Jump to content
IGNORERAD

Thailands kung har avlidit


Celsius

Recommended Posts

  • Svar 73
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • leifen

    12

  • Enis

    8

  • janne_h

    4

  • Tallviking

    4

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

Vila i frid Rama 9, Bhumibol Adulyadej, en kung som älskad av så många Thai.

Thong Daeng.jpg

 

Min fru och jag hörde rykten hela dagen, men frugan ville inte tro på dem...

Kl 14 satt jag i bilen, lyssnade på Ekot på P1 och hörde den officiella "Nyheten", Jag ringde frugan...

"ARE YOU SERIOUS!!!" var det första hon sa (som att jag skulle skämta om nåt sånt), "yes I am so sorry" sa jag, sen blev hon tyst och lade på luren...

 

Jag vände om och åkte till vår arbetsplats och hittade henne gråtandes...

 

 

MVH Tommy

 

Ändrades av Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

images-18.jpeg

 

Har precis talat med en thaitjej jag känt i många år, hon är både välutbildad och smart samt har rejält med skinn på näsan men idag var hon helt knäckt över kungen och det hon fruktar mest är att landet kommer slitas sönder mellan de som ivrigt inväntat kungens död och möjligheten att utnyttja den svage kronprinsen för sin egen vinning.

 

En riktigt märklig känsla var det att prata med henne idag. Har aldrig hört henne så ledsen någon gång under de 20 år vi känt varandra.

 

Så nog fasen sörjer thailändarna sin kung något enormt.

Ändrades av MaiChai

"It is not power that corrupts but fear. Fear of losing power corrupts those who wield it and fear of the scourge of power corrupts those who are subject to it"- Aung San Suu Kyi
"It's not a lie, if you believe it" - George Costanza
"Never Argue With A Fool – They Will Drag You Down To Their Level, Then Beat You With Experience"
"Facts are meaningless - you could use facts to prove anything that's even remotely true" -Homer Simpson

www.destinationasien.se 

Link to comment
Dela på andra sajter

The body of King Bhumibol will leave from Siriraj hospital at 1pm arriving at the Grand Palace around 3pm.

(Vid cr.@Thairath_News)

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

Här i Bangkok rullar allt på som vanligt. Affärer och folk gör sina vanliga göromål. Vad gäller alkohol försäljningen så har jag ej koll på detta ännu. Men våran verkstad ligger bakom foodland. Så jag kan gå in där senare och kolla om dom lagt skynken över det alkoholhaltiga? På tv är det dock inte normalt. Man fortsätter att köra samma dokumentärer om kungen om och om igen på samtliga kanaler. Inga nyheter sänds överhuvudtaget vad jag kunnat se.

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk


"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer just från ett större Tesco Lotus och där såldes alkohol som vanligt.

 

Traditionen säger att thai skall vara klädda i mörka kläder i 30 dagar, men det är det få som bryr sig om.

Anställda på banker och telefonbolag hade svart i dag, säkert på direktiv från ledningen.

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Kommer just från ett större Tesco Lotus och där såldes alkohol som vanligt.

 

Traditionen säger att thai skall vara klädda i mörka kläder i 30 dagar, men det är det få som bryr sig om.

Anställda på banker och telefonbolag hade svart i dag, säkert på direktiv från ledningen.



Det kan ju faktiskt vara så enkelt att man inte utlyser ett alkoholförbud. Då ett sådant skulle förmodligen få vara under samma tid som man påbjudit sorjekläder?
Då ett alkoholförbud då knappast skulle bli så populärt. Då gemene thai har förståelse för förbud vissa dagar men ej så lång tid som en månad, eller till och med ett år?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

"Avundsjukan är i ett socialdemokratiskt samhälle är större än sexualdriften." Jan Björklund

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev janne_h:

 


Det kan ju faktiskt vara så enkelt att man inte utlyser ett alkoholförbud. Då ett sådant skulle förmodligen få vara under samma tid som man påbjudit sorjekläder?
Då ett alkoholförbud då knappast skulle bli så populärt. Då gemene thai har förståelse för förbud vissa dagar men ej så lång tid som en månad, eller till och med ett år?

Skickat från min SM-N910F via Tapatalk
 

 

Är ju bara spekulationer, men jag har fått uppfattningen att juntan och PM är väldigt kritisk till hur thai dricker allmänt och de effekter det har i trafiken mm.

 

Själv tror jag att juntan kommer att passa på att bli hårdare mot alkoholförsäljningen nu. Rena barer verkar fä stoppa/ha öppet eller sälja i 30 dagar.

 

Dock är det svårt att spekulera om detta. Titta bara på valutan som stärkts mot SEK, EUR och USD med 1,2% efter dödsbudet. Jag trodde THB skulle rasa.

 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

28 minuter sedan, skrev leifen:

Är ju bara spekulationer, men jag har fått uppfattningen att juntan och PM är väldigt kritisk till hur thai dricker allmänt och de effekter det har i trafiken mm.

 

Själv tror jag att juntan kommer att passa på att bli hårdare mot alkoholförsäljningen nu. Rena barer verkar fä stoppa/ha öppet eller sälja i 30 dagar.

 

Dock är det svårt att spekulera om detta. Titta bara på valutan som stärkts mot SEK, EUR och USD med 1,2% efter dödsbudet. Jag trodde THB skulle rasa.

