Jump to content
IGNORERAD

Tog en tur till "gamla landet"..


soiwalker

Recommended Posts

Jag vet det finns miljoner bilförare som tänker likadant som Soiwalker att det är deras frihet...

Ja..och det är skrämmande...verkligen skrämmande. Tyvärr är det oerhört många oskyldiga som får sätta livet till överallt i världen för att dessa individer ska få känna sig "fria"...

Höjden av egoism.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 200
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • soiwalker

    40

  • Sabura

    18

  • Baa

    11

  • GammalDansken

    10

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Berättade lite om denna tråd för några engelsmän, som bor här i Surin.

De såg alla riktigt frågande ut och nästan hånlog åt tanken att inte få köra bil efter ett par öl.

"Det fungerar ju inte", var deras slutgiltiga svar.

Nu säger jag inte att det är OK att köra full. Men vissa kan dricka ett par öl i Sverige utan att hamna över gränsen (om den är densamma som när jag kollade senast). Vissa kan inte dricka något alls.

Både i England och i Thailand är gränsen högre än i Sverige... Får man då inte köra bil, så länge man håller sig under gränsen för vad som är lagligt?

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Det är ju därför dessa gränser finns, men sedan om det är lämpligt att köra eller inte får man väl själv ta ett beslut på, men riskerna att man skall göra sig själv och andra olyckliga ökar ju i samma takt som promillen!

Det kan väl ingen förneka efter alla studier som gjorts på området!

Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla som ondgor sig over mina vanor vill jag bara saga:

Jag ar inte en internationell talesman for rattonyktra. Jag ar inte ansvarig for andras val eller for konsekvenserna av deras val, saledes undanber jag att skuldbelaggas for andras garningar. Jag accepterar heller inte att skuldbelaggas for saker som eventuellt skulle kunnat handa eller eventuellt skulle kunna handa beroende pa mina beslut.

Mina val ar mina och jag tar ocksa fullt ansvar for dom. Jag kor mot rott ljus vid vanstersvang om jag inte ser nagra andra bilar pa vagen, jag kor om andra bilar pa vanster sida om jag bedomer det som sakert, jag kor kortare strackor pa enkelriktade gator I motsatt fardriktning om jag bedomer det vara en god ide, jag har 4 barn I bilens baksate utan bilbalte.

Kort sagt, jag har anpassat mig till gallande kultur. Det ger mig inte bara en okad frihet utan gor mig aven betydligt mer forutsagbar av omgivningen. Vilket I sin tur gor mig till en sakrare forare, tro det eller ej.

IL och Surin nuddar vid amnet och jag haller helt med dom. Det finns massvis av vasterlanningar I Thailand som forsoker exportera sin moral och sina varderingar men man kan ju fraga sig varfor? Missriktad moral och kollektiva varderingar var en av huvudanledningarna till varfor jag flyttade, varfor skulle jag vilja ha samma situation I Thailand? Vill man ha det som hemma sa ar det nog battre att stanna hemma.

Stefan66; vad ar det for dravel om svensk sjukforsakring? Tror du resten av varlden bryr sig om en gratis rullator, 1 ars ko for en hoftledsoperation och en lang, ensam och bitter dod pa ett svenskt alderdomshem? Du maste skamta..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Till alla som ondgor sig over mina vanor vill jag bara saga:

Jag ar inte en internationell talesman for rattonyktra. Jag ar inte ansvarig for andras val eller for konsekvenserna av deras val, saledes undanber jag att skuldbelaggas for andras garningar. Jag accepterar heller inte att skuldbelaggas for saker som eventuellt skulle kunnat handa eller eventuellt skulle kunna handa beroende pa mina beslut.

Mina val ar mina och jag tar ocksa fullt ansvar for dom. Jag kor mot rott ljus vid vanstersvang om jag inte ser nagra andra bilar pa vagen, jag kor om andra bilar pa vanster sida om jag bedomer det som sakert, jag kor kortare strackor pa enkelriktade gator I motsatt fardriktning om jag bedomer det vara en god ide, jag har 4 barn I bilens baksate utan bilbalte.

Kort sagt, jag har anpassat mig till gallande kultur. Det ger mig inte bara en okad frihet utan gor mig aven betydligt mer forutsagbar av omgivningen. Vilket I sin tur gor mig till en sakrare forare, tro det eller ej.

