter värre med dom generösa moraluppfattningar som gäller i Thailand angående dessa.

Mellanmjölk är bäst.

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Kim, är inte huvudreglen att man ska framföra fordonet på ett för alla trafikanter säkert sätt?

Då spelar det väl ingen roll vad som oxå kan göra färden osäker.

Antingen det är dåliga bromsar, en repig framruta eller din ev brist på sömn.

Även om vi är många som är ögontjänare i trafiken så är det väl ändå du som chaufför

som till syvende och sist är ansvarig för alla säkerhetsparametrar som du kan påverka?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, är inte huvudreglen att man ska framföra fordonet på ett för alla trafikanter säkert sätt?

Då spelar det väl ingen roll vad som oxå kan göra färden osäker.

Antingen det är dåliga bromsar, en repig framruta eller din ev brist på sömn.

Även om vi är många som är ögontjänare i trafiken så är det väl ändå du som chaufför

som till syvende och sist är ansvarig för alla säkerhetsparametrar som du kan påverka?

Javisst och det är därför jag aldrig lyssnar på radio i bilen, samtalar med medpassagerare och aldrig släpper tio i två fattningen av ratten samtidigt som jag kör 5 km/h saktare än skylten påvisar bara för att med god marginal kunna kompensera förlängning av bromssträckan som andra mer svårpåverkbara faktorer som att jag bara sov 5 tim senaste natten, att jag inte kan låta bli att fundera på månadens amorteringar mm medför. ;)

Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama"

Link to comment
Dela på andra sajter

Kim, är inte huvudreglen att man ska framföra fordonet på ett för alla trafikanter säkert sätt?

Då spelar det väl ingen roll vad som oxå kan göra färden osäker.

Antingen det är dåliga bromsar, en repig framruta eller din ev brist på sömn.

Även om vi är många som är ögontjänare i trafiken så är det väl ändå du som chaufför

som till syvende och sist är ansvarig för alla säkerhetsparametrar som du kan påverka?

Jo, men det klagas och moralpredikas om alkohol, men det predikas inte om att t.ex. SMS:a när man kör vilket är farligare, enligt min mening, än att någon kör med en öl i kroppen. Separata fall, alltså. Det sker säkert i kombination också, och det är ju ännu värre.

Och skulle man krocka sin bil när man både druckit en öl och samtidigt SMS:at till mamma, så blir man garanterat påtalad att alkohol inte ska kombineras med bilkörning.

Fast det i själva verket var SMS:andet som orsakade olyckan.

Vet inte hur många gånger jag sett folk vingla runt ordentligt på motorvägen i Sverige pga att de sitter och SMS:ar till någon. Men det är fler gånger än en.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, men det klagas och moralpredikas om alkohol, men det predikas inte om att t.ex. SMS:a när man kör vilket är farligare, enligt min mening, än att någon kör med en öl i kroppen. Separata fall, alltså. Det sker säkert i kombination också, och det är ju ännu värre.

Och skulle man krocka sin bil när man både druckit en öl och samtidigt SMS:at till mamma, så blir man garanterat påtalad att alkohol inte ska kombineras med bilkörning.

Fast det i själva verket var SMS:andet som orsakade olyckan.

Vet inte hur många gånger jag sett folk vingla runt ordentligt på motorvägen i Sverige pga att de sitter och SMS:ar till någon. Men det är fler gånger än en.

Så Du menar att bara för att lagstiftningen haltar i mobil och SMS frågan är det mindre farligt att köra på lyset? :whistle:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Så Du menar att bara för att lagstiftningen haltar i mobil och SMS frågan är det mindre farligt att köra på lyset? :whistle:

Nej, jag anser att det är farligare att sitta och SMS:a när man kör än det är att köra efter en öl. Det är en jämförelse, alltså.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, jag anser att det är farligare att sitta och SMS:a när man kör än det är att köra efter en öl. Det är en jämförelse, alltså.

Och jag tycker dom päronen som växer på äppelträdet är godast... :dance1:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte undvika att fundera över varför alkohol i kombination med trafik är ett sådant tabu och skuldbelagt ämne i just Sverige. Det verkar nästan vara värre än sexköp vilket iof inte verkar vara så skuldlagt på det här forumet. Med andra ord, varför är det eller upplevs det vara farligare i Sverige?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan inte undvika att fundera över varför alkohol i kombination med trafik är ett sådant tabu och skuldbelagt ämne i just Sverige. Det verkar nästan vara värre än sexköp vilket iof inte verkar vara så skuldlagt på det här forumet. Med andra ord, varför är det eller upplevs det vara farligare i Sverige?

