Jump to content
IGNORERAD

Nya kameror ska bötfälla hjälmlösa på Phuket


MPR Nyheter

Recommended Posts

1 timme sedan, skrev Mankan:

Huvud syftet med kamerorna är väl att få ner farten totalt sätt.

hej Mankan  håller med dig. 

Link to comment
Dela på andra sajter

  • Svar 80
  • Skapad
  • Senaste svaret

Mest aktiva i denna tråd

  • Tallviking

    12

  • leifen

    10

  • stefan5300

    9

  • Mankan

    6

Mest aktiva i denna tråd

Inlagda bilder

6 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Du verkar störa dig väldigt på folk som tycker att lagar och regler skall följas......

Nä då, det är mer den där präktigheten som jag har lite svårt för

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev leifen:

Det är väl därför kamerorna kommit för att ersätta trafikpoliser som kan nyttjas till ”bättre” saker.

Nä det tro jag inte. Jag har då aldrig hört eller läst någonstans ATK kamerorna skulle ersätta poliser.

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev Nemo:

 

Lagar och regler är till just för folk som tycker som du. Fri/valfri hastighet betyder ju att man ska anpassa hastigheten efter rådande förhållanden. Men eftersom 90% av trafikanterna inte klarar av detta, så måste det finnas regler och lagar.

Vad är det nu som jag tycker?

Jag skrev NÅN som inte klarar av att anpassa sig och alla har inte samma förmåga att använda sunt förnuft...

 

Rock on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

14 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Finns ju sunt förnuft, höll hårt på hastigheterna 30 och 50 när jag körde budbil.

 

Ja, det hade varit en härlig syn....

Kör med förnuft, synd att alla har olika parametrar för sunt förnuft...  

 

Rock  on!

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nä då, det är mer den där präktigheten som jag har lite svårt för



Du får lära dig att leva med att andra inte är som du då.......

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev Sangwal:

Ja, det hade varit en härlig syn....

Kör med förnuft, synd att alla har olika parametrar för sunt förnuft...  

 

Rock  on!

Mycket bra vi har olika parametrar vad sunt förnuft är därför måste det vara hastighets begränsningar och var glad att inte de som blivit lite gammal kör 110 när det är ishalka

och synen inte är helt okej, ingen kan begära att dom inte får vara på vägen, där kommer sunt förnuft in. Vi behöver inte ligga på ett led i 90 km eller 110. Åk 5 min före du tänkt så förlorar du inget på 3 mil. Okej jag har varit resande men har ändå anpassat hastigheten med alla andra och kört fort som fan när det har gott

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för vana att anpassa hastigheten efter omständigheterna. Är det 30 utanför en skola eller 50 där det är tätbebyggt är det lätt att hålla den hastigheten eller lägre. Inte f*n kör jag 50 överallt inne i storstäderna (Stockholm/Malmö/Göteborg), ibland går det saktare ibland går det fortare och då framförallt nattetid. Samma gäller län och riksvägar, inte håller jag hastighetsbegränsningarna, framförallt nattetid och mellan 00.00 - 6.00 är det väl mer eller mindre fri fart överallt i Sverige:559bdc3bb7475_pissedoff:

Och du Tallviking, jag måste har haft en enastående tur eftersom jag fortfarande lever och har full behörigt kvar, dessutom ALDRIG varit den som orsakat någon trafikolycka, trots att jag under mina år som chaufför kört minst 500 000 mil - med lastbil + några 1 000 mil med buss och p-bil.

För övrigt accepterar tyska polisen att man kör fullt (runt 90 km/tim) på motorväg bara du INTE kör på farthållaren, tidigare resonerade franska och spanska polisen likadant, numera är det lite fall från fall.