IL och Surin nuddar vid amnet och jag haller helt med dom. Det finns massvis av vasterlanningar I Thailand som forsoker exportera sin moral och sina varderingar men man kan ju fraga sig varfor? Missriktad moral och kollektiva varderingar var en av huvudanledningarna till varfor jag flyttade, varfor skulle jag vilja ha samma situation I Thailand? Vill man ha det som hemma sa ar det nog battre att stanna hemma.

Stefan66; vad ar det for dravel om svensk sjukforsakring? Tror du resten av varlden bryr sig om en gratis rullator, 1 ars ko for en hoftledsoperation och en lang, ensam och bitter dod pa ett svenskt alderdomshem? Du maste skamta..

Det var ju storstilat och manligt av dig att ta ansvar för dina handlingar den dagen något händer för att du kör påverkad

Eller är det bara klyschor som du snabbt glömmer bort och halar fram lite bahttingar som muta för att slippa ansvar som är kutym i Thailand ?

Och hur mycket är ditt ansvar värt för dom som drabbats av att du i din frihet kör hem onykter ? Några bahtingar till dom med förutsatt att dom som drabbats är fattiga ?

Att anpassa sig till kultur och beteende är en sak men att stänga av hjärnan och skita i allt känns knappast som en lämplig kulturanpassning

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju storstilat och manligt av dig att ta ansvar för dina handlingar den dagen något händer för att du kör påverkad

Eller är det bara klyschor som du snabbt glömmer bort och halar fram lite bahttingar som muta för att slippa ansvar som är kutym i Thailand ?

Och hur mycket är ditt ansvar värt för dom som drabbats av att du i din frihet kör hem onykter ? Några bahtingar till dom med förutsatt att dom som drabbats är fattiga ?

Att anpassa sig till kultur och beteende är en sak men att stänga av hjärnan och skita i allt känns knappast som en lämplig kulturanpassning

Hej Tallviking,

Tack for ditt svar, I vanlig ordning har du en ful ovana att forvranga andras ord for att battre passa in I din retorik. Ar du mojligen fritidspolitiker?

Du har helt ratt I att jag ar manlig och tar fullt ansvar for mina beslut och garningar. Till dags dato sa har ingen manniska eller egendom tagit skada av dessa, sa det kanns val ganska onodigt att polemisera over saker som adrig hant, eller?

For nagot halvar sedan blev jag pakord av en thaikille pa motorcykel, han valde att kora om mig pa vanstersida samtidigt som jag svangde in pa en sidogata till vanster. ( Spik nykter kan tillaggas). Den unge thaimannen flog rakt in I en krafledningsstolpe, blodet flot och moppen gick I bitar. Tillspringande thai, I huvudsak moppetaxi killar, omringade mig snabbt och sa: Jai yen, Jai yen. Don’t get angry, it was all his fault. Vilket var helt korrekt givetvis. Eftersom jag I denna situation var den mer bemedlade sa sag jag till att han kom ivag till sjukhus, gav honom 3.500 baht extra for sveda och vark, samt underlat att driva ansprak pa de skador som han orsakat pa min bil. Efter drygt 30 minuter anlande polisen och ville veta om jag ville gora en formell rapport, jag avbojde och sa att vi gjort upp saken som vanner.

Thaikultur kontra svensk kultur, vad tror du hade hant I Sverige och till vilken nytta? Visst, jag har anpassat mig till det land jag lever I, ar inte det vad alla svenskar predikar om nar de galler alla invandrare hemma I Sverige?

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Tallviking,

Tack for ditt svar, I vanlig ordning har du en ful ovana att forvranga andras ord for att battre passa in I din retorik. Ar du mojligen fritidspolitiker?

Du har helt ratt I att jag ar manlig och tar fullt ansvar for mina beslut och garningar. Till dags dato sa har ingen manniska eller egendom tagit skada av dessa, sa det kanns val ganska onodigt att polemisera over saker som adrig hant, eller?

