Jump to content
IGNORERAD

Demokratiska ropen skalla - Bredband för alla!


Guest Siam-Nilsson

Recommended Posts

GammalDansken

Att man bygger ut är ju inte heller det samma som att folk får bredband.

I slutändan är det användarna som ska betala kalaset och har man inte råd så har man inte.

Those who can write have a lot to learn

from those bright enough not to

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 148
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    16

  • andersbangkok

    15

  • Baa

    10

  • MaiChai

    8

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Guest Plätt

Jag fattar inte varför de rikas, militärens och kungahusets marionett satsar på att bygga ut bredband till de svältande, vore ju bättre för honom om endast de rika som ju är de enda som stöttar honom hade tillgång till den upplysningen det ger. Hade jag varit som honom hade jag skitit i den utbyggnaden och gjort som företrädaren och stoppat de pengar som det kostar i min egen ficka.

Dom rika äger telebolagen då är det väl smart att binda upp dom fattiga i internet för att tjäna mera.

Har själv köpt datorer+ internet till tjejens dotter, detta gäller Ayuttahaya

:drinks:

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Ja, jag skulle inte palla att se det du ser. Bor på soptippar... usch, vad hemskt.

För så hemskt är det inte på alla ställen i Thailand, som du beskriver det...?!

Hej

Nej det är inte sånt som turister vill se normalt,men dessa människor finns och lever ett hårt och besvärligt liv.

Om jag inte minns fel så fanns det en tråd om dessa människor för något år sedan.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Håller med om att det ofta finns internet cafeer i centralorter men vidhåller att det är ovanligt i byarna, i vår by som består av närmare 300 hus är det ingen privarperson som har en dator, bara skolan.

Och jag tror inte att den är unik på något sätt.

Mvh Isan Lover

Nu är det väl inte så att hur det ser ut i en enskild by är likare för hela Thailand. Man kan också välja att se hur det ser ut för majoriteten av befolkningen. Eller ska vi, precis som det tidigare var i Sverige, sträva efter att alla ska ha det lika dåligt?

Jag kan säkert hitta en och annan mindre by i Sverige som fortfarande saknar Internet; det var inte så många år sedan den sista familjen fick el.

Om vi antar att Thailand är lpngt efter Sverige i infrastrukturell utveckling så är det kanske rimligt att anta att det tar lite tid att reparera de skador som förre PM med regering ställt till med.

Ha lite tålamod!!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det väl inte så att hur det ser ut i en enskild by är likare för hela Thailand. Man kan också välja att se hur det ser ut för majoriteten av befolkningen. Eller ska vi, precis som det tidigare var i Sverige, sträva efter att alla ska ha det lika dåligt?

Jag kan säkert hitta en och annan mindre by i Sverige som fortfarande saknar Internet; det var inte så många år sedan den sista familjen fick el.

Om vi antar att Thailand är lpngt efter Sverige i infrastrukturell utveckling så är det kanske rimligt att anta att det tar lite tid att reparera de skador som förre PM med regering ställt till med.

Ha lite tålamod!!

Men till skillnad mot Thailand så finns ju tekniken i Sverige och inbillar jag mig ekonomisk möjlighet om man skulle vara intresserad. Och sen tror jag inte den av dig utskällde före detta landsfadern i LOS gjorde någon skada som inte redan var skedd, men så klart, strykpojkar ska ha stryk, befogat eller ej.

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Men till skillnad mot Thailand så finns ju tekniken i Sverige och inbillar jag mig ekonomisk möjlighet om man skulle vara intresserad. Och sen tror jag inte den av dig utskällde före detta landsfadern i LOS gjorde någon skada som inte redan var skedd, men så klart, strykpojkar ska ha stryk, befogat eller ej.

Så vilken teknik saknar Thailand och som Sverige har? Bredband? Då måste det vara jättebra att PM Abhisit avser starta utbyggnad av detta. I övrigt är ju tekniken numer världsomspännande. Jag tror inte Sverige besitter någon exklusiv teknik att få ut Internet. Upplys gärna mig om du vet något mer.

