Jump to content
IGNORERAD

byta pass

ban samet

Recommended Posts

hejsan nu är det dags att byta pass pass för styvdottern (11år) hon och tjejen har thaipass ej svenska medborgare ännu dom vill ha svensk--thai pass nu undrar jag hur det funkar tackar så länge mvh

Dela på andra sajter

Hej Ban Samet,

svenskt pass kan ni fixa när de blivit svenska medborgare,inte förr.

Om de skall förnya sitt thai-pass så gäller thailänska ambassaden i Stockholm,måste infinna sig personligen för denna procedur,medtag gamla passet,thai-idkort,thai-familjepapper,de tar passfoto där,tror även ni måste boka tid.Efter ambassadbesöket så skickar de allt till Thailand,som sedan skickar till er hemadress.

mvh drivern

Dela på andra sajter

Svenskt pass utfärdas bara till svenska medborgare så ni får vända er till den thailändska ambassaden för att få deras pass förnyade.

Dela på andra sajter

Hej igen Ban Samet,

glömde en sak,när passen,både nya och gamla kommit från Thailand igen skall ni ta kontakt med migrationsverket för att föra deras PUT i det nya passet.

Lycka till/drivern

Dela på andra sajter

Hej igen Ban Samet,

glömde en sak,när passen,både nya och gamla kommit från Thailand igen skall ni ta kontakt med migrationsverket för att föra deras PUT i det nya passet.

Lycka till/drivern

man får tacka för tipsen mvh

Dela på andra sajter

• 4 veckor senare...

Vi har nu gift oss och min fru har bytt till mitt efternamn. Behöver hon byta pass eller kan thailändska ambassaden i Stockholm föra in det nya efternamnet i hennes befintliga pass ?

Jag skulle inte vilja vara medlem i en klubb som vill ha mig som medlem

Dela på andra sajter

Eftersom ni gift er och din fru bytt efternamn måste hon först ha ett nytt ID-kort som utfärdas av hennes hemkommun i Thailand, därefter kan hon ansöka om nytt pass.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Hej!

Kan inte frugan fortsätta att ha sitt thaipass med thailändskt efternamn i det, och ett svenskt pass med det svenska efternamnet?

Om man nu inte vill göra namnändring eller registrera giftermål i Thailand, utan bara i sverige?

Mvh

JaiDi

Dela på andra sajter

Tja,

Frugan behöver ett nytt pass nu när vi far till Thailand.

Hur får hon PUT inklistrad i nya passet?

Är det bara att åka förbi ambassaden eller är det vissa dagar eller tider?

Erkki

Dela på andra sajter

Tja,

Frugan behöver ett nytt pass nu när vi far till Thailand.

Hur får hon PUT inklistrad i nya passet?

Är det bara att åka förbi ambassaden eller är det vissa dagar eller tider?

Erkki

Hej Erkki,

Jag skulle tro att det åtminstone är måndag, tisdag, torsdag och fredag 08.00-12.00 som gäller. Med undantag av vissa thailändska och svenska helgdagar, kolla ambassadens hemsida.

Fru Chang gick till ambassaden i Bangkok maj 2009 tidig måndagsmorgon, tog nummerlapp och väntade cirka 20 minuter. Lämnade sedan in gamla och nya passet och fick efter tio minuter tillbaka dom med PUT i nya passet. Kostade ingenting.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Eftersom ni gift er och din fru bytt efternamn måste hon först ha ett nytt ID-kort som utfärdas av hennes hemkommun i Thailand, därefter kan hon ansöka om nytt pass.

Mvh Thaikonsult

Tack för svar.

Så att föra in namnändringen i befintligt pass där UT-stämpeln finns är inte att rekommendera ?

Eller det kanske inte alls går.

Mvh

Baltus

Dela på andra sajter

Tack för svar.

Så att föra in namnändringen i befintligt pass där UT-stämpeln finns är inte att rekommendera ?

Eller det kanske inte alls går.

Mvh

Baltus

Jag är inte säker på att dom utför namnändring i thaipassen numera. Även om det går så kan dom knappast ändra i det namn som står i UT-stämpeln. Vilket kan leda till problem.

Herr Chang har talat.

Dela på andra sajter

Jag är inte säker på att dom utför namnändring i thaipassen numera. Även om det går så kan dom knappast ändra i det namn som står i UT-stämpeln. Vilket kan leda till problem.

Herr Chang har talat.

Hrmm...frun ska söka PUT inom kort. Hon har ju nytt efternamn nu i svensk folkbokföring, men hennes pass står i det thailändska namnet. Undrar hur Migverket tänker då. PUT med svenskt namn i thailändskt pass med thaiefternamn fungerar nog inte.

Baltus

Dela på andra sajter

Hrmm...frun ska söka PUT inom kort. Hon har ju nytt efternamn nu i svensk folkbokföring, men hennes pass står i det thailändska namnet. Undrar hur Migverket tänker då. PUT med svenskt namn i thailändskt pass med thaiefternamn fungerar nog inte.

Baltus

Hej

Vi är i samma situation just nu , Gifta i sverige men inte registrerade i Thailand .Ett Thai efternamn och ett svenskt ,

Tror inte det är några problem hos migrationsverket.Man ska ju skicka med Personbevis *Familjebevis*där står ju det gamla efternamnet +att vi skickade med kopia på vigselbevis

mvh Holst

Om ditt problem går att lösa.behöver du inte oroa dig.

Om ditt problem inte går att lösa.är det ingen idé att du oroar dig

Dela på andra sajter

Problemet när tjejerna byter efternamn är att de måste förnya sitt id-kort och det görs endast i Thailand för närvarande. ID-kortet behövs för att få nytt pass.

Det hade varit betydligt smidigare om thailändska ambassader kunde utfärda nya id-kort.

Mvh Thaikonsult

http://www.thaikonsult.se hjälper till med ansökningshandlingar för visum, besöksförlängningar, uppehållstillstånd, arbetstillstånd, studietillstånd, medborgarskap, överklaganden och civilrättsliga ärenden. Thaikonsult är även registrerat ombud hos Migrationsverket.
Dela på andra sajter

Min fru bytte pass förra sommaren. Hon gick till ambasaden i Bangkok innan, hon bytte passet för att kolla hur det fungerade. Då fick hon med sig ett nytt uppehållsbevis (Jag är Norsk medborgare) att klistra in i det nya passet, när det var klart.

Dela på andra sajter

det tog 3 veckor och idag fick dom papper from mig att dom är svenska medborgare mvh

Dela på andra sajter

Arkiverad

Denna tråd är arkiverad och kan inte skrivas i.

Hem
Nytt
Logga in

Logga in

• Skapa ny...