Du/Ni bör förstå att folk kör inte lika mesigt i Italien och Spanien som de gör i duktiga Sverige. För övrigt tycker jag att de flesta Thailändare trots allt inte kör så djävla dåligt som många påstår. Att störst går först är väl en självklarhet - i alla fall mitt tycke:D

För övrigt kan man se tillbaka "något". Hastighetsreglerna var på 60 talet betydligt mer liberala än dagens och betänk då vilken kondition bilarna var i och vägarna. Förklara detta:

Bättre bilar, väghållning, bromsar och inte minst risken för att skadas vid olycka

Vägarnas kondition är avsevärt bättre och nu separationen mellan körfälten

P.g.a. allt detta SÄNKS hastighetsgränserna - HORRIBELT.

Finns många vägar som idag har 70 km/tim som högsta hastighet som en gång i tiden hade 110 km/tim eller ännu längre tillbaka fri fart

Jag har m.a.o. inga problem att följa hastighetsreglerna om eller när de är befogade (i mitt tycke).

Link to comment
Dela på andra sajter

Så din åsikt är att alla ska få avgöra själva hur fort de skall köra ?

 

Vad skall vi då ha hastighetsbegränsningar till ? Bara en rekommendation ?

Ändrades av Tallviking

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

12 minuter sedan, skrev evert 1:

Jag har för vana att anpassa hastigheten efter omständigheterna. Är det 30 utanför en skola eller 50 där det är tätbebyggt är det lätt att hålla den hastigheten eller lägre. Inte f*n kör jag 50 överallt inne i storstäderna (Stockholm/Malmö/Göteborg), ibland går det saktare ibland går det fortare och då framförallt nattetid. Samma gäller län och riksvägar, inte håller jag hastighetsbegränsningarna, framförallt nattetid och mellan 00.00 - 6.00 är det väl mer eller mindre fri fart överallt i Sverige:559bdc3bb7475_pissedoff:

Och du Tallviking, jag måste har haft en enastående tur eftersom jag fortfarande lever och har full behörigt kvar, dessutom ALDRIG varit den som orsakat någon trafikolycka, trots att jag under mina år som chaufför kört minst 500 000 mil - med lastbil + några 1 000 mil med buss och p-bil.

För övrigt accepterar tyska polisen att man kör fullt (runt 90 km/tim) på motorväg bara du INTE kör på farthållaren, tidigare resonerade franska och spanska polisen likadant, numera är det lite fall från fall.

Du/Ni bör förstå att folk kör inte lika mesigt i Italien och Spanien som de gör i duktiga Sverige. För övrigt tycker jag att de flesta Thailändare trots allt inte kör så djävla dåligt som många påstår. Att störst går först är väl en självklarhet - i alla fall mitt tycke:D

För övrigt kan man se tillbaka "något". Hastighetsreglerna var på 60 talet betydligt mer liberala än dagens och betänk då vilken kondition bilarna var i och vägarna. Förklara detta:

Bättre bilar, väghållning, bromsar och inte minst risken för att skadas vid olycka

Vägarnas kondition är avsevärt bättre och nu separationen mellan körfälten

P.g.a. allt detta SÄNKS hastighetsgränserna - HORRIBELT.

Finns många vägar som idag har 70 km/tim som högsta hastighet som en gång i tiden hade 110 km/tim eller ännu längre tillbaka fri fart

Jag har m.a.o. inga problem att följa hastighetsreglerna om eller när de är befogade (i mitt tycke).

Många av de hastigheter som gäller idag handlar om bebyggelse för nära motorvägen där kommunerna har ett stort inflytande. Det handlar om ljudnivåer och miljövärden inte trafiksäkerhet tyvärr. Trafiksäkerheten tillåter och "uppmanar" till högre hastigheter. Därför är det också ibland svårt att förstå de hastigheter som gäller.  

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

11 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

Du verkar störa dig väldigt på folk som tycker att lagar och regler skall följas......

Skulle du ha följt lagarna i Tyskland under andra världskriget om du levat då tror du? Eller bara gjort det du blivit tillsagd att göra?

Eller förr i tiden när det var lagligt att ha slavar, då hade du väl piskat o hängt dom om du hade såna då och dom inte lydde lagarna?

Då fanns det folk som följde lagar till punkt och pricka hur idi*tiska dom än var. Så än idag.