Landsfadern??? Om du med en av världens största skurkar inom politiken; Thaksvinet har du nog missat ett årtionde av information. Gå gärna tillbaka och läs bl.a. i denna tråd. Att Thaksvinet får stryk är mer än väl befogat. Han borde dessutom ta sig tillbaka till Thailand och ta sitt straff. Att kalla denna person för landsfader är ett av årets största skämt. Man kan bara hånle åt detta!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Så vilken teknik saknar Thailand och som Sverige har? Bredband? Då måste det vara jättebra att PM Abhisit avser starta utbyggnad av detta. I övrigt är ju tekniken numer världsomspännande. Jag tror inte Sverige besitter någon exklusiv teknik att få ut Internet. Upplys gärna mig om du vet något mer.

Landsfadern??? Om du med en av världens största skurkar inom politiken; Thaksvinet har du nog missat ett årtionde av information. Gå gärna tillbaka och läs bl.a. i denna tråd. Att Thaksvinet får stryk är mer än väl befogat. Han borde dessutom ta sig tillbaka till Thailand och ta sitt straff. Att kalla denna person för landsfader är ett av årets största skämt. Man kan bara hånle åt detta!

Precis, men är man så humorlös att man tar inlägget bokstavligt så rekommenderar jag en riktig rotblöta, kanske det hjälper...

Visst, tekniken finns, jag använder den själv.

Sedan är det faktiskt så att det finns ett flertal innevånare i Thailand som aldrig kommer i åtnjutande av IT av ekonomiska skäl, men det har du kanske missat... eller?

Bangkok är ju trots allt långt ifrån risbyn. :whistle:

Ändrades av Baa

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, men är man så humorlös att man tar inlägget bokstavligt så rekommenderar jag en riktig rotblöta, kanske det hjälper...

Visst, tekniken finns, jag använder den själv.

Sedan är det faktiskt så att det finns ett flertal innevånare i Thailand som aldrig kommer i åtnjutande av IT av ekonomiska skäl, men det har du kanske missat... eller?

Bangkok är ju trots allt långt ifrån risbyn. :whistle:

Bara man drar ut bredbandet till soptipparna så blir det bra :ironi:

Är förvånad varje gång man är uppe i byarna i norr hur mycket dom faktisk kan om datorer och att dom kan fixa att använda dom

Ett flertal yngre tonåringar jag träffade nyligen kunde till och med hjälplig engelska samt är virtuoser på dataspel

Inte långt ifrån utvecklingen i Sverige på 80 och 90-alen

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Toprunner

Bara man drar ut bredbandet till soptipparna så blir det bra :ironi:

Är förvånad varje gång man är uppe i byarna i norr hur mycket dom faktisk kan om datorer och att dom kan fixa att använda dom

Ett flertal yngre tonåringar jag träffade nyligen kunde till och med hjälplig engelska samt är virtuoser på dataspel

Inte långt ifrån utvecklingen i Sverige på 80 och 90-alen

Kanske bäst att "hägna in" vissa områden och säkra dem från utveckling så att pretto-folket kan flappra runt i sandaler och ta bilder av folk i misär som bräker på rotvälska även i framtiden? :ironi:

Link to comment
Dela på andra sajter

Mitt intryck är att Thailand behöver mycket mer internetförbindelser mot omvärlden, inte bara internt inom landet.

Men det kanske inte passar makthavarna...

Herr Chang har talat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Precis, men är man så humorlös att man tar inlägget bokstavligt så rekommenderar jag en riktig rotblöta, kanske det hjälper...

Visst, tekniken finns, jag använder den själv.

Sedan är det faktiskt så att det finns ett flertal innevånare i Thailand som aldrig kommer i åtnjutande av IT av ekonomiska skäl, men det har du kanske missat... eller?

Bangkok är ju trots allt långt ifrån risbyn. :whistle:

Hej

Det är nog meningslöst att försöka förklara att allt inte är som i Bangkok på den Thailändska landsbygden, och då speciellt dom mest avlägsna provinserna.

Prata om att dessa människor får nytta av bredband är ungefär som att erbjuda oss svenskar gratis guld på månen, det är ju snällt men hur ska vi få ta del av det?

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Precis, men är man så humorlös att man tar inlägget bokstavligt så rekommenderar jag en riktig rotblöta, kanske det hjälper...

Visst, tekniken finns, jag använder den själv.

Sedan är det faktiskt så att det finns ett flertal innevånare i Thailand som aldrig kommer i åtnjutande av IT av ekonomiska skäl, men det har du kanske missat... eller?

Bangkok är ju trots allt långt ifrån risbyn. :whistle:

Njaaa.. en grundregel är att det alltid är fel på sändaren, aldrig mottagaren. Jag måste säga att jag har synnerligen svårt att se humorn i det du skrev. Vad var det roliga?? Berätta gärna!!