För att det dödar?

Sedan får jag nästan krupp av att läsa hur en del nästan går i försvarsställning för alkohol och trafik istället för att inse att kombinationen inte är så smart. Bara för att man har insikt i att föra fordon på ett säkrare sätt och för att man undviker att blanda alkohol med trafik så är man moralpredikare? Helsike vad sådant dravel retar mig...använd sunt förnuft istället för att konstant försvara flummeri och alkoholvanor som om det vore det bästa som fanns i denna värld.

Jag dricker gärna, men gör det numera måttligt och mer sällan, efter att ha varit mycket nära alkoholism i ung ålder.

Jag har varit med om två trafikolyckor i mitt liv men kommit undan med livet i behåll vilket jag är mycket tacksam för. Båda olyckorna orsakade av halka. En av mina tidigare ungdomsvänner blev påkörd och dödad av en bekant till mig som fyllekörde. Killen som körde ihjäl min vän hängde sig senare i livet pga sina problem med bl a ångesten, skuldkänslorna och spriten. En annan bekant till mig placerade sin bil rakt in i ett träd och dog direkt efter att ha fyllekört i hög hastighet.

Jag har sett detta från mycket nära håll och det är därför jag engagerar mig så mycket i ämnet. Alkohol och trafik i kombination dödar...det är inget snack om den saken. Att en del tycks anse att det är "ballt" eller att det är ens rättighet att köra påverkad...vare sig det är moppe, bil eller mc är fruktansvärt egoistiskt och för mig skrämmande arrogant mot övriga trafikanter.

Moralpredikant? Pekfingermaffia? Ja herregud...vilka omogna försvar för att framföra fordon på livsfarligt sätt...

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Stefan 66

Håller med dig fullt ut , kan inte förstå varför man skall greppa efter alla tänkbara strå för att på något sätt försöka rättfärdiga alkohol-bil

sms, tio i två, sömn, stress, taskiga köregenskaper etc etc

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Javisst och det är därför jag aldrig lyssnar på radio i bilen, samtalar med medpassagerare och aldrig släpper tio i två fattningen av ratten samtidigt som jag kör 5 km/h saktare än skylten påvisar bara för att med god marginal kunna kompensera förlängning av bromssträckan som andra mer svårpåverkbara faktorer som att jag bara sov 5 tim senaste natten, att jag inte kan låta bli att fundera på månadens amorteringar mm medför. ;)

Jag inser ironin, fast jag tycker den är malplacerad.

Men tänk själv hur det skulle kännas att döda en människa i trafiken.

Tänk för ett ögonblick på scenariot att du dödar din egen son på vägen utanför huset, antingen det är i Thailand eller här.

Att det inte finns någon lag mot att SMS'a eller att du har annat än trafiken att tänka på

är nog en klen tröst när du efter begravningen funderar på vad du kunde gjort annorlunda.

Det är en tradegi varenda gång någon dör i trafiken, men de flesta här verkar vara mera upptagna av regler

och lagar, risken att bli upptäckt och chansen att kunna slippa / muta sig från straff.

De små uppoffringar var och en kan göra för att hindra att det händer har inget eller lite med regelrytteri eller tvättstugetanter att göra.

Vet ej om det är brist på empati eller vilja / förmåga att tänka efter före?

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa vecka åker jag tillbaka till Thailand efter 2 veckor i sommarstockholm och det skall bli riktigt skönt.

Har bott i Thailand i 7 år och varje gång jag besöker Sverige (2-3 veckor/gång) får jag samma sak bekräftad - jag trivs bättre i Thailand än i Sverige.

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Kanske är det så att mycket av det vi älskar med Thailand, det hatar vi också?

Egentligen kan väl ingen påstå att det är ok att köra bil alkoholpåverkad?

Ingen kan heller påstå att det är ok med korruption?

Eller att köpa sex?

Eller att äta på en restaurang som bara är ett hål i väggen med toaletten alldeles intill köket?

Eller köra bil med grannens ungar på flaket på pickupen?

osv osv...

Eller så kanske vi bara hatar/älskar det när det passar våra egna syften?

Jag känner mig i alla fall alldeles kvävd av alla regler som finns i Sverige. De genomsyrar hela samhället!