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis nyss, skrev Mr atm:

Skulle du ha följt lagarna i Tyskland under andra världskriget om du levat då tror du? Eller bara gjort det du blivit tillsagd att göra?

Eller förr i tiden när det var lagligt att ha slavar, då hade du väl piskat o hängt dom om du hade såna då och dom inte lydde lagarna? Det var ju lagligt.

Då fanns det folk som följde lagar till punkt och pricka hur idi*tiska dom än var. Så än idag.

 

 

 

Link to comment
Dela på andra sajter

5 minuter sedan, skrev Mr atm:

Skulle du ha följt lagarna i Tyskland under andra världskriget om du levat då tror du? Eller bara gjort det du blivit tillsagd att göra?

Eller förr i tiden när det var lagligt att ha slavar, då hade du väl piskat o hängt dom om du hade såna då och dom inte lydde lagarna?

Då fanns det folk som följde lagar till punkt och pricka hur idi*tiska dom än var. Så än idag.

 

 

TV följer den politiska korrektheten och det kan aldrig bli fel, i alla fall inte hans fel just nu. ;)

Hatar mytomaner och bidragsfuskare.

Link to comment
Dela på andra sajter

10 minuter sedan, skrev Mr atm:

Skulle du ha följt lagarna i Tyskland under andra världskriget om du levat då tror du? Eller bara gjort det du blivit tillsagd att göra?

Eller förr i tiden när det var lagligt att ha slavar, då hade du väl piskat o hängt dom om du hade såna då och dom inte lydde lagarna?

Då fanns det folk som följde lagar till punkt och pricka hur idi*tiska dom än var. Så än idag.

 

 

 

Civilisationen har utvecklats en hel del sedan slaveriet och nazityskland

 

Lever man i en viss tidsålder/land/kultur han man i princip 3 val:

- Följ de lagar och regler makthavarna satt upp och lär dig stå ut med dom även om du anser dom fel på olika sätt
- Bryt mot de lagar och regler som finns och var beredd på att straffas och ta de följder som ditt agerande medför

- Lämna landet och flytta till ett ställe där du kan acceptera de regler som gäller där

Being nice is overrated - Garfield

Link to comment
Dela på andra sajter

On 2016-09-26 at 16:17, skrev Tallviking:

 

Enklast vore om vi alla hade GPS och dator i bilarna direkt kopplade till transportstyrelsen så att så fort vi körde för fort eller körde mot rött, mot enkelriktat, inte stannade vid stoppskyltar etc så dras pengar direkt från bankkontot !

 

Å helvete så rättrådig man kan vara då. Vill du ha ett chip i röven också som mäter hur mycket metangas du släpper ut så att du inte missar att betala någon framtida lagstadgad miljöskatt? 

Link to comment
Dela på andra sajter

11 minuter sedan, skrev Mr atm:

Skulle du ha följt lagarna i Tyskland under andra världskriget om du levat då tror du? Eller bara gjort det du blivit tillsagd att göra?

Eller förr i tiden när det var lagligt att ha slavar, då hade du väl piskat o hängt dom om du hade såna då och dom inte lydde lagarna?

Då fanns det folk som följde lagar till punkt och pricka hur idi*tiska dom än var. Så än idag.

 

 

Så köra bil förbi en förskola i 100km/h 2016 är inget att bråka om, för att för att det var lagligt att ha slavar för 150 år sen?

Ser det mer som att vi har utvecklats och insett att vi kan spara liv med små medel..

 

Rock on!

 

Så gott som oförstörd!

Link to comment
Dela på andra sajter

16 timmar sedan, skrev Tallviking:

 

På motorvägarna finns en undre hastighetsgräns och långsamtgående fordon är förbjudna

Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon som är tillåtna på motorväg.

 

Källa: http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=4787&katID

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

9 minuter sedan, skrev uptoyou:

Det finns ingen undre hastighetsgräns för fordon som är tillåtna på motorväg.

 

Källa: http://www.ntf.se/konsument/default.asp?fragor_RecID=4787&katID

Dom säger ju emot sig själv...