Det finns massor av folk i massor av länder inkluderat Sverige, som inte har råd. vad ska vi göra åt det? Omfördela jordens resurser? Det har prövats i sk. kommunistiska diktaturer med känt förlopp.

Notera nu noga att jag därmed INTE menar att saker skall vara som dom är idag.

Den där risbyn alla pratar om; är det en majoritet av det Thailändska folket som bor i den eller kan det vara så att c:a 15-20% bor i Bangkok med omnejd och kanske ytterligare 50 % i områden som inte täcks av risbyn?

På svenskt manér så låter vi alla skolbarn får lika dålig utbildning för då blir ju ingen bättre än de andra för DET vore orättvist!!

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Njaaa.. en grundregel är att det alltid är fel på sändaren, aldrig mottagaren. Jag måste säga att jag har synnerligen svårt att se humorn i det du skrev. Vad var det roliga?? Berätta gärna!!

Det finns massor av folk i massor av länder inkluderat Sverige, som inte har råd. vad ska vi göra åt det? Omfördela jordens resurser? Det har prövats i sk. kommunistiska diktaturer med känt förlopp.

Notera nu noga att jag därmed INTE menar att saker skall vara som dom är idag.

Den där risbyn alla pratar om; är det en majoritet av det Thailändska folket som bor i den eller kan det vara så att c:a 15-20% bor i Bangkok med omnejd och kanske ytterligare 50 % i områden som inte täcks av risbyn?

På svenskt manér så låter vi alla skolbarn får lika dålig utbildning för då blir ju ingen bättre än de andra för DET vore orättvist!!

Kanon Anders, riktigt roligt skrivet... :dance1:

Vinter och snö gör sig bäst på vykort.

 

Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar!

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Det är nog meningslöst att försöka förklara att allt inte är som i Bangkok på den Thailändska landsbygden, och då speciellt dom mest avlägsna provinserna.

Prata om att dessa människor får nytta av bredband är ungefär som att erbjuda oss svenskar gratis guld på månen, det är ju snällt men hur ska vi få ta del av det?

Mvh Isan Lover

Njaaa.. nu körde du nog i diket igen. :-)

Du kanske tror att du är den ende som håller till på landsbygden men där sk..t du i galen tunna IL. Jag tillbringar en stor del av min tid MYCKET lokalt i en fattig by, kanske inte den fattigaste byn i Thailand (finns kanske tävling om det här, vad vet jag?) men den kan säker representera en stor del av byarna. Dessutom har jag ett fadderbarn i en liten by NO om Payao. Jag besöker henne med jämna mellanrum. En av de saker jag ser är att det sker utveckling även där. Det är helt sant att varje barn inte har sin egen dator, men det har dom inte i Sverige heller, i fall det skulle vara en måttstock.

Du har alltså inte monopol på kunskap om den Thailändska landsbygden. Det är därför jag vet att, vad gäller de byar jag bor i, så stämmer dina berättelser inte. Det gör säkert det i din by men... det är olika.

Jag deltog även i ett av UN sponsrat projekt, "Education In Rural Areas" där man studerade hur att nå ut just till de små byarna med utbildning. Gissa hur?? Med IT över mobila nätverk! På den tiden var det AIS som skulle stå för infrastrukturen (givetvis betalad av UN!) Vem ägde då AIS?? Jo Thaksvinet. Projektet blev aldrig av därför att Thaksvinets kompanjoner krävde att BARA dom och inga andra operatörer skulle få deltaga. Så mycket för hans stöd till fattiga regioner!

Av detta skäl är det jättebra att regeringen satsar mer på bredband så att fler (förstås inte dina medlemmar i din by men i många andra byar) får möjlighet till information. Det kan väl inte vara dåligt??

Ändrades av andersbangkok

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Kanon Anders, riktigt roligt skrivet... :dance1:

Och ett svar från dig som motsvarar mina förväntningar. :-)

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Njaaa.. nu körde du nog i diket igen. :-)

Du kanske tror att du är den ende som håller till på landsbygden men där sk..t du i galen tunna IL. Jag tillbringar en stor del av min tid MYCKET lokalt i en fattig by, kanske inte den fattigaste byn i Thailand (finns kanske tävling om det här, vad vet jag?) men den kan säker representera en stor del av byarna. Dessutom har jag ett fadderbarn i en liten by NO om Payao. Jag besöker henne med jämna mellanrum. En av de saker jag ser är att det sker utveckling även där. Det är helt sant att varje barn inte har sin egen dator, men det har dom inte i Sverige heller, i fall det skulle vara en måttstock.