Jag vill, trots att min moral många gånger inte håller med, flytta till friheten i Thailand!

För jag tycker att livskvaliten trots allt är högre i ett fritt samhälle än i ett kontrollsamhälle.

Med stor frihet följer även ett stort ansvar! Det gillar jag!

/ Joe

In Asia you live and you die. In Farangland you expect to live one day, then you die without having lived.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns regler och lagar i Thailand med...men som "farang" med lite pengar så surfar man på ytan och då är det inte undra på att man trivs som fisken i vattnet...

Jag tycker också att Sverige är uppstyltat och ibland känns det riktigt drygt med alla regler och lagar hit och dit...byråkrati osv. Jag tycker ändå att det man faktiskt får av landet gör mig stolt som svensk och det gör att jag aldrig kommer att pissa på mitt hemland som jag tycker att en del gör här.

Sverige är långt ifrån det enda landet som har lagar som rör ämnet alkohol och droger. Nu finns det MASSOR av Thailandsresenärer som är pensionerade eller sjukpensionerade och pga det förbannade svenska samhället så har dessa svenskar möjligheten till ett fint liv i Thailand trots relativt låga inkomster för svenska mått sett. Det är fanimej inte dåligt för så fint lever inte många andra pensionärer i andra länder. Jag är inte nationalist eller enfaldig svensk utan jag ser mig mer som en världsmedborgare men jag blir förbannad när jag ser folk kasta skit på ett Sverige som byggt upp det som dessa personer nu utnyttjar...med rätt..då vårt samhälle ställer upp på pensionärer och sjuka.

Ödmjukhet är sällsynt...

Näpp..nu blir det ett par Falcon med en go pizza...:wai:

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det ju så att vara ungkarl i Thailand långt ifrån är detsamma som att vara ungkarl i Sverige, speciellt inte om man uppnått mogen ålder (40+). Och soiwalkers uppspaltade frihetsideal i Thailand går ju mest ut på att det är mer lättraggat än där hemma och det har han naturligtvis rätt i, i alla fall om man är beredd att byta pengar mot sex (utan pengar på fickan är det nog fan i mig mer lättraggat i Sverige tror jag). Så är man en 40+ ungkarl så finns det nog en hel del fler fördelar med att bo i Thailand än om man är en gift (och trogen) familjefar.

Vad jag vill ha sagt är att alla naturligtvis inte har samma utsikt i livet och om Thailand kan anses bättre eller sämre än Sverige beror förstås väldigt mycket på ens egen livssituation. Finns liksom ingen mall som kan läggas över alla.

Vad gäller barn och trafiksäkerhet så anser jag förstås att det är bra med bilbarnstolar, hjälm på cykeln osv men jag tycker inte om den beskäftiga attityd som finns i Sverige där man totalsågar någon som kör en enda meter utan barnet fastspänt. Så stor är ju faktiskt inte sannolikheten att det ska hända något under en enstaka tur utan fastspända barn att initiativtagaren för det tilltaget bör sågas vid fotknölarna. Finns större risker för barn inom andra områden som folk i princip moraliskt struntar i eftersom debatten om dom riskerna aldrig varit uppe till allmän diskussion.

Det samma gäller alkohol och bilkörning. man är inte en så jättesämre förare efter en eller två öl att det förhöjer risken speciellt mycket. Då är det nog bra mycket farligare med alla dom förare som åker runt i bil i Sverige och skriver sms samtidigt som dom kör. Eller dom som kör när dom är trött, deprimerad, ilsken eller annat.

När jag växte upp på sextio- och sjuttiotalet var det väl ingen jävel som visste vad en bilbarnstol var för något, lika lite ville folk förstå att bilbälte hade man för sin egen skull. Gränsen för rattonykterhet gick vid 0,8 promille alkohol och rattfylla vid 1,5 promille. På den tiden gick det alltså bra att ta bilen till och från krogen trots några öl innanför västen. Ungefär så resonerar man i Thailand idag. Vad man där har att jämföra med är kanske att barnen istället åker 4 fastklamrade på moppen och i det perspektivet så är nog icke fastbunden i baksätet på en bil otroligt mycket säkrare.

Om 25 år kanske det anses som idi*ti och moraliskt förkastligt att framföra en bil utan hjälm på sig i Sverige och fan vet vad mer. Men idag reagerar ingen på den diskussionen eftersom den ännu inte finns.

