Pele Inlagd Oktober 29, 2009 Dela Inlagd Oktober 29, 2009 (ändrad) En liten hövdingadotter från en liten Lahu-by norr om ChiangRai får hälsa er välkomna. Gjorde två resor 1988 resp 1990 till norra Thailand. Ändrades Oktober 29, 2009 av Pele PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 29, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 29, 2009 Och detta är lillasyster och en kompis PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 29, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 29, 2009 Obs! Om man har helskärmsläge (F11) så ser man bättre. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 30, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 30, 2009 (ändrad) Som så många andra var jag ute o trekkade. Men jag hade gjort upp med guiden att han skulle ta mig till en lahuby där jag kunde stanna. Jag hade hört att lahufolken hade en intressant tro att det skulle komma vita personer från andra sidan havet och berätta för dem om den mänskliga guden. När det kom kristna hit så sa folket att de var väntade. Många blev därför kristna. Som bekant är det inte särskilt många thailändare som blir kristna därför att de har en stark buddistisk tro. Men lahufolket tackade och tog emot. Jag säger inte vad som är rätt eller fel, bara konstaterar fakta. Man kan nog ha sina synpunkter på missionering i allmänhet, men jag tycker den är bra om den medför humanitära biståndsprojekt. Man kan lugnt säga att hilltribsen hade en minst sagt besvärlig tillvaro. På trekkingen vandrade vi några dagar över berg med milsvid utsikt och genom vackra dalar med risfält och bäckar. Första byn vi sov över i var en meo-by. Meo-folken var synnerligen inblandade i indochina-kriget på 50-60-talet i Laos. Jag gick runt och pratade med de som var ute. Jag har resizat bilderna så det är lite sämre kvalitet. Kommentarer och frågor uppskattas. Ändrades Oktober 30, 2009 av Pele PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Mantra Inlagd Oktober 30, 2009 Dela Inlagd Oktober 30, 2009 fina bilder Mantra Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 30, 2009 Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Hej, har fått höra från en del håll att dessa stammar som väl är typ nomader inte vill erkänna sig till någon stat och därför finner att det är deras rättighet att slå ner sin bopålar varhelst de så önskar i gränsområdet nära gyllene triangeln. Huruvida detta ändrats i nutid vet jag inte men senast jag var i området, 2005, såg de mer bofasta ut. Måste ha varit ett hyfsat äventyr för 20 år sedan. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 30, 2009 Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Som kontrast till den ursprungliga tråden, så här såg det ut 2005 Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 30, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Hej, har fått höra från en del håll att dessa stammar som väl är typ nomader inte vill erkänna sig till någon stat och därför finner att det är deras rättighet att slå ner sin bopålar varhelst de så önskar i gränsområdet nära gyllene triangeln. Huruvida detta ändrats i nutid vet jag inte men senast jag var i området, 2005, såg de mer bofasta ut. Måste ha varit ett hyfsat äventyr för 20 år sedan. Baa Stämmer inte alls! De flesta bergsfolk är flyktingar från södra Kina där de utsattes för folkmord framför allt från slutet av 1800-talet och fram till andra världskriget. Urspunrgligen synes de ha bott i Yunnan-provinsen i fred med folk och natur. De saknar naturligt medborgarskap i de länder där de bor och kan endast få medborgarskap i Thailand om de lär sig språket tillräckligt bra och gör en särskild ansökan om naturalisation. Fastän de och deras förfäder bott i Thailand i kanske 50-100 år. Pele PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 30, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Som kontrast till den ursprungliga tråden, så här såg det ut 2005 Baa Det såg ut så här för 20 år sedan också Pele PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Baa Inlagd Oktober 30, 2009 Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Stämmer inte alls! De flesta bergsfolk är flyktingar från södra Kina där de utsattes för folkmord framför allt från slutet av 1800-talet och fram till andra världskriget. Urspunrgligen synes de ha bott i Yunnan-provinsen i fred med folk och natur. De saknar naturligt medborgarskap i de länder där de bor och kan endast få medborgarskap i Thailand om de lär sig språket tillräckligt bra och gör en särskild ansökan om naturalisation. Fastän de och deras förfäder bott i Thailand i kanske 50-100 år. Pele Jo det där med Kina har jag också fått klart för mig, sen är det väl som överallt att det ändras i historien för att passa makthavarna. Det sedan länge utspridda ryktet om att just dessa stammar skulle vara stora odlare av en viss sorts växt som klassas som knark har jag för mig startades av någon storhet som ville få militären att jaga iväg dessa då obekväma bosättarna, i dag utgör de ju ett av dragplåstren för turismen så nu låter man demvara i fred. Men som vanligt, bara hörsägen, men det brukar konstigt nog smyga sig in en och annan sanning även där. Baa Vinter och snö gör sig bäst på vykort. Nackdelen med alkohol är att det får människan att förväxla ord med tankar! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 30, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Det fanns en opiumkung i Gyllene Triangeln förrut som hette Khun Sa. Han var mycket ökänd. De bergsfolk som odlade opium åt honom fick bra betalt. De som inte gjorde det fick svårigheter. Khun Sa hade kontroll över opiumhanteringen i Gyllene Triangeln från 60-talet till 80-talet. Khun Sa var även en krigsherre som slogs för att burmesiska provinsen Shan skulle bli självständig. Han dog 2007. I slutet av 80-talet drog kungen igång ett projekt som innebar att bergsfolken fick bra betalt för alternativodling (sk cash crops). Jag har själv sett opiumhanteringen på nära håll. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