Du har alltså inte monopol på kunskap om den Thailändska landsbygden. Det är därför jag vet att, vad gäller de byar jag bor i, så stämmer dina berättelser inte. Det gör säkert det i din by men... det är olika.

Jag deltog även i ett av UN sponsrat projekt, "Education In Rural Areas" där man studerade hur att nå ut just till de små byarna med utbildning. Gissa hur?? Med IT över mobila nätverk! På den tiden var det AIS som skulle stå för infrastrukturen (givetvis betalad av UN!) Vem ägde då AIS?? Jo Thaksvinet. Projektet blev aldrig av därför att Thaksvinets kompanjoner krävde att BARA dom och inga andra operatörer skulle få deltaga. Så mycket för hans stöd till fattiga regioner!

Av detta skäl är det jättebra att regeringen satsar mer på bredband så att fler (förstås inte dina medlemmar i din by men i många andra byar) får möjlighet till information. Det kan väl inte vara dåligt??

Hej

Skriver man sånt strunt som att "Det är helt sant att varje barn inte har sin egen dator" så börjar man ju undra om du har varit i Thailand överhuvudtaget, egen dator är ett hån mot folk i ett land där många fortfarande har fullt upp med att bli mätta varje dag, och inte har råd att gå i skolan fast det nästan är gratis, p.g.a att dom inte har råd med skolskjuts, uniform eller mat eller ens ett par nya flip flop sandaler.

Det kan t.o.m vara så illa att barnen måste arbeta för familjens överlevnad och inte har tid att ens gå ut grundskolan.

Och skulle FN ha en lika sned syn som du på detta så skulle jag omedelbart sluta stödja deras verksamhet, det folk behöver är ju naturligtvis att lära sig skriva och läsa och detta även helst på engelska, för att öka möjligheterna att försörja sig.

Jag förstår numera mycket bättre varför du är en av dom gulaste människorna här på MPR.

Vi verkar verkligen leva i två olika världar.

PS. tipsa dina kompisar i FN om datorhjälp till dom svältande i Afrika också.

Mvh Isan Lover

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Det är nog meningslöst att försöka förklara att allt inte är som i Bangkok på den Thailändska landsbygden, och då speciellt dom mest avlägsna provinserna.

Prata om att dessa människor får nytta av bredband är ungefär som att erbjuda oss svenskar gratis guld på månen, det är ju snällt men hur ska vi få ta del av det?

Mvh Isan Lover

Säg hej till Dta Gom. :)

dtagom.jpg

Dta Gom kom till mig för sådär 2 timmar sedan och gav mig en blank cd-skiva.

Vi hade varit ute i skogen på dagen och jag hade tagit en del bilder han vill ha kopia på

så han kunde kolla bilderna på datorn. Hans son Gop, som också bor i byn, har nämligen en dator.

Ibland, när de får tag i något nytt spel, eller som nu, när de ska kolla bilder, så samlas halva byn

kring datorn och tittar tillsammans.

Och säg hej till Oan :)

oan.jpg

Oan, som i vanliga fall bor i Korat, har en son som är jätteglad eftersom han fick en ett år gammal laptop av mig

för två veckor sedan. Hans första fråga när han fick den var - "har den internet"? Sonen är 11 år.

Oans granne i Korat har redan internet i sitt hus men grannen är å andra sidan ganska välbärgad.

Det finns ett visst behov av internet idag men det behovet baseras mest på att kolla datingsiter eller spela spel.

Dta Gom kommer knappast googla hur han bäst har ihjäl sin groda eller om det är farligt att röka de där

bladen han rullar sin tobak i.

Däremot så är det ju med datorer, precis som det var med mobiler, en otrolig utvecklingstakt.

Det skulle inte förvåna mig om folk, om 5-10 år har datorer hemma i gemen. Även på landsbygden.

Och finns det då ett accessnät som tillåter en by att dela på en uppkoppling för motsvarande några

hundra baht så kommer absolut massor av människor på landet börja koppla upp sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Isan Lover

Säg hej till Dta Gom. :)

dtagom.jpg

Dta Gom kom till mig för sådär 2 timmar sedan och gav mig en blank cd-skiva.