For nagot halvar sedan blev jag pakord av en thaikille pa motorcykel, han valde att kora om mig pa vanstersida samtidigt som jag svangde in pa en sidogata till vanster. ( Spik nykter kan tillaggas). Den unge thaimannen flog rakt in I en krafledningsstolpe, blodet flot och moppen gick I bitar. Tillspringande thai, I huvudsak moppetaxi killar, omringade mig snabbt och sa: Jai yen, Jai yen. Don’t get angry, it was all his fault. Vilket var helt korrekt givetvis. Eftersom jag I denna situation var den mer bemedlade sa sag jag till att han kom ivag till sjukhus, gav honom 3.500 baht extra for sveda och vark, samt underlat att driva ansprak pa de skador som han orsakat pa min bil. Efter drygt 30 minuter anlande polisen och ville veta om jag ville gora en formell rapport, jag avbojde och sa att vi gjort upp saken som vanner.

Thaikultur kontra svensk kultur, vad tror du hade hant I Sverige och till vilken nytta? Visst, jag har anpassat mig till det land jag lever I, ar inte det vad alla svenskar predikar om nar de galler alla invandrare hemma I Sverige?

Jag förstår vad du menar med din post i helhet men att köra onykter i Thailand är ju olagligt, att många Thaiare skiter i det gör det inte mer lagligt eller mer okej. Det finns ju en anledning till att dessa lagar finns till.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Olyckor händer! men vilken tur du hade att du inte var onykter vid det tillfället för då kan man aldrig komma ifrån skuld i sammanhanget!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar med din post i helhet men att köra onykter i Thailand är ju olagligt, att många Thaiare skiter i det gör det inte mer lagligt eller mer okej. Det finns ju en anledning till att dessa lagar finns till.

I Thailand är det lagligt att köra med 49 mg/l alkohol i utandningsluften. Är man onykter då?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är det lagligt att köra med 49 mg/l alkohol i utandningsluften. Är man onykter då?

Frågan för mig är inte vilka lagar som gäller utan varför jag ska strunta i sunt förnuft och köra trots att jag druckit...

Jag kör inte en cm om jag snuttat på alkohol. På det sättet så tänjer jag aldrig gränserna och håller mig ifrån att riskera andras liv utöver mitt egna.

Varför ska man nödvändigtvis sätta sig bakom ratten med alkohol eller andra droger i blodet? Varför?

Link to comment
Dela på andra sajter

I Thailand är det lagligt att köra med 49 mg/l alkohol i utandningsluften. Är man onykter då?

Japp så gott som

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår vad du menar med din post i helhet men att köra onykter i Thailand är ju olagligt, att många Thaiare skiter i det gör det inte mer lagligt eller mer okej. Det finns ju en anledning till att dessa lagar finns till.

Hej Bobbo,

tack for en resonabel ton. Jag har inte bett nagon att gilla mina beslut eller hur jag lever mitt liv.

Jag har endast redogjort for skillnader mellan hemma och borta som jag vardesatter och som gor att jag hellre ar dar jag ar.

Att hela mitt inlagg decimerades till en trafikalkohol debatt ar trist men kanske inte forvanade. Den svenska sharia polisen

finns overallt..

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha..jag tror inte du klagar när du drar fördel av att vara "svensk" när andan faller på. Då är alla älskare av det fina nordiska landet...men så länge som allt flyter på och man har det bra så kastar man skit på Sverige.

Är du pensionär kanske? :whistle::ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Japp så gott som

Då är det alltså lagligt att köra onykter i Thailand. Det förklarar en hel del faktiskt...

Frågan för mig är inte vilka lagar som gäller utan varför jag ska strunta i sunt förnuft och köra trots att jag druckit...

Jag kör inte en cm om jag snuttat på alkohol. På det sättet så tänjer jag aldrig gränserna och håller mig ifrån att riskera andras liv utöver mitt egna.

Varför ska man nödvändigtvis sätta sig bakom ratten med alkohol eller andra droger i blodet? Varför?

Det är bra att du inte kör när du druckit. Jag gillar det inte heller. Och jag säger inte att man måste köra efter att man druckit.

Det är ju tydligt att moral och lag inte alltid går hand i hand.

Ibland har jag druckit en öl eller två och kör hem, men oftast inte. Så det så.

Moraliskt fel... ja, det är tydligt. Men det händer, vad mer kan jag säga?

Link to comment
Dela på andra sajter

Olyckor händer! men vilken tur du hade att du inte var onykter vid det tillfället för då kan man aldrig komma ifrån skuld i sammanhanget!