Moraluppfattningar ändras med tid och plats och Thailand är inte Sverige. ännu.

Tjena Kim,

Bra inlagg och jag instammer till stora delar. De friheter jag listat handlar ju delvis om det andra konet, fast egentligen inte sa mycket om den traditionella prostitutionen. For mig handlar nog denna frihet mer om att omgivningen i Thailand inte ar lika fordomande nar det galler stor aldersskillnad mellan man och kvinna, det ar fullt normalt att en aldre man dejter en gig vid sidan om, det ar ingen som hojer pa ogonbrynen over det.

Pa arbetsplatsen dar jag arbetar, vilken sannolikt ar representativ for andra kontor i Thailand, sa ar det en valdigt oppen flirtig kultur, nagot aven jag som expat bjuds in att delta i. Eftersom jag ar en inbiten biljardspelare sa har jag haft formanen att fa valdigt manga vanner och bekanta i expat

kretsen i Bangkok. Majoriteten ar naturligt nog engelsman men aven manga australiensare, tyskar, schweizare och amerikaner. Merparten av dessa ar ogifta och de flesta ar inte pa nagot satt att betrakta som rika eller sarskilt hogavlonade. De flesta dejtar unga tjejer, har kortare eller langre relationer, det ar inte en fraga om pengar som utbyter hander utan normala relationer precis som hemma. Den stora skillnaden ar givetvis att de i Bangkok kan hitta flickvanner som ar otroligt mycket vackrare, yngre och trevligare an vad de kunnat hoppas pa i sitt hemland. Emellanat avslutar vi en matchkvall pa Soi Cowboy, ingen behover ljuga om var den sista olen togs for sin flickvan, dom vet hur killar ar och ar glada nar vi kommer hem.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

För att det dödar?

Nej, för det gör ju alkohol i trafiken även i andra länder. Frågan var varför det har blivit ett sådant hett ämne i Sverige? Alltså inte varför det är fel med alkohol och bilkörning utan varför svenskar engagerar sig mer plus att det finns en sådan tendens till moral och skuld. Något som inte verkar sprida sig jämt på vårt klot. Kanske bara en fråga för sociolognördar som undertecknad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nästa vecka åker jag tillbaka till Thailand efter 2 veckor i sommarstockholm och det skall bli riktigt skönt.

Har bott i Thailand i 7 år och varje gång jag besöker Sverige (2-3 veckor/gång) får jag samma sak bekräftad - jag trivs bättre i Thailand än i Sverige.

Det låter härligt. Kan man få be om en lite längre utläggning från en person som jag vet bär på ganska mycket förnuft? Jag befinner mig just nu i ett lite thailandsnegativt läge och lyssnar gärna på uppmuntrande historier från personer som inte bara finner intresse av alkohol, barspring, sol, bad och billig shopping.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det låter härligt. Kan man få be om en lite längre utläggning från en person som jag vet bär på ganska mycket förnuft? Jag befinner mig just nu i ett lite thailandsnegativt läge och lyssnar gärna på uppmuntrande historier från personer som inte bara finner intresse av alkohol, barspring, sol, bad och billig shopping.

Jag vill inte att någon skall dra för stora växlar av mitt tyckande. Det är ju,trots allt, bara baserat på några veckor i Stockholm och jag längtar till min fru samt att jag vill trivas bäst i Thailand.

Skall jag ändå försöka säga något konkret, så känns Stockholm som en plats för åldersgruppen 30-45 år och då är det väl kanske jag som har förändrats och inte Stockholm.

Ändrades av Jive

Pensionärer suger - bunt ihop och slå ihjäl!

Link to comment
Dela på andra sajter

Sam sip sam

Jag vill inte att någon skall dra för stora växlar av mitt tyckande. Det är ju,trots allt, bara baserat på några veckor i Stockholm och jag längtar till min fru samt att jag vill trivas bäst i Thailand.

Skall jag ändå försöka säga något konkret, så känns Stockholm som en plats för åldersgruppen 30-45 år och då är det väl kanske jag som har förändrats och inte Stockholm.

kolla din pm box och kom förbi får du umgås med jämngamla

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill inte att någon skall dra för stora växlar av mitt tyckande. Det är ju,trots allt, bara baserat på några veckor i Stockholm och jag längtar till min fru samt att jag vill trivas bäst i Thailand.

Skall jag ändå försöka säga något konkret, så känns Stockholm som en plats för åldersgruppen 30-45 år och då är det väl kanske jag som har förändrats och inte Stockholm.