Vi hade varit ute i skogen på dagen och jag hade tagit en del bilder han vill ha kopia på

så han kunde kolla bilderna på datorn. Hans son Gop, som också bor i byn, har nämligen en dator.

Ibland, när de får tag i något nytt spel, eller som nu, när de ska kolla bilder, så samlas halva byn

kring datorn och tittar tillsammans.

Och säg hej till Oan :)

oan.jpg

Oan, som i vanliga fall bor i Korat, har en son som är jätteglad eftersom han fick en ett år gammal laptop av mig

för två veckor sedan. Hans första fråga när han fick den var - "har den internet"? Sonen är 11 år.

Oans granne i Korat har redan internet i sitt hus men grannen är å andra sidan ganska välbärgad.

Det finns ett visst behov av internet idag men det behovet baseras mest på att kolla datingsiter eller spela spel.

Dta Gom kommer knappast googla hur han bäst har ihjäl sin groda eller om det är farligt att röka de där

bladen han rullar sin tobak i.

Däremot så är det ju med datorer, precis som det var med mobiler, en otrolig utvecklingstakt.

Det skulle inte förvåna mig om folk, om 5-10 år har datorer hemma i gemen. Även på landsbygden.

Och finns det då ett accessnät som tillåter en by att dela på en uppkoppling för motsvarande några

hundra baht så kommer absolut massor av människor på landet börja koppla upp sig.

Hej

Tack för bilderna, jag tror också på en framtid med datorer i Thailand för gemene man, men det ligger enligt mig långt fram i tiden.

Ett första framsteg skulle vara om skolorna allmänt kunde erbjuda viss datautbildning för eleverna, detta finns på många skolor men utrustningen är ofta gammal och datorerna för få, så det blir bara några timmar per elev och år framför datorn.

Men visst dom rikaste i varje by kan säkert skaffa dator inom en snar framtid, men den stora massan människor kommer bara att känna sig ännu fattigare och mer utanför när dom inte har råd med detta heller.

Det man kunde hoppas på med detta är att en del människor kan utveckla sin verksamhet och kanske hitta andra kanaler för sina grödor eller vad man nu producerar, och att detta även kan gynna en del av dom datorlösa i närområdet.

Mvh Isan lover

Link to comment
Dela på andra sajter

andersbangkok

Hej

Skriver man sånt strunt som att "Det är helt sant att varje barn inte har sin egen dator" så börjar man ju undra om du har varit i Thailand överhuvudtaget, egen dator är ett hån mot folk i ett land där många fortfarande har fullt upp med att bli mätta varje dag, och inte har råd att gå i skolan fast det nästan är gratis, p.g.a att dom inte har råd med skolskjuts, uniform eller mat eller ens ett par nya flip flop sandaler.

Det kan t.o.m vara så illa att barnen måste arbeta för familjens överlevnad och inte har tid att ens gå ut grundskolan.

Och skulle FN ha en lika sned syn som du på detta så skulle jag omedelbart sluta stödja deras verksamhet, det folk behöver är ju naturligtvis att lära sig skriva och läsa och detta även helst på engelska, för att öka möjligheterna att försörja sig.

Jag förstår numera mycket bättre varför du är en av dom gulaste människorna här på MPR.

Vi verkar verkligen leva i två olika världar.

PS. tipsa dina kompisar i FN om datorhjälp till dom svältande i Afrika också.

Mvh Isan Lover

Jag kan meddela dig att inte alla i Afrika svälter, ej heller här i Thailand. Vi lever verkligen i olika världar. Du tycker uppenbarligen att alla ska ha det lika dåligt. Inte skall en stor del sticka ut genom att dom har tillgång till moderna hjälpmedel. Nej alla ska gå utan skor och bara äta ris. Det liknar väldigt mycket röda khmerernas filosofi. Det kanske är åt det hållet du drar?

Jag kan också göra dig besviken genom att berätta att det finns projekt både i Thailand och i flera länder i Afrika där man just ser till att barnen i skolan har moderna hjälpmedel som datorer. Vissa av dessa projekt sponsras av FN, andra av helt privata pengar. Ett sådant finns in Chiang Mai, ett annat i Pattaya (en f.d Vietnam-soldat som, tillsammans med arbetslösa ungdomar, reparerar gamla datorer och sänder till fattiga delar av Thailand). Ska jag be dem lägga ner för IL tycker det är orättvist? Jag tror att jag avstår det. Det skulle bli ett himla liv bland alla barn i Payao-området om jag gör det.