Exakt. Tank om jag hade blivit pakord av en thaikille pa moppe samtidigt som jag tagit en bira. da hade troligen forumets alla

evangelister trollat fram en namninsamling som sedan skickats till den svenska ambassaden dar man skarpt uppmanar utlandsmyndigheten

att genast yrka pa inforande av svensk lag och ordning i de svenska bosattningar runtom Pattaya.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man kan köra ett fordon även om man är på lyset i Thailand, kan väl ändå inte ses som en viktig anledning till varför man valt att bosätta sig i detta land!

Och händer något när man befinner sig i trafiken, lite på lyset, så är just friheten det första man blir av med, in i monkeyhouse snabbare än snabbt, oavsett berusningsnivå.

Min egen anledning till att jag bott rätt länge i Thailand och älskar landet är den avslappnade livsstilen och framförallt den "icke fördömande" tankegången.

Aceptansen som finns hos den vanliga Thailändaren om hur andra lever och vill ha sitt liv är det bästa med Thailand, maipenrai är i detta fall mycket fint.

Tyvärr finns det andra gånger när just maipenrai blir precis tvärtom, oerhört påfrestande. Frisk, med pengar, en nära familj och riktiga vänner, då är Thailand fantastiskt.

Fattig, sjuk och utan riktiga vänner och en nära familj, ja då är Thailand inte alls så roligt, nä många gånger rent dödligt. Finns en och annan farang som fått känna på detta.

VAXET-som tycker mycket om det mesta-men kan lika lite som de flesta

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej var och en får väl ta sina beslut, men om man står där och har orsakat en allvarlig trafikolycka...kanske med barn inblandade..så får man kanske leva med skiten resten av sitt liv. Jag frågar mig bara om det är värt den nonchalansen...men som sagt..det är upp till var och en att göra en egen bedömning.

Jag är jäkligt glad för varje fyllo de tar fast på vägarna som ännu inte hunnit skada någon annan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag går på Vaxets linje och listar lite av mina positiva tankar om varför jag bor här.

  • Jag är lat. Passar mig att inte ha några tider att passa.
  • ...
  • ...
  • ...
  • ... Har jag sagt att jag är lite lat?

Skämt åsido, så är det friheten att leva som jag vill, i den takt jag vill, som är överlägset nr 1.

Link to comment
Dela på andra sajter

conservator

Exakt. Tank om jag hade blivit pakord av en thaikille pa moppe samtidigt som jag tagit en bira. da hade troligen forumets alla

evangelister trollat fram en namninsamling som sedan skickats till den svenska ambassaden dar man skarpt uppmanar utlandsmyndigheten

att genast yrka pa inforande av svensk lag och ordning i de svenska bosattningar runtom Pattaya.

Evagelist jo jag tackar!

Det finns inget att diskutera om det blir ditt fel om du kör på lyset! pga att du har inget i trafiken att göra i onyktert tilstånd vare sig i Nigeria, Thailand eller Sverige

har inget med moralpredikan att göra !

Link to comment
Dela på andra sajter

Haha..jag tror inte du klagar när du drar fördel av att vara "svensk" när andan faller på. Då är alla älskare av det fina nordiska landet...men så länge som allt flyter på och man har det bra så kastar man skit på Sverige.

Är du pensionär kanske? :whistle::ironi:

Hej Stefan, jag ar normalt sett inte en person som klagar, vilket i sig gor mig extremt osvensk. Jag alskar mitt hemland, det ar

anda det enda hemland jag har, eller hur? Jag ser inga unika fordelar med Sverige som jag inte kan fa nagon annanstans, kanske

beror det pa att jag kan forsorja min familj med eget arbete, vilket verkar vara alltmer sallsynt hemma? Jag talar sallan illa

om Sverige med mina bekanta, det ar dock tankvart att jag endast har 2 vanner i Thailand som ar svenskar, ovriga ar fran en bred

mix av lander i Europa och Asien. Det blir liksom viktigare vad folk har innanfor skallbenet an vilket pass dom bar.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Exakt. Tank om jag hade blivit pakord av en thaikille pa moppe samtidigt som jag tagit en bira. da hade troligen forumets alla

evangelister trollat fram en namninsamling som sedan skickats till den svenska ambassaden dar man skarpt uppmanar utlandsmyndigheten

att genast yrka pa inforande av svensk lag och ordning i de svenska bosattningar runtom Pattaya.

Tror inte jag.