 

Hej

Ingen osäkerhet längre , börsen upp 3 %

Persistant

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte varför ni måste diskutera sprit i varje tråd om kungens frånfälle, finns det inget viktigare?

 

Jag beklagar sorgen, för alla som är ledsna...

 

MVH Tommy

"There is an eagle in me that wants to soar, and there is a hippopotamus in me that wants to wallow in the mud."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag fattar inte varför ni måste diskutera sprit i varje tråd om kungens frånfälle, finns det inget viktigare?

 

Jag beklagar sorgen, för alla som är ledsna...

 

MVH Tommy

Det är väl väldigt viktigt för turisterna som ska åka ner nu på en 2-3 veckors semester. (jag bl.a)

Kommer man ner till tysta alkoholfria barer förstörs ju det mesta av resan. 

 

//Broskan

Ändrades av Broskan

"Om jag fått frågan om var de lyckli­gaste människorna finns skulle jag ha svarat: I Filippinerna, där ­varje ­människa har en ståuppkomikers ­talang."

Staffan Heimerson - http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/staffanheimerson/article14502442.ab

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Så där ja då är Prem "Kung" också.....

 

/Enis

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

10 dagar verkar tjejen säga skall nästan alla barer vara stängda (hotellbarer kan vara undantagna gissar jag på så därför skriver jag "nästan"). Hur hon vet det har jag ingen aning om då vi spenderar 100% tid tillsammans och jag har inte hört nåt, men kanske hon hört det nånstans  i alla fall.

 

TV-programmen nu slår ju pruttens entimmes föreläsningar med hästlängder. Alla kanaler (finns några satellitkanaler som inte påverkats) kör svartvita dokumentärer om kungen.

 

Mycket trist, Kungen hade en sammanhållande förmåga och var som jag förstår det älskad och vördad av alla. Finns inte ett Thailändskt hem som jag varit till som inte hade minst en bild av honom på väggen. Antar att ett år i sorg, men 30 dagar när det är lite striktare (fast det kanske bara blir 10 om tjejen har rätt) är vad man har att vänta nu.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev Tommy:

Jag fattar inte varför ni måste diskutera sprit i varje tråd om kungens frånfälle, finns det inget viktigare?

 

Jag beklagar sorgen, för alla som är ledsna...

 

MVH Tommy

Finns mycket som kan påverka ens liv här denna vinter, barer och restaurangers öppethållande, valutan mm.

 

Jag tycker det är viktigt att få information här då det inte går att få via tv på engelska nu.

 

Finns väl en tråd för att sörja kungen?

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev leifen:

Finns mycket som kan påverka ens liv här denna vinter, barer och restaurangers öppethållande, valutan mm.

 

Jag tycker det är viktigt att få information här då det inte går att få via tv på engelska nu.

 

Finns väl en tråd för att sörja kungen?

Låst i 30 dagar om jag inte kommer ihåg fel.

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

41 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Ingen osäkerhet längre , börsen upp 3 %

Persistant

Jag skiter i börsen, det är valutans kurs som påverkar mig. THB har stärkts :( 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev leifen:

Finns mycket som kan påverka ens liv här denna vinter, barer och restaurangers öppethållande, valutan mm.

 

Jag tycker det är viktigt att få information här då det inte går att få via tv på engelska nu.

 

Finns väl en tråd för att sörja kungen?

 

Jupp

 

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Låst i 30 dagar om jag inte kommer ihåg fel.

 

Fel

 

http://www.maipenrai.se/forum/topic/36980-vila-i-frid/#comment-1289694

 

"Om du inte är en elefant, försök inte bajsa som en..."

Link to comment
Dela på andra sajter

1 minut sedan, skrev kitungmakmak:

Låst i 30 dagar om jag inte kommer ihåg fel.

Finns ny tråd ”Vila i frid"

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

16 minuter sedan, skrev leifen:

Jag skiter i börsen, det är valutans kurs som påverkar mig. THB har stärkts :( 

Hej

Som vanligt så skall kraftuttryck användas när man inte vet bättre

Allt inom penningmarknaden hör ihop.

OSÄKERHET , skapar oro. Varför hände det motsatta vid ryktena i söndags ?

Lugna ner dig och förklara varför Sveriges Riksbank ser till att kronan är lågt värderad .

Exportindustrin skall ha bra förutsättningar

Persistant

 

Link to comment
Dela på andra sajter

8 minuter sedan, skrev Persistant:

Hej

Som vanligt så skall kraftuttryck användas när man inte vet bättre

Allt inom penningmarknaden hör ihop.

OSÄKERHET , skapar oro. Varför hände det motsatta vid ryktena i söndags ?

Lugna ner dig och förklara varför Sveriges Riksbank ser till att kronan är lågt värderad .

Exportindustrin skall ha bra förutsättningar

Persistant

 

Då det påverkar även EUR och USD, så är det inte bara Sveriges Riksbank som styr, så den förklaringen får du inte av mig.

 

Nu är THB under 4,0 

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

22 minuter sedan, skrev leifen:

Då det påverkar även EUR och USD, så är det inte bara Sveriges Riksbank som styr, så den förklaringen får du inte av mig.

 

Nu är THB under 4,0 

hej just nu 4.04  är det panik eller? mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

2 minuter sedan, skrev haan:

hej just nu 4.04  är det panik eller? mvh

Nu 4,00 TT kurs

Inget är omöjlligt, det tar bara längre tid. Tid kan inte sparas, bara användas
 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...