Jag tackar för att du noterat att jag inte fullt stödjer den röda röran!

Carpenters inlägg: "Faktum är att du tror att du är i maktens korridorer ock minsann kan. Du vet inget kan inget för att du är för upptagen med dig själv."
"Inte lätt att vara kostym nisse o inte förstå"

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej

Tack för bilderna, jag tror också på en framtid med datorer i Thailand för gemene man, men det ligger enligt mig långt fram i tiden.

Ett första framsteg skulle vara om skolorna allmänt kunde erbjuda viss datautbildning för eleverna, detta finns på många skolor men utrustningen är ofta gammal och datorerna för få, så det blir bara några timmar per elev och år framför datorn.

Men visst dom rikaste i varje by kan säkert skaffa dator inom en snar framtid, men den stora massan människor kommer bara att känna sig ännu fattigare och mer utanför när dom inte har råd med detta heller.

Det man kunde hoppas på med detta är att en del människor kan utveckla sin verksamhet och kanske hitta andra kanaler för sina grödor eller vad man nu producerar, och att detta även kan gynna en del av dom datorlösa i närområdet.

Mvh Isan lover

Oj.. jag tror nästan tvärtom här också.

För det första så behöver folk inte hitta kanaler för sina grödor. De behöver hitta andra intäktskällor.

Risodling är knappast framtiden för isaanborna.

Och jag tror att det är betydligt kostnadseffektivare och framför allt snabbare i informationsbildande

syfte att leverera bredband än att ge några timmar framför datorn extra med en lärare.

Om ungar får spela/leka så lär de sig direkt och skapar nya intressen.

Datorer fanns i Sverige långt innan bredband.

Det var först i.o.m bredbandet IT-intresset, och användningen, exploderade.

Set till att det finns infrastruktur så kommer resten automagiskt.

Och det kommer att komma de fattigaste till del också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Datorer kommer troligen att vara lika vanliga som mobiltelefoner är för dagens thailändare idag, och förvånad är jag knappast t.o.m. munkchefen i byn använder mobiltelefon. När jag frågade honom varför han använder mobiltelefon, så svarade han med att det dels underlättade vid ev. fester, begravningar etc som skulle hållas i templet.

Det är väl bara en tidsfråga innan han använder internet också :)

PS: ute i byn där jag kommer ifrån kostar "2mb mobilt internet" 799 baht i månaden!! hoppas det når ut hit med..

Ändrades av Garwin82
Link to comment
Dela på andra sajter

Vad ska ett sorkjagande naturfolk med internet till?

Helt plötsligt framstår ju det tidigare gigantiska problemet med censurerade webbsidor som minimalt, det är tydligen ingen jävel som skulle kunna ha sett på dessa sidor ändå då det saknas både bredband och datorer på landsbygden. Det är bara Bangkokfolket som inte kan se dessa sidor eftersom bara de har tillgång till internet och datorer...

Klart som fan att IT måste räknas till infrastrukturen i dagens värld och jag tror att den kan erbjuda fler möjligheter att stanna och försörja sig i byarna. Vi flytt inte, på thai alltså.

Men det är ju klart, idén kommer ju från fel håll.

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

Sek Losos uncle

PS: ute i byn där jag kommer ifrån kostar "2mb mobilt internet" 799 baht i månaden!!

Den kapaciteten och priset finns i flera (alla?) provinser. För de, som är "halvfattiga", går det ju att samsas om en dator och ett internetabbonemang med grannarna, om det inte finns Internetcafé i närheten.

Tror du också att det skulle vara bra att ha en svensk chefslön, och ha thailänska levnadskostnader? :)

Jag satsar på det här, för att kunna bo i Thailand. Du kan maila mig om du vill veta hur.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guest Siam-Nilsson

Vad ska ett sorkjagande naturfolk med internet till?

På Internet kan de ju alltid googla lite för

att få tips om fiffiga jaktmetoder,

eller för att beställa moderna råttfällor.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den kapaciteten och priset finns i flera (alla?) provinser. För de, som är "halvfattiga", går det ju att samsas om en dator och ett internetabbonemang med grannarna, om det inte finns Internetcafé i närheten.

Ja, det tror jag för den kopplar ju upp sig mot telenätet antar jag. Det var en liten USB-sticka som han hade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...