Man behöver inte dra för stora växlar men jag tycker det är ett faktum att många anser Thailand vara antingen eller. Lite himmel eller helvete. Mer intressant att lyssna på dem som hittat den "gyllene medelvägen".

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns regler och lagar i Thailand med...men som "farang" med lite pengar så surfar man på ytan och då är det inte undra på att man trivs som fisken i vattnet...

Jag tycker också att Sverige är uppstyltat och ibland känns det riktigt drygt med alla regler och lagar hit och dit...byråkrati osv. Jag tycker ändå att det man faktiskt får av landet gör mig stolt som svensk och det gör att jag aldrig kommer att pissa på mitt hemland som jag tycker att en del gör här.

Sverige är långt ifrån det enda landet som har lagar som rör ämnet alkohol och droger. Nu finns det MASSOR av Thailandsresenärer som är pensionerade eller sjukpensionerade och pga det förbannade svenska samhället så har dessa svenskar möjligheten till ett fint liv i Thailand trots relativt låga inkomster för svenska mått sett. Det är fanimej inte dåligt för så fint lever inte många andra pensionärer i andra länder. Jag är inte nationalist eller enfaldig svensk utan jag ser mig mer som en världsmedborgare men jag blir förbannad när jag ser folk kasta skit på ett Sverige som byggt upp det som dessa personer nu utnyttjar...med rätt..då vårt samhälle ställer upp på pensionärer och sjuka.

Ödmjukhet är sällsynt...

Näpp..nu blir det ett par Falcon med en go pizza...:wai:

Hej Stefan,

Jag maste tyvarr saga att jag inte delar dina asikter pa nagon punkt.

Thailand ar ett djupt orattvist och osolidariskt samhalle, ingen har pastatt motsatsen. En omfattande korruption och en motvilja fran de som har makten att utjamna klasskillnader och hoja inkomsterna for de manga lagavlonade bevarar effektivt detta system.

Alla, oavsett rik eller fattig, thai eller farang, lever darfor I ett system som radikalt skiljer sig fran vad vi svenskar ar vana vid och kanske kanner oss bekvama med. Jag skriver lever med eftersom det ar just det man gor. Att pasta att rika farangen springer omkring med sina sedelbuntar och bryter mot alla regler ar djupt felaktigt och grovt forenklande. Alla som lever I Thailand ar tvingade att folja systemet, vilket givetvis blir enklare om man har mer pengar eller mer makt eftersom man da kan forenkla sitt liv betydligt genom att muta sig fram. Att andra systemet overlater jag med varm hand till thailandarna sjalva, dom ar namnligen inget intresse av att faranger blandar sig I inrikespolitiken. Nagot ett par rodskjortade faranger tydligt fick erfara for nagra manader sedan. Saledes lever jag med systemet tills det andras, vilket ocksa innebar att jag tvingas acceptera den stora skillnaden mot det svenska system jag vuxit upp med.

Vad galler svenska pensionarer sa tycks du vara av uppfattningen att pensionerade svenskar som flyttat till Thailand borde sta I djup tacksamhetsskuld till den snalla svenska staten som sa givmilt ger dom en pension som dom kan leva val pa I lagkostnadslandet Thailand.

Enligt min mening ar pensionen ett individuellt sparande dar statens roll ar att administrera sparandet for att sedemera betala ut premien till den pensionerade. Borde jag tarogt tacka banken for att jag far tillbaka mina surt insparade slantar? Den svenska staten har till och med frackheten att avkrava 25% skatt pa pensionen for de som skriver ut sig for ett pensionarsliv I Thailand. Hur hanger det ihop? Som avskriven har du inga rattigheter langre I Sverige samtidigt som du inte har nagra rattigheter I det land du lever i.

Och, nej, jag har 20 ar kvar till pensionen. Daremot kanner jag manga pensionarer harnere och delar deras syn pa orattvisan.

Det vore ocksa valdigt intressant att fa veta hur svenskar som bor I Thailand utnyttjar Sverige, det vore toppen att fa lite klarhet i.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Man behöver inte dra för stora växlar men jag tycker det är ett faktum att många anser Thailand vara antingen eller. Lite himmel eller helvete. Mer intressant att lyssna på dem som hittat den "gyllene medelvägen".

Vad är medelvägen om inte lite himmel och lite helvete.

Mycket av bägge - eller ingetdera.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...