Tar mig friheten att tycka att med den inställning du har till dina friheter är du inte värt besväret.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

Mina val ar mina och jag tar ocksa fullt ansvar for dom. Jag kor mot rott ljus vid vanstersvang om jag inte ser nagra andra bilar pa vagen, jag kor om andra bilar pa vanster sida om jag bedomer det som sakert, jag kor kortare strackor pa enkelriktade gator I motsatt fardriktning om jag bedomer det vara en god ide, jag har 4 barn I bilens baksate utan bilbalte.

Bullshit! Hur ska du kunna ta fulla ansvaret om du invalidicerar eller kör ihjäl någon?

Eller om du är med i en olycka, oberoende av om du är onykter då eller inte, och dina barn skadas svårt eller dör p g a att de är obältade?

---

Det vore intressant om de, som gav honom pluskarma, för skitsnacket i den posten, förklarar varför de tyckte den posten var bra, men inte de, som invände mot den...

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Stefan, jag ar normalt sett inte en person som klagar, vilket i sig gor mig extremt osvensk. Jag alskar mitt hemland, det ar

anda det enda hemland jag har, eller hur? Jag ser inga unika fordelar med Sverige som jag inte kan fa nagon annanstans, kanske

beror det pa att jag kan forsorja min familj med eget arbete, vilket verkar vara alltmer sallsynt hemma? Jag talar sallan illa

om Sverige med mina bekanta, det ar dock tankvart att jag endast har 2 vanner i Thailand som ar svenskar, ovriga ar fran en bred

mix av lander i Europa och Asien. Det blir liksom viktigare vad folk har innanfor skallbenet an vilket pass dom bar.

Så är vi väl lite till mans...:wai:

Att man är "extremt osvensk" bara för att man inte faller inom ramarna är en klyscha med lite löjets tecken över sig och som används ofta som ursäkt. Precis som att det är fint att visa fingret åt snutar..att det är underbart att sätta sig emot alla sortens regler bara därför att. Hos en del är det mycket viktigt att vara "osvensk"...åtminstone ända tills de har behov av att rycka fram frikortet ur skjortärmen när andan faller på och allt annat försvar är borta.

Jag har massor med vänner i Sverige och utomlands som är "världsmedborgare" precis som jag. För mig har det ingen betydelse vart folk kommer ifrån heller, men jag reser inte till Thailand, och lämnar kvar mitt sunda förnuft och de värderingar jag är uppväxt med och som jag tror på.

Jag förstår dock vad du menar och vad du ville med ditt ämne initiellt men tyvärr gjorde du en groda när du drog fram din nonchalans gällande alkohol och trafik. Det var, enligt min mening, fel sätt att nyansera känsla för frihet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror inte jag.

Tar mig friheten att tycka att med den inställning du har till dina friheter är du inte värt besväret.

Tjena GD,

jag ar av den gamla skolan som anser att det svenska spraket ar tillrackligt rikt utan att behova anvanda lojliga smileys

for att beskriva vad man menar. Mitt inlagg bestod av ironi, hoppas du uppfattade det. Forklara garna vad som ar fel med min

installning, enligt nya ron i traden sa ar jag ju tydligen till och med inom lagens ramar.

Soiwalker

Link to comment
Dela på andra sajter

GammalDansken

Tjena GD,

jag ar av den gamla skolan som anser att det svenska spraket ar tillrackligt rikt utan att behova anvanda lojliga smileys

for att beskriva vad man menar. Mitt inlagg bestod av ironi, hoppas du uppfattade det. Forklara garna vad som ar fel med min

installning, enligt nya ron i traden sa ar jag ju tydligen till och med inom lagens ramar.

Tror jag har gett uttryck för min inställning till dina friheter vs andras ofriheter i tidigare inlägg.

Och jag håller med: Inget av det du skrivit vinner klarhet med smileys - det framgår allt för väl att

du menar vartenda ord och lever under devisen: Sköt dig själv och skit i andra.

Inte mot någon lov att vara på det sättet, men ställer man ut sig genom att skryta om det på en sajt

där flera än du tar sig friheten att skriva vad de egentligen tycker, får man lov att ta det sura med det söta.

Dölj gärna skammen med klyschor som "moralpredikanter" eller "jag tar ansvar för det jag gör"

och be till någon högre makt att det inte händer något du får ångra resten av livet.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...