 

Citat

Det är förbjudet att på motorväg och motortrafikled och på dess på-och avfartsvägar framföra långsamtgående fordon, d v s sådana fordon som på plan väg inte kan och får framföras med minst 40km/tim.

 

ทีรัก

Link to comment
Dela på andra sajter

21 timmar sedan, skrev stefan5300:

 

Har en sådan här som sparat många sköna kronor åt mig, den varnar för radar och laser på flera kilometers håll men i städer får man stänga av den, för den tar även automatiska dörröppnare, annars är det ett jäkla pipande.

 

COBRA_ESD9110.jpg

Kanongrej, var har du fått tag på den?

Link to comment
Dela på andra sajter

4 timmar sedan, skrev evert 1:

För övrigt tycker jag att de flesta Thailändare trots allt inte kör så djävla dåligt som många påstår. Att störst går först är väl en självklarhet  i alla fall mitt tycke.  

Nej absolut inte Thailand ligger ju bara på 2 plats i världen när det gäller dödsolyckor i trafiken.  Att störst går först är väl en självklarhet  i alla fall mitt tycke. Mycket märkligt tycke tycker jag men du vill kanske provocera oss här på forumet du med 500 000 mil's s.k erfarenhet. mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev kitungmakmak:

Dom säger ju emot sig själv...

 

 

Tycker jag inte, dom säger ju:

 

'En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet,plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.'

Its nice to be important, but it's more important to be nice.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 timme sedan, skrev möljis:

Kanongrej, var har du fått tag på den?

 

Köpte den av en kompis som köpt den i USA, tror inte att den finns at köpa i Sverige då de är olagliga att använda men den går att köpa på nätet, den heter Cobra radarvanare.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

8 timmar sedan, skrev Sangwal:

Ja, det hade varit en härlig syn....

Kör med förnuft, synd att alla har olika parametrar för sunt förnuft...  

 

Rock  on!

 

Vilket hade varit en härlig synthinking-smiley-face-clip-art-448755.jpg.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

5 timmar sedan, skrev Sangwal:

Så köra bil förbi en förskola i 100km/h 2016 är inget att bråka om, för att för att det var lagligt att ha slavar för 150 år sen?

Ser det mer som att vi har utvecklats och insett att vi kan spara liv med små medel..

 

Rock on!

 

 

Synd att att föräldrar till barnen inte bryr sig om det, att sänka hastigheten och spara liv.

I S:t Lars-parken i södra Lund finns ett tiotal grundskolor och förskolor. Rektorerna har länge bett polisen att agera mot fortkörarna. Den 4 september genomfördes en första hastighetskontroll. Igår var det dags igen.
 
Totalt vid de två kontrollerna togs 45 bilister för fortkörning. 26 av dem var föräldrar som skulle lämna eller hade lämnat sina barn på någon av skolorna i parken. Tio var personer som arbetade i S:t Lars-parken. Resterande nio körde bara igenom området, något som också det är förbjudet.
– Högsta noteringen var 48 kilometer i timmen. Det var en förälder som just hade lämnat sitt barn på en skola, säger polis- assistent Patrik Kvist.
Hans slutsats är enkel och tydlig:
– Det är föräldrarna själva som kör fortast. Men trots att de får böter på ett par tusen kronor tycker de att det är bra att vi står här.

BTT-IDOL OCH BITTERFITTA.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag slutar aldrig att förundras! Föräldrar som skall fostra sina barn med att vad som är rätt eller fel i samhället. Stackars samhälle!  IRONI av polisen. 

18 minuter sedan, skrev stefan5300:

– Det är föräldrarna själva som kör fortast. Men trots att de får böter på ett par tusen kronor tycker de att det är bra att vi står här.

 

Link to comment
Dela på andra sajter

Registrera dig eller logga in för att kommentera
och se bilderna på riktigt.

Du måste vara medlem för att kommentera på forumet

Registrera dig

Registrera ett medlemskap. Lätt gjort...!

Registrera dig på forumet

Logga in

Har du redan ett medlemskap? Logga in här.

Logga in nu
Hem
Nytt
Logga in

Logga in



×
×
×
  • Skapa ny...