ch300_m Inlagd Oktober 30, 2009 Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Tack för att du visar dina fantastiska bilder igen. Särskilt dom på alla härliga barn. Såg dom på TT men kan se dom igen med glädje. Finns säkert många här som inte sett dom tidigare. Ser fram mot fortsättningen! Mvh ch300_m Man ska aldrig säga aldrig Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd Oktober 30, 2009 Trådstartare Dela Inlagd Oktober 30, 2009 Visst är det gott med trekkingmat och för vissa ... efterrätt. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd November 1, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 1, 2009 (ändrad) Efter tredje dagens trekking kom vi så till den by där jag skulle stanna. En Lahuby. Vi möttes av en skara glada flickor som ropade "Massa wambah". Vad katten är det tänkte jag... Bilderna från deras hus är deras vardag, men för oss något pittoreskt och mysigt. Ändrades November 1, 2009 av Pele PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Kim Inlagd November 2, 2009 Dela Inlagd November 2, 2009 Khun Sa hade väl även en egen stor privatarmé och kunde därför härja relativt fritt även i "sin" del av Thailand förutom då i Burma och Laos. Nu vet jag inte hur stor heroinproduktionen i gyllene triangeln är längre, men helt klart så har den inte upphört. Det är den allt för lukrativ för. Men bergsfolkens medborgerliga rättigheter har stärkts mycket under åren som gått, har personligen talat med flera bergsfolkstjejer om detta, och det gör dom på flytande thai. Dock är deras flytande thai kanske en förutsättning, eller en följd av, att regeringen numer assimilerat dom. Med varandra talar dom dock sina egna språk, precis som min fru talar khmer med sina nära. Kul med denna reprisstory Pelé. Den tål att upprepas många ggr, skulle helst vilja ha den som bok i hyllan hemma. Ge dem du älskar vingar att flyga, rötter att komma tillbaka till och anledningar att stanna. "Dalai Lama" Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Avregistrerad clion Inlagd November 2, 2009 Dela Inlagd November 2, 2009 tack för bilderna har för mig att det inte va såååååå fattigt men minnet börjar komma tillbaka 32år en sak jag mins var den där gubben låg och rökte och en som du inte visat men som du kanske har är när en kvinna sitter och ammar en baby och har opiumpipan i munnen.mvh clion När jag väl hade lyckats kravla mig upp från golvet, efter att jag trillade av stolen när jag läste i mattråden. Ja, då går man in här och läser... Nu ligger jag på golvet och skriver eftersom du lyckades chockera mig ytterligare en gång. Men den här gången fick jag datorn med mig i fallet. anrejsdenruskige Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd November 2, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 2, 2009 Ingen som har gissat vad "Massa wambah" betyder!!! Kom igen! Vilken otrolig känsla att komma till byn. Bara att vara där och lyssna och lukta. Folket stillsamt nyfikna. Vi var kungarna som kom. En del ödmjuka, andra suckande. Alla fick bo hos hövdingens son. Bara jag stannade kvar. Hövdingens son rökte ca 70 pipor om dan. Ibland var han grön. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd November 2, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 2, 2009 Framför min hydda var en samlingsplats. Där satt jag på verandan och plåtade. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
korp Inlagd November 2, 2009 Dela Inlagd November 2, 2009 (ändrad) otroligt bra bilder, en helt annan värld. Ändrades November 2, 2009 av korp #BEDDO FA-USTO, GUDDO NAITO.# Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd November 2, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 2, 2009 Bild på Evays hus där borta. Han sitter och slöjdar. Heroiskt grönskimrande. Hövdingens fru med sitt första barnbarn. Pipan saknas dock. Och Sella bärandes på sin bror. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest Nobody Inlagd November 2, 2009 Dela Inlagd November 2, 2009 Jag kan bara stämma in i alla superlativen, hur fina bilder som helst! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd November 10, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 10, 2009 I byn gick man omkring och pratade med folk och rökte cigaretter. Khrung Thep. Jag hade en egen sovalkov och förvarade alla mina grejer. Pengar, kameragrejer e t c. Det var alltid fullt med folk i huset. Ingen stal något, men det hade jag inte förväntat mig heller. PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Guest wille Inlagd November 10, 2009 Dela Inlagd November 10, 2009 En intressant och spannande inblick till saval en annan varld som en svunnen tid - tack! Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
John Khonken Inlagd November 10, 2009 Dela Inlagd November 10, 2009 Kan bara instämma i hyllningskören. Bilderna är så levande Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Pele Inlagd November 10, 2009 Trådstartare Dela Inlagd November 10, 2009 Tackar, levande och skakiga . PianoPele En darrning vid ögonens möte www.thaitribes.com Link to comment Dela på andra sajter More sharing options...
Recommended Posts
Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.
Du måste vara medlem för att kommentera på forumet
Registrera dig
Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!
Registrera dig på forumetLogga in
Har du redan ett medlemskap? Logga in här.
